[VOLG]Weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:31

Uiteraard hoop ik ook dat jullie er gewoon komen hoor! Het is een gigantisch leuk dier en begrijp heel goed dat je het advies opvolgt van de mensen om je heen.

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 10:52

Dankje.

We gaan rustig kijken hoe nu verder.

Gister heb ik hem voor de eerste keer na 2 weken rust weer gelongeerd. Dierenarts heeft vertelt hoe hij moet lopen en gelukkig was ik al op die manier bezig, neusje moet eruit, lang en laag maar ook niet te laag. En goed activiteit van de achterhand.
Longeer hem nu met een lammert Haanstra singel omdat daarbij de ruggenwervels vrij liggen en bij een goedkope singel er ook druk komt op de ruggenwervels.

Maarja hij had 2 week stil gestaan ( wei ) en hij wou zo graag aan het werk dat hij snel met zn staart in de lucht en kop omhoog wil lopen en heel erg gek wou doen. Dus vandaag was nog best lastig en juist veel gestapt. Stap en galop is een goeie gang voor rug gebruik.

Gister zag ik hem op de wei staan en meestal denk ik dan. Jeumig wat een lelijk paard net een kameel haha. Maar vondt nu dat hij zijn rug al veel beter hield dan voorheen.
Hieronder een foto van op de wei.
Afbeelding

karijn

Berichten: 5423
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:23

Keep up the good work and spirit. Stapje voor stapje kijken hoe hij gaat reageren met rijden. Je kan ook nog overwegen om iemand erbij te halen die ervaring heeft met het trainen van paarden met KS. In zo’n geval is het wel zo eerlijk om je af te vragen of jij, je vriend of iemand anders dit paard kan rijden?

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 21:03

karijn schreef:
Keep up the good work and spirit. Stapje voor stapje kijken hoe hij gaat reageren met rijden. Je kan ook nog overwegen om iemand erbij te halen die ervaring heeft met het trainen van paarden met KS. In zo’n geval is het wel zo eerlijk om je af te vragen of jij, je vriend of iemand anders dit paard kan rijden?
Dankje.
Ben al bezig met kijken wie er in de buurt is die les kan geven/begeleiden en ervaring heeft met Kissing Spines. Wel ben ik er van overtuigt dat ik of mijn vriend hem kan rijden met de juiste hulp En dat hij bij ons de tijd krijgt zonder dat er dingen van hem verwacht worden. Het belangerijkste is dat hij pijnvrij en happy is in de dingen die hij doet. Is dat met rijden i dont know.. ookal zou het blijken dat dat niet meer kan ook prima. Gaan we verder met grondwerk en longeren. Ik ben er over het algemeen wel heel positief over. Natuurlijk is dit nieuws balen. Maar het bied ook perspectief. Ik ben er heel optijd bij en er is kans dat het echt nog veel beter met hem kan gaan!. Dierenarts is positief en dit vindt ik ook heel belangerijk.

Jet

Berichten: 12087
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:40

https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/trainers/ , Wietske van der Heide woont in Friesland, misschien kan en wil zij jullie begeleiden? Misschien hebben anderen nog tips voor revalidatie-instructie, je kijkt in elk geval goed naar je paard hoor, je zoekt verder als het niet goed gaat, dat staat je te prijzen!

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 22:57

Jet schreef:
https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/trainers/ , Wietske van der Heide woont in Friesland, misschien kan en wil zij jullie begeleiden? Misschien hebben anderen nog tips voor revalidatie-instructie, je kijkt in elk geval goed naar je paard hoor, je zoekt verder als het niet goed gaat, dat staat je te prijzen!

Super interessante website. Heb ik veel aan!. Vindt haar opleidingen ook wel erg interessant om te gaan doen!.

Dankjewel

Jet

Berichten: 12087
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:14

Misschien heb je dan ook nog wat aan dit topic hier op Bokt: [RT-D] 4DimensionDressage - lotgenoten! . Fijn dat je het een interessante website vindt. Als je Facebook hebt: ze hebben daar ook een pagina.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:42

Aahh wat balen zeg!!!!!

De spieren rond de rug kan je heel goed sterker maken door werken aan de hand! Heeft met mijn paard ook wonderen verricht. (Hij heeft dan geen kissing spines)

Ik les bij Paard in Balans en zij heeft ook een stuk over kissing spines en training op haar website staan. Ze heeft meerdere lesklanten met paarden met kissing spines. Ze geeft les op haar stal in Hulshorst

https://paardinbalans.com/hulp-bij-reva ... ng-spines/

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 14:52

Destiny22 schreef:
Aahh wat balen zeg!!!!!

De spieren rond de rug kan je heel goed sterker maken door werken aan de hand! Heeft met mijn paard ook wonderen verricht. (Hij heeft dan geen kissing spines)

Ik les bij Paard in Balans en zij heeft ook een stuk over kissing spines en training op haar website staan. Ze heeft meerdere lesklanten met paarden met kissing spines. Ze geeft les op haar stal in Hulshorst

https://paardinbalans.com/hulp-bij-reva ... ng-spines/


Ja dit wil ik ook zeker gaan oppakken..

Website even bekeken en ziet er super uit.. alleen is hulshorst ergt veels te ver voor mij. Zoek eerder iemand uit Noord Groningen die op locatie wil komen. ik woon namelijk vlak bij de Eemshaven. Dus echt puntje van nederland
Dus als er nog mensen zijn die goeie instructeurs weten op dit gebied hoor ik het graag!

Jet

Berichten: 12087
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:48

Wietske van der Heide geeft aan ook in Groningen les te geven. Je kan haar sowieso eens contacten. Zijn werkt dus volgens de principes van 4DimensionDressage.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:34

Ach ja dat is wel heel erg ver! Maar zo weet je wel dat er nog mogelijkheden zijn en daarbij was je al wel heel goed bezig!



Tenno7 schreef:
Destiny22 schreef:
Aahh wat balen zeg!!!!!

De spieren rond de rug kan je heel goed sterker maken door werken aan de hand! Heeft met mijn paard ook wonderen verricht. (Hij heeft dan geen kissing spines)

Ik les bij Paard in Balans en zij heeft ook een stuk over kissing spines en training op haar website staan. Ze heeft meerdere lesklanten met paarden met kissing spines. Ze geeft les op haar stal in Hulshorst

https://paardinbalans.com/hulp-bij-reva ... ng-spines/


Ja dit wil ik ook zeker gaan oppakken..

Website even bekeken en ziet er super uit.. alleen is hulshorst ergt veels te ver voor mij. Zoek eerder iemand uit Noord Groningen die op locatie wil komen. ik woon namelijk vlak bij de Eemshaven. Dus echt puntje van nederland
Dus als er nog mensen zijn die goeie instructeurs weten op dit gebied hoor ik het graag!

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:54

Kijk eens bij de ncsah op de site, die hebben door heel het land kundige instructeurs zowel voor aan de hand als onder zadel. Sterkte met je paard jullie komen van zover dit gaat ook lukken!

Phonix
Berichten: 1123
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 01:55

Met de juiste training kan heel veel goed worden gemaakt. Mijn paard heeft ook kissing spines, en zo lang zijn rug goed gespierd is, is er weinig problemen.

Er zijn wel een paar belangrijke dinges. Laat hem veel bewegen. Dagen na elkaar stil zetten is niet heel slim. Laat niet te veel mensen er op zitten die andere zit hebt dan jij omdat hij dan zijn loopje gaat veranderen wat kan betekenen dat hij begint de compenseren en dan krijg je andere kwaaltjes. Verander niet te veel aan zijn levensstijl die invloed op zijn humor kunt geven bijvoorbeeld neuiwe stalling en zo voort.

De enige wat ik zelf echt tegen zijn, is die horses in hand longer bandjes. Ik geloof niet dat het goed is voor je paard om hem zo extreem te dwingen in een houding. Dubbele longe is meer dan genoeg. Wat hun doet is gewoon echt een marketing praatje en het is niet prettig voor je paard.

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 02:27

Thatgrumpyh schreef:
Met de juiste training kan heel veel goed worden gemaakt. Mijn paard heeft ook kissing spines, en zo lang zijn rug goed gespierd is, is er weinig problemen.

Er zijn wel een paar belangrijke dinges. Laat hem veel bewegen. Dagen na elkaar stil zetten is niet heel slim. Laat niet te veel mensen er op zitten die andere zit hebt dan jij omdat hij dan zijn loopje gaat veranderen wat kan betekenen dat hij begint de compenseren en dan krijg je andere kwaaltjes. Verander niet te veel aan zijn levensstijl die invloed op zijn humor kunt geven bijvoorbeeld neuiwe stalling en zo voort.

De enige wat ik zelf echt tegen zijn, is die horses in hand longer bandjes. Ik geloof niet dat het goed is voor je paard om hem zo extreem te dwingen in een houding. Dubbele longe is meer dan genoeg. Wat hun doet is gewoon echt een marketing praatje en het is niet prettig voor je paard.


Dankje..

Iemand anders dan ik of mijn vriend komen er ook niet op. En kan ook niet aangezien je hem echt moet kennen om er op te kunnen rijden.

De equibanden bedoel je? Er zijn met die banden juist bij paarden met Kissing Spines hele goeie resultaten geboekt. Ze worden niet gedwongen maar gestimuleert om hun rug te bollen en buikspieren aan te spannen. Denk niet dat dit een marketing stunt is als er ook zoveel onderzoek naar is gedaan door dierenartsen en fysiotherapeuten etc.

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 22:51

Vanavond weer met Jones bezig geweest.

Ik probeer veel afwisseling te hebben ook in het longeren.
Dubbele lijnen, balkjes , werken aan de hand. Maar ook gewoon heel simpel aan het halster.

Vanavond dus ook aan het halster gewerkt. Bezig met ontspanning en proberen of hij zelf zn hoofd wou laten zakken..
En vanavond ging echt super en wou dit met jullie delen.

Hieronder 2 foto's van vanavond.

Afbeelding

Afbeelding

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:52

Misschien kan je de oude en nieuwe rx foto's eens langs elkaar zetten voor de nieuwschierige bakkers :D

Ben wel benieuwd hoe en waar hij is veranderd. Heb even terug gelezen wat ik toen zag en heb geschreven

thequeensmum
Berichten: 3583
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:04

Hij ziet er echt top uit hoor

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 17:33

Zamba schreef:
Misschien kan je de oude en nieuwe rx foto's eens langs elkaar zetten voor de nieuwschierige bakkers :D

Ben wel benieuwd hoe en waar hij is veranderd. Heb even terug gelezen wat ik toen zag en heb geschreven

Ja dat wil ik zeker nog gaan doen.
Heb dierenarts gevraagt of hij mij ze kan toe mailen incl bevindingen. Daar is het wachten nog even op.

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 17:42

We zijn weer een weekje verder en hebben trainingen weer opgepakt ( nog niet rijden )
Hij geeft geen pijn reactie meer. Dus denk dat de mesotherapie goed aanslaat. Voorderest is hij netzo als anders. Lekker vrolijk!
13 augustus komt de fysio. En dan overleggen hoevaak we dit gaan doen.
We zijn even aan het kijken hoe we alles gaan doen met aquatraining. Trailerladen vindt hij spannendt. Dus gaan dat nu eerst trainen in ontspanning.
En in augustus wil ik de zadelmaker nog een keer langs laten komen. Vooral om nu goed te kijken naar de ligging van het zadel en de kissing spines. Vorige maand zei ze namelijk dat hij volgend jaar waarschijnlijk een nieuw zadel moet hebben omdat hij zo breed wordt en het tussenkanaal dan niet breed genoeg is voor hem. Echter denk ik er over na om dat dit jaar al te gaan doen.
Voorderest zo blij mee dat ik dit nu weet.

Tis zo'n goedzak...
Hieronder wat foto's

Wat doeeee jee..
Afbeelding

Zn houding nu op de wei.
Afbeelding

Longeren. Afbeelding

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 16:50

Kleine update.

Toen ik na de osteo behandeling eraf ben gevallen ben ik gaan zoeken op internet. Daar vondt ik dat een magnesium tekort kan veroorzaken dat paarden angstig en nerveus kunnen zijn. Ben toen begonnen met NAF Magic. Veel mensen waren hier super tevreden over en goeie recensies.
Daarna kwam ik erachter dat hij KS heeft. Maar ben wel doorgegaan met de supplement. Juist omdat het ook goed is voor zn spieren. Alleen afgelopen weken werdt hij steeds angstiger en nerveuser.

Paar dagen geleden in complete paniek aan de longeerlijn. Waarvan weet ik niet. Ik was alleen op stal dus het was heerlijk rustig. Hij ging aan de kletter en trok de lijn uit mn handen.. ( lekkere brandblaren ) maar ook daarna complete paniek. Kreeg hem niet meer te pakken en hij bleef maar rennen.. na 20 min kon ik eindelijk bij de longeerlijn komen en hem pakken.

Ik herkende hem niet zo... aan de hand hadden we zoveel grondwerk gedaan en was hij altijd super chill. Ook heeft hij geen rugpijn meer. Weet van de DA hoe ik dat kan checken bij hem nu. Dus wat nu weer..

Ben gestopt met de NAF Magic.. en heb mn oude Jones weer terug. Weer relaxed en braaf. Blijkbaar heeft het bij hem een avarechts effect.
Toch bijzonder... apart paard.

Maarja wou graag wat als ondersteuning voor de spieren..
Wat zouden jullie aanraden?

Ikzelf zit nu te denken aan pharmahorse pure Magnesium.

Geef mn oudje glucosamine van pharmahorse en die reageert hier goed op.

karijn

Berichten: 5423
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:08

Ik adviseer je om een voedingsexpert erbij te halen maar misschien is het goed om eerst bloed te laten onderzoeken op dit soort mineralen en electrolyten. Dan weet je pas of supplementen geven het goede effect sorteert ipv het tegenovergestelde.

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 17:50

karijn schreef:
Ik adviseer je om een voedingsexpert erbij te halen maar misschien is het goed om eerst bloed te laten onderzoeken op dit soort mineralen en electrolyten. Dan weet je pas of supplementen geven het goede effect sorteert ipv het tegenovergestelde.

Dankje, direct even opzoek gegaan naar 1 in de buurt. Dat maar eens gaan doen binnenkort.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:10

Tenno7 schreef:
Kleine update.

Toen ik na de osteo behandeling eraf ben gevallen ben ik gaan zoeken op internet. Daar vondt ik dat een magnesium tekort kan veroorzaken dat paarden angstig en nerveus kunnen zijn. Ben toen begonnen met NAF Magic. Veel mensen waren hier super tevreden over en goeie recensies.
Daarna kwam ik erachter dat hij KS heeft. Maar ben wel doorgegaan met de supplement. Juist omdat het ook goed is voor zn spieren. Alleen afgelopen weken werdt hij steeds angstiger en nerveuser.

Paar dagen geleden in complete paniek aan de longeerlijn. Waarvan weet ik niet. Ik was alleen op stal dus het was heerlijk rustig. Hij ging aan de kletter en trok de lijn uit mn handen.. ( lekkere brandblaren ) maar ook daarna complete paniek. Kreeg hem niet meer te pakken en hij bleef maar rennen.. na 20 min kon ik eindelijk bij de longeerlijn komen en hem pakken.

Ik herkende hem niet zo... aan de hand hadden we zoveel grondwerk gedaan en was hij altijd super chill. Ook heeft hij geen rugpijn meer. Weet van de DA hoe ik dat kan checken bij hem nu. Dus wat nu weer..

Ben gestopt met de NAF Magic.. en heb mn oude Jones weer terug. Weer relaxed en braaf. Blijkbaar heeft het bij hem een avarechts effect.
Toch bijzonder... apart paard.

Maarja wou graag wat als ondersteuning voor de spieren..
Wat zouden jullie aanraden?

Ikzelf zit nu te denken aan pharmahorse pure Magnesium.

Geef mn oudje glucosamine van pharmahorse en die reageert hier goed op.


Misschien zit er iets in wat hem zo nerveus maakt of het komt door de magnesium. Ik ken ook een paar mensen die er nerveus van worden, dusja waarom bij paarden dan niet.

Dartel
Berichten: 166
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:15

Er zit volgens mij ook Sint Janskruid in. Dat kan ook bij mensen een heftige werking hebben. Het is een natuurlijk antidepressivum.

Tenno7

Berichten: 2280
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 23:38

Dartel schreef:
Er zit volgens mij ook Sint Janskruid in. Dat kan ook bij mensen een heftige werking hebben. Het is een natuurlijk antidepressivum.

Ah dat verklaart een hoop.. het gaat nu ook echt een stuk beter met hem!!..