kramper beslaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

kramper beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 16:10

Hoi hoi,

ik ben opzoek naar tip! :) en evt ervaringen.

Ik heb sinds kort een 2e kramper erbij (ja ik weet het ik trek ze aan denk ik). Staat voor op ijzers achter zonder. nu moeten we langzaam achter wat gaan corrigeren en zal hij ijzers onder moeten.
Voetjes geven doet hij braaf. Nadat hij goed is gaan staan valt de kramp ook weg en kan je het beschouwen als een normaal been. Ik oefen dit dan ook bijna dagelijks. Ook probeer ik te oefenen met trillingen (denk aan het inslaan van de nagels). Dit doet hij al best oke zonder dat hij elke keer kramp krijgt.

Nu wil ik eigenlijk wat meer weten. Het liefst van mensen met een kramper. hoe hun ervaringen zijn en of er tips zijn.

10dec word hij achter beslagen, als het echt niet gaat is er de mogelijkheid om spierontspanners te spuiten. Misschien zijn er wel mensen die hier ook erbvaringen mee hebben!

ook zeker opzoek naar tips buiten de smid om. denk aan trainen van een kramper, evt suplementen. heb al eens gehoord "alle kramp komt vanuit magnesium" zou magnesium bijvoeren bv goed zijn?
Groetjes
Laatst bijgewerkt door Zamba op 27-11-19 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Milou

Re: kramper beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:25

Imo de beste tip: een smid met geduld! Ik heb een extreme kramper gehad die achter op ijzers stond. Bij hem was het een kwestie van stevig vasthouden, wachten tot hij ontspande, en dan weer verder. Duurde wat langer, maar werd langzaamaan wel beter.
Voetjes geven is een hele goede basis, goed dat je hem dat leert. Probeer de voet niet altijd naar dezelfde plek op te tillen, maar deze ook eens lager/hoger/verder naar achteren te tillen. Aan hoe meer bewegingen hij went, hoe makkelijker.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 16:35

x_Milou schreef:
Imo de beste tip: een smid met geduld! Ik heb een extreme kramper gehad die achter op ijzers stond. Bij hem was het een kwestie van stevig vasthouden, wachten tot hij ontspande, en dan weer verder. Duurde wat langer, maar werd langzaamaan wel beter.
Voetjes geven is een hele goede basis, goed dat je hem dat leert. Probeer de voet niet altijd naar dezelfde plek op te tillen, maar deze ook eens lager/hoger/verder naar achteren te tillen. Aan hoe meer bewegingen hij went, hoe makkelijker.

gelukkig een hele fijne smid. met veel geduld (lees: heb 2 paarden met krampbenen *\o/* )
probeer inderdaad zodra hij ontspant verschillende houdingen aan te nemen. wanneer hij kramp krijgt is vasthouden niet altijd mogelijk helaas....hij gaat snel in "plasstand" staan en kan zich dan niet meer houden.... -O-

khirshanta

Re: kramper beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 03:25

Waarom moet hij op ijzers?
Corrigeren werkt vaak juist handiger zonder ijzers, vandaar de interesse :)

Bij krampers is mijn aanpak redelijk simpel; veel geduld, vaak tussendoor hun voet teruggeven, voet vooral laag houden en niets afdwingen.

Vaak vraagt een paard even zijn voet terug, dat is vaak niet zonder reden. Een paar minuten met je been naar de zijkant omhoog staan is gewoon niet praktisch of prettig :)

Als het krampen niet veroorzaakt wordt door gewrichtsproblemen, komt het vaak uit de spieren. Rekken en strekken kan helpen. Veel terugtrekken wordt ook veroorzaakt door een (vroegerer) foute aanpak; trek hem omhoog en vasthouden. Dan zijn er best veel paarden die hun been naar zich toe trekken tot ze merken dat de balans er nog is

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 04:28

khirshanta schreef:
Als het krampen niet veroorzaakt wordt door gewrichtsproblemen, komt het vaak uit de spieren. Rekken en strekken kan helpen. Veel terugtrekken wordt ook veroorzaakt door een (vroegerer) foute aanpak; trek hem omhoog en vasthouden. Dan zijn er best veel paarden die hun been naar zich toe trekken tot ze merken dat de balans er nog is

Beide klopt niet.
Een krampbeen heeft een neurologische oorzaak en ligt niet in de spieren/gewrichten zelf.
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/kram ... jk/104110/
https://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke- ... arden.html

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 21:00

khirshanta schreef:
Waarom moet hij op ijzers?
Corrigeren werkt vaak juist handiger zonder ijzers, vandaar de interesse :)

Bij krampers is mijn aanpak redelijk simpel; veel geduld, vaak tussendoor hun voet teruggeven, voet vooral laag houden en niets afdwingen.

Vaak vraagt een paard even zijn voet terug, dat is vaak niet zonder reden. Een paar minuten met je been naar de zijkant omhoog staan is gewoon niet praktisch of prettig :)

Als eerste inderdaad zoals al aangegeven ontstaat de kramp bij een kramper vanuit een neurologisch probleem. Dus qua training ook een geheel andere aanpak (in mijn beleving).

Hij staat graag in plasstand. Hierdoor zakt hij voor te ver door in de koot wanneer hij ook gras wil eten en slijten zijn achterhoeven zo hard dat we geen kans hebben om te corrigeren. Het enige wat hij er nu mee kan is even de vijl erlangs voor het idee. Hij staat soms zo extreem dat hij op de teen gaat staan. Hierdoor slijt de teen heel extreem en komt hij steeds stikker achter waardoor er een cirkel ontstaat waar we anders niet uit kunnen komen.