Scheur in hoef, wat is wijsheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 09:27

Heeft mijn paard ook gehad. Die stond ook veel te hoog op de hielen. Zijn andere hoef niet en was daardoor ook onregelmatig. Drie hoefsmeden erbij gehad, maar niemand kon me helpen. Een dierenarts keurde hem zelfs af (slager dus). Toen viaviavia bij een strasserbekapper terecht gekomen. Hup, hielen eraf niet voorzichtig een beetje nee, meteen heel rigureus alles in een keer. Ik moest het bijhouden. En na een paar maanden zag je dat de scheur eruit groeide. Na een jaar niets meer van de zien...... helaas na een half jaar moest ik hem inlaten slapen ivm een gebroken been ;(

Rudet

Berichten: 78
Geregistreerd: 30-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 09:45

Mijn vorige paard had ook scheur en schimmel, telkens een stukje opengemaakt en behandeld met schimmeldodend middel. En de kroonraad ingesmeerd met laurierzalf zodat de groei van de hoef bevorderd werd. Na een aantal maanden was ze er vanaf.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 12:28

Afbeelding



Hierbij een foto van de onderkant van de hoef.Toen het scheurtje er net zat, sneed mijn smid telkens zo'n driehoekje weg, maar na een paar dagen scheurde het dan aan de bovenkant van het driehoekje weer verder. Inderdaad misschien wel door te veel druk op de hoefwand

Iemand een suggestie voor een goede smid/bekapper voor een second opinion, regio Zuid Holland?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:01

Zo te zien aardig wat dood materiaal op de zool. Zo te zien loopt je paard wat meer op de buitenkant weg, wat ervoor zorgt dat linksvoor de teen iets langer is, en de kwartieren sowieso. Door de hoge stand komt er meer druk op de voorkant en de zijkant. Je paard kan minder effectief afrollen. Door de druk wordt de voorkant in feite 'uit elkaar getrokken', wat voor die scheur zorgt.

Ik denk dat je met een second opinion een stuk verder zou kunnen komen. Zelf ken ik geen smid in jouw omgeving, maar ik zal eens rondvragen

Cornelisse
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:02

Ja, kwestie van verkeerd bekappen door je hoefsmid. :( Daardoor is hoefwand ook onder druk komen te staan en gaat scheuren. Er zit wel wat werk aan om het weer goed te krijgen. :D Waar zit je in Zuid Holland?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:38

_San87_ schreef:
Nwktje schreef:
Met een verticale scheur in de hoef vijlen we altijd horizontaal net boven de scheur zodat die niet verder naar boven kan scheuren. We vijlen hierbij best diep in(+/-0,5 cm diep) . Onze pony had/heeft ook z'n soort scheur in haar hoef gehad binnen drie maanden is deze eruit gegroeid. Je zit alleen nu nog een klein beetje het horizontale streepje. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt.

Raar advies. Stop je een scheur in de muur ook met een dwarssnede of een kram?

Hoefscheuren nooit proberen te stoppen met krammen, nietjes en horizontale vijlsleuven. Scheuren gaan daar gewoon doorheen en je maakt de hoefwand zwakker door er happen in het midden uit te halen. Beter is uitvrezen/vijlen (de eerder genoemde driehoek) en de hoef goed bijhouden zodat deze gezond aangroeit van bovenaf.


En ook dat is niet zalig makend. Die van ons heeft een extreem dunne wand. Frezen heeft een hoop ellende veroorzaakt. Ja, nog steeds een keer per jaar een scheur. Dan geven wij hem twee weken rust, de smid legt de draagrand 3 mm vrij, de hoef "zakt" op het ijzer, de spanning is uit de hoef, dan goed verzorgen (Cavalor Hoof aid) smeren met Duo hoef en extreme hoef hygiene + altijd een schone box. Op tijd en naar de smid en goede controle tussen de beurten door. En dan geduld hebben met de uitgroei. Het is niet altijd dit of dat. Soms werkt het ene bij paar A en niet bij paard B en andersom.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:56

Op de foto vind ik het er niet zo spectaculair uitzien, kwestie van achterstallig bekapwerk inhalen en dan zeer regelmatig de vijl eroverheen om van die scheur af te komen.

Helaas geen tips voor een smid in die regio.

AnnoNiemand

Berichten: 887
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:01

Ik zou een natuurlijk bekapper kiezen die de voorkant mooi afrondt. Ik zie om mij heen diverse paarden die al jaren zo'n zelfde scheur hebben. Dat zo'n smid zo incompetent is in het oplossen van zoiets eenvoudigs, snap ik niet (en dat iemand die smid dan steeds weer kiest al helemaal niet). :=

Fijn dat je een andere bekapper gaat zoeken!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:14

khirshanta schreef:
Zo te zien aardig wat dood materiaal op de zool. Zo te zien loopt je paard wat meer op de buitenkant weg, wat ervoor zorgt dat linksvoor de teen iets langer is, en de kwartieren sowieso. Door de hoge stand komt er meer druk op de voorkant en de zijkant. Je paard kan minder effectief afrollen. Door de druk wordt de voorkant in feite 'uit elkaar getrokken', wat voor die scheur zorgt.

Ik denk dat je met een second opinion een stuk verder zou kunnen komen. Zelf ken ik geen smid in jouw omgeving, maar ik zal eens rondvragen


Ga helemaal met je mee kwa de "uitgelopen" kwartieren.
De extra druk hierop geeft meer druk op voorkant hoef.
Het driehoekje is wat aan gevolg doen, maar niet aan de oorzaak.

Die kwartieren kun je het beste zelf regelmatig met vijl gaan bijhouden, in combinatie met een mooie mustangrol.
Is niet moeilijk: een goede hoef verzorger doet het je zo voor, zodat je in samenwerking met elkaar de scheur eruit kan laten groeien.
Heb je geen vijl, kun je wellicht een gebruikte schappenlijk overnemen van je smid. :)* ., ze verslijten er nogal wat n.l. , die voor de amateur nog prima bruikbaar zijn.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:31

De hoeven zijn simpelweg te lang.
Op de draagrand komen krachten te staan waarop het hoornmateriaal niet berekend is.
Het hoorn zal breken of scheuren waar de hoefwand het zwakst is of waar de laterale krachten als het ware tegen elkaar aanbotsen, zoals hier de toon.
Oplossing; frequentere bekapping

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:17


Monique1963

Berichten: 8639
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:31

ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus misschien zeg ik wel iets dubbel, maar toch even delen. Mijn paard had ook zo'n scheur, maar dan tot in de kroonrand. Staat zelfs op röntgenfoto's. Ik dacht dat ze er nooit meer vanaf zou komen. Smid gaf zo'n hapje aan de onderkant, of een horizontaal spleetje halverwege. Niets hielp. Hij stelde voor het te krammen. Daar ben ik niet aan begonnen. Ijzers hielpen ook niet.

Toen is ze van ijzers afgegaan, heb ik haar op biotine gezet en ben ik wekelijks gaan vijlen/raspen, zodat ze geen flares meer had. En hiermee is uiteindelijk de scheur helemaal verdwenen.

Succes.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 13:48

Nog even een update. Voor als iemand een soortgelijk geval heeft en ervaringen zoekt.

Ik ben uiteindelijk overgestapt naar een natuurlijk bekapper. De tijd tussen de bekapbeurten gelijk ingekort, naar ongeveer om de 4 weken. Zij heeft het stuk om de scheur eruit gesneden. Scheur is nog een paar keer beetje teruggekomen, maar door elke keer het deel erom heen weg te snijden (waar een schimmel zat die de scheur telkens terug deed komen) is tie er op een gegeven moment helemaal uitgegroeid. Ook heb ik frog and sole hardener van hoofflex gebruikt om de hoef te behandelen.

Succes verhaal dus!

2 april 2019
Afbeelding

26 april 2019
Afbeelding

Ik heb verder geen foto's meer gemaakt, maar ergens najaar 2019 was de hele scheur weg.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:17

Hij is er niet kreupel op schrijf je,dan zou ik geen rigoreuze behandelingen gaan toepassen.Want misschien wordt hij daar wel kreupel van...

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Scheur in hoef, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:26

Fijn dat het probleem is opgelost. Ik heb dit topic indertijd gevolgd. Proficiat!