Steil/bokhoef = 1e x gecorrigeerd = dikke knie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Steil/bokhoef = 1e x gecorrigeerd = dikke knie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 16:22

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen. Ik heb een bijna 2 jarige gekocht met 1 steil hoefje, bokhoefje? Mijn hoefsmid kwam langs en heb hem gevraagd of dat nog gecorrigeerd kon worden, dit heeft hij gedaan, door alleen achter van de hoef wat weg te halen... Ik had zelf wel twijfels of dat zo simpel ligt maar hij heeft er voor geleerd. Hierdoor kan de hoef dus niks anders dan naar voren vormen.

Nu viel mij 3 weken geleden al op, ongeveer 2 weken na bekappen maar misschien was het al eerder, dat ze een dikke knie heeft. Van de week leek het wat kleiner maar vandaag heeft ze het nog dus misschien heb ik mij erop verkeken. Ik denk zelf dat het van het voetje komt, het slinkt ook niet. Kan dit? Weten jullie wat ik het beste kan doen? Wellicht is de overgang te snel of onmogelijk?

Is het nodig fotos bij DA te maken want zo weet je misschien ook niet hoe het er in de hoef aan toe is? Of hoort een hoefsmid dit van buiten te kunnen zien? Hij deed overkomen dat het zo wel ging lukken namelijk.

Maar dit maakt me toch angstig. Ze staan bij mij 24/7 samen buiten op een hele grote weide dus een trap zou ook kunnen, dat het er niks mee te maken heeft.. maar het slinkt dus ook weinig tot niet. Ze staan in een kudde met alle jongere paarden op een grote weide ik zou haar moeten meenemen naar huis als het wat serieus is en ze verder behandeld moet worden. Bulten en krasjes gebeuren wel vaker maar dit baart mij toch zorgen!!

Ik heb net wat fotos gemaakt dus dan zien jullie hoe het er nu voor staat. Ik heb een idee dat er ook een soort deuk in de hoef ontstaat nu ook. Hoefsmid komt maandag weer maar ook dat ziet er in mijn ogen uit alsof het niet zo gaat werken... maar misschien heb ik het mis. Hoort het zo. Maar het lijkt teveel zijn geforceerd?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pluttersput

Re: Steil/bokhoef = 1e x gecorrigeerd = dikke knie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:39

Het zou inderdaad wat geforceerd kunnen zijn. Hoeveel is er afgehaald? Naar mijn idee miet je dat echt als millimeter werk aanpakken..
Maar ze heeft sowieso een afwijkende hoefstand op de andere voeten ook.. of ligt dat aan de fotos?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 16:44

Pluttersput schreef:
Het zou inderdaad wat geforceerd kunnen zijn. Hoeveel is er afgehaald? Naar mijn idee miet je dat echt als millimeter werk aanpakken..
Maar ze heeft sowieso een afwijkende hoefstand op de andere voeten ook.. of ligt dat aan de fotos?

Bedankt voor je reactie!

Nou dat was best gelijk wel een verschil moet ik zeggen. Gewoon de 1 normaal bekapt en de ander dus alleen de voorkant niet aangeraakt en de achterkant wel een stuk weg. Ligt er natuurlijk ook aan hoe steil de hoef was, om het weer gelijk te krijgen, maar naar mijn idee had ze best een steile voet. Ik zal even oude foto zoeken.

Ik weet niet wat voor afwijkende hoefstand je denkt bij de andere hoef? Is mij niet opgevallen en heb de hoefsmid er niet over gehoord dus misschien is het de foto. Zal morgen een foto plaatsen op beton van de hoeven.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:17

Linksvoor ziet er ook wat plat en scheef uit. Maar dat kan idd liggen aan de foto.
En teveel dit corrigeren lijkt mij dat ze daar inderdaad last van kunnen krijgen. Die pezen en gewrichten hebben zich aangepast op hoe het was, en worden nu natuurlijk heel anders belast..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:55

Heb je misschien een voerrek of zoiets waar ze haar knie tegen kan stoten? Mijn jonkie had dat ook precies op die plek en die stootte steeds haar knie aan het voerrek als anderen haar weg jaagden. Ze heeft toen een poosje met een springschoen om haar knie gelopen om te laten helen. Is helemaal weggetrokken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:00

Het lijkt wel een paardje die ik heb laten staan om te kopen door de hoef. Ik heb geen ervaring met het corrigeren, geloof best dat er een boel winst te behalen valt maar wel idd met veel kunde. Je zou een second opion aan kunnen vragen bij een andere smid.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:09

Mij is altijd geleerd een stijle hoef niet te corrigeren. Mijn 1e paard had een stijle voorhoef, nooit wat aan laten doen omdat alle smeden zijn dat ze anders haar hele lichaam uit balans haalt. Heb wel rontgenlogisch laten keuren bij aankoop op 4 jarige leeftijd, allemaal 1tjes. Daarna M springen en M eventing gereden en toen op 8 jarige leeftijd weer rontgenlogisch laten keuren voor de verkoop bij dezelfde dierenarts en foto´s vergeleken, nog allemaal precies hetzelfde, niks op achteruit gegaan. Paard heeft ook nooit 1 pas kreupel gelopen.
Stijle hoef hoeft dus echt geen probleem te zijn, maar haal er wel echt een goede smid bij. Zomaar in 1 keer een stuk eraf kan nooit goed zijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:21

xSiep schreef:
Mij is altijd geleerd een stijle hoef niet te corrigeren. Mijn 1e paard had een stijle voorhoef, nooit wat aan laten doen omdat alle smeden zijn dat ze anders haar hele lichaam uit balans haalt. Heb wel rontgenlogisch laten keuren bij aankoop op 4 jarige leeftijd, allemaal 1tjes. Daarna M springen en M eventing gereden en toen op 8 jarige leeftijd weer rontgenlogisch laten keuren voor de verkoop bij dezelfde dierenarts en foto´s vergeleken, nog allemaal precies hetzelfde, niks op achteruit gegaan. Paard heeft ook nooit 1 pas kreupel gelopen.
Stijle hoef hoeft dus echt geen probleem te zijn, maar haal er wel echt een goede smid bij. Zomaar in 1 keer een stuk eraf kan nooit goed zijn.

En zo ken ik ze ook met 5jr en amper belasting, op het stijle voetje toch zeer slecht op de foto..
Foto’s maken zou ik dus zeker doen. En verder is het lastig beoordelen of de dikke knie met het bekappen te maken heeft of iets anders. Zou met je vee arts en hoefsmid overleggen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 23:55

Nee geen plekken om te bezeren. Staan in een volle weide met op een paar plek overdekte losse kuil balen. Ik ga in ieder geval voor second opinion heb vandaag een nieuwe goed aangeschreven hoefsmid gebeld. Ik weet dat het lang goed kan gaan met een verkeerde stand en niet perse problemen hoeft te geven en zeker niet op kort termijn maar ik heb wel ondervonden wat verkeerde standen op langer termijn kunnen veroorzaken aan slijtage en artrose als gevolg. Maar met steile voetjes/ bokvoetjes heb ik nog geen ervaring!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:50

Corrigeren kan alleen als veulen, ofwel..dit is al te laat en je moet zeker heel erg voorzichtig zijn met alles wat je nu (laat) doen. Daarnaast zou ik hem/ haar op de foto zetten, de knie en beide voorbenen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:55

Ik heb ook een paard met een steil en plat voetje, paard is inmiddels 9. Corrigeren kan niet meer, maar je kunt het verschil tussen de voetjes wel kleiner maken. Hiervoor moet je alleen wel lang de tijd nemen. Mijn hoefsmid is bijvoorbeeld elke 4 weken geweest, ruim een half jaar lang en heeft met millimeter werk het verschil steeds een beetje kleiner gemaakt. Nu moet ze om de 6 weken en dat blijft ook echt nodig. Als ik het langer doe, krijgt ze er toch weer last van.

Edit, als je wil, kan ik er wel een foto van maken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:50

de groeischijven in de benen sluiten al ín het eerste levensjaar, het is dus zinloos en schadelijk om na dat eerste jaar nog extreem te gaan corrigeren in de stand. Dat had dan eerder gedaan moeten worden....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:01

Heb je het paard laten röntgenen voor je hem kocht?

Bij ongelijke voeten is niet niet zelden het stieile aangedaan door slechte straalbenen.

En verder niet meer corrigeren op deze leeftijd. Wel het verschil zo klein mogelijk houden. Vaker dan gemiddeld naar de hoefsmid.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:40

Ik denk niet dat de dikke voorknie door de correctie komt. Wel komt er meer kracht op de pezen aan de achterkant van het pijpbeen.

Wat belangrijk is, is dat het een functionele hoef is, die past bij de rest van de voet. Dat het optisch gelijk is, is minder belangrijk. Zelf vind ik de hoef nu te plat voor de voetas en de teen te lang.