Knie op slot pony!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TWIXFANCY

Knie op slot pony!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 19:24

Lieve mensen,

Gevraagd om tip of trick met het volgende. Ik probeer het zo goed mogenlijk te omschrijven.

Zondag werd ik gebelt door iemand van stal dat mujn pony van bijna 3 met zijn been sleepte!

Ik kwam op stal staan en ja hoor daar stond hij.. met een gestrekt rechter achterbeen. Hij sleepte hem achter zich aan.
Mijn hary stond stil. Met tranen in me ogen gelijk de veearts gebelt.

Die is gelijk gekomen en vertelde me na grondig onderzoek dat zijn knie op slot staat. En hij waarschijnlijk zijn pezen of spieren verrekt heeft.
Ze kreeg hem even uit het slot, maar na neerzetten been gelijk weer op slot.

Hij heeft spierverslapers gekregen en metacam voor paarden in de hoop dat hij vanzelf uit het slot zou komen.

Dagelijk contact gehad maar geen verbetering. Hij leund ook gewoon op dat been.

Vanochtend uit zijn stal gehaald en hij moest een korte bocht maken.
Toen draafde hij gewoon z n stal in en was zijn been uit het slot gekomen. Ik blij!!!!
Hij staat stil op stal en jaa hoor weer op slot grrrr.

Weer dierenarts gebeld

Advies was om hem binnendoor te bekappen.. maar ja met een been die op slot staat gaat dat niet makkelijk.

Toch de hoefsmit gebeld vandaag en die is gekomen. Heeft van alles geprobeerd om zijn been uit het slot te krijgen. Geen succes.
Hij heeft hem met een gestrekt been toch na veel geduld kunnen bekappen.

Nu is het afwachten tot dinsdag tot de veearts weer kon komen.

Ik ben op het moment radeloos!

Iemand die dit ook heeft meegemaakt en meer info daarover heeft?

Laatste wat ik wil bij m n jonge knul is dat er gesneden moet gaan worden waardoor zijn knie instabiel gaat worden.

ikkedus

Re: Knie op slot pony!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:29

Uhm lijkt me een spoedgeval voor de dierenarts! Gewoon weer bellen dus. Hij kan toch zo niet tot dinsdag blijven staan !?!?!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:35

1 van onze paarden heeft hier ook eens last van gehad. Bleek dat ze mega vast zat in het achterlichaam en daardoor dat been op slot sloeg. Wij hebben toen de osteopaat meerdere keren laten komen en dry needling. Nu met juiste training om haar sterk te houden nooit meer last van gehad.

Edit; uiteraard wel eerst foto’s en echo laten maken voordat we uberhaupt de stap tot osteo hebben gemaakt. Je weet maar nooit.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:37

Probeer hem eens achteruit te laten lopen. Vaak helpt dat. Als het echt erg is ontkom je niet aan een operatie.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:38

TWIXFANCY schreef:
Laatste wat ik wil bij m n jonge knul is dat er gesneden moet gaan worden waardoor zijn knie instabiel gaat worden.

Instabiel is hij al.

Train(de) je al met hem? Spieren opbouwen helpt n.l bij dit probleem. Maarja ik begrijp ook dat je natuurlijk niets kan doen als de knie op dat moment op slot zit.

Ik heb zelf een pony met patella fixatie en ik merk wel dat op stal staan haar absoluut niet goed doet. Ook als ze op de trailer heeft gestaan zit het altijd even knel. Binnendoor bekappen helpt tijdelijk, maar kan een goed steuntje in de rug zijn.

Ik hoop voor je dat het inderdaad door een verreking of iets is, en dan het eenmalig/tijdelijk is! sterkte er mee :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:39

Achteruit inderdaad en daarna ergens anders stallen waar hij vrij kan bewegen.
Box is geen goede combinatie met instabiele knieen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:43

Wij hadden vroeger ook een pony waarvan de knie steeds op slot schoot. De tip was destijds, niet op stal en mocht het toch gebeuren, in zijn achteruit zetten. Knie is ingespoten, waarmee weet ik niet meer, tijdje op rust, maar daarna geen last meer gehad. We hebben de pony niet meer op stal gehad daarna.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:54

Achteruit en draaien naar het been wat op slot staat. Flink tempo achteruit

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:28

Mijn shet heeft het ook gehad. Bij ons hielp achteruit stappen om de knie er weer uit te krijgen. Ik was ook al aan het kijken voor opereren maar uiteindelijk heeft binnendoor bekappen en de achterhand sterker maken geholpen en verder is hij er over heen gegroeid en heeft hij er al jaren geen last meer van.

Vorig jaar heb ik een paard gekocht wat op speciale ijzers stond omdat hij ooit knieproblemen gehad heeft. Ik heb de ijzers direct laten verwijderen en hem binnendoor laten bekappen en werk aan zijn achterhand. Bij mij heeft het paard het afgelopen jaar geen problemen gehad en zowel de dierenarts als de hoefsmid zeiden dat paarden er vaak gewoon overheen groeien mits je ze goed laat bekappen.

TWIXFANCY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 02:16

Thxs allemaal! Achteruit duwen al geprobeerd, zelfs op advies aan z n staart getrokken ( met beleid natuurlijk ) hij stond buiten toen het gebeurde dus ja ik heb ook niet gezien wat die gedaan heeft. Os al best een knoeperd van een beest ( irish cob van ruim 500 kilo ) hij staat nu op stal omdat er nu geen andere optie is. Land is niet begaanbaar door het weer. En alles is nieuw in aanbouw dus ook niks om hem neer te kunnen zetten. Als hij wel van het slot is loopt die prima. Hij staat er ook gewoon op want hij tilt af en toe zijn andere been op of staat dan op rust. Hij lijkt er ook gewoon zelf helemaal geen last vam te hebben.. heel raar om te zien.. het is echt me kind!! Voel me wanhopig en zit overal bovenop. Dinsdag word die met anabole ingespoten. Laatste optie is dat die spier of pees moet worden doorgesneden. Maar dat wil ik echt alleen als nood en eind oplossing uit laten voeren. Hij kan er wel instabiliteit door krijgen of artrose. En dat wil ik hem echt niet aandoen.

Trainen kan ik hem op het moment niet. Maar heeft wel 24/7 buiten gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 03:25

Ik denk dat je enige optie echt is om hem 24/7 buiten te zetten, desnoods op een andere plek, als je operaties en dergelijke wilt voorkomen. Onze shet had dit ook als jonkie, maar doordat hij 24/7 buiten stond kon hij dit met de juiste behandeling (binnendoor bekappen, teen korter afronden omdat ze die juist langer maken bij het geluxeerde been, sterk maken met achterwaarts en balkjes) kon hij dit goed handelen en zichzelf er ook weer uit halen als hij toch weer verkeerd schoot. Doordat hij steeds minder vaak op slot ging en de kans had om zichzelf er weer uit te halen is dat na een paar jaar helemaal verdwenen.
Een keer per jaar met oud en nieuw moesten ze echter een nacht op stal en daar kwam hij gegarandeerd met een been dat op slot zat weer uit.

Ook omdat je schrijft dat hij hiervoor 24/7 buiten stond en het niet had en nu hij 's nachts binnen staat het wel heeft zou ik echt op zoek gaan naar een andere stalling die zijn been niet elke nacht weer op slot zet.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 07:40

Wat is de leeftijd van je paard? Toen mijn shet nog jong was had hij het ook bijna dagelijks. Maar uiteindelijk naar een paar uur liep hij weer normaal en is hij er overheen gegroeid.

Mijn fjord had ook slappe knieën. Echter gingen haar knieën niet op slot maar ze is er wel aan geopereerd en liep daarna als een zonnetje

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 08:34

Wat hier al veel gezegd is, naar buiten en bewegen. Bij jonge IJslanders zie ik dit ook wel eens en die groeien er eigenlijk allemaal overheen. Of al in de begrazing of daarna door het sterker worden van de spieren. Balkjes en heuveltjes werken ook goed (kan ook een trailer klep zijn bv).
Jonge Shet bij ons in de groep heeft het soms ook, maar kan het zelf ook weer oplossen en wordt ook minder nu hij meer beweegt en speelt.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:08

Mijn pony had dit “vroeger” ook, op het moment dat de knie op slot staat is het beste wat je kan doen een paar passen achteruit vragen en niet een bocht of iets dergelijks!!!!

Om de spieren te trainen zijn er wel truckjes waardoor die van mij er geen last meer van heeft. Wel eerst pijn en andere kwalen uitsluiten bij de dierenarts!!!
Wat je kan proberen is achteruit de heuvel op, het liefst meerdere keren per dag, een aantal weken herhalen, wel zorgen dat paard recht achteruit loopt!

Nogmaals, dit is een manier om te zorgen dat de spieren worden getraind zodat het niet meer zo vaak gebeurt, dit is niet aan te raden met de knie nog op slot!!!