Iemand tips om geen ijzers te verliezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xxjonique

Iemand tips om geen ijzers te verliezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 12:59

Zoals de titel al zegt, mijn paard raakt om de week 1 van haar ijzers kwijt.
Mega irritant & weet niet wat ik eraan kan gaan doen.
Ze staat op een trac met zowel zand als modder ( komt door de regen )
Nu raakt ze in de modder haar ijzer kwijt.
Wie heeft daar tips voor?
Ze staat van 8/9 uur in de ochtend tot ongeveer 5 uur buiten. Daarna komt ze op stal.
• voor de mensen die gaan vragen en zeggen : waarom doe je de ijzers en dan niet af ? Nou ik zal het even vertellen :o
- Xena ( mijn paard ) schraapt met haar voorbenen haar hoeven tot bloeden aan los, dus dan loopt ze mega kreupel.
Daardoor heeft ze ijzers om dat te voorkomen. En ze doen hun werking want na 8 week , zit er ook bijna geen ijzer meer onder :?

Iemand tips om de ijzers er onder te houden? Wordt een duur grapje als ze hoefsmid om de week langs moet komen om hem er weer onder te slaan & soms vindt ik ze niet eens weer _O-

SaraViavia

Re: Iemand tips om geen ijzers te verliezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:02

Mijn paard heeft op de wei en in de paddock altijd springschoenen om. Doe ik dat niet dan moet de smid ook veel vaker komen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:02

Hoefijzer worden niet 'afgezogen' door modder.
Andere smid zoeken of deze vragen de takken in de korten, minder garnituur aan te brengen, meer opzet te geven en andere kleine variaties uit te proberen. Als hij ze iedere keer opnieuw onderslaat en iedere week is het raak, doet-ie iets niet goed (in ieder geval, bij dit paard) en weet-ie kennelijk ook niet hoe hij het beter kan voorkomen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:04

Heb je een foto van hoe haar voeten er onder zitten?
Anders beslaan kan echt het verschil maken.

Eventueel een (ruime) springschoen er overheen.

Waar schraapt ze? Vooral op de zelfde plek in haar stal? Dan zou je daar een rubbermat kunnen leggen tegen het slijten van voeten en ijzers.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:04

Je kan echt beter een andere smid zoeken... mijn paard had ook ontzettend vaak zijn ijzers eraf (ook met springschoenen), heb nu een nieuwe smid die direct het probleem zag en ze er anders onder heeft geslagen. Nu nooit meer eraf!

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:07

Ohja, het is ook elke keer dezelfde hoefijzer kant. Links voor!

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:08

Dennis schreef:
Heb je een foto van hoe haar voeten er onder zitten?
Anders beslaan kan echt het verschil maken.

Eventueel een (ruime) springschoen er overheen.

Waar schraapt ze? Vooral op de zelfde plek in haar stal? Dan zou je daar een rubbermat kunnen leggen tegen het slijten van voeten en ijzers.

Ze schraapt zowel in stal als buiten, kan er vrij weinig aan doen, stal matten zijn we mee bezig. Ze staat op een stalling. Als ze thuis komt te staan, is dat het 1e wat gedaan wordt in de stallen

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:08

Een hoefijzer word er inderdaad niet afgezogen door de modder als het goed beslagen is.
Mijn paard staat 24/7 buiten en op sommige plekken moet hij door diepe zuigende modder maar hij verliest nooit zijn ijzers daar. Wel als het kurkdroog is op de wei haha.

Gaat ze niet op de takken van de ijzers staan met haar achterhoeven? Dat verklaart ook vaak verloren ijzers.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:10

SuperAssie schreef:
Een hoefijzer word er inderdaad niet afgezogen door de modder als het goed beslagen is.
Mijn paard staat 24/7 buiten en op sommige plekken moet hij door diepe zuigende modder maar hij verliest nooit zijn ijzers daar. Wel als het kurkdroog is op de wei haha.

Gaat ze niet op de takken van de ijzers staan met haar achterhoeven? Dat verklaart ook vaak verloren ijzers.

Ik zal straks als ik bij haar ben, even een foto maken , zelf vindt ik de takken te veel uitsteken en heb het er toen met hem over gehad maar hij zei dat hij dat deed omdat de hoeven groeien & dat de ijzer dan netjes meegroeit ? Gelijk of geen gelijk ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:12

SuperAssie schreef:

Dat is ook het hele probleem.
Modder helpt niet mee, maar is niet het probleem (zuigt niet het ijzer er af, maar kan een voorbeen wat trager maken).

En als het steeds het zelfde ijzer is ben ik wel benieuwd naar de voeten en of het paard verder fijn in zijn lijf zit. Soms kan het ook zijn dat er iets wat vast zit oid waardoor dat ene voetje niet fijn weg komt voor het achterbeen er aan komt.

Een voet heeft echt wat ruimte nodig op een ijzer, een ijzer zal niet mee groeien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:13

Dat heet garnituur, maar als je paard daardoor z'n ijzers aftrapt zul je dus minder (of geen) garnituur moeten toepassen. Ja, dan groeien de hoeven na verloop van tijd over het ijzer en moet je misschien eerder opnieuw beslaan (na 6 weken ipv 8 weken). Maar dat is nog altijd beter dan om de andere week...

En je kunt ook bv alleen 1 mm garnituur aan de zijkant doen en de takken gewoon kort houden.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:15

Dennis schreef:
SuperAssie schreef:

Dat is ook het hele probleem.
Modder helpt niet mee, maar is niet het probleem (zuigt niet het ijzer er af, maar kan een voorbeen wat trager maken).

En als het steeds het zelfde ijzer is ben ik wel benieuwd naar de voeten en of het paard verder fijn in zijn lijf zit. Soms kan het ook zijn dat er iets wat vast zit oid waardoor dat ene voetje niet fijn weg komt voor het achterbeen er aan komt.

Een voet heeft echt wat ruimte nodig op een ijzer, een ijzer zal niet mee groeien.

Ze is afgelopen maand net over handen genomen, had veel plekken maar daarvoor nooit last gehad van afgeschopte ijzers
Afbeelding

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:31

Gewoon 2 maten te grote springschoenen om. Ik heb er 1 die zonder springschoenen altijd zijn ijzers eraf heeft liggen. Diverse manieren van beslaan geprobeerd maar hij kan zo belachelijk bokken en rennen en springt dan gewoon in zijn eigen voeten 8)7

Hij loopt 24/7 buiten op diverse ondergronden en gaat nu met springschoenen prima.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 13:35

ajesca123 schreef:
Gewoon 2 maten te grote springschoenen om. Ik heb er 1 die zonder springschoenen altijd zijn ijzers eraf heeft liggen. Diverse manieren van beslaan geprobeerd maar hij kan zo belachelijk bokken en rennen en springt dan gewoon in zijn eigen voeten 8)7

Hij loopt 24/7 buiten op diverse ondergronden en gaat nu met springschoenen prima.

Mevrouw heeft al maat L/XL springschoenen ze heeft voor frieze benen ( Barockpinto merrie )

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:41

Als je ijzer zo krom is is ze er op gaan staan. Als het modder zou zijn trekt ie niet krom. Als ze er op staat moeten de takken korter aan de achterkant. Maar dan moet ze idd eerder bekapt worden omdat de hoef eroverheen groeit.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:50

Xxjonique schreef:
ajesca123 schreef:

Mevrouw heeft al maat L/XL springschoenen ze heeft voor frieze benen ( Barockpinto merrie )

Ik heb de xxl neopreen van eskadron.
https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... tEQAvD_BwE

Die vallen erg groot. Gewoon even zoeken
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 19-11-19 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenkaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:53

Andere smid ... Een ijzer kan er altijd eens afgaan, maar niet op regelmatige basis.

Tenzij je het paard nog niet lang hebt en de smid nog de miserie van een voorgaande smid aan het oplossen is, springschoenen dan :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 13:54

Als dat ijzer zo krom is kan het haast niet anders als dat ze op de takken van de ijzers gaat staan.
Zou aan je smid vragen of het mogelijk is er een ijzer met korte takken of een maatje kleiner onder te zetten :j

Je zult dan misschien iets eerder als 8 weken op nieuw moeten beslaan, maar dat is nog altijd beter als wekelijks :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:04

idd,heel simpel, een andere smid.

een goeie smid die weet wat hij doet en er tijd voor neemt,daar ben je echt niet om de 5 voeten een ijzer kwijt.

telkens ijzers verliezen is gewoon slecht vakmanschap.

dus andere en betere smid en veel kans dat je probleem opgelost is.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:36

tengeltje11 schreef:
idd,heel simpel, een andere smid.

een goeie smid die weet wat hij doet en er tijd voor neemt,daar ben je echt niet om de 5 voeten een ijzer kwijt.

telkens ijzers verliezen is gewoon slecht vakmanschap.

dus andere en betere smid en veel kans dat je probleem opgelost is.

Zo simpel is het dus helaas niet altijd.
Hier bij 1 van mijn paarden meerdere smeden geprobeerd en meerdere manieren van beslaan maar toch continu een ijzer af.
Paard is qua training nog niet geheel in balans en scheef en gewoon een lompe springer tijdens het spelen en daardoor regelmatig een ijzer kwijt.
Kan mijn smeden daar niet de schuld van geven ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:20

De smid vragen de takken tot het uiterste in te korten. Ze trapt ze zo te zien zelf af. Ik heb ook een aftrappert en ik heb nu hoefschoenen. Easyboots. Eroverheen heb ik xxxxL springschoenen. Ik heb het alleen met rijden. Springschoenen kosten een drol en die zal ik binnenkort wel moeten vervangen door het betrappen, maar haar voeten blijven heel.

Afbeelding

Toen ze nog op ijzers stond, kortte mijn smid ze extreem in. Echt tot het alleruiterste. Dat hielp best goed en trapte ze ze minder af, maar soms nog wel. Eerder trapte ze soms hele stukken van haar wand mee.

Afbeelding

Afbeelding

Kun je aan het probleem van schrapen niet iets doen? En tot bloedens toe schrapen is heel extreem. Bizar dat een dier zichzelf zo wil verwonden. Doet ze het zomaar, of omdat ze haar zin niet krijgt? Of voer wil?

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 11:21

Monique1963 schreef:
De smid vragen de takken tot het uiterste in te korten. Ze trapt ze zo te zien zelf af. Ik heb ook een aftrappert en ik heb nu hoefschoenen. Easyboots. Eroverheen heb ik xxxxL springschoenen. Ik heb het alleen met rijden. Springschoenen kosten een drol en die zal ik binnenkort wel moeten vervangen door het betrappen, maar haar voeten blijven heel.

[ [url=m/uLBAK9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toen ze nog op ijzers stond, kortte mijn smid ze extreem in. Echt tot het alleruiterste. Dat hielp best goed en trapte ze ze minder af, maar soms nog wel. Eerder trapte ze soms hele stukken van haar wand mee.

[ [url=m/kBj4V8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E74O5s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kun je aan het probleem van schrapen niet iets doen? En tot bloedens toe schrapen is heel extreem. Bizar dat een dier zichzelf zo wil verwonden. Doet ze het zomaar, of omdat ze haar zin niet krijgt? Of voer wil?

Ze heeft niks te klagen, onbeperkt eten, goede zorg. Ze doet het zomaar. Zit niet vast of iets, is net een aantal week geleden gecontroleerd

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:26

Helaas komt dit vaker voor TS, en helaas heeft het grotendeels met de kwaliteit van het beslagwerk te maken.
Zonder je eigen smid af te vallen: dit is iets wat een vakkundig smid voor je moet kunnen oplossen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:28

Mijn paard heeft nu sinds 1 jaar ijzers met 2 lippen voor. In plaats van 1 lip.
Ze heeft er sindsdien nooit meer een kwijt geraakt en daarvoor elke 3 weken.
Zelfde hoefsmid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:29

Ik zou niet zonder pardon de takken in laten korten, maar kijken naar of er voldoende opzet in het ijzer zit en of de teen van het paard niet te lang gelaten wordt.
Dat zijn allemaal factoren die de afrol van de voet en dus het sneller weg kunnen zijn van de voet beïnvloeden.
Takken inkorten is laatste optie als bovenstaande allemaal in orde is.