vlasbodem invloed hoefproblemen ?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

leidelmeyer

vlasbodem invloed hoefproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 14:53

heeft iemand ervaring met paard op vlas en daardoor misschien toch meer hoefproblemen ? mijn paard is behandeld voor straalkanker, we hebben m toen op vlas gezet omdat hij met stro er nog meer een natte vieze boel van maakte. nu staat hij al een paar maanden op vlas. maar hij heeft daarbij ook weer een hoefzweer gekregen en de hoefzak werd ook weer vies en nat. ik denk toch dat t vlas niet goed voor zijn hoeven is.....

xxpetraxx

Re: vlasbodem invloed hoefproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:56

helaas wel, mijn NF pony kreeg ook aldoor hoefzweren in een vlasstal.
op stro of hennep was het geen probleem.

Bob v. Nieuwenhuis Enkelspan Dr. pony ZZ+4/ Va. pony ZZ+27
Singelwoud's Nassau Enkelspan Dr. Pony L+11/Va. Pony M+9
Bob/Nassau Dubbelspan Va. Pony M+2 Reserve kampioen hippiade 2021 L

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:00

Vlas is heel scherp en fijn, waardoor het overal tussen kruipt en makkelijk beschadigingetjes kan veroorzaken. Het was voor mij één van de redenen om over te stappen naar houtvezel (van plosplan of eventueel allspan, niet merkloos). Hier leek het prijsverschil in eerste instatntie heel groot. Maar nu wel een pallet hebben besteld valt het reuze mee (5.25€/baal vlas, 6.35€/houtvezel; eerder kochten we de balen voor 10€ bij de ene leverancier of 8€ bij de andere leverancier).

Wie doet er mee! Applaus voor de zorg en andere hulpverleners. Dank jullie wel voor jullie inzet, ik sta achter jullie.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:01

Gelukkig geen straalkanker maar wel altijd hoefzweren bij een van mijn paarden op vlas.
Zodra ik hem op stro zette ging het weer goed. Een korte periode op gehakseld stro gehad bij gebrek aan gewoon stro en het ging weer fout, weer om de haverklap een hoefzweer. Voor dit paard alleen maar stro dus, hij mag zelfs niet eens eventjes in een vlasbox staan. Zekerheid voor alles.
Sterkte met je paard.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:07

Hier ook slechte ervaring met vlas. Mijn pony kreeg er mok van. Het vlas bleef in de haren op de benen hangen. Gelukkig weer terug op stro.

[o]

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:07

Ik heb een pony die keer op keer hoefzweren had, ik dacht ook aan het stro/vlas maar hij had het op beide. Het probleem leek van binnenuit te komen, hij had een hoornzuil.

Zeker bij een paard dat hoefkanker heeft gehad zou ik vragen of ze er eens naar willen kijken.

De stal goed droog houden, voeten goed uitkrabben en behandelen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:16

Mijn paard heeft door vlas ook geregeld hoefzweren gehad. Nu staat ze op krullen en dat gaat goed. Met straalkanker heb ik "gelukkig" geen ervaring.....

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:22

Onze paarden staan al jaren op vlas en nog nooit problemen gehad...

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:23

Mijn pony staat nu al 2 jaar op vlas en geen enkel probleem mee! Mest makkelijk uit, blijft heel lang droog! Ik ben ontzettend positief over vlas!

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+4 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:27

Hier al jaren ervaring met vlas en geen problemen.
Wel is het de kunst van het drooghouden van de stal. Natte stallen of dat nu vlas, stro of krullen zijn zijn slecht voor de hoeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:27

Hier ook al jaren een plek met vlas in de stallen. Ik heb dikke (10cm) rubber tegels en ongeveer anderhalve vierkante meter vlas. Stallen zijn groot en rubber blijft schoon, plassen en poepen doen ze op het vlas maar er echt op staan doen ze weinig. Je zou aubiose kunnen proberen, duur maar groter dan vlas.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:29

Hier ookal jaren vlas zonder problemen, maar de paarden staan ook meer buiten dan op stal en de natte plekken worden er ook goed uitgehaald.

Ik kan me wel voorstellen dat vlas als het lang nat is en blijft terwijl het paard er op staat slecht is voor de hoeven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:32

Mizora schreef:
Vlas is heel scherp en fijn, waardoor het overal tussen kruipt en makkelijk beschadigingetjes kan veroorzaken.

Dit dus. Die van mij hebben rapsodie liggen, van dat gehakselde koolzaadstro wat qua structuur wel wat op grof vlas lijkt. Maar de dagen dat ik ze in de winter op stal zet zijn op 2 handen te tellen. Voor een paard wat dagelijks op stal staat zou ik idd stro kiezen. Best nog een laag vlas met daaroverheen een laag stro. Het vlas neemt dan de nattigheid op waardoor de strolaag droog blijft. Je paard staat op stro, maar met de voordelen van vlas.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:16

Is Plospan geen optie voor je paard? Is toch wat zachter dan hooi en vlas.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:49

Volgens mijn smid is vlas funest voor de voeten.Wanneer je ze op ijzers hebt zal het minder snel via de witte lijn binnendringen maar het schijnt dus echter sneller zweren te veroorzaken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:54

M'n vorige paard kreeg hoefzweren toen ie op vlas stond. M'n huidige paard heeft ook nog even op vlas gestaan en kreeg mok. Ik ben er geen fan van, geef mij maar gewoon stro.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:54

Mijn smid ziet ook veel ellende door vlas, schimmel en hoefrot. Ik heb mijn paard 1x op vlas gehad en die kreeg er ook last mee terwijl wij elke dag de stal uitmesten en het altijd mooi schoon en droog is. Dus gauw weer stro er in en nooit meer problemen gehad gelukkig.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:56

Al jaren de paarden op vlas maar niet een met hoefproblemen in welke vorm dan ook.
Zowel die met als zonder ijzers niet.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:34

Hier ook al 19 jaar op vlas en nog nooit hoef problemen gehad

Maresie L2 +11!!
Op naar het M :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:37

Je zou eens gehakseld koolzaadstro kunnen proberen, deze zijn niet scherp. En dan een goede dikke laag van minstens 30 cm dik zodat het mooi droog blijft.
Vlas neemt ook minder goed vocht op omdat het harde gladde stekeltjes zijn.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:44

Mijn paard kreeg hoefzweren van vlas. Sinds ze op houtkrullen staat geen enkele zweer meer gehad

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:46

Hier ook hoefzweren door vlas. Daarna op stropellets of stro en nooit nog problemen gehad

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:52

Hier ook al jaren probleemloos op vlas, maar staan er maar enkele uren in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:56

Hier al 20 jaar tevreden gebruiker van vlas. Zowel die met als zonder ijzers nog nooit problemen gehad.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:02

Fokmerrie van ons had beginnende whiteline disease.
Ze plast erg veel op stal. Stro vloog er door heen en mesthoop groeide heel hard.
Daarom overgestapt op vlas.
Helaas kreeg ze daardoor uiteindelijk white line disease. En verbruik van het vlas was ook hoog.
Inmiddels staat ze ruim twee jaar op Equibedding strokorrels.
Stal is nu veel droger dan met gewoon stro of vlas.

Tezamen met tijdelijk aangepast beslag en de strokorrel ia de WLD overgegaan.
Smid vindt vlas een van de slechtere strooisel voor hoefkwaliteit.