Onverklaarbare hoefproblemen, denken jullie mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xannelouise

Onverklaarbare hoefproblemen, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 21:23

Ik heb een haflinger gekocht ongeveer 5 maanden geleden. Na ongeveer 2 maanden ging zij erg kreupel lopen. Er is niks geks gebeurt of iets. De vee arts is langs geweest en hebben plekken uitverdoofd, daardoor zijn ze er achter gekomen dat het tussen haar kogel en haar hoef zit in haar rechtervoorbeen. Daarna hebben ze foto’s en een echo gemaakt, hier was niks op te zien.. Ook hebben ze haar hoefgewricht uitverdoofd, maar dit maakte ook niks uit.. Daarna heb ik ook nog termografie gedaan, hier was ook niks raars te zien in haar been.. Ze stond eerst op ijzers, deze zijn er af gehaald, omdat dit niet nodig was. Daarvoor liep ze al slecht, maar daarna nog slechter. Ze staat nu weer op ijzers en zooltjes, waardoor ze nu wel weer wat beter loopt, maar dat verlicht het volgens mij alleen maar.. In de draf loopt ze nog steeds niet goed en hinkt ze heel erg. Ze loopt ook erg op de buitenkant van haar hoef.. De hoefsmid heeft ook nog gekeken voor een ontsteking of iets, maar dit is het allemaal ook niet.. Ik weet niet zo goed meer wat ik nu kan doen.. Ik ben al zn 10 weken aan het stappen en eigenlijk gaat het nog steeds niet beter.. Is er toevallig iemand die dit herkent of iets?

Arabesk

Re: Onverklaarbare hoefproblemen, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:50

Even voor de beeldvorming:

- hoe staat je paard gehuisvest
- wat is z'n voeding
- hoe oud is je paard
- foto's van de hoeven

Dan kunnen we gerichter helpen zoeken naar de oorzaak en kijken wat misschien kan gaan helpen.

xannelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 23:03

Ze staat gewoon in een ruime box. Komen in de zomer wel buiten, maar toen had ik haar nog niet! Ze is wel aardig dik moet ik zeggen.. Ze was wel iets afgevallen, maar doordat ik nu alleen maar mag stappen wordt ze weer alleen maar dikker.. Ze is 12 jaar! Foto’s van der hoeven kan ik wel maken, maar je ziet niks raars.. Het is ook nooit dik of warm geweest.. Qua voeding krijgt ze gewoon sportbrok en onbeperkt hooi!

xannelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 23:06

Afbeelding
Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:07

Waarom krijgt een paard(en dan ook nog een koudbloed) op rust onbeperkt ruwvoer en sportbrok?
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van haar stand en evt een bewegingsfilmpje.
Ze komt nu niet buiten?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:10

24u per dag op stal dus?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:11

Je hebt dus een paard gekocht wat al slecht liep? Niet laten keuren? Geen brok en arm hooi geven. En zorgen voor weide of paddock . En misschien naar een volgende kliniek gaan om haar nogmaals te laten onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-03-19 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xannelouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 23:12

Moet zeggen ze krijgt nu niet zoveel eten hoor. Zeker omdat ze niet veel kan doen. Dit was voordat ze zo slecht ging lopen! Ze krijgt nu een heeel stuk minder! Ze kan in de paddock, maar omdat het vaak regent en die erg modderig wordt, is het niet handig om haar buiten te zetten. Ik loop nu wel gewoon met haar, de vee arts wilt het nu behandelen alsof het een pees blessure is.. Dat houdt dus in dat ze 8 weken weer rust moet en dan elke week 5 min langer lopen. Ik moet dus nu officieel 10 minuten lopen 2 keer per dag. Maar ik loop wel langer met haar, want ze heeft dat ook wel gewoon nodig. En met lopen loopt ze ook niet raar of iets..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:13

Ze komt niet los buiten en er wordt alleen aan de hand gestapt? Stop met het brok geven.

Lijkt ook of ze heel hoog op haar hoeven staat. Weet verder niet zo veel behalve dat dit geen natuurlijke stand is. Iemand hier kan daar vast meer over vertellen

Edit zie net dat ze niet buitenkomt omdat het nat is? Maakt voor het paard weinig uit weet ik uit ervaring
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 07-03-19 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:13

xannelouise schreef:
[ [url=m/7o9vhv.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/F9uj1X.png]Afbeelding[/url] ]

En hierbij weten jouw da en smid niet wat het probleem is?
Oei.
Het is een duidelijke, redelijk extreme, scheefstand met compensatie in de banden, pezen, voorknie en schouder tot gevolg.
Daar helpt geen zooltje tegen, wél een geleidelijke correctie van de stand.
Probeer haar af te laten vallen want iedere extra kilo verergert het probleem.
Een goede smid zou hier raad mee weten, veel succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:17

xannelouise schreef:
Moet zeggen ze krijgt nu niet zoveel eten hoor. Zeker omdat ze niet veel kan doen. Dit was voordat ze zo slecht ging lopen! Ze krijgt nu een heeel stuk minder! Ze kan in de paddock, maar omdat het vaak regent en die erg modderig wordt, is het niet handig om haar buiten te zetten. Ik loop nu wel gewoon met haar, de vee arts wilt het nu behandelen alsof het een pees blessure is.. Dat houdt dus in dat ze 8 weken weer rust moet en dan elke week 5 min langer lopen. Ik moet dus nu officieel 10 minuten lopen 2 keer per dag. Maar ik loop wel langer met haar, want ze heeft dat ook wel gewoon nodig. En met lopen loopt ze ook niet raar of iets..

Ga echt vandaag nog op zoek naar een stal waar dat beest buiten komt, elke dag voor minimaal de tijd dat het licht is. Stop onmiddellijk met het voeren van sportbrok en geef voldoende niet al te rijk hooi.

Zoek ook gelijk een goede hoefsmid of bekapper en kijk dan eens hoe het gaat.

Swiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:21

Het is zo toch niet te zien waarom je haflinger kreupel is. Het kan ook uit de rug komen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:30

Ik ga mee met degene die zeggen stop met het voeren van krachtvoer, dit heeft een dier wat op rust staat en te dik is niet nodig (beter gezegd, werkt in haar nadeel).

Is er een gewone da bij geweest of ben je echt in een goede kliniek geweest?

En heb je betere foto's van d'r hoeven, ook van de onderkant?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:47

Veel zinnigs is hierboven al gezegd, in acht nemende dat het adviezen zijn vanaf een plaatje en een stukje tekst, maar toch. Terug naar de basis.

Wil de stal niet dat ze buiten staat omdat het land/de bodem nat is of vind je dat zelf niet prettig? Ter vergelijking, ik heb een PRE/Fries kruising hengst en een Shetlander hengst die 24/7 buiten staan, jep, ook nu met de gierende wind en regen om het huis. Enkel wanneer het veel regent en het land echt zeiknat is gedurende een lange periode gaan ze voor de nacht naar binnen, niet eens omdat zij dat fijner zouden vinden maar omdat ik de hoeven daarmee een kans geef ook zo nu en dan wat op te drogen. Zeker bij been/hoef complicaties is beweging vaak een belangrijke factor richting genezing. En ook al is het al eerder gezegd, neem ik de brutale vrijheid om te herhalen dat sportbrok echt overbodig is bij een paard dat op rust staat.

Ze ziet er trouwens uit als een mooie robuuste haflinger, mooi paardje heb je. Ik ken van mezelf dat met een nieuw paardje alles nog onzeker en onduidelijk is, dus ik snap heel goed waarom je met je handen in het haar zit en tegelijkertijd ook probeerd af te wegen dat je zoveel mogelijk al voor haar doet. Elk dier is anders, en het duurt een tijdje voordat je ze leert lezen. Juist daarom zou ik je willen meegeven dat even helemaal terug naar de basis, en dan verder kijken n.a.v. wat je ziet en wat ze aangeeft het beste is. Sober voer, buitenlucht en bewegingsruimte. Veel sterkte!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:16

Lees je in: www.paardenhoeven.info en kijk zelfs eens met een open blik naar de voeten van je paard, wat zie je? Waar gaat de druk heen? zijn beide voeten gelijk? Zo nee wat is het verschil. Kijk in stap en draf, waar draagt ze de meeste gewicht.

Kijk naar de huisvesting, een paard is niet gemaakt voor 24/7 stilstaan, dan wordt de doorbloeding minder, gaat het paard achteruit en krijgen ze blessures. Een paard hoort buiten ( in elk geval de dag) met soortgenoten zelf zijn eigen tempo aan te kunnen geven. School jezelf, lees je in en zorg dat je weet wat er nodig is. De tijd dat iedereen het normaal vond dat paarden de hele winter binnen stonden is voorbij, dat zul je wel gaan merken aan de reacties. Sommigen zullen meedenken, anderen zullen veroordelen, dat blijft zo. Je mag altijd contact met me opnemen voor vragen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:21

Wat vind je van de reacties xannelouise? Kun je er wat mee?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:07

Heb je misschien foto's van de hoef, recht van voren, recht van de zijkant, recht van de achterkant (terwijl ze vierkant staat) en eentje van de onderkant?

Klinkt inderdaad als overbelasting van pezen/ligamenten zo, zoals Wildgirl al zegt.

Dit hoef je niet te zien op een echo, en het hoeft dan ook niet specifiek heel warm te zijn.

Als je al aangeeft dat uitverdoven uitwijst dat het tussen de koot en de hoef zit, lijkt het mij dat met name de oppervlakkige buigpees en de ligamenten niet zo goed in hun vel zitten.

Waarom overigens zooltjes, als het probleem niet in de zool ligt? Wat voor zooltjes?

En inderdaad, van de brok af, en arm hooi. Wellicht vitaminebrok als aanvulling, maar meer zou ik persoonlijk niet doen

Edit: als ze pas na 2 maanden is gaan kreupelen, wat is het verschil in huishouding tussen waar ze stond, en waar ze nu staat?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:35

Ah, wat sneu dat je een pony hebt, en er nog maar weinig plezier van hebt gehad. Ik denk dat je beter een second opinion kunt laten doen bij een andere dierenarts. Als het na 10 weken nog niet is opgeknapt dan mag je je vraagtekens erbij zetten wat er aan de hand is. Is ze niet bevangen of heeft hoefzweren? Door ijzers met zooltjes kun je dat niet meer zien. Je hebt zelf al het gevoel dat het niets oplost zo. Is ze getest op ppid? Kennis heeft een Haf van 11 jaar die veel te dik was, al jaren bevangen was. Paard is buiten gezet, op schraler hooi, is in een jaar tijd 150 kg afgevallen, heeft conditie gekregen en heeft geen hoefproblemen meer. Soms doet verandering van huisvesting heel veel.
Daarnaast; je hebt een sober type paard wat niet op stal hoort, en beslist niet beter wordt van minder hooi en sportbrok, maar dat is al aangegeven.
Misschien dat bijvoorbeeld DEZE of DEZE website je van informatie kan voorzien hoe het zou moeten zijn.