Ervaringen tussenpeesblessure door schiefel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Ervaringen tussenpeesblessure door schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 16:09

Ik ben op zoek naar ervaringen op het gebied van peesproblemen die veroorzaakt zijn door een schiefel.

3 maanden geleden kwam mijn paard kreupel uit de paddock met vocht rond een oude schiefel die daar al jaren zit. Na een week was er geen verbetering dus toen heb ik de dierenarts er bij gehaald. Conclusie: irritatie op de tussenpees veroorzaakt door de schiefel die tegen de pees drukt. Ekyflogyl gesmeerd en op bute gezet en daarna weer gescant. Het gedeelte met onrustig weefsel in de pees was al afgenomen maar mijn paard liep nog even kreupel.

Hierna hebben we nog shockwave therapie gedaan maar ook daar reageerde hij niet op dus toen heb ik hem in overleg met de DA 6 weken op de wei gezet.

Ik heb voor mezelf besloten dat opereren geen optie is en als ik hem niet pijnvrij krijg dan is er maar 1 oplossing maar ik wil geen zaken over het hoofd zien.

Mijn dierenarts is overigens vanaf het begin af aan niet erg positief. Hij zegt dat dit soort blessures of niet overgaan of binnen een paar maanden terug komen. Enige optie zou een operatie zijn maar gezien de leeftijd van het paard, de kosten, het revalidatietraject zie ik dit niet zitten. Daarnaast ben ik bang dat de pees niet meer goed gaat herstellen. Die schiefel zit er misschien al 10jaar en is dus ook al zo lang tegen die pees aan het duwen.

Iemand die dit eerder heeft meegemaakt?

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]


Indi_Vito

Berichten: 2732
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Ervaringen tussenpeesblessure door schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:22

Ja, wij hebben ons paard laten opereren en die is in zoverre weer goed dat we licht dressuur matig werk en buitenritten kunnen maken.
Helaas is nu haar andere been ook aan het irriteren dus we doen rustig aan.
Maar het geopereerde been doet het super

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Ervaringen tussenpeesblessure door schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 17:27

Mag ik vragen hoe de periode na de operatie verliep bij jullie? Nazorg, opbouw etc.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Odysseus

Berichten: 22471
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Ervaringen tussenpeesblessure door schiefel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 00:57

De grote vraag is: hoe hoog zit de schiefel? Ik neem aan dat hij op het griffelbeen zit, als hij tegen de tussenpees aandrukt?

Als de schiefel nu geactiveerd is zal hij alleen maar verder tegen de tussenpees aangroeien en wordt elke stap die het paard zet een irritatie wanneer de pees over de schiefel glijdt.

De schiefel kan afgevlakt worden echter is er kans op redidief omdat door de operatie het botvlies opnieuw geïrriteerd wordt... Waarop het lichaam weer reageert met botvorming en er doodleuk weer een nieuwe schiefel groeit. Als je mazzel hebt is dit maar een heel kleintje. Ik zou een goede orthopedisch chirurg als second opinion aanraden om te kijken in hoeverre opereren zin heeft. Als hij laag zit op t griffelbeen zou ik voor een griffelbeen amputatie kiezen (Indien de pees natuurlijk al niet teveel beschadigd is).

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:15

Hier ervaring - maar die schiefel was relatief jong en is na de klap de de schiefel startte weer kleiner geworden.
De vraag is dan niet alleen de pees, maar ook waarom de schiefel niet kleiner wordt, maar vocht om zich heen heeft.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers