Urchinlover schreef:Hoi allemaal,
2 maanden geleden haalde ik mijn paard stapkreupel van het land. Ik heb meteen de dierenarts laten komen en die adviseerde om zo snel mogelijk een scan te maken. Dit hebben we meteen de dag erna gedaan en 25% van de oppervlakkige buigpees bleek gescheurd. Advies: prp en 2 weken boxrust. De prp behandeling hebben we uiteraard gedaan. Na 2 weken hebben wij haar in overleg met de d.a. op een klein postzegelstukje land gezet omdat ze mega druk werd. Maar dit was erg klein en hier kon ze ook korte draaien op maken (plus ze stond alleen).
4 weken later moest ik een controlescan plannen. Op de scan was herstel van peesweefsel te zien (normaal herstel) dus ik was voorzichtig positief.
Ik heb echter wel aangekaard bij de d.a. dat mijn paard wel echt naar buiten moet omdat ze anders meer schade veroorzaakt met druk doen op stal dan buiten. Optimaal was het niet maar ze is voorzichtig weer overdag een aantal uurtjes in de paddock geweest met haar 2 vriendjes. Dit gaat op zich goed maar af en toe gaan ze toch even aan de kletter. Dan hoor ik van stalgenoten dat ze erg kreupel loopt. Ik maak mij nu zorgen wat goed is. Ik heb een draversmerrie die qua temperament niet op stal kan blijven staan. Aan de hand stapt ze overigens niet kreupel. Ik mag ook onder het zadel stappen en ook dat gaat gewoon goed.
Ik ben zelf fysiotherapeut en ik weet dat stilstaan ook geen positief effect heeft met het vormen van littekenweefsel / herstel. Dus mijn voorkeur heeft ook naar buiten. Maar ik ben bang of ik wel goed doe. Ik heb online veel gezocht en zie dat veel mensen hun paard gewoon op het land zetten en dan kijken hoe het gaat. Pezen genezen langzaam dus ik weet dat ik ook niet te snel op moet geven.
Wat is jullie ervaring?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers