Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:31

heb hem voor 2 van de 4 paarden ingevuld voor je. Ik snapte de klasses niet helemaal, dus ik heb erbij getypt hoeveel ze bewegen en wat. Hoop dat het duidelijk genoeg is voor je.

Melvern
Berichten: 4414
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:54

Ik heb hem ook ingevuld van mijn paard.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:14

Ik hem ook ingevuld. Mijn paard is een tijd de queen van de hoefzweren geweest. Iedere maand was het wel raak. Ze is er ook eens een keer echt goed ziek van geweest. Ik ben blij dat ik die periode nu verleden tijd mag noemen. *afkloppen*

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 19:12

Dankjulliewel!

Das niet erg NenaC, ik trek mijn plan er wel mee :D

Oef Gini, ik ben benieuwd ! Zo een gevallen zijn extra interessant :P

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 11:19

Momenteel is mijn enquête ingevuld voor 868 paarden :D Het gaat ondertussen veel trager vooruit maar hier en daar krijg ik er nog eentje bij haha :P

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:38

Dat zijn al wel cijfers waar je wat mee kan denk?

mala26

Berichten: 5009
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:30

Ingevuld

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:42

Al één paard gedaan, de 5 andere doe ik wel eens een andere keer wanneer ik meer tijd heb ;)

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 17:29

Thanks!Ik zou hopen van wel Avalanche :P

Tot nu toe heeft ongv 60% van de ingevulde paarden nooit een zweer gehad. De andere minstens 1 of meer of "anders" :P

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:37

Ingevuld

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 21:39

Dankjewel :D

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 21:40

Ik gooi hem nog een keer omhoog, 985 reacties tot nu toe :D Het loopt nu niet meer zo storm, ga een keer mailen om te checken wanneer ik het beste afsluit. Waarschijnlijk na de examens, eind januari, zodat ik kan beginnen met resultaten te verwerken :)

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:11

ingevuld

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 02:38

Dankjewel!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:10

Ingevuld, ik weet alles van hoefzweren........ helaas.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 09:47

Oh thanks! Heb/had je een paard met veel zweren dan?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:01

GaelleS schreef:
Oh thanks! Heb/had je een paard met veel zweren dan?


Ja, nu heeft ze ze al een tijd niet meer, maar was echt drama.

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:21

Ingevuld!

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:24

Ingevuld, goede enquête! Ons paard heeft het afgelopen jaar veel hoefzweren gehad door verandering van voeding.

Succes!

Morris

Berichten: 3446
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:58

Ingevuld.
Ik snapte de vraag verharding niet, waar bedoelde je verharding? De wei, het pad er naar toe, of anders?
Sommige type vraag/antwoord worden denk ik lastig bij de analyse. De vragen waar bij het een ‘open’ antwoord is. Wanneer valt de respondent af, als bijvoorbeeld 1vraag niet goed/bruikbaar is beantwoord?

Succes met je onderzoek.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 15:49

Bedankt allemaal!

Alles met open antwoorden is vooral meer werk voor mij. Wanneer iets afvalt..
Sommige vragen zijn eigenlijk per twee bedoelt. Bv wat eet je paard, dan kan je krachtvoer enz aanduiden. Lijk het aantal paarden met abcessen vaak krachtvoer gemeenschappelijk te hebben, dan heeft het pas zin dat ik ga kijken naar de volgende vraag, namelijk wat voor krachtvoer en supplementen die krijgt. Dat 2e deel kan dus compleet nutteloos zijn, maar stel dat, dan is het wel zinnig voor mij om het extra werk te doen en die antwoorden te analyseren :)

Zal wss groepen moeten vergelijken. Een grote indeling van "nooit een abces" vs. "1 x abces" en "herhaaldelijk abces".

Zal de verschillende factoren moeten vergelijken.

Stel dat beweging belangrijk was, kan ik niks doen met degene die dat verkeerd/niet hebben ingevuld. Maar als voeding belangrijk is en dat stukje is wel grondig kan ik dat wel gebruiken dus. Ik kan sowieso wel iets met elke respondent denk ik :P

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 15:52

Maw je valt niet sowieso af als 1 ding niet goed is ingevuld :) de rest invullen is nog steeds nuttig voor mij!

Met verharding bedoel ik het stuk in hun verblijf zelf. Dus in de paddock of wei. De weg er naartoe niet. Of het moet een hele lang zijn waar ze elke dag overlopen. Op zich kan je nog wel creatief de andere vragen gebruiken om dat te incorporeren :P

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 21:03

Iedereen bedankt voor het invullen!
Hij is ingevuld voor 1054 paarden, nu hopen dat ik er wat mee kan en alles verwerkt krijgt :D
Enquête is gesloten nu!

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 11:00

Dit topic is al even geleden, maar mijn eindwerk is net ingediend. Voor mij is het niet af en ben ik ook niet zo blij met de laatste stukjes omdat die minder herzien zijn geweest. Ik ben wel super fier op mijn enquête, die was heel geslaagd. Ik moet mijn proef nog verdedigen eind juni en nog een eindexamen maken en dan studeer ik normaal gezien af :P

Voor de geïnteresseerden deel ik hier de resultaten van de enquête kort, ik wil ook wel graag de volledige thesis delen voor wie wilt lezen, maar weet niet of dat een goed plan is vooraleer alles klaar is op school ook :P

Start enquête: 20 november 2018
Einde: 16 april 2019

> 70 % van de eigenaars gaf zichzelf 7/10 of meer qua hoevenkennis (kan positief zijn, de antwoorden zijn dan mogelijk correcter dan wanneer iedereen zichzelf 1/10 gaf bv.)

> Ingevuld voor 1058 paarden, 65,7 % uit NL, 31,7% uit BE, de rest andere landen.

> Het oudste paard was 37 jaar :D

> 48,2% merries, 48,4% ruin en 3,4% hengst. Ik heb proberen nagaan of de populatie paarden in BE en NL ook die verhoudingen had, om te kijken of dit representatief is voor de hele populatie, maar daar zijn dus geen gegevens over. Heb zelfs mails gestuurd naar databanken enzo haha.

> Hoogstwaarschijnlijk werd de enquête vaker ingevuld door mensen die een paard hebben die al een hoefabces had. Dit omwille van de titel. Ben dus heel blij dat veel mensen die geen abcessen meemaakten ook ingevuld hebben, dat was dus superbelangrijk! 464 paarden hadden minstens 1x een abces gehad, 594 nog nooit.

> Meeste hoefabcessen bevonden zich in de voorhoeven (68,8% van de abcessen tov 31,2% achterhoeven). Deze cijfers komen overeen met andere studies.

> In 41% van de gevallen werd niet aan een specifieke oorzaak gedacht. Wanneer er wel een oorzaak aangegeven werd was dit meestal: Na trauma, kort na hoefonderhoud en langer na hoefonderhoud, laminitis, nageltred, PPID, veranderen huisvesting en nog andere (staan wel in tabel in eindwerk hoor).

> Wanneer abcessen verdwenen werd dit gezien bij: veranderen huisvesting, veranderen voeding, verandering hoefverzorger, aanbrengen ijzers of verwijderen van ijzers, genezing van laminitis, medicatie opstarten voor PPID, meer hoefonderhoud, geen vlas meer,...

Voor de andere vragen werden de populaties met elkaar vergeleken.
Dus paarden met 1 abces of meer vs. de controle groep die nog nooit een abces had.

> Meer hoefabcessen naargelang stijgende leeftijd (best logisch, hoe ouder hoe meer kans dat je al eentje had. Om dit beter te doen zou je eigenlijk een specifieke groep paarden van verschillende leeftijden moeten volgen, en kijken wie er gedurende die periode een hoefabces ontwikkelt en of dat de oudere paarden dan vaker eentje ontwikkelen tov de jongere paarden).

> Geen verschil tussen geslachten.

> Wel tussen rassen!! Het verschil tussen de rassen was wel significant, dus adhv gegevens zou je kunnen concluderen dat volgende rassen meer kans maken op een abbces:
Trekpaarden 85,7% van alle trekpaarden (wel maar 14 in totaal, dus 12 vd 14 hadden een abces)
Quarter en Paints 69%.
Fjord 60,9%
Engelse volbloeden 60,0% (ook maar 15 paarden in totaal)
Opvallend weinig hoefabcessen: Shetties en mini's: maar 8,9% had ooit een abces, en ze waren in totaal met 56 shetties en mini's.
Dit is dan te vergelijken met de gehele enquête 59,9% nooit een abces, 40,1% wel al een abces. Er zijn nog groepen die daar een beetje boven of ver onder zitten, maar dit waren de meest opvallende. Hoe minder paarden per ras, hoe minder betrouwbaar die resultaten. Dit heeft mogelijk te maken met het gewicht per centimeter hoef (shetties weinig gewicht, terwijl toch vaak laminitis uiteindelijk) en trekpaarden zijn zwaar. Mogelijk minder vaak hoefonderhoud of hoefverzorging algemeen ook. Quarters en paints zijn erom bekend nogal kleine voetjes en afwijkende voetjes te hebben voor hun zware bouw. Dus gewicht tov hoef, en scheve hoefjes kunnen hier een oorzaak zijn. Volbloedjes dan weer omdat ze wel vaker een dun zooltje en dunne hoefwand lijken te hebben.


> Ziekten en hoefaandoeningen die konden gecorreleerd worden met het krijgen van hoefabcessen:
White line disease, afwijkende hoefvorm, slechte hoefkwaliteit, een keratoom, laminitis en PPID. Ook in de literatuur. CPL zou volgens een bron wel een oorzaak kunnen zijn van meer hoefabcessen maar dit kwam niet naar voor in mijn enquête. Had ook 'maar' 12 paarden met CPL.

> Er werd geen verschil gezien tussen paarden die beslaan en onbeslaan waren. Er werd wel een significant verschil gezien in frequentie van hoefonderhoud: Paarden die wekelijks hoefonderhoud kregen hadden minder vaak abcessen dan paarden die op een langer bekap- of beslaginterval stonden. Dus 41,7% van paarden op een langer interval kregen abcessen, tov 31,1% van de paarden die wekelijks hoefonderhoud kregen.

> Mbt voeding, er was enkel een verschil waar te nemen tussen paarden die beperkt vs. onbeperkt ruwvoer kregen. Paarden die niet onbeperkt voer kregen hadden minder last van hoefabcessen. Mogelijk heeft dit te maken met overgewicht en de aandoeningen die ermee gepaard gaan? Paarden die in porties gevoerd kregen hadden maar 35,7% een hoefabces, vs onbeperkt daar had 42,2% al eens een abces.
Er wer geen verschil gezien tussen voordroog en hooi en wel of geen krachtvoer en supplementen.

> De huisvesting is helaas niets uitgekomen.

> Qua stalbedekking voor paarden die op stal staan, komt vlas naar voren. 48,2% van de paarden op vlas had al eens een hoefabces, tov de paarden op andere bedekking (35,8%). Vlas lijkt in de literatuur ook altijd in verband te staan met andere problemen zoals white line disease :)

> De vraag ivm arbeid werd niet geïmplementeerd, dit was zo extreem verschillend dat er moeilijk iets mee gedaan kon worden en alleen dat in een vorm gieten die wel te verwerken was ging mij een extra maand kosten ofzo :') Sorry alvast voor degene die in deze vraag tijd hebben gestoken, het was ook een moeilijke vraag.



Sidenote: De vraagstelling was niet voor elke factor even goed. Daar heb ik veel van geleerd. Huisvesting en voeding zijn ook erg verschillend van elkaar en verschillen ook per seizoen. Dat maakt het extra lastig om daar iets betrouwbaars uit te halen. Beter had geweest als ja bv. een enquête maakt per seizoen en een groep paarden opvolgt in enkele verschillende settings en die over een kortere periode met elkaar vergelijkt.

Bv. Zomerseizoen: groep paarden in PP vs paarden 's nachts op stal en overdag op de wei.
Of groep paarden in PP op verharding en groep paarden 24/7 in de wei.
En dan proberen andere factoren ongeveer hetzelfde te houden zoals hoefverzorging en voeding.

En dan ditzelfde voor bijvoorbeeld de winter, waar ze in PP mogelijk niet meer op de wei gaan en meer in het nat staan/op verharding en paarden in een andere groep vaker op stal staan.

Anoniem

Re: Enquête: Hoefabcessen, hoefzweren, bleinen bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:29

Interessante uitslag! Bedankt dat je dit wilde delen!
Heb je met de enquête alleen vlas tegenover alle andere soorten bodembedekkers gezet?