Wachten.. Hoef kneuzing?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kasty

Wachten.. Hoef kneuzing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 19:08

Hallo,

Sinds 6 weken loopt mijn paard kreupel. Wat begon als heel lichtelijk kreupel lopen niet te zien aan welk been, tot op 3 benen staan.

4 weken geleden voor een benauwdheid naar de kliniek geweest, maar daar werdt ook geconstateerd dat ze kreupel liep, dit wist ik al.. Maar heb er weinig acht op geslagen.. Ze was het nog maar net, dus denk even de tijd geven. Ze dachten daar na longeren en buig proeven dat het waarschijnlijk achter zat..

Nu 6 weken verder staat ze nu een week met haar rechter voorbeen dik, warm en ontlast ze hem. Weer naar kliniek en bijna zeker een hoefzweer. 48 uur in de hoefzak met biotex en uitsnijden door hoefsmid. Deze kon niks vinden.
Terug naar kliniek.. Verder gesneden, niks te vinden. Foto genomen, geen afwijkingen.. De hoef uitverdoofd.. Liep 80% beter.. Nog 3 foto's gemaakt.. En allemaal perfect in orde geen afwijkingen.

De kliniek blijft er dus bij dat er een ontsteking in de hoef zit en dat het tijd nodig heeft.... Maar hoe lang??

Ik week haar nu elke dag in de biotex, ze staat ook in een zeer natte bak.. Op het zachte loopt ze slecht en op het harde loopt ze stukken beter.. Ik wandel met haar want dat schijnt goed te zijn en smeer haar hoeven dagelijks in met Zonnebloemolie/azijn op advies van kliniek.
Ik heb haar al jaren aan de glucosemine, lijnzaadolie en ben nu ook maar aan de kurekuma begonnen..

Iemand ervaring met zo'n langdurige ontsteking /zweer???

Summerdreams

Re: Wachten.. Hoef kneuzing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:10

Heb je misschien fotos van onderkant hoef en zij/voorkant?
Mijne heeft een zweer gehad door te lange overgroeide steunsels en hier ook wel n week of 6 last van gehad toen.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:11

Helaas ervaring. Meest effectief vind ik altijd inpakken in animalentex. Na weken tobben trok dit spul er binnen 3 dagen de hoefzweer door de zool uit.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:13

die van mij begin dit jaar ook gehad. heeft 3 maanden geduurd. i gepakt met watte en zee zout water.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:46

Toevallig vorige week met mijn hoefsmid over gehad, omdat die van mij ook een hoefzweer had, gelukkig ging dat allemaal wat sneller.

Maar het is idd mogelijk dat het wel een zweer is, hij kan heel diep zitten, blijven weken in de biotex of soda, en meestal als die heel diep zit komt ie aan de bovenkant bij de kroonrand er weer uit, mss kun je voelen of je daar al wat oneffenheid voelt?

hoefsmid had dat dus laats ook gehad bij een klant, dat duurde ook heel erg lang maar uiteindelijk kwam hij ook aan de kroonrand naar buiten.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 19:48

WesternWay schreef:
Heb je misschien fotos van onderkant hoef en zij/voorkant?
Mijne heeft een zweer gehad door te lange overgroeide steunsels en hier ook wel n week of 6 last van gehad toen.

Geen foto's van, maar juist daar zijn extra röntgen foto's van gemaakt en extra uitgesneden..

Iejoortje schreef:
Helaas ervaring. Meest effectief vind ik altijd inpakken in animalentex. Na weken tobben trok dit spul er binnen 3 dagen de hoefzweer door de zool uit.

Hoe werkt dit precies?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:52

Hier een ontsteking bij de bal van de hoef. Één week kreupel. Toen niet, daarna wel weer.
Kon het zelf met prikken vrij snel vinden.
Dierenarts gebeld. Die ochtend begon ze lichtelijk einschuss te vormen.

Plek gevonden, dierenarts bevestigd en open gehaald.
Metacam en antibiotica er in.
Dagelijks goed schoon houden, spoelen.
Hebben een week lang geweekt in soda. Biotex mocht alleen als ik wilde dat mijn paard mij niet aardig meer mocht vinden. Schijnt te bijten namelijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:56

Een zweer kan lang duren .
Ik vind het bericht van goed lopen op het harde en niet goed in een zachte bodem twgenstrijdig, meestal is dit met een zweer anderson. maar lopen met een paard met pijn in z'n voet zou ik niet doen. Laat het hem zelf bepalen .

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:03

Wat knollentuin zegt klopt.
Bij een hoefzweer loopt zachte ondergrond fijner dan op het harde.
Bij een liesblessure juist niet: dan loopt een harde ondergrond juist beter.

Weet je zeker dat het een zweer is en geen peesblessure?

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 20:10

dioni schreef:

Ik ga uit van wat de kliniek zegt.. De hoef is warm, bal van de hoef ook en zit vocht boven. Arts van kliniek zegt, vocht van peesblesure zakt niet naar onder, vocht van ontsteking hoef gaat wel naar boven. Ze was in het begin van de kreupelheid (lees 5 weken) ook hardstikke droog op de pezen, dus ik wil ook niet geloven dat het daar vandaan komt.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:27

Oké dan is het inderdaad wachten tot het doorbreekt of zich oplost.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:58

dioni schreef:

Was ook mijn eerste reactie. Ik heb het afgelopen jaar flink lopen tobben met hoefzweren, soms 1 dag stokkreupel en 2 dagen later weer volledig rad, soms vage onregelmatigheid. Maar altijd slechter op het hard dan op een zachte ondergrond. Mij is altijd geleerd dat kreupel op een zachte ondergrond wijst op een probleem met spieren, pezen of banden.

Heeft je dierenarts ook aan de hoefbandjes gedacht?

Overigens heb ik heel goede ervaring opgedaan met trekzalf (van Daro te krijgen bij o.a. het kruidvat) bij hoefzweren. De zalf blijft goed zitten, ook bij natte omstandigheden. Ruikt iets minder aantrekkelijk, dat wel ;)

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 21:16

irmaz schreef:
Heeft je dierenarts ook aan de hoefbandjes gedacht?

Overigens heb ik heel goede ervaring opgedaan met trekzalf (van Daro te krijgen bij o.a. het kruidvat) bij hoefzweren. De zalf blijft goed zitten, ook bij natte omstandigheden. Ruikt iets minder aantrekkelijk, dat wel ;)

Hij heeft niks met de hoefbandjes gedaan, wellicht nog iets om in het achterhoofd te houden mocht het niet opknappen na verloop van tijd.

Hoe gebruik je die trekzalf? Erop smeren en inpakken?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:41

Kasty schreef:
Hoe gebruik je die trekzalf? Erop smeren en inpakken?

Ik heb het gewoon iedere dag in de straalhoek en op de kroonrand gesmeerd aan de kant waar de zweer wordt verwacht. Dus zonder inpakken.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:32

hoi! Mag ik dit topic weer openen? Meer mensen hier met ervaringen? Ik ben nu zelf 6 weken verder met hetzelfde verhaal.. misschien hoefbandjes of toch een zweer die niet te vinden is. Heb al heel lang geweekt met animalintex en dergelijke. Hij heeft 2 weken stokkreupel gelopen, en de laatste 4 weken alleen op het harde met het zere voorbeen aan de binnenkant. Op de rontgen niks te zien.