Opbouwen na Koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Opbouwen na Koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 20:13

Mijn paard heeft afgelopen week vrij ernstige ontstoppings koliek gehad, Plat liggen, hijgen, kreunen en amper rechtop kunnen staan laat staan wandelen (trillen op der benen). Dit gebeurde op maandag en sinds toen ging het alleen maar bergafwaarts met heel veel bezoekjes van de dierenarts. Elke dag darmontspanners en pijnstillers gehad maar mocht helaas niet werken, woensdag avond laten laxeren met parrafine en een emmer warm water. Volgende ochtend had ze alleen maar meer pijn dus kreeg ze zelfs morfine voor tijdens het afwachten van het resultaat van de parrafine. Dit mocht donderdag aan t eind van de middag eindelijk aanslaan! Diarree alles kwam eruit, echter wilde ze haar slobber, brok of iets anders dergelijks niet eten.

Vrijdag begon ze eindelijk met kleine hapjes slobber en at ze dit keer ook een wortel zonder problemen! Ook drinken doet ze weer vrij goed.
Tot nu toe gaat het elke dag beter en zelfs haar ‘merrie streken’ komen weer beetje bij beetje terug, echter ligt ze soms nog wel van uitputting in haar stal en rent ze niet meer zoals ze dat wel altijd deed wanneer het koud is of sneeuw lag (logisch ook met hoeveel energie dit heeft gekost)

Nu de belangrijkste vraag: hoe raden jullie aan om langzaam weer het bewegen op te bouwen? Voorheen reden we 4 dagen, 2 dagen longeren varierend qua intensiviteit, en 1 hele dag rust.
Ik zat er zelf aan te denken om de eerste week alleen nog rustig te longeren zonder hulpen of longeersingel, 15 min ofso? En als dit goed gaat na een paar dagen en ze laat zien dat ze energie heeft dan langzaam met longeerhulp en vanuit daar kijken of rijden langzaam kan de week erop.

Sorry voor het hele verhaal, wat denken jullie hierover of wat zijn de tips? Ik heb verder niet al te veel ervaring met koliek zoals het deze week was.

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Amyxxdh op 27-01-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Opbouwen na Koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:14

Lijkt me moeilijk om in te schatten via internet! Kan je dit niet met de behandelende dierenarts bespreken?

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 20:17

k_m schreef:
Lijkt me moeilijk om in te schatten via internet! Kan je dit niet met de behandelende dierenarts bespreken?


Het is dus een beetje lastig, het is in principe een lease paard echter is de eigenaar een beetje een ‘boer’, stom om te zeggen maar die gooit er een beetje met de pet ernaar toe en heeft pas op aandringen van mij de dierenarts gebeld de eerste dag. Vandaar dat ik niet zomaar contact heb met de desbetreffende dierenarts.