Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22445
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:04

Het blijft lastig om een compleet plaatje te krijgen omdat niet iedereen een paard van geboorte tot dood heeft en zicht op de hele carriere/huisversting en voer etc slecht is, en er wellicht erfelijke belasting is.
Maar, ik vind het geen gek onderwerp om je over te buigen.
Zeker niet als je er blanco ingaat.

Ik hoop dat het topic niet uitloopt in anti ijzer propaganda van een aantal bokkers.

Ik heb nog drie dieren die meegenomen kunnen worden, trouwens.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:05

Ik denk dat je eerst zult moeten nadenken over welke factoren eventueel invloed zouden kunnen hebben en daarna je anecdotal evidence moet gaan verzamelen waar díe factoren in ieder geval bekend zijn. Je bent nu topsy-turvy bezig :+
Eérst bedenken welke variabelen je wilt onderzoeken, dán een onderzoekspopulatie opzetten waar die variabelen geregistreerd zijn. Hou ook in je achterghoofd dat je retrospectief bezig bent, dat is ander onderzoek dan prospectief.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 17:09

Ibbel schreef:
Ik denk dat je eerst zult moeten nadenken over welke factoren eventueel invloed zouden kunnen hebben en daarna je anecdotal evidence moet gaan verzamelen waar díe factoren in ieder geval bekend zijn. Je bent nu topsy-turvy bezig :+
Eérst bedenken welke variabelen je wilt onderzoeken, dán een onderzoekspopulatie opzetten waar die variabelen geregistreerd zijn. Hou ook in je achterghoofd dat je retrospectief bezig bent, dat is ander onderzoek dan prospectief.


Ik heb inderdaad een lijst met factoren in mijn hoofd. Dat ik het hier nog niet uitgeschreven heb betekend niet dat ik er nog niet mee bezig ben ;)
Het onderzoek staat nog in de kinderschoenen en zal nog veel ingewikkelder gemaakt worden dan dat het nu klinkt. Dat verwacht ik van mezelf ook, anders schiet ik er ook helemaal niks mee op.

Vooralsnog verzamel ik alleen maar zo veel mogelijk info want wie weet kom ik dan nog meer factoren tegen waar ik nog niet aan gedacht had, en ik ga later, als ik wat concreter een beeld heb gekregen, filteren. Vooralsnog ben ik lekker random bezig :Y) Maar komt helemaal goed.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 17:13

Lusitana schreef:
Het blijft lastig om een compleet plaatje te krijgen omdat niet iedereen een paard van geboorte tot dood heeft en zicht op de hele carriere/huisversting en voer etc slecht is, en er wellicht erfelijke belasting is.
Maar, ik vind het geen gek onderwerp om je over te buigen.
Zeker niet als je er blanco ingaat.

Ik hoop dat het topic niet uitloopt in anti ijzer propaganda van een aantal bokkers.

Ik heb nog drie dieren die meegenomen kunnen worden, trouwens.


Ja zal zeker lastig worden. Maar proberen kan geen kwaad en ik vind het onderzoek nu al leuk, ook omdat ik erg benieuwd ben naar de uitkomst. Ex studenten van mijn studie hebben dit onderwerp nog niet belicht en dat vind ik ook wel fijn, dat ik iets nieuws aan de bibliotheek van mijn leraar kan toevoegen. Zo heeft hij bijvoorbeeld wel tiental onderzoeken, elk van een andere student, over paardenvoeding icm hoeven gehad :+

Als je mij tzt een uitgebreide uitleg over elk paardje kan sturen, zou dat top zijn! Later zal ik nog gaan filteren waar ik precies meer over wilt weten, maar dat hoor je dan wel. Ik hoef het in november pas in te leveren.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:23

Lusitana schreef:
Die link... kijk uit dat het niet zoeken is naar iets wat je wilt vinden.
Het is namelijk zo dat paarden die op ijzers staan gewoonlijk ook op de harde weg werken en dat gestoot op de harde weg heeft invloed. Ook zijn wedstrijdpaarden vaak beslagen en van hen wordt meer gevraagd (en vaak veel te jong en verkeerd) dan van een gemiddeld paard.
Je zul dus controle groepen moeten hebben van paarden die altijd ijzerloos zijn geweest maar wel op de weg hebben gewerkt of zwaar werk in wedstrijd ringen hebben gedaan.
(En wellicht ook nog een groep die hoefschoenen of andere alternatieven gebruikt)

Ik heb een Franse draver (rond de 20) die verschillende tekenen van slijtage vertoond. Hij is gepuntbrand, iets dat ze tegenwoordig niet meer doen, dus waarschijnlijk vroeg in zijn carriere gebeurd. Ze branden daarbij zenuwen door om het onderbeen gevoelloos te maken. Zijn achterbenen zijn niet behandeld en hij heeft bij tijd en wijle duidelijk last van knieën, sprongewrichten en kogels. Gelukkig woont hij bij mij in een warm land en kan hij volop vrij bewegen dus het is allemaal minimaal.
Maar ijzers of geen ijzers, ik denk dat het bij hem echt wel gewoon sportgerelateerd is.

Daarintegen had ik nog oudere engels volbloed (minsten 25)met een helaas onbekend vroeg verleden, maar voordat hij bij mij kwam heeft hij wedstrijden gesprongen, die keurig droog beenwerk had en nooit ergens last van. (Uiteindelijk kreeg hij nierfalen waardoor ik hem moest laten inslapen).
Hij heeft hoogstwaarschijnlijk (want Portugal) zijn hele leven ijzers gehad. Bij mij liep hij de laatste jaren van zijn leven ijzerloos.

Ik weet ook van een 3 jarige van een vroegere vriendin van me, die met artrose in rug en hals gebied is afgemaakt. Die is amper onder het zadel geweest, altijd op het land gelopen(in Nederland). Ik ga er vanuit dat dit een ander type is.



Goede, nuttige post!

Het eerste deel is echt wel iets om rekening mee te houden.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 17:28

Ja vond ik ook Twente!
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat ijzers opzich niet per se een oorzaak zouden zijn voor OA, maar wel de levenstijl die ijzerpaarden hebben. Dat is ook best interessant. Ik heb al een donkerbruin vermoeden bij dit, maar we gaan het zien :Y)

Ik ga iig óók opzoek naar (ex) sportpaarden met artrose die geen ijzers hebben gehad. Ik hoop aan alle kanten en van alle mogelijkheden wat mee te krijgen
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 15-03-19 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:28

Ibbel heeft het meeste al gezegd, als je dit correct wil doen komt er heel veel bij kijken.

Je hebt een gigantische hoeveelheid deelnemers nodig en je zal voor een heleboel factoren moeten corrigeren. Voor een goede wetenschapper is het misschien niet onmogelijk om er een paar aanwijzingen uit te halen maar snoeiharde conclusies zal je bijna niet kunnen trekken uit zo'n onderzoek. Nu is dat natuurlijk zelden zo maar je hebt hier wel heel veel verschillende factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van artrose.

Ik heb een aantal ingewikkelde statistische modellen moeten maken waar minder factoren bij betrokken waren en dat is echt al een wetenschap op zich ;( . Dit is echt geen simpele statistiek.

Natuurlijk kan je een soort van basic verkenningsonderzoekje doen om te kijken of er een aanleiding kan zijn om er een echt goed onderzoek van te maken maar ik zou echt héél voorzichtig zijn met het interpreteren van de resultaten.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 17:32

Lepeltje schreef:
Ibbel heeft het meeste al gezegd, als je dit correct wil doen komt er heel veel bij kijken.

Je hebt een gigantische hoeveelheid deelnemers nodig en je zal voor een heleboel factoren moeten corrigeren. Voor een goede wetenschapper is het misschien niet onmogelijk om er een paar aanwijzingen uit te halen maar snoeiharde conclusies zal je bijna niet kunnen trekken uit zo'n onderzoek. Nu is dat natuurlijk zelden zo maar je hebt hier wel heel veel verschillende factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van artrose.

Ik heb een aantal ingewikkelde statistische modellen moeten maken waar minder factoren bij betrokken waren en dat is echt al een wetenschap op zich ;( . Dit is echt geen simpele statistiek.

Natuurlijk kan je een soort van basic verkenningsonderzoekje doen om te kijken of er een aanleiding kan zijn om er een echt goed onderzoek van te maken maar ik zou echt héél voorzichtig zijn met het interpreteren van de resultaten.


Klopt, ik heb er een hele boel nodig! Ik ga zeer zeker mijn best doen dit te halen. Ik kan het hier op bokt plaatsen, daarna op verschillende facebook pagina's waar ik lid van ben (zowel NL als engelse) en natuurlijk op mijn eigen hoef-facebookpagina en op mijn eigen instagram. Genoeg kanalen denk ik zo.

Daarnaast ben ik niet van plan baanbrekend onderzoek te doen :+ Maar ik wil het wel zo eerlijk mogelijk doen, en dan zien we wel wat de conclusie is! Ik ben een redelijk open minded persoon, als ik dat zo van mezelf mag zeggen, dus zomaar stellig iets beweren zal ik niet zo gauw doen.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:33

Goed kijken naar


Nooit ijzers geen artrose
Nooit ijzers wel artrose
'Altijd' ijzers geen artrose
'Altijd' ijzers wel artrose
En ook:
Ijzers ná constatering van artrose ten einde verlichting van de klachten te bewerkstelligen.


Want die laatste groep is er natuurlijk ook.
Die ijzers kregen als 'behandeling' of management tegen de artrose.



Anders krijg je straks een beeld dat vrijwel alle paarden met artrose ijzers hebben, met conclusie ijzers zorgen voor artrose.
Terwijl er wel een verband is, maar een 'andersom' verband, zeg maar.
Dus niet ijzer als oorzaakaar als remedie...



En inderdaad de belasting en het type werk dat het paard gedaan heeft...


En wat is altijd? (Daarom tussen de '' gezet)
Vanaf arbeid (ongeveer 3 a 4) tot pensioen??

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 17:42

Femke_Tweety schreef:
Goed kijken naar


Nooit ijzers geen artrose
Nooit ijzers wel artrose
'Altijd' ijzers geen artrose
'Altijd' ijzers wel artrose
En ook:
Ijzers ná constatering van artrose ten einde verlichting van de klachten te bewerkstelligen.


Want die laatste groep is er natuurlijk ook.
Die ijzers kregen als 'behandeling' of management tegen de artrose.



Anders krijg je straks een beeld dat vrijwel alle paarden met artrose ijzers hebben, met conclusie ijzers zorgen voor artrose.
Terwijl er wel een verband is, maar een 'andersom' verband, zeg maar.
Dus niet ijzer als oorzaakaar als remedie...



En inderdaad de belasting en het type werk dat het paard gedaan heeft...


En wat is altijd? (Daarom tussen de '' gezet)
Vanaf arbeid (ongeveer 3 a 4) tot pensioen??


Precies, die groepen had ik inderdaad in gedachten én ook dat ijzers succesvol als pijnverlichter worden gebruikt (volgens mij had ik dat hierboven als een keer genoemd). Maar dan denk ik ook nog aan levensomstandigheden zoals gebruikt voor de sport of recreatief, en leeftijden waarop de artrose op kwam zetten, en ga maar door. Ik ga het later allemaal verduidelijken.

Altijd is ook zo'n lekker vaag woord inderdaad, maar ik begrijp je!

Vooralsnog wil ik met dit topic vast het onderwerp aankaarten zodat ik straks met de enquete een mooi resultaat zal hebben (die ik toevoeg aan de resultaten via andere kanalen). Ook zou ik wat ervarings verhalen in mijn onderzoek willen vermelden, als een soort interviewtje, tussen de alinea's met feiten door. Dat maakt het verhaal / onderzoek wat levendiger en interessanter om te lezen.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:44

En dan mag je al die groepen nog splitsen in: wel of geen weidegang/vrije beweging.

Als er íets bewezen is binnen het artrose-onderzoek is het dat beweging goed is, en dat overbelasting eigenlijk niet kan, sterker, dat belasting dé trigger voor intrinsiek herstel van kraakbeen is.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:07

En dan nog de groep die wel atrose heeft, maar niet de diagnose op papier omdat de eigenaar er niet mee naar de veearts gaat.

Maar even terug naar de beginpost, als je al niet weet over welke aandoening je het hebt?? Wat mij een beetje tegenstaat aan dit soort zogenaamde onderzoeken is dat de onbetrouwbare uitkomsten niet als ongeldig worden begrepen en dus voor conclusies zorgen die kant nog wal raken, maar wel ergens als een waarheid worden gepubliceerd.

Lifestyle van ijzerpaarden.... djiezzz.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 18:37

Pipodipo schreef:
En dan nog de groep die wel atrose heeft, maar niet de diagnose op papier omdat de eigenaar er niet mee naar de veearts gaat.

Maar even terug naar de beginpost, als je al niet weet over welke aandoening je het hebt?? Wat mij een beetje tegenstaat aan dit soort zogenaamde onderzoeken is dat de onbetrouwbare uitkomsten niet als ongeldig worden begrepen en dus voor conclusies zorgen die kant nog wal raken, maar wel ergens als een waarheid worden gepubliceerd.

Lifestyle van ijzerpaarden.... djiezzz.


Nogmaals, mijn onderzoek word niet gepubliceerd. Het is voor eigen & school gebruik

De reden waarom ik de aandoening bij de verkeerde naam noemde staat ook uitgelegd, vlak onder de beginpost.

Lifestyle van ijzerpaarden is een mogelijke uitkomst, ik heb nog niks beweerd, dat kan ook niet. Ik ben alleen nog hardop aan het denken, rustig aan.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:47

Wat houdt 'barehoof strategy' eigenlijk in?


Op voorhand tegen ijzers?
Of open blik?

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:56

Ik vermoed dat de grote confounder vrije beweging gaat zijn. Ik voorspel (of: mijn hypothese is) dat paarden die veel vrije beweging krijgen minder artrose hebben. Ik voorspel ook dat paarden die veel vrije beweging krijgen minder vaak op ijzers staan.

De wetenschappelijke bewijzen voor 'bewegen is goed, ook om artrose te voorkomen' zijn er.

En omdat je vrije beweging vermoedelijk niet gaat kunnen scheiden van wel of niet ijzers, zou je zomaar de conclusie: "ijzers geven meer artrose" kunnen trekken, terwijl de conclusie net zo hard zou kunnen zijn: "geen vrije beweging geeft meer artrose".

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:56

Interessante hypothese Ibbel. En mogelijk nog correct ook.

Chabby2
Berichten: 68
Geregistreerd: 11-02-19

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:57

Mijn merrie heeft artrose in haar achterbenen. Dit is gediagnostiseerd toen ze acht jaar was. Ik heb haar sinds haar zesde jaar in bezit. Mijn inbox staat open voor vragen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 18:59

Femke_Tweety schreef:
Wat houdt 'barehoof strategy' eigenlijk in?


Op voorhand tegen ijzers?
Of open blik?


Barehoof Strategy is de naam van mijn school, opgericht door Dan Guerrera, een gekwalificeerd Amerikaanse hoefsmid die jaren geleden (begin 2000 geloof ik) de switch naar barefoot maakte omdat hij dat interessanter vond. Als je er meer over hem of de school wilt weten kan je het opzoeken op internet. Ik persoonlijk heb in ieder geval een open blik. Ik houd alleen niet zo van quick-fixes, te snelle aannames of symptoombestrijding. Ijzers hebben echt wel nut in sommige gevallen, maar dat is allemaal niet waar dit topic over gaat!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 15-03-19 19:08, in het totaal 4 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 19:03

Ibbel schreef:
Ik vermoed dat de grote confounder vrije beweging gaat zijn. Ik voorspel (of: mijn hypothese is) dat paarden die veel vrije beweging krijgen minder artrose hebben. Ik voorspel ook dat paarden die veel vrije beweging krijgen minder vaak op ijzers staan.

De wetenschappelijke bewijzen voor 'bewegen is goed, ook om artrose te voorkomen' zijn er.

En omdat je vrije beweging vermoedelijk niet gaat kunnen scheiden van wel of niet ijzers, zou je zomaar de conclusie: "ijzers geven meer artrose" kunnen trekken, terwijl de conclusie net zo hard zou kunnen zijn: "geen vrije beweging geeft meer artrose".


Dit is ook wat ik denk en waarom ik het ook had over de lifestyle van ijzerpaarden.

Desondanks ga ik door met mijn onderzoek en mijn best doen om een eerlijk beeld neer te zetten. Wie weet zie ik een andere conclusie. Ik ga niet nu al gokken op iets en het vervolgens per ongeluk onbewust die kant op sturen

Rizette
Berichten: 4408
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:14

Hoe zou je hier gedegen onderzoek naar willen doen?. Er zijn zoveel meer factoren die er toe doen en over hoeveel jaren wil je je onderzoek spreiden? Met terugwerkende kracht iets dergelijks onderzoeken kan toch niet?

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:14

woepsie90 schreef:
Ik ga niet nu al gokken op iets en het vervolgens per ongeluk onbewust die kant op sturen


Grinnik. Je zal toch vooraf een hypothese moeten opstellen. En die dan idd objectief moeten toetsen. Maar dat 'gokken op iets' (je hypothese) zal je toch écht vooraf moeten doen. :Y)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 19:20

Ibbel schreef:
woepsie90 schreef:
Ik ga niet nu al gokken op iets en het vervolgens per ongeluk onbewust die kant op sturen


Grinnik. Je zal toch vooraf een hypothese moeten opstellen. En die dan idd objectief moeten toetsen. Maar dat 'gokken op iets' (je hypothese) zal je toch écht vooraf moeten doen. :Y)


Oke, miscommunicatie. Uiteraard gaat het op die manier, ik moet aan het begin het doel van het onderzoek weergeven. Maar NU op deze dag, op dit moment, nog niet. Zoals ik al zei heb ik een paar uur geleden pas mijn onderwerp vastgelegd bij de leraar, en ben ik pas echt NET begonnen. Ik zit nu vooral dingen te verzamelen.

Je hebt goeie punten hoor daar niet van, maar je hoeft het niet steeds zo belerend te melden!

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:26

Sorry, ik heb bijna 25 jaar in onderzoek naar het bewegingsapparaat achter de kiezen. It's my bread and butter. Sorry, *was* my bread and butter, want ik ben net gestopt met werken :+
Ik kan slecht tegen slecht onderzoek en al helemaal niet op mijn vakgebied en ik wil je behoeden voor valkuilen :D

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:35

woepsie90 schreef:
Ibbel schreef:
Ik denk dat je eerst zult moeten nadenken over welke factoren eventueel invloed zouden kunnen hebben en daarna je anecdotal evidence moet gaan verzamelen waar díe factoren in ieder geval bekend zijn. Je bent nu topsy-turvy bezig :+
Eérst bedenken welke variabelen je wilt onderzoeken, dán een onderzoekspopulatie opzetten waar die variabelen geregistreerd zijn. Hou ook in je achterghoofd dat je retrospectief bezig bent, dat is ander onderzoek dan prospectief.


Ik heb inderdaad een lijst met factoren in mijn hoofd. Dat ik het hier nog niet uitgeschreven heb betekend niet dat ik er nog niet mee bezig ben ;)
Het onderzoek staat nog in de kinderschoenen en zal nog veel ingewikkelder gemaakt worden dan dat het nu klinkt. Dat verwacht ik van mezelf ook, anders schiet ik er ook helemaal niks mee op.

Vooralsnog verzamel ik alleen maar zo veel mogelijk info want wie weet kom ik dan nog meer factoren tegen waar ik nog niet aan gedacht had, en ik ga later, als ik wat concreter een beeld heb gekregen, filteren. Vooralsnog ben ik lekker random bezig :Y) Maar komt helemaal goed.

Weet je, alle paarden krijgen op enig moment problemen in de gewrichten. Door het, natuurlijk gezien, risico-loze leven dat ze leiden, worden paarden veel ouder. Daar horen ongemakken en slijtage bij en laat artrose nou behoorlijk gerelateerd zijn aan gebruik/slijtage.
Belastingsdruk heeft hier veel invloed op. Omdat paarden die zwaar belast worden vaker op ijzers staan, zul je enig verband kunnen vinden. Daarmee is echter niet te bewijzen dat er een oorzakelijk verband is!

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:37

Correct onderzoek volgens alle stappen van wat men wel het natuurwetenschappelijk model noemt, is knap lastig.


Goede onderzoeksvraag (vragen) met goede hypothese (hypotheses) en correcte wijze van gegevens verzamelen is, euhh, zelfs voor profs nog moeilijk.


Hier zijn mensen bereid om mee te denken.

(Is bij onderzoekers ook niet ongebruikelijk, elkaar scherp houden)


Dus ik denk niet dat het belerend is.
Eerder behulpzaam?