Aangezien ik het zelf interessant vind om medische topics te volgen en hier soms ook erg nuttige informatie tegen kom, open ik zelf een topic om het van me af te schrijven, om misschien iemand te vinden die het beeld herkent of er ook ervaring mee heeft en om de ontwikkeling van de kreupelheid bij te houden.
Mano is niet mijn eigen paard, wel ben ik dusdanig verantwoordelijk als verzorgster dat ik betrokken wordt bij alle onderzoeken en plannen en heb ik Mano ook het meest in beweging gezien afgelopen periode. Topic is met toestemming van eigenaar geopend die mogelijk ook meeleest.

Ik hoop van harte dat ik er niet een te lang verhaal van maak, daar ben ik erg slecht in, bij voorbaat sorry

Achtergrondinformatie: Mano, 15 jarige ruin, grote NRPS (1.63). Heeft veel endurance gereden, sinds 2 jaar is dit minder geworden wegens zwangerschap/kind eigenaresse. Nu met name recreatief buiten rijden en grondwerk, wat dat betreft is hij wat verwender geworden.

Hij staat 24/7 buiten in een grote kudde.
Hoe het begon: eind augustus liep Mano tijdens een ritje opeens kreupel met RV, hij was net bekapt maar had hoefschoenen aan. In stap leek het met name RV, in draf meer LV.
2 dagen later ben ik met een trainer/instructrice gaan kijken hoe hij liep, duidelijk kreupel als hij RV belast in draf. In stap was er vrijwel niets te zien. Zachte of harde leek geen verschil te maken. We begonnen met een week rust, erna dagelijks wandelen/stappen om te kijken of het beter zou worden.
september na 2 weken tijdens het wandelen ook een aantal stukken gedraafd, en hij liep goed!
De week daarna (17 september) wou ik hem rustig oppakken aan de longe, het eerste halve rondje in draf liep hij goed, toen plots kreupel https://www.youtube.com/watch?v=q1txvXp_HCk.
Toen ik hem liet stoppen, hield hij LV in de lucht, alsof hij het niet wou belasten, hij zwaaide ook met het been. Toen ik hem naar mij toe vroeg te komen, liep hij enorm kreupel met LV. Na een aantal passen werd niet meer compleet kreupel. Op het zachte of harde maakte geen verschil. Toen ik terug liep naar stal liep hij nog maar licht kreupel, na het eten enkel nog licht onregelmatig. Erg apart.
Geen temperatuurverschillen in de hoeven of benen.
Op aanraden van dierenarts (telefonisch) metacam gestart, zij heeft na kijken van het filmpje ook het idee dat het LV is. Als het niet verbeterd verder kijken.
Volgende dag met metacam op liep hij duidelijk beter, op de volte in draf hele lichte onregelmatigheid. Op het harde zie je het heel licht bij stap en draf.
Twee weken erna zou dierenarts komen om te onderzoeken. Helaas hadden we extra metacam besteld maar dit was niet binnen gekomen, dus tot de dierenarts kwam heeft hij geen metacam gekregen.
25 september 25 minuten wandelen met Mano, na 15/20 min kreeg hij duidelijk meer moeite in stap https://www.youtube.com/watch?v=1DqVgxTR2QQ
Tot de DA afspraak niets gedaan dan uit de weide halen en voeren, dan liep hij ook niet kreupel. Zo hoefde we ook geen pijnstillers te geven om het beeld zo zuiver mogelijk te houden.
2 oktober dierenarts is geweest. Tijdens het longeren liep hij eigenlijk erg goed, hij liet niet de ernstige kreupelheid in draf zien als voorheen. Op het harde had hij wel duidelijk moeite in draf op de volte en liep hij ook lichtjes kreupel. Beide hoeven een voor een uitgedoofd, dit gaf duidelijk verbetering. LV nog steeds niet helemaal goed. Dierenarts dacht aan een te dunne hoefzool, al verklaart dat nog niet helemaal dat hij met hoefschoenen aan plots enorm kreupel liep.
Voor de zekerheid zijn hoeven en kogelgewrichten op de foto gezet om een duidelijk beeld te krijgen.
In de kogelgewrichten is jaren geleden al eens lichte artrose getoond.
Conclusie: het blijft een beetje vaag omdat er meerdere dingen te zien zijn. Mano wordt al ouder, zijn hanentred maakt het een lichamelijk ingewikkeld paard. Logisch ook dat er meerdere dingen te vinden te zijn.
Hoefzool is inderdaad wat dun (nu is dit altijd al wel een ding geweest, vandaar de hoefschoenen bij ritten, al loopt hij niet compleet op eieren zonder). Het kraakbeen in zijn hoef is wat verbeend, hierdoor wordt zijn hoefmechanisme stugger wat voor minder demping zorgt.
In beide kogelgewrichten lichte artrosevorming.
DA is ook chiropractor en heeft op ons verzoek zijn bekken nagevoeld (door de hanentred denken we altijd dat het daar vandaan komt, beetje onze blinde vlek geworden

Advies: beslag voor extra demping om de hoefzool te beschermen. Nu zijn wij geen voorstander van beslag en zien we het liever zonder, toch heeft Mano eerder op duplo's gestaan met wedstrijden en daar liep hij enorm goed op. Dus gingen we er duplo's onder zetten. Daarnaast permanent duivelsklauw voeren als pijnstilling omdat hij toch wel wat dingetjes heeft.
5 oktober Duplo's eronder gezet! Erna liep hij direct beter op het harde. Wij blij!

7 oktober rustig gelongeerd, ongeveer 20 minuten. Duidelijk verbetering! Aan het einde leek hij wel wat meer moeite te krijgen met draf, maar ook logisch dat iets niet direct hersteld is. https://www.youtube.com/watch?v=doPNQf6zTJc
11 oktober weer rustig gaan longeren. De eerste 3 rondes in draf liep hij super en toen plots weer enorm kreupel. In stilstand wou hij links liever niet belasten, hield het weer in de lucht, in stap liep hij ook niet goed. Op het zachte hetzelfde als op het harde. Geen duidelijk filmpje, wou hem niet meer vragen om te draven of nog langer te belasten... https://www.youtube.com/watch?v=NiPzkOI3lHg
12 oktober bij het uit de weide halen loopt hij nog altijd goed, na 20 min wandelen loopt hij ook nog redelijk.
Dierenarts had verwacht dat hij beter zou lopen, dus de zoektocht gaat verder.
13 oktober na 20 minuten wandelen weer kreupel. Weer niet op LV willen staan.
17 oktober kreupel uit de weide gehaald (voor het eerst!), stom paard kwam naar me toe draven

18 oktober DA kwam bloed prikken om PPID uit te sluiten (iets waar de eigenaresse al langer op wou testen), ze had verder geen tijd om uitgebreid te onderzoeken maar heeft wel even gekeken hoe hij loopt (hij kwam niet kreupel uit de weide, liep wel licht kreupel bij voordraven). Zij denkt nog steeds dat het in het onderbeen zit, misschien de diepere buigpees.
Uitslag PPID negatief. Hij had volgens haar al beter moeten lopen, maar het kan mogelijk ook meer tijd nodig hebben. Ze heeft nu een scholing ergens, als ze terug is willen we een echo gaan maken.
Voorlopig staat hij op de novacam en gaan we dagelijks wandelen zonder de grens over te gaan dat hij weer kreupel loopt.
Het meest bizarre is dus dat hij het ene moment gewoon goed loopt en dat het na +/- 15 minuten getriggerd lijkt te worden (met name in draf) en hij dan opeens heel erg kreupel loopt. Na een tijdje stappen wordt het iets minder maar blijft het toch lichtjes zichtbaar.
In dit topic wil ik graag het verloop bij houden, mocht iemand dit beeld herkennen of ideeën hebben dan hoor ik het graag!