Paard moet dribbelen aan de hand, maar hoe??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Paard moet dribbelen aan de hand, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 11:48

Ik ben al erg lang bezig met het revalideren van het paard dat ik rijd.

In het voorjaar heeft ze een scheef bekken opgelopen door vastliggen in de stal. Achterhand rechts was met name probleemgebied.

DA en Osteo veel geweest voor behandeling, en uren rechte stukken met paard in bos gelopen. Begin van de herfst was bekkengebied weer helemaal in orde.

Helaas heeft paard meteen daarna een nieuwe blessure opgelopen, ditmaal in het heupgewricht links.
Advies: eerst max 10 min stappen, steeds iets uitbreiden tot een uur. Vervolgens mocht ik heuveltjes gaan lopen met haar.

DA is deze week weer geweest, ze was tevreden met de vooruitgang in stap. Draven kan ze nog niet goed, dit moet nu adh getraind gaan worden in de vorm van dribbelen (dus niet draven).

Hoe kan ik haar leren om te gaan dribbelen i.p.v. ruimer te stappen/ draven?
Ze dribbelt alleen als ze gestressed is en om haar nu steeds over de zeik te maken vind ik ook zo wat :=

Iemand tips?

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:11

Eerlijk gezegd snap ik het advies niet goed, hoe kun je nu een paard gaan opbouwen in een 'gang' die eigenlijk niet tot de natuurlijke gangen behoort, een paard niet kent en dan verwachten dat dat goed gaat :?. Daarbij weet ik niet of ik dribbelen een paard zou willen aanleren, volgens mij kan een paard niet dribbelen en toch zijn lijf goed gebruiken. Ga je het hebben over de stap verkorten of bijna draven op zijn plek en doe je dat op een juiste manier, lijkt me dat de achterhand veel te zwaar belast wordt. Maar goed ik ben geen dierenarts :+. Misschien kun je werken met technieken uit de academische rijkunst. Bijv met een zweepje aantikken van de achterbenen en dan de grens opzoeken tussen stap en draf in. Waarom mag je nog niet draven? En hoe loopt je paard dan als hij los op de paddock loopt. Is het wel reeel om nog vooruitgang te verwachten? Want als hij nu na een maand of 10? nog beroerd draaft, is het dan wel reeel om te verwachten dat dit beter wordt?
In elk geval veel sterkte, kan me voorstellen dat je paard je al veel hoofdbrekers gekost heeft.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 22-12-18 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2514
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard moet dribbelen aan de hand, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:35

Eens, met genoemde techniek leert je paard de achterhand gebruiken (schouderbinnenwaarts, doel is verzamelen door te dragen etc).
Ik hoop ook dat er aan de oorzaak van de blessures wat gedaan is?

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paard moet dribbelen aan de hand, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:42

Op zich vind ik het advies begrijpelijk, spieren rondom SI en bekken moeten gesterkt worden. Met dribbelen bedoelen ze naar mijn idee meer het aantreden van de achterhand, waarmee juist die spieren belast worden.

Draven is waarschijnlijk erg moeilijk voor je paard, omdat het behoorlijk belastend is voor het probleem gebied. Resultaat is het ontwijken van het spiergebruik en een aangeleerde houding voor het gemak gebruiken op de lange termijn. Dat wil je niet.

Wat ik me afvraag, heb je al eens gedacht aan tapen? Hoor daar heel erg veel goede verhalen over. Volgens mij heeft Jill Huijbregts er wel een video over, zij gebruikt dit normaal gesproken wel in training heb ik eens begrepen.

Overleg eens met je DA, misschien kent hij een fysio die dat doet...

Mogelijk kan je daarmee het aanleren van het dribbeltje vergemakkelijken. Kan best dat je paard dan eerst aandraaft, maar dan maak je in ieder geval niet echt iets kapot.
Qua aanleren ga ik wel mee met Diddykong, ik denk dat je het in die richting moet zoeken.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard moet dribbelen aan de hand, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:34

Gewoon op commando aandraven aan de hand maar op loop tempo tegenhouden.
Zo werk je ook aan de lange lijnen.
Eerst zal hij dan gewoon 2 passen draven en dan weer stappen totdat hij het snapt/kan.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 14:31

@ Diddykong, paard kan de drafpas nog niet goed maken. Dit heeft met de belasting van de heup te maken.
Zoals Janine het uitlegt klopt het. Ik moet eerst de spieren rond het heupgewricht en bekkengebied goed trainen, zodat het paard sterker wordt in dat gebied.

De DA zegt dat de prognose redelijk is, helaas hadden we de pech dat de ene blessure (scheef bekken/SI gewricht) over ging in een volgende blessure (heupgewricht links). Volgens de DA is dit echt een nieuwe blessure, waarschijnlijk door een uitglijder in de wei. Ik geef iig nog niet op :o

Dank voor de tip over het zweepje, zat ik zelf ook aan te denken. Zal een lange dressuurzweep het handigste zijn denk ik. Ik zal eens aan de DA vragen of ze al in de bak mag lopen (eerder was dat te belastend i.v.m de halve zijdes).

@ Lindsey, hoe bedoel je dat je hoopt dat er iets aan de oorzaken van de blessures is gedaan?
We hebben i.g.g. gezorgd dat ze niet meer kan komen vast te liggen in de stal. Hoe ze in de wei doet heb ik helaas geen invloed...Ze gaat elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds in weer en wind naar buiten in een vaste kudde.

@ Janine, klopt helemaal :j. Draven is echt nog te belastend, ik moet eerst die spieren rond heup trainen.
Dank ook voor de tip over het tapen, ik ken het wel voor mensen maar niet voor paarden. Ga eens googelen op Jill Huijbregts.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paard moet dribbelen aan de hand, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:47

Heb je niet de mogelijkheid tot aqua training om dit paard op weg te helpen?

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard moet dribbelen aan de hand, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:04

Is achterwaarts gaan ook niet een goede manier om het bekken te trainen? Als er iets is waarbij je de achterhand laat zakken en laat ondertreden is dat het wel...
Waarbij je dat later nog kunt verzwaren door achterwaarts heuvelop te gaan.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 15:07

Hoi Iris, dat is ook een hele goede! Er zit bij ons een pensionstal om de hoek die een aquatrainer heeft.
Ik neem jouw tip zeker mee in mijn vragen richting de DA +:)+

@ Dribbel, eerder mocht ze nog niet achterwaarts, maar haar stap is nu echt verbeterd dus wellicht dat ik achterwaarts nu ook kan meenemen. Noteer hem ook op mijn lijstje:D.