Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 15:40

Hoi!

Voor mijn studie aan Barehoof Strategy moet ik een 'term paper' inleveren, onderwerp mag ik zelf kiezen maar met goedkeuring van mijn mentor.

Ik heb uiteindelijk gekozen om te onderzoeken of er een link is tussen hoefijzer gebruik en artrose bij paarden. En nu wil ik dus behalve internet rondspeuren naar artikelen, ook graag een enquete hierover gaan maken en plaatsen op Bokt en mijn Facebook pagina.

Ik open dit topic daarom vast, zodat ik binnenkort de enquete erin kan zetten. Ook hoor ik graag ervarings verhalen van paardeneigenaren met paarden die artrose in de benen hebben. Hoe ziet/zag jouw paard zijn leven eruit qua soort stalling/hoeveelheid beweging/wel of geen ijzers/soort voer/noem maar op.

Andere tips wat betreft mijn research zijn uiteraard welkom! De laatste x dat ik in de schoolbanken zat is even geleden dus ik moet even opwarmen :+

Zet een stipje als je op de hoogte wilt blijven!
Thanks!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 15-03-19 15:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49277
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Research naar link tussen hoefjzers en reuma/artritis/jicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:41

Begin eens met mensentermen als reuma (reumatoide artritis) en jicht ('gout', een kristalziekte) te vergeten en concentreer je op artrose (osteoarthritis). Reuma (RA) en jicht komen niet bij paarden voor.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Research naar link tussen hoefjzers en reuma/artritis/jicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:44

ik heb wel ervaring met mijn fjord met artrose (gediagostiseerd via foto's)

laat maar weten als je ze wil! stuur ik wel een pbtje

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 15:45

Ibbel schreef:
Begin eens met mensentermen als reuma (reumatoide artritis) en jicht ('gout', een kristalziekte) te vergeten en concentreer je op artrose (osteoarthritis). Reuma (RA) en jicht komen niet bij paarden voor.


Haha, dat komt omdat ik al een tijd in Engeland woon en net google translate heb gebruikt voor arthritis, aangezien dat zo hier genoemd wordt. En toen kwam jicht en reuma naar boven :+
Ik was helemaal vergeten dat het artrose heet! Dank je wel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37438
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:46

Mijn tinker had atrose achter. Altijd ijzer loos geweest en meest coninue buiten of alleen s nachts op stal. Matige tot lichte beweging

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:06

Die link... kijk uit dat het niet zoeken is naar iets wat je wilt vinden.
Het is namelijk zo dat paarden die op ijzers staan gewoonlijk ook op de harde weg werken en dat gestoot op de harde weg heeft invloed. Ook zijn wedstrijdpaarden vaak beslagen en van hen wordt meer gevraagd (en vaak veel te jong en verkeerd) dan van een gemiddeld paard.
Je zul dus controle groepen moeten hebben van paarden die altijd ijzerloos zijn geweest maar wel op de weg hebben gewerkt of zwaar werk in wedstrijd ringen hebben gedaan.
(En wellicht ook nog een groep die hoefschoenen of andere alternatieven gebruikt)

Ik heb een Franse draver (rond de 20) die verschillende tekenen van slijtage vertoond. Hij is gepuntbrand, iets dat ze tegenwoordig niet meer doen, dus waarschijnlijk vroeg in zijn carriere gebeurd. Ze branden daarbij zenuwen door om het onderbeen gevoelloos te maken. Zijn achterbenen zijn niet behandeld en hij heeft bij tijd en wijle duidelijk last van knieën, sprongewrichten en kogels. Gelukkig woont hij bij mij in een warm land en kan hij volop vrij bewegen dus het is allemaal minimaal.
Maar ijzers of geen ijzers, ik denk dat het bij hem echt wel gewoon sportgerelateerd is.

Daarintegen had ik nog oudere engels volbloed (minsten 25)met een helaas onbekend vroeg verleden, maar voordat hij bij mij kwam heeft hij wedstrijden gesprongen, die keurig droog beenwerk had en nooit ergens last van. (Uiteindelijk kreeg hij nierfalen waardoor ik hem moest laten inslapen).
Hij heeft hoogstwaarschijnlijk (want Portugal) zijn hele leven ijzers gehad. Bij mij liep hij de laatste jaren van zijn leven ijzerloos.

Ik weet ook van een 3 jarige van een vroegere vriendin van me, die met artrose in rug en hals gebied is afgemaakt. Die is amper onder het zadel geweest, altijd op het land gelopen(in Nederland). Ik ga er vanuit dat dit een ander type is.

Ibbel

Berichten: 49277
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:09

Puntbranden werd gedaan bij peesletsels. Het idee was dat het littekenweefsel dat dan in de huid vormde als een soort permanente bandage werkte. Het was géén manier om benen gevoelloos te maken, noch werd het gebruikt bij artrose.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:11

Ik heb een artrose paard. Dus ik wil wel meehelpen

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:12

Lusitana schreef:
Die link... kijk uit dat het niet zoeken is naar iets wat je wilt vinden.
Het is namelijk zo dat paarden die op ijzers staan gewoonlijk ook op de harde weg werken en dat gestoot op de harde weg heeft invloed. Ook zijn wedstrijdpaarden vaak beslagen en van hen wordt meer gevraagd (en vaak veel te jong en verkeerd) dan van een gemiddeld paard.
Je zul dus controle groepen moeten hebben van paarden die altijd ijzerloos zijn geweest maar wel op de weg hebben gewerkt of zwaar werk in wedstrijd ringen hebben gedaan.
(En wellicht ook nog een groep die hoefschoenen of andere alternatieven gebruikt)

Ik heb een Franse draver (rond de 20) die verschillende tekenen van slijtage vertoond. Hij is gepuntbrand, iets dat ze tegenwoordig niet meer doen, dus waarschijnlijk vroeg in zijn carriere gebeurd. Ze branden daarbij zenuwen door om het onderbeen gevoelloos te maken. Zijn achterbenen zijn niet behandeld en hij heeft bij tijd en wijle duidelijk last van knieën, sprongewrichten en kogels. Gelukkig woont hij bij mij in een warm land en kan hij volop vrij bewegen dus het is allemaal minimaal.
Maar ijzers of geen ijzers, ik denk dat het bij hem echt wel gewoon sportgerelateerd is.

Daarintegen had ik nog oudere engels volbloed (minsten 25)met een helaas onbekend vroeg verleden, maar voordat hij bij mij kwam heeft hij wedstrijden gesprongen, die keurig droog beenwerk had en nooit ergens last van. (Uiteindelijk kreeg hij nierfalen waardoor ik hem moest laten inslapen).
Hij heeft hoogstwaarschijnlijk (want Portugal) zijn hele leven ijzers gehad. Bij mij liep hij de laatste jaren van zijn leven ijzerloos.

Ik weet ook van een 3 jarige van een vroegere vriendin van me, die met artrose in rug en hals gebied is afgemaakt. Die is amper onder het zadel geweest, altijd op het land gelopen(in Nederland). Ik ga er vanuit dat dit een ander type is.


Ik begrijp wat je bedoeld en ik ben ook zeker van plan om niet mn antwoord zelf klaar te kauwen. Daarom wil ik ook van iedereen die ik 'interview' ook meer weten dan alleen wel of niet een ijzer. Ik wil ook weten of stalling, beweging, voer, ras en ga maar door. Zodat ik echt een compleet plaatje krijg. Hoefijzers worden in sommige gevallen ook succesvol gebruikt om de pijn te verlichten natuurlijk.

Bedankt voor je input! Ik zal je tzt nog een pb'tje sturen

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:14

speedfiets_2 schreef:
Ik heb een artrose paard. Dus ik wil wel meehelpen


Fijn!
Als je een keertje tijd hebt mag je mij een pb'tje sturen met zoveel mogelijk info over je paardje zijn leven :)
Dank je wel!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:16

karuna schreef:
Mijn tinker had atrose achter. Altijd ijzer loos geweest en meest coninue buiten of alleen s nachts op stal. Matige tot lichte beweging


Zou je dit misschien uitgebreider kunnen vertellen in een pb'tje :) ?
Leeftijd wanneer het begon, welk achterbenen (beide?), wat voor soort werk hij heeft gedaan en hoe zijn leven er buiten uitzag (weide/asfalt uitloop/zand paddock), dat soort dingetjes. Geen informatie is te veel :)
Hartstikke bedankt!

Benzz
Berichten: 3055
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:17

woepsie90 schreef:
Ik begrijp wat je bedoeld en ik ben ook zeker van plan om niet mn antwoord zelf klaar te kauwen. Daarom wil ik ook van iedereen die ik 'interview' ook meer weten dan alleen wel of niet een ijzer. Ik wil ook weten of stalling, beweging, voer, ras en ga maar door. Zodat ik echt een compleet plaatje krijg. Hoefijzers worden in sommige gevallen ook succesvol gebruikt om de pijn te verlichten natuurlijk.

Bedankt voor je input! Ik zal je tzt nog een pb'tje sturen


Er is geen compleet plaatje, dat is het hele probleem. Er is al zoveel onderzoek naar gedaan en aangezien het levende dieren zijn die allemaal onder andere omstandigheden leven, kom je nooit tot een compleet plaatje.

Daarbij ga jij bezig met de interpetatie van het vertelde door de eigenaar. En dat is altijd een gekleurde versie.

Ibbel

Berichten: 49277
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:17

Een korte search op PubMed leert me in ieder geval dat er nul peer reviewed research is naar enige link tussen OA en ijzers, dus ik vermoed dat je wetenschappelijke onderbouwing flinterdun zal zijn.

Anecdotal informatie uit je op te zetten enquete zal de bias geven die lusitana al aangaf. Je zult dan echt moeten stratificeren voor voeding, vrije beweging, arbeid van het paard, ondergrond, etc. Dan heb je heel veel deelnemers nodig wil je er statistisch iets zinnigs uit kunnen halen. Als dat al lukt.

Maar gezien 'Barehoof Strategy' zal de conclusie wel al vooraf vaststaan :7

Benzz
Berichten: 3055
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:19

Ibbel schreef:
Maar gezien 'Barehoof Strategy' zal de conclusie wel al vooraf vaststaan :7

Onderzoek naar je eigen waarheid heet zoiets toch :D

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:26

https://youtu.be/REReSZKMnkg

Dit soort beelden liegen er niet om.
De inpact is gewoon veel groter.
Ga zelf een dag op ijzeren slippers lopen en trek daarna je Nike air max maar aan

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:27

@Ibell en Benz, dat is niet helemaal eerlijk om zomaar aan te nemen wat mijn standpunt gaat zijn naar aanleiding van mijn studie!

Ik ben puur alleen geïnteresseerd OF er een link is, en als dat er niet is zal DAT mijn conclusie ook zijn.
Daarnaast is mijn leraar en de inhoud van mijn studie niet gericht op 100% barefoot en 0% ijzers. IJzers hebben ook een plaats en we zijn niet tegen ijzers.

Maak aub niet zomaar aannamens op alleen de naam van de school.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 15-03-19 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 3055
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:28

Clasical schreef:
Ga zelf een dag op ijzeren slippers lopen en trek daarna je Nike air max maar aan


Mijn god wat een beroerde vergelijking..................

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:29

Benzz schreef:
Clasical schreef:
Ga zelf een dag op ijzeren slippers lopen en trek daarna je Nike air max maar aan


Mijn god wat een beroerde vergelijking..................



Waarom?

Benzz
Berichten: 3055
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:31

Clasical schreef:
Waarom?


Nou wat denk je zelf?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:33

woepsie90 schreef:
@Ibell en Benz, dat is niet helemaal eerlijk om zomaar aan te nemen wat mijn standpunt gaat zijn naar aanleiding van mijn studie!

Ik ben puur alleen geïnteresseerd OF er een link is, en als dat er niet is zal DAT mijn conclusie ook zijn.
Daarnaast is mijn leraar en de inhoud van mijn studie niet gericht op 100% barefoot en 0% ijzers. IJzers hebben ook een plaats en we zijn niet tegen ijzers.

Maak aub niet zomaar aannamens op alleen de naam van de school.


Toevoeging: mijn term paper is niet bedoeld om een toevoeging te zijn aan het internet, maar om mijn eigen kennisbeeld te vergroten en die van mijn mede studenten plus de leraar. Net zoiets als een profielwerkstuk, maar dan voor volwassenen, als ik het zo goed uitleg ...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:34

Benzz schreef:
Clasical schreef:
Waarom?


Nou wat denk je zelf?


Mensen hebben ook op ijzeren schoeisel gelopen.
Maar nogmaals, de beelden liegen er niet om.

imaudy
Berichten: 5122
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:36

Ibbel schreef:
Een korte search op PubMed leert me in ieder geval dat er nul peer reviewed research is naar enige link tussen OA en ijzers, dus ik vermoed dat je wetenschappelijke onderbouwing flinterdun zal zijn.

Anecdotal informatie uit je op te zetten enquete zal de bias geven die lusitana al aangaf. Je zult dan echt moeten stratificeren voor voeding, vrije beweging, arbeid van het paard, ondergrond, etc. Dan heb je heel veel deelnemers nodig wil je er statistisch iets zinnigs uit kunnen halen. Als dat al lukt.

Maar gezien 'Barehoof Strategy' zal de conclusie wel al vooraf vaststaan :7


:')
Denk dat de tijdsinterval tussen de beslagbeurten veel belangrijker is. Zie zelden barefootpaarden die iedere x weken naar de smid gaan.

Sodeletuut

Berichten: 21312
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:37

Clasical schreef:

Hier wilde ik inderdaad ook naar verwijzen. Vanuit Arabesk (als ik het goed heb) is hier veel onderzoek naar gedaan.

Ik heb zelf een merrie met artrose, dit is inmiddels 10 jaar bekend dat ze dit heeft. Staat dag en nacht buiten op blote voeten, onbeperkt ruwvoer en in een kudde. Sinds ze in de kudde staat loopt ze 10x beter dan toen ze met 1 paardje apart stond.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:41

Zouden we AUB on topic kunnen blijven.
Dit topic is niet bedoeld om in het algemeen te discussiëren over wel of geen hoefijzers.

Ik zoek alleen medewerking voor mijn onderzoek naar een eventuele link tussen hoefijzers en artrose.
Als die link er niet is, zal dit ook in mijn onderzoek naar voren komen, en ook uitleggen waarom. Maar IK wil het wel onderzoeken en daarna kunnen meenemen als extra kennis voor mijzelf en mijn medestudenten.

En ja, ik ben een barefoot trimmer, maar niet tegen ijzers.
Ik hoop dat het hierbij kan blijven.

Graag hoor ik van paardeneigenaren met artrose paarden en hun manier van leven.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 16:43

Sodeletuut schreef:
Clasical schreef:

Hier wilde ik inderdaad ook naar verwijzen. Vanuit Arabesk (als ik het goed heb) is hier veel onderzoek naar gedaan.

Ik heb zelf een merrie met artrose, dit is inmiddels 10 jaar bekend dat ze dit heeft. Staat dag en nacht buiten op blote voeten, onbeperkt ruwvoer en in een kudde. Sinds ze in de kudde staat loopt ze 10x beter dan toen ze met 1 paardje apart stond.


Wat gaaf om te horen dat 1 paard of een kudde zo'n verschil maakt!
Zou je mij een pb'tje willen sturen met meer info en een tijdlijn :) Ben erg nieuwsgierig naar meer (leeftijd paard, ras, verleden wel of geen hoefijzers gehad, wat voor ondergrond heeft haar omgeving, etc)
Dank je!