Sinds september heeft mijn paard een hoefzweer in haar voor voetje.
Ik kwam geloof ik op een zaterdag en trof een paard aan wat niet meer kon lopen.
Meteen een dierenarts gebeld en die constateerde dat er een zweer zat maar kon deze niet uit snijden.
We moesten even aan kijken, elke dag geweekt met biotex maar de zweer kwam er niet uit.
Na een paar dagen maar weer de dierenarts gebeld en toen kon de zweer wel uitgesneden worden.
Het was een hele diepe zweer want het pus kwam er letterlijk uit spuiten

Langzaam kwam er verbetering in, maar toch niet de verbetering die ik hoopte.
Besloten om een andere dierenarts te laten komen die constateerde dat de zweer er nog niet uit was.
Deze heeft een groot gat gemaakt in de hoef en er een verband om gedaan.
Na een week zou ze beter moeten lopen, daarnaast meteen een cushing test gedaan die helaas positief was. Dus meteen gestart met de prascend.
Helaas was dit niet geval en is de dierenarts weet geweest, nu kon hij niks meer vinden qua zweer.
Dus tot de voet uitverdoofd en ja hoor, ze liep goed.
Het probleem lag dus echt in de voeten.
We moesten weer de hoeven weken, en kregen metacam.
Ook moest ze op ijzers, ze stond namelijk zonder ijzers.
Hoefsmid laten komen, op ijzers gezet.
Langzaam leek er verbetering in te komen, dus weer gaan op bouwen met longeren.
Helaas ging het na een aantal weken mis en liep ze weer niet goed.
Mijn vermoeden was dat de hoefzweer er nog steeds zat, en een paar dagen later kreeg ik helaas gelijk.
Er brak een zweer uit in de kroonrand.
Hoefsmid weer laten komen maar volgens hem was de zweer nu echt weg.
Hij raadde speciaal beslag aan voor de kreupelheid maar dit leek mij geen goed idee.
Besloten om een andere hoefsmid te laten komen. Deze zag meteen dat er nog steeds een zweer in de hoef zat en heeft het onderstaande gat er in gemaakt zodat we de hoef goed schoon konden maken.
[

Na overleg besloten om een foto op de kliniek te maken en van uit daar besloten om haar twee weken op de kliniek te houden.
En daar zijn we nu.
Het hoefbeen was gelukkig niet aan getast.

Foto van de hoef

Ik ben zelf erg benieuwd naar hoe de hoef zich verder gaat ontwikkelen, vandaar dat ik dit topic heb aan gemaakt.