Toontreder Noriker schadelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Toontreder Noriker schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 01:34

Hallo,

Eindelijk heb ik groen licht om mijn langverwachte droom waar te maken: een eigen paard. Ik ben opzoek naar een paard waar ik lekker recreatief mee bezig kan zijn. Het bos in vooral maar ook beetje dressuren (wedstrijden niet), lange lijnen, grondwerk etc maar vooral genieten. Voorkeur had en heb ik niet voor een ras. Vorige week ben ik wezen kijken naar 2 leuke paarden maar allebei te jong. Ondanks dat ik 17 jaar rijd voel ik me niet zeker genoeg een paard goed op te leiden.
Nu viel mij een hele leuke advertentie op van een Noriker die ontzettend braaf moest zijn en hoe zag er prachtig uit. Ook kon ze best leuk lopen en is ze bovenal verkeersmak. Maar goed eigenlijk was ze qua uiterlijk niet het paard wat ik voor ogen had. Toch bleef de hele week lang deze advertentie steeds in mijn hoofd.
Alleen wat mij op dit moment vooral bezighoud is dat zij toontreder staat. Dit weerhoud mij te kijken.

Afbeelding
Hier een foto (Heb ik ivm privacy zo afgesneden). Nu vroeg ik mij af of het echt heel schadelijk is of dat het paard er een prima (lang) leuk leven mee kan hebben. Ik vind het namelijk een oprecht leuk paard om te zien.

Alvast bedankt!
Willemijn

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:38

Deze heeft inderdaad een fors afwijkende beenstand. Ik zou hier niet voor kiezen als jij een paard lang wilt houden.
De kans dat hij hierdoor problemen met zijn gewrichten krijgt, is aanzienlijk. Ik vraag mij af of het wel verstandig is om met dit paard te gaan rijden. Kromme benen, en dan nog een ruiter op je rug.....??

Nicje87

Re: Toontreder Noriker schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:42

Bijna alle norrikers hebben dit. Schijnt doordat ze van oorsprong in de bergen leven.
Ik weet niet in hoeverre het problemen kan geven met hetgeen wat jij wilt. Deze zien er wel erg afwijkend uit. Ik zou info bij een hoefsmid/dierenarts inwinnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:58

Toontreden geeft meer risico op slijtage en daardoor gewrichts/ been problemen.

Maar het hoeft niet...als je echt geinteresseerd bent in dit paard dan zou ik een goede rontgenologische keuring laten doen en van daaruit een afweging/ beslissing maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:54

Als het niet het ras van je dromen is zou ik verder kijken. Het zorgt voor snellere slijtage van de benen en levert gewion gedonder op. Hopelijk niet snel maar je kan er op wachten..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:11

toontreden hoort een beetje bij Norikers, ze worden er in Oostenrijk niet op afgekeurd (terwijl ze daar erg streng zijn bij keuringen).

Mijn Noriker had het extreem erg, met regelmatig goed (laten) bekappen is ie er toch ruim 19 mee geworden en aan iets heel anders uiteindelijk ingeslapen.
Alleen uitkijken als je hem naast de fiets gaat laten draven, dat heeft mij heel wat spaken gekost vroeger :D

Nederlandse veearts doen er nogal moeilijk over en willen dat je er beslag met wiggen enzo onder laat zetten, dat werkt dus niet bij een volwassen Noriker, weet ik uit ervaring.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:17

Bij een volwassen dier moet je sowieso weinig gaan knutselen aan de beenstand. Juist dan ontstaan er problemen.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:29

Goh nooit geweten dat dit typisch iets voor norikers is. De onze heeft het ook namelijk :j

Heeft er overigens geen last van

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:47

Hm oké lastig. Ben er gecharmeerd van deze maar het word mijn eerste eigen paard dus dat vind ik best spannend.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:50

heb je meer info over die Noriker die je op het oog hebt, advertentie ofzo (per pb).
(ik kaap hem niet weg voor je neus, want ik ben "klaar"met paardrijden ;) )

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:56

Je kunt eens gaan kijken samen met iemand die veel ervaring heeft. Dan kun je zien hoe het er in het echt uitziet en vooral hoe het is in beweging.

Bijna ieder paard heeft wel iets waardoor hij misschien wel sneller kan slijten... En je gaat zo te horen niet de allerzwaarste dingen vragen van dit paard. Maar als de afwijking te groot is, kun je misschien toch beter verder kijken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:59

Ja ik heb ook filmpjes ontvangen. Heb het aan iemand laten zien doorgaans met mij mee gaat. Maar die keurde het meer af omdat ze dacht dat die voor mij te weinig kon. Niet zo zeer op de beweging. Deze die ik heb gezien kost op dit moment ook nog 5000 euro.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:01

Ik zou in elk geval gaan kijken. En als het echt wat is, hem hiervoor zeker niet laten staan.
Elk peerd heeft wel wat :+

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:06

Ja krijg haar zeker niet uit mijn hoofd. Er komen de mooiste paarden naar voren maar toch vergeet ik haar niet :') Ook al was zij niet in eerste instantie het paard waar ik naar opzoek was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:07

Elisa2 schreef:
Toontreden geeft meer risico op slijtage en daardoor gewrichts/ been problemen.

Maar het hoeft niet...als je echt geinteresseerd bent in dit paard dan zou ik een goede rontgenologische keuring laten doen en van daaruit een afweging/ beslissing maken.

Dit vind ik een heel goed advies!

Onze merens Hercule (24 jaar) hebben wij als 3 jarige gekocht. Merens zijn ook bergpaarden en Hercule is ook een toontreder (zeg je dat zo?). We hebben hem laten keuren en hij had op alles nullen behalve op de sesambeentjes (eentjes). De keurende dierenarts zei toen, dat als dit paard allemaal eentjes zou hebben gehad hij voor de 2 zou zijn gegaan voor wat betreft de sesambeentjes omdat je over de 1 of 2 geven kon discussiëren. Maar omdat dit paard verder zo goed was, hij het toontreden en sesambeentjes als geen probleem verwachtte in de toekomst.
Dit zou wel anders kunnen zijn als we echt de professionele sport in zouden willen met dit paard. Daar vond hij hem ongeschikt voor en dan bedoelde hij grand prix := Dat is niet echt logisch met een merens.

Hercule is inmiddels al 24 jaar. Heeft vroeger veel voor de wagen gelopen (ook laag niveau wedstrijden gedaan), heeft onder de man veel gelopen en nog (is M2 dressuur startgerechtigd), heeft gesprongen een keer per week met mijn dochter in de ponyclub en heeft nog nooit iets aan zijn benen gehad. In zijn jonge jaren heeft hij vrijwel elke dag gelopen en soms wel 3 uur per dag (we reden met meerdere gezinsleden op hem c.q in de aanspanning).
Tegenwoordig rijden we er recreatief buiten mee paar keer per week (hooguit anderhalf uur). Hij is nog steeds goed fit en vindt het gezellig. Ik heb geen foto van Hercule van zijn benen (het is nooit een issue meer geweest na de keuring) maar zoals dit paard staat lijkt op hoe Hercule staat.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-02-19 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:09

Ik moet wel toegeven dat het maximale budget waar ik naar opzoek ben 5000 euro is.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:11

Kennissen van mij fokken met Norikers in Oostenrijk, en ik verbaas me elke keer weer over hun beenstand. Toch is het daar heel normaal en het schijnt inderdaad te komen doordat het bergpaarden zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:14

je kan crazycat een pb sturen, zij zit in Oostenrijk en ziet veel Norikers

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:15

Het hoort er inderdaad bij! Ijzers en hoeven slijten wat sneller . Het zijn wel betrouwbare paarden en als de basis goed is, kun je zelf bij leren,.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:16

Oke bedankt! Zit echt in een soort van twee strijd. Ook omdat deze zeker niet om de hoek staat waar ik even naar toe kan gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:18

Horsetime ga er anders een gewoon op rijden buiten. Dan kun je hem daarna alsnog laten keuren als je er voor wilt gaan. Deden wij ook zo.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:32

Toch gewoon even de tijd er voor uit trekken en gaan kijken denk ik.. als dat paard zo in je gedachten blijft hangen is dat niet voor niks!