Welke hoefschoen voor dag en nacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MijkeH

Welke hoefschoen voor dag en nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 09:32

Hai bokkers,

Helaas heeft mijn tinker straalkanker . Hij heeft 3 weken op de kliniek gestaan met 2 ingepakte achterhoeven en sinds 3 weken is hij weer thuis gelukkig. We waren er zeer op tijd bij en de prognose is goed. We houden hem zo droog en schoon mogelijk en overdag loopt hij op een afgezet verhard stuk of met echt droog weer in de kudde op het verharde plein. Om de dag maken we zijn hoef schoon en behandelen we dat volgens advies van de kliniek en staat hij in de nacht op een droge schone stal. Helaas is het echt vies nat weer en is zelfs het verharde plein vol met plassen. Tinker mans op stal houden 24/7 is geen optie hij breekt de boel af en loopt vervolgens zonder enige bescherming op zijn hoef buiten . Ik ben op zoek naar een hoefschoen die hij kan dragen zodat hij ook als het nat is op zijn afgezette stuk naar buiten kan voor een frisse neus en zich bij zijn kudde betrokken voelt. Inpakken met ducktape voldoet maar in verband met mijn zwangerschap kan ik steeds moeilijker zijn hoef netjes inpakken. Een hoefschoen is dus vooral voor mij prettiger . Iemand tips ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:38

Mijn shet is chronisch bevangen. Het gaat heel goed, maar toch loopt ze op het harde gevoelig. En nu de wei nat is voer ik hooi op de verharding. Dus om haar te ondersteunen doe ik haar schoenen aan. Ik heb voor haar softrides. Die zijn speciaal gemaakt om langere tijd gedragen te kunnen worden. Je hebt verschillende soorten pads die erin kunnen.

Ze zijn wel prijzig. Dus toen ze er eentje kwijt was in de modder toen heb ik equifusions gekocht. Die vond ik echter minder fijn. Pad is veel dunner en ze kreeg er wondjes van in haar kootholte. Gelukkig vond ik de schoen weer terug dus nu weer op softrides.

Ik moet binnenkort wel nieuwe kopen. In 2010 heb ik ze uit Amerika laten komen en nu beginnen ze wel hard te slijten.

https://www.hoofwear.com/hoefschoenen/medisch

Hier vind je meer soorten

MijkeH

Re: Welke hoefschoen voor dag en nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 10:00

Bedankt voor je bericht, ik heb een mail naar hoofwear gestuurd en onze situatie uitgelegd . Hopelijk zit er een geschikte schoen tussen. Paard loopt overigens helemaal rad en wordt ook gewoon bereden. Dit uiteraard zonder verband of schoenen. Na het rijden is het schoon maken drogen behandelen en inpakken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:20

Mijn ervaring is dat je beter kunt bellen. Mail werd bij mij pas heel laat op gereageerd.

Succes!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:25

Ik zou aan easyboots denken. Ik heb ze niet nodig voor zieke voeten (gelukkig) maar rijd er wel mee en het blijft goed zitten.

Andere suggestie, sommige dierenartsen hebben dergelijke dingen te huur. Van die dingen die je zelden nodig hebt en dan niet hoeft aan te schaffen zelf. Misschien zelfs wel de kliniek waar je geweest bent?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:38

Equine fusion ultra zonder twijfel.
Ik heb er wel vilten zooltjes in tegen 'zweten' en die vervang ik dagelijks.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:24

Easyboot Stratus. Daarin blijft de hoef droog, ook bij nat weer.

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:00

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:00

Ik heb hier de Cavallo schoenen voor de nacht aan (dunne zool icm chronisch bevangen).
Makkelijk aan te doen.

Ik heb wel 2 paar, eentje op de kachel om te drogen, eentje aan de hoeven.
De afwatergaatjes onder in de schoen heb ik met ductape dichtgeplakt en dan de gelpad erin van Cavallo ook en schoen blijft lange tijd waterdicht

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:01

Ik heb ook twee paar zodat ik altijd een droog paar heb.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:07

Jenn_Mellow schreef:
Ik kwam pas de Tubbease hoefsok tegen, misschien kan die ook uitkomst bieden?
https://www.horsefitshop.nl/hoefsok-tubbease_14566.html

Deze zijn niet geschikt om 24/7 mee te lopen.

Ik adviseer ook de Equin Fushion en dan de 'all terrain'. Die heeft een extra dikke zool.

Klaas Feuth (van hoofwear.com) kan je zeker van goed advies voorzien.

Beterschap!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:10

Ik heb nu easyboot, En die is echt makkelijk aan en uit te krijgen. Zit wel stevig.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:11

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:29

Ik heb de equine fusion alle terrain ook liggen. Ik vind ze niet prettig. Ze zijn veel stugger dan de ultra.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 03:36

Hetgene dat een hoefschoen geschikt maakt om 24/7 aan te hebben, is de pasvorm. De EVO heeft bijvoorbeeld hogere hoefballen. De Renegades en Vipers hebben vaak een wat rondere vorm. Cavallo's sluiten hoog, wat soms aan de kootholte wat schuren geeft. De flexboot is super, maar slijt wel snel. Easyboots zijn easy, maar niet voor álle hoefvormen.

Het belangrijkste is dat je goed (laat) kijken naar de vorm en de maten.

Wat is je bekap interval?
Sommige hoefschoenen horen iets meer ruimte te hebben, anderen moeten juist de hoef nauw omsluiten. Bij schoenen die strakker moeten passen,zul je met de bekap interval rekening moeten houden.
Bij mijn klanten is een bekap interval 's zomers vaak geen overbodige luxe; 's winters is 5-6 weken prima. Dan is hoefschoenen passen zo'n 2 weken na de bekapping het handigste, dan zitten de schoenen iets losser direct na het bekappen, en iets vaster tegen de tijd dat ze normaal weer gedaan zouden moeten worden. Bij schoenen die nauw moeten passen, kan het zijn dat er dus iets eerder bekapt moet worden.

MijkeH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 16:00

Bedankt voor jullie adviezen! Ik ben in gesprek met hoofwear en heb inmiddels wel de tubebeasse hoefsok aangeschaft zodat we nu iets hebben als hij morgen uit zijn verband mag. Uiteraard 2 maal zodat we kunnen afwisselen