Raadsel hoef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:03

Ik ben het eens met Charmings, en zoals zij eerder al noemde over een evt. onderliggend probleem, dat zou goed kunnen zoals bv. hoefbeenverkalking wat voor extra druk zorgt.
Kreupelheid als graadmeter gebruiken is niet zo handig, vaak zijn problemen dan al in een onomkeerbaar stadium.
Ik vind dit niet iets om te negeren, zeker omdat het in beide voorvoeten zit.
Succes er iig mee

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:08

Heb een hele poos in Amerika gewerkt, waar paarden geen weide hadden zoals wij een weide kennen, waar dus wel eens flinke keien lagen. Sommige paarden waren dan ook van de een op de andere dag kreupel, 9 van de 10 keer hadden ze dan een hoefzweer, wat door een goede hoefsmid goed te behandelen is als je er op tijd bij bent. Wacht je hier te lang mee dan word de zweer alleen maar erger.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:15

Ts , het is helemaal goed dat jij voor 100% vertrouwen hebt in je hoefsmid, zo hoort het ook. Ik weet echt niet wat dit is, hoefijzers uitgesloten waarschijnlijk en verder zie ik geen rare dingen. Maar het aangehaalde kraakbeen verbening kan wel. Lopen ze ook zuiver mee in het begin. Je smid kan dit niet zien en voor alle zekerheid zou ik gewoon een foto van die voet maken. Alles gezond van binnen dan gewoon zo doorgaan, toevallig wel wat aan de hand dan kan een hoefsmid heel veel om haar zuiver te houden. Je hebt haar van veulen af aan dus gok dat ze nooit op de foto is geweest .

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:24

Een smid kan hoefkraakbeenverbening niet zien, maar wel voelen, mijn smid kwam met die conclusie en de fotos hebben het visueel duidelijk gemaakt (en nog wat meer ellende). Dat is 3,5 jaar geleden en nooit die kneuzingen gezien in de hoef.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:45

Nou ik heb het bij een paard gevoeld en gezien en dat bleek later uit de foto’s, maar de smid had het nooit gezien.
Je kan het soms idd voelen en zien maar dat hangt af van waar de verkalking zit en hoe erg het is.
Gezien de bollingen boven de kroonrand van dit paard zou mij dat ook niet verbazen als deze het idd heeft

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:51

janderegelaa schreef:
Als ze er niet kreupel op is dan zou ik het lekker zo laten. Sleutelen aan hoeven geeft alleen maar ellende. Niet in de laatste plaats als zogenaamde zelfbenoemde professionals zich er mee gaan bemoeien.

Dat vind ik eigenlijk ook. Als je paard goed loopt dan is er toch niets mis.Als je dan gaat zitten prutsen dan is hij straks wel kreupel!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 04:26

Daar ben ik het niet mee eens. Veel problemen kun je 'aan zien komen', dan kun je kreupelen voorkomen. In sommige gevallen is er al onomkeerbare schade verricht als het paard slecht gaat lopen.

Wat ik meen te zien, is verkeerde drukverdeling. De hoefwand lijkt achter ook dunner dan voor.

Ik heb het vermoeden dat als de hoefwand net wat korter is, en de hiel wat lager, de straal ook beter mee kan dragen en er al een betere drukverdeling komt. Ik zou sowieso vragen om kwartierboogjes aan te brengen, als je smid dat al niet doet.