Wat voor zadel gebruik je bij je paard met Kissing spines?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aafkexx

Wat voor zadel gebruik je bij je paard met Kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 00:34

Hallo iedereen,

Mijn PRE heeft een beginnende vorm van kissing spines. Ik moet een nieuw zadel aanschaffen dat goed past en waarvan de ruggenwervel vrij is van drukpunten enz.
Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden van zadels en ik weet niet goed waar te beginnen.
Welke zadels geven extreem veel schoft en schoudervrijheid? Het zadel moet veel ruimte geven.
Nu heb ik al een aantal zadels geprobeerd, maar alle zadels zakken tijdens het rijden op/richting de schoft. Dan ligt hij met passen best netjes, maar tijdens het rijden is er bijna (verschillend per zadel) geen vinger(s) tussen het zadel en de schoft te krijgen..
Ik ben dus opzoek naar een merk voor paarden met een hoge schoft.
Ik wil geen heel plat zadel, maar met een iets wat diepe zit en wat wrong, maar geen gedwongen zit of iets. Ik zit zelf te twijfelen om een Wow zadel te nemen omdat dit zadel erg breed is en zich vormt naar het lichaam dmv het lucht, dus niet echt drukkingen kan veroorzaken.

Welk zadel zouden jullie mijn aanraden? Ik zoek een zadel met een niet al te verende boom.
prijsklasse tot 1500

Bowo

Re: Wat voor zadel gebruik je bij je paard met Kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:38

Op zich zou kissing spines niet uit moeten maken voor wat voor zadel je kiest. Bij geen enkel paard wil je contact met de de schoft of de bovenkant van de wervels, daarom zit er een kussenkanaal in zadels.

Verder kan ik je alleen maar een zadelmaker aanraden. Een zadel moet passen bij jou en je paard en dat kan je niet beoordelen vanaf een scherm, maar alleen door de te voelen en te kijken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:44

Het viel mij bij Fryso op hoeveel ruimte er was om de schoft. Maar zou een kleinere boommaat niet ook een optie zijn? Zadels die te breed zijn zakken wanneer er een ruiter op zit ook vaak te dicht op de schoft.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:45

Ga niet zelf stoeien, maar schakel een prof in om meerdere zadels te passen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:53

KS lijkt wel een virus. Zo veel nieuwe users tegenwoordig met een paard met KS... Als dat maar goedkomt...

Edit: ik zou contact opnemen met bokkers anoniemk2, cuvee en knorrieporie, zij hebben hier ervaring mee. Gaan je zeker kunnen helpen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:04

Tieneke schreef:
KS lijkt wel een virus. Zo veel nieuwe users tegenwoordig met een paard met KS... Als dat maar goedkomt...

Edit: ik zou contact opnemen met bokkers anoniemk2, cuvee en knorrieporie, zij hebben hier ervaring mee. Gaan je zeker kunnen helpen!

Amaris8 volgens mij ook :j

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:15

Avalanche81 schreef:
Tieneke schreef:

Amaris8 volgens mij ook :j

Ik denk dat dat wel mee valt. Mensen laten nu sneller een foto maken, dat was eerder nog niet zo normaal.

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:21

Toevallig was ik vanmiddag voor mijn pony aan het rondkijken wat voor zadel zou passen(geen ks overigens) en daar zag ik bij hulsebos een wb3 zadel waar bij staat dat die goed is voor paarden met kissing spines. Wellicht het onderzoeken waard! Hierbij de link: http://hulseboszadels.nl/nl/collectie

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:25

Ik heb gehoord dat kurkuma op de rug smeren heel goed werkt :j

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:47

Ik had met mijn paard ook altijd hetzelfde probleem.. hij heeft geen KS.. maar zadels zakte wel allemaal teveel over de schoft heen.. heb ook WOW overwogen maar vond die toch nog best prijzig..
Uiteindelijk ben ik bij een reactor panel zadel uitgekomen.. wat een verademing! Perfect aan te passen op mn paard en op mezelf.. en eigenlijk allemaal vrij simpel.. Mocht er ooit een nieuw rijpaard komen kan dit zadel er ook gewoon weer op, eventueel met andere panelen (is slechts een kleine aanpassing) dus dit zadel is imo ook gewoon echt een prima investering

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:49

Avalanche81 schreef:
Ik heb gehoord dat kurkuma op de rug smeren heel goed werkt :j

Of groentesoep! :j

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 02:02

Ik zou Ninon Schutte bellen, zei is heel goed en kan daar vast wel wat mee.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 02:05

Mijn paard heeft ook beginnende ks en daar heb ik nu een nieuwe arno brandt op liggen.
Paard met korte rug, maar het zadel heeft genoeg ruimte in het kanaal

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 08:01

Liberia en Avalanche, ik heb jullie bericht getemd. Voegt namelijk weinig nuttigs toe en beantwoord niet de vraag van TS..

@ Aafke, ik lees even mee. Voor mijn paard zou zo'n soort zadel ook beter zijn. Heb zelf nu een KN die Breed tussenkanaal heeft maar zou graag wat meer wrong willen. Kijk ook eens naar Kentaur ithaka

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 08:05

Ik zou je adviseren eens te kijken of je terecht kan bij Country Mill voor een zadelafspraak.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 08:06

Moderatoropmerking:
Ik plaats hier een slotje voor overleg

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:27

Dit topic is geopend door een schaduwaccount. Vandaar dat het topic gesloten blijft.