Drie weken geleden haalde ik mijn pony vrijdag ochtend van stal toen ze ineens kats kreupel was. Ik kon niet direct wat vinden, niks was bijzonder warm of wat dan ook, dus maar gewoon buiten gezet en even aangekeken.
Toen ik 's middags weer kwam toch de dierenarts maar laten komen want ze liep op drie benen en eigenlijk op alle vier de benen kreupel.
DA kwam langs en dacht dat het misschien een hoefzweer kon zijn, maar ze kon zelf niets vinden en de pony was ook niet gevoelig op de hoef van het been waar ze het meest kreupel op liep.. pijnstiller er in en even afwachten wat de hoefsmid zou zeggen.
Hoefsmid gebeld en die zou op maandag komen. Prima. Pony gewoon op de weide gezet en eigenlijk ging het al wel vlot beter. Op zondagmorgen zette ik haar weer buiten en ineens was ze weer helemaal rad. Toch op maandag de hoefsmid laten komen en de hoefzweer die er in zat was al geknapt, nog iets extra weggesneden en helemaal mooi.
Twee dagen later trof ik haar weer hartstikke kreupel aan. Meteen weer gebeld, hoefsmid weer langs geweest en het bleek dat er toch nog een hoefzweer zit (ander stukje van de hoef). Hij heeft hem geopend, maar dat kon maar minimaal omdat het vlak bij het leven zit.. als het weer zou dichtslaan, moest ik maar bellen... dan zou hij hem weer openen.
Nouja, ondertussen zijn we twee weken verder, is dat stomme gaatje al 4x opnieuw geopend, maar die ontsteking trekt maar niet weg.
Ze staat 's nachts in een hoefzak met biotexbadje, overdag gewoon buiten zodat ze toch zoveel mogelijk beweegt, maar ik begin een beetje moedeloos te worden.
Wat waren bij jullie nou echt dé trucjes om zo'n stomme hoefzweer toch door te laten breken?