Zuiver op rechte lijn, kreupel op volte in stap.

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Laura413

Zuiver op rechte lijn, kreupel op volte in stap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-19 21:48

Even verhaal schetsen:

3 weken geleden merkte ik aan de longe op linkervolte in draf een lichte onregelmatigheid. Ik twijfelde enorm of het gewoon stijfheid was / ze onregelmatig was. De dag erna besloot ik te rijden om haar zelf aan te voelen. In draf voelde ik daar in het begin in de linkerbochten ook heel lichtjes een onregelmatigheid maar na 5 minuutjes was dit over. Stijfheid dacht ik dus.. Op rechte lijn en op rechterhand helemaal niets te merken. Ook bij verruiming heel zuiver. De dagen erna ook nog gereden en toen voelde ze helemaal perfect aan. Niets op aan te merken.
Na 4 dagen had ik echter weer het gevoel dat ze in de linkerbochten onregelmatig liep en doordat dit de tweede keer was besloot ik te stoppen met rijden omdat ik het niet vertrouwde en belde de dierenarts.
De dag erna kon die komen. Ik haalde ze die dag van de paddock en er was niets op aan te merken in stap. Toen de da er dan was haalde ik ze uit de stal en was ze plots wel enorm mank op links in stap op volte uit haar stal op de beton. Da heeft gevoeld of ze een hoefzweer kon hebben maar ze reageerde nergens op. Ook staat er niets dik, warm, geen pulsatie. 3 dagen ontstekingsremmer gehad in het bloed, dan nog 2 dagen pasta en daarna is de da teruggekomen. Ze was terug helemaal oké, zuiver in stap op de volte en ook de buigproef was heel goed. Hij raadde me wel aan nog een weekje rustigaan te doen aangezien ze een weekje ervoor toch wel serieus mank stond.
Ik heb haar dan een week niet gereden (enkel elke dag buiten op de paddock die wel modderig ligt, en waar ze dus niet gek op doet). Na die week heb ik nu zondag er terug mee gereden, gewoon stap en draf om het rustig op te bouwen. Ze was heel fris maar zuiver! Gisteren dagje rust en vandaag toen ik ze van de paddock haalde stapte ze vlot door maar wanneer ik haar weer een volte naar links liet maken, mankte ze weer enorm (net hetzelfde als 2 weken geleden).
Morgen mag ik naar de praktijk van de da met haar om verder te kijken..

Nu maak ik me toch wel echt zorgen, het vreemde is gewoon dat er op rechte lijn niets aan de hand is en ze echt zuiver is maar op volte op links in stap echt super hard mankt..

Iemand al iets soortgelijks meegemaakt? Enige ideeën wat het kan zijn?

mika11

Re: Zuiver op rechte lijn, kreupel op volte in stap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:09

Niet exact hetzelfde, maar wel een kreupel paard wat kogelartrose bleek te hebben.
Maar mijn paard had andere klachten qua kreupelheid dan jouw paard.

Sterkte morgen, hopelijk kom je erachter wat je paard precies mankeert!

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:20

Hoefkneuzing? Klinkt exact hetzelfde als mijn paard, had ook geen warme hoef etc en toch bleek er een drukplek te zitten waar in mijn geval het ijzer op drukte. Mssn eens je smid informeren? Een hoefzweer kan ook heeel diep zitten dan is er ook nog niets dik en warm.
Succes!

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:19

Dat ze op de volte kreupel loopt is niet zo gek, linksvoor word dan meer belast dan op de rechte lijn dus je spreekt dan van belastingkreupelheid wat vaak in het onderbeen zit. (onder de knie)

Ik denk dat het verstandig is dat je het verder goed laat onderzoeken, succes ermee!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:56

Kreupelheidsonderzoek inclusief uitverdoven laten doen. Ik zet in op een ontsteking in het hoefgewricht.

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 12:48

Hey allemaal!

Ik ben de dag nadat ze zo mank liep op volte in stap naar de praktijk geweest met haar. Raar maar waar, ze liep helemaal niet meer mank in stap op volte. Op draf wel mank. Op foto’s was er helemaal niets te zien. Dan uitverdoofd en in het hoefgewricht verdoofd en dan liep ze inderdaad zuiver. Omdat ze in juli echter ook al zoiets heeft voorgehad en toen behandeld is geweest, gaven ze me nu 2 opties. Ofwel nogmaals behandelen en langere boxrust dan in juli aangezien het na 6 maand teruggekomen is maar dus eigenlijk niet weten wat er precies is, en dan de kans hebben dat het misschien weer terugkomt binnen 6 maand en ik dan weer met een mank paard zit.. ofwel een mri. Is heel duur maar dan weet ik wel waar ik sta en kunnen ze concreet behandelen als ze weten wat er precies is rond dat hoefgewricht. Ik heb dus voor dit laatste gekozen en woensdag ga ik een mri laten uitvoeren.. Hopelijk weet ik dan effectief wat er is en kan ik behandelen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:55

Kun je met een mri ook een peesblessure zien? Peesblessure ah collateraal bandje word namelijk nog al eens verward met problemen id hoef zoals hoefzweer ea. Sterkte. ..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:56

Hebben ze gekeken voor een pees blessure? Daar hoeven ze namelijk ook geen dik of warm been van te krijgen.

Was bij die arabier ook het geval. De eigenaar zag ook niet dat hij onzuiver liep. Ik wel. Dus hop toch maar naar de dierenarts en die zag een scheur in de diepe buiger.

Heeft een half jaar moeten revalideren voor die goed genoeg was om te belasten.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:36

Jeetje een MRI, dat is een hele stap. Wat was de vorige behandeling?

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 14:23

Ze reageert nergens pijnlijk op als je op pees duwt enzo. Er staat niets dik, niets warm, haar benen zien er echt helemaal normaal uit. Foto’s was er ook niets te zien. Vorige keer in juli was het ook een ontsteking in hoefgewricht en hebben ze daar ingespoten in beide voorbenen. Toen liep ze rechts slechter dan links, nu is het omgekeerd. Ja mri is idd dure kost en hele stap maar liever nu weten wat er scheelt dan om de 6 maand een mank paard en telkens dure behandeling laten uitvoeren..
Collaterale banden spraken ze ook over, omdat ze vooral op die volte echt slecht liep en op rechte lijn goed. Het zou misschien scheurtje kunnen zijn in de collaterale banden maar dat zal allemaal te zien zijn op die mri. Dus afwachten tot woensdag.. zal jullie op de hoogte houden wat het verdict dan is!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:41

Mag ik weten hoeveel een mri nu kost?
En hoe gaat het dan. Is je paard bij kennis of moet ie liggen.
? Domme vragen waarschijnlijk maar ik heb me er nog nooit in verdiept.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:54

pien_2010 schreef:
Mag ik weten hoeveel een mri nu kost?
En hoe gaat het dan. Is je paard bij kennis of moet ie liggen.
? Domme vragen waarschijnlijk maar ik heb me er nog nooit in verdiept.

Wij wilden ook een MRI laten uitvoeren maar bij de kliniek die ons werd aangeraden werd het liggend onder algehele narcose gedaan. Dit heeft ons doen afzien hiervan omdat ik het nogal een “ingreep” vond. De kosten liggen rond de 1000€ werd ons verteld.

Ts succes woensdag! Ik zou misschien eerst nog een scan laten maken van indderdaad de colateraal bandjes, de kreupelheid past er bij en hoeft echt niet dik/warm/gevoelig te zijn. Ik hoop dat je woensdag uitsluitsel hebt met wat het is!

Diva Royal v.Sandreo : ZZ-Licht + 8wp

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 15:05

Oei van volledige narcose hebben ze me alleszins niets gezegd.. dus hoop dat dat niet nodig is. Is idd duur, zal 1000 euro zijn excl btw voor 1 been en 1200 excl btw voor beide benen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:08

Dank je Boeddha. Ik vind het nogal wat en heel duur. Hier kwam de dierenarts met echo apparaat aan huis. Ik moest met paard lopen ad hand op het zachte, harde. Hij deed enkele tests en sloot rug uit, boven de knie en hoeven. Hij keek en keek, voelde en na 10 minuten zei dat hij een echo wilde maken van boven de hoef en onder en boven de kogel. Want daar moest het zitten. En voilà, de dag ernaast kwam de diagnose collateraal bandje is niet goed, weiderust langdurig. De rekening was €200 inclusief reis kosten, echo etc. Dus hoge rekening, maar minimale belasting voor het paard en gelijk in de roos. Wat me opvalt in Nederland is als ik de verhalen lees op Bokt dat er vrij gemakkelijk met grof geschut gekomen wordt. Belastende onderzoeken, hoge rekeningen en het is net of de ouderwetse kennis opgedaan door ervaring, kijken, luisteren naar verhaal, voelen en onderzoeken met de handen vervangen is door apparaten. Torenhoge rekeningen zijn het gevolg en de baasjes die het beste willen voor de grote vriend betalen zich blauw. Ik vind dat zo jammer. Ons paard is inmiddels weer ok en wordt op gereden voorzichtig.

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 15:20

Ik kom uit belgie, niet uit nederland. Dus hier in belgie raden ze me alleszins mri aan..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:52

pien_2010 schreef:
Dank je Boeddha. Ik vind het nogal wat en heel duur. Hier kwam de dierenarts met echo apparaat aan huis. Ik moest met paard lopen ad hand op het zachte, harde. Hij deed enkele tests en sloot rug uit, boven de knie en hoeven. Hij keek en keek, voelde en na 10 minuten zei dat hij een echo wilde maken van boven de hoef en onder en boven de kogel. Want daar moest het zitten. En voilà, de dag ernaast kwam de diagnose collateraal bandje is niet goed, weiderust langdurig. De rekening was €200 inclusief reis kosten, echo etc. Dus hoge rekening, maar minimale belasting voor het paard en gelijk in de roos. Wat me opvalt in Nederland is als ik de verhalen lees op Bokt dat er vrij gemakkelijk met grof geschut gekomen wordt. Belastende onderzoeken, hoge rekeningen en het is net of de ouderwetse kennis opgedaan door ervaring, kijken, luisteren naar verhaal, voelen en onderzoeken met de handen vervangen is door apparaten. Torenhoge rekeningen zijn het gevolg en de baasjes die het beste willen voor de grote vriend betalen zich blauw. Ik vind dat zo jammer. Ons paard is inmiddels weer ok en wordt op gereden voorzichtig.

dat klopt ja. Ik ben nog van de oude garde,toen waren al die onderzoeksapparaten er nog niet. Paard kreupel? Rust en weidegang. De meesten genazen zo door de natuur. Tegenwoordig heeft men ook geen geduld. Genezing kost tijd en door onderzoeken gaat dat niet sneller.Ik snap wel dat men wil weten wat het paard mankeert.Maar eerst een tijd op rust kost niets en kan heel effectief zijn.Vervelend dat je dan een tijd niet kunt rijden,maar ja,wat doe je er aan, behalve geduld oefenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:56

Op dit moment woon ik in Frankrijk en hier gaat het gewoon echt anders (we zitten overal heel ver vandaan en niemand heeft veel geld) als bij onze zuiderburen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:24

Hier precies hetzelfde verhaal als jou TS. Alleen is mijn paard nu 7 weken kreupel en daarvoor nog nooit 1 pas onregelmatig geweest. Ook alleen op de volte kreupel, en op rechte stukken niets te zien. Mij raden ze inderdaad ook een MRI aan.
Ik ga donderdag terug voor verder onderzoek, want ik wil ze nog eens een goede peesscan laten maken, dat ze echt niets over het hoofd zien.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:38

anjali schreef:
Tegenwoordig heeft men ook geen geduld. Genezing kost tijd en door onderzoeken gaat dat niet sneller.

Vooral dit, peesblessures hebben echt veel tijd nodig, als je te vroeg gaat beginnen met opbouwen, dan maak je het echt alleen maar erger. Als je begint met trainen/belasten op het moment dat de pees aan het herstellen is, dan breek je die juist alleen maar af. Dan kan deze niet herstellen en wordt het alleen maar erger.

Het ligt daarnaast ook heel erg aan naar welke kliniek je gaat. de ene kliniek zou je eerder adviseren om van alles uit de kast te trekken, terwijl de andere kliniek een meer pragmatische aanpak heeft.

TS: ik zou als ik jou was eerst nog echo's laten maken, daar kunnen ze ook al heel veel op zien, zonder dat het je meteen duizenden euro's kost.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:53

Wauw MRI is idd duur.

Hier tevens in België ook gewoon echo aangeraden door dierenarts.

Mijn zus haar paard was ook mank linksvoor. Echo laten maken (véél goedkoper dan MRI) en had kleine scheurtjes in de korte pees. Enkele maanden rust, niet te wild mogen doen. Daarna opnieuw echo en mocht ze weer rustig opbouwen met stappen en zo rustig verder.

ALs het de pezen betreft kunnen ze dat zeker gewoon zien op écho.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:02

Ze kunnen natuurlijk niet alles zien op een normale echo, vandaar dat een MRI dan aangeraden wordt.
Als een normale echo nog niet is gedaan, zou ik dat zeker eerst doen.

Je hebt ook een staande MRI, dan hoeven ze niet onder narcose. Neem aan dat die van jou dat krijgt anders hadden ze het vast gezegd. Want anders gaan ze er inderdaad liggend in en moeten ze onder gehele narcose.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Laura413

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 09:14

Door de uitverdoving was het duidelijk dat het echt rond/in het hoefgewricht iets is. Kunnen ze daar ook een echo van maken misschien? Echt van de hoef?
Morgen is de MRI.. Super veel stress nu..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:39

Heel eerlijk, mij lijkt de kortste klap de mri.
Dus gewoon doen als het kan

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:50

Mijn haflinger had dit ook, nouja kreupel, eerder onregelmatig. Bleek artrose te zijn in de knie, hij was wel al 24 dus vanaf dan hebben we het gewoon rustiger aan gedaan. Nu is hij 26 en loopt hij nog altijd vrolijk rond :D

Everything will be alright.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:35

Om goed in de hoef te kunnen kijken zul je inderdaad een mri moeten laten maken. Met een echoapparaat kun je niet door de hoef heen scannen.

Als je paard na uitverdoving van het hoefgewricht helemaal goed loopt en op röntgenfoto's van de hoef is niks te zien, zou ik altijd eerst gaan voor inspuiting van het gewricht mét een gedegen opbouwschema (van een aantal maanden dus).

Mocht er geen enkele verbetering optreden, dan zou je een MRI kunnen laten maken. Hou er wel rekening mee, dat de kans dat het iets onherstelbaars is, of dat er een operatie dient te worden uitgevoerd, wel flink aanwezig is.