Hoefzweer uitgebroken via de hoefbal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Black_Moon

Hoefzweer uitgebroken via de hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 21:12

Hoi Allemaal,

Ik heb idee dat ik iets over het hoofd zie, dus graag jullie advies.
Mijn tinker liep zondag van het ene op andere moment stokkreupel. Heb hem vanaf zondag met zijn hoef laten weken in soda. Gisteren is zijn hoefzweer via zijn hoefbal uitgebroken *\o/* . Je zou zeggen dat het toch moet verlichten de uitbrak, maar hij is nog steeds kreupel. Morgen komt een andere hoefsmid dan mijn eigen hoefsmid (gebroken vinger :') )

Wat zie ik over het hoofd?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:14

Hoe bedoel je, wat zie je over het hoofd? Waarom het nog pijn doet na de uitbraak?

Daar kunnen ze best een tijd last van hebben. Dat de zweer uitbreekt wil niet zeggen dat alles meteen eruit is. De onderliggende weefsels zijn ook nog beurs

Sterkte voor de patiënt! :(:)

ikkedus

Re: Hoefzweer uitgebroken via de hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:17

Als het uitbreekt via een levend deel dan is het ook logisch dat daar dan een beurse plek zit denk ik. En misschien is nog niet al het vuil er uit?

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 21:18

khirshanta schreef:
Hoe bedoel je, wat zie je over het hoofd? Waarom het nog pijn doet na de uitbraak?

Daar kunnen ze best een tijd last van hebben. Dat de zweer uitbreekt wil niet zeggen dat alles meteen eruit is. De onderliggende weefsels zijn ook nog beurs

Sterkte voor de patiënt! :(:)

Omdat hij de vorige keer ook een uitbrak heeft gehad bij de hoefbal en dat hij een paar minuten na de had weer zuiver liep en nergens meer last van had.

Thanks

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 21:20

ikkedus schreef:
Als het uitbreekt via een levend deel dan is het ook logisch dat daar dan een beurse plek zit denk ik. En misschien is nog niet al het vuil er uit?

Oke klinkt logisch, dus nog wat dagen in de soda

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:27

Ik denk ook dat niet alle viezigheid er al uit is of dat er misschien zelfs een tweede zit. Ik zou nog blijven weken ja.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 21:53

Ik heb via de stal app een tip gekregen om zijn hoef in te pakken met een luier/pamper en duck tape om het moddervrij te houden

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:06

Weet je hoe je het beste een 'duct tape matje' kunt maken? Dan hoef je de hoef er alleen op te zetten en het dicht te vouwen. Veel netter en fijner dan met zo'n rol klooien :+

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 22:09

Heb je eventueel een voorbeeld :o ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:31

Een filmpje zelfs! Wel in het engels

https://youtu.be/L3MLGf95zUk

Belangrijkste: zorg dat de strips elkaar overlappen, en maak het breed genoeg dat de hoef er goed in past.

Succes!

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 22:34

khirshanta schreef:
Een filmpje zelfs! Wel in het engels

https://youtu.be/L3MLGf95zUk

Belangrijkste: zorg dat de strips elkaar overlappen, en maak het breed genoeg dat de hoef er goed in past.

Succes!

Bedankt voor filmpje +:)+ . Is een meteen een stuk duidelijker

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:59

Mijn paard heeft daar vorig jaar wel een aantal weken mee gesukkeld.
Been was in eerste instantie dik, typisch peesblessure been. Gelukkig bleek het maar een hoefzweer.. Open gelegd, was erg diep. Uiteindelijk via hoefbal uitgebroken. Maar via de hoef ook meerdere keren echt ver open leggen, was echt een hele tunnel. Al met al paar weken bezig geweest, 2x dgs gat goed schoonmaken, watjes met betadine erin en verband om de hoef. En antibiotica erbij volgens mij.
Dus.. Het kan echt wel een heel proces zijn, dus direct Pijnvrij is wel heel optimistisch ;)

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 23:24

_E_ schreef:
Been was in eerste instantie dik, typisch peesblessure been. Gelukkig bleek het maar een hoefzweer.. Open gelegd, was erg diep. Uiteindelijk via hoefbal uitgebroken. Maar via de hoef ook meerdere keren echt ver open leggen, was echt een hele tunnel. Al met al paar weken bezig geweest, 2x dgs gat goed schoonmaken, watjes met betadine erin en verband om de hoef. En antibiotica erbij volgens mij.
Dus.. Het kan echt wel een heel proces zijn, dus direct Pijnvrij is wel heel optimistisch ;)

Dit was vorige keer wel het geval.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:15

Black_Moon schreef:
_E_ schreef:

Dit was vorige keer wel het geval.

Heb je toen mogelijk veel geluk gehad! :) Maar zou nu dus niet direct bang zijn dat ie nog kreupel is, dat kan nog prima bij het proces horen.
Benieuwd wat de hoefsmid tegen komt vandaag! Hopelijk knapt het snel weer op zonder teveel gedoe..

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 20:18

_E_
De hoefsmid is vandaag geweest. Hij vond een 2de zweer dichtbij de eerst en hij heeft hem open gelegd. Dan heb ik nu weer geluk gehad, want hij liep daarna een stuk beter. De hoefsmid vertelde mij dat mijn paard niet kreupel kon lopen op het uitbreken van de 1ste zweer. Ik heb nu weer een happy horse *\o/*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:23

Gelukkig! Ik dacht al wel dat er een tweede zat. Fijn dat je paardje nu weer opgelucht is. :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:30

Gelukkig! _E_, jij hebt eerder pech gehad. 1 van de "voordelen" van een zweer is juist dat ze na het opensnijden direct pijnvrij zijn. Dat is natuurlijk een ander verhaal als de halve hoef eraf is, maar bij een simpele zweer is de druk eraf zodra hij open is, en is de pijn weg.