Vraag ivm belasting in stapmolen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frodoquin
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-05-18
Woonplaats: Gent (BE)

Vraag ivm belasting in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 17:23

Een stapmolen wordt tegenwoordig door veel mensen quasi dagelijks gebruikt. Het idee van extra beweging zonder iemand erop vind ik positief, maar er is toch iets wat ik niet helemaal begrijp:

Men raadt aan om niet te vaak te longeren (doorgaans max 2x/week) omwille van de constante scheve belasting doordat het paard de hele tijd op een cirkel loopt. Dat is niet anders bij een stapmolen, dus waarom zou dit dan geen probleem vormen?

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:37

Ik denk dat er een groot verschil zit in stappen in een stapmolen zonder gedwongen houding tov stap, draf en galop in al dan niet gedwongen houding.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Vraag ivm belasting in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:16

Het valt mij op dat stapmolens erg in zijn op stallen waar niet een aan-redelijke-grenzende-waarschijnlijkheid met buitenstaan in paddocks kan worden gewaarborgd..

Lijkt mij enorm geestdodend voor een paard, beetje rondjes lopen tussen flappen, of schotten.. Maarja.. De baas denkt wellicht ' heeft ze/hij toch even lekker een half uurtje gelopen' ...
Je kan er tegenwoordig wel onwijs kekke dekentjes voor kopen, hè! Vaak ook niet onbelangrijk op de stallen waar de paardendraaimolens aangeboden worden..

Wat wel geweldig is, qua stapmolengebruik, een paard met een peesblessure, die moet opbouwen. Dan is het een uitkomst.

Crealief
Berichten: 180
Geregistreerd: 14-04-10

Re: Vraag ivm belasting in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:37

@nielojram: wat een negatieve houding zeg, jammer dat dat zo moet! Soms kan een stapmolen best uitkomst bieden. Overigens wat je zegt qua peesblessure, betwist ik.. mijn paard mocht absoluut niet in de stapmolen oid maar gewoon rechtuit stappen, is dan veel beter, gezien de belasting zoals TS beschrijft...

frodoquin
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-05-18
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 21:38

Lizz schreef:
Ik denk dat er een groot verschil zit in stappen in een stapmolen zonder gedwongen houding tov stap, draf en galop in al dan niet gedwongen houding.


Dat begrijp ik gezien de gehele spierspanning er is met bijzet en hoe meer passen hoe vaker het paard scheef op de grond komt, maar je kan een paard ook gerust aan een halster in stap aan de longe hebben. Dat zou dan wel oké zijn?

Nielojram schreef:
Wat wel geweldig is, qua stapmolengebruik, een paard met een peesblessure, die moet opbouwen. Dan is het een uitkomst.


Echt? Ik mocht die vroeger op mijn werk net niet in de molen zetten omdat die zoveel mogelijk rechtuit moeten stappen. Hangt het af van het type peesblessure of van het stadium in de revalidatie oid?

Edit: en ook enkel op harde ondergrond. Ik heb het nooit gevraagd, maar het leek mij altijd logisch gezien zachte ondergrond ook de rechtheid van een beweging moeilijk maakt.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Vraag ivm belasting in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:17

Peesblessure en molen doen wij ook als paard zich beter gedraagd in de molen als aan de hand. Uiteraard eerst zonder keren en 1 kant op om de blessure zoveel mogelijk te ontzien. Als ze dan 2 kanten op mogen dan draaien we 1 keer of doen bijv. De ochtend de ene kant en de avond de andere kant.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Vraag ivm belasting in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:28

Geloof het of niet, maar mijn pony was gek op de stapmolen. Hij trok zich vaak los en draafde dan naar de deur van de molen en keek dan achterom met een blik van: kom je nog :+ als je niet op lette, draafde hij zo zn box uit en als de deur van de molen open stond, dan draafde hij er gewoon in.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:28

frodoquin schreef:
Lizz schreef:
Ik denk dat er een groot verschil zit in stappen in een stapmolen zonder gedwongen houding tov stap, draf en galop in al dan niet gedwongen houding.


Dat begrijp ik gezien de gehele spierspanning er is met bijzet en hoe meer passen hoe vaker het paard scheef op de grond komt, maar je kan een paard ook gerust aan een halster in stap aan de longe hebben. Dat zou dan wel oké zijn.

Ik denk dat het dan inderdaad geen kwaad kan. Mits je paard braaf zijn rondje loopt op eigen benen.
Al denk ik wel dat ze in een stapmolen alsnog iets rechter lopen dan aan de longe.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Vraag ivm belasting in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 23:48

Ik vind een molen ideaal.
Ik heb 3jr op een stal gestaan met molen met harde bodem.
Pony stond hele dagen buiten maar als ik ging mesten vaak even in de molen en dat scheelde uiteindelijk evt qua conditie. Heb een paar maanden wegens omstandigheden weinig tot niks met hem gedaan maar hij is nu wonderlijk goed op conditie.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:53

Hmm de molen keert wel om en in grote molen lopen ze behoorlijk recht. Daarnaast lopen ze niet in een mulle bak oid

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:02

Ik zet mijn paard vaak na het rijden in de molen met harde ondergrond. vind ik prettig om nog even uit te laten stappen ipv erop in de bak. Ondertussen ruim ik de spullen op. Dus zo'n 10 minuutjes later er weer uit.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:16

Als je het paard enkel laat stappen in de molen kan dit heus geen kwaad. Een draf programma er op word al wat pittiger.

Ik zelf heb ze 2x per week in de molen. Ik laat ze rustig een 3 kwartier stappen.
En of dat geestdodend is dat zal best maar dat is dagelijks een rondje in de bak lopen ook!
Wat is nu 3 kwartier op 24 uur of dagelijks een half uurtje?? Buiten gewoon beweging en buiten staan om is het een prima aanvulling en super makkelijk als je zelf eens niet lekker bent oid
En idd ook als er gestapt moet worden vanwege een blessure is het makkelijk.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Vraag ivm belasting in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:47

Ik gebruik de stapmolen nu ook vaker dan voorheen...mijn bijrijder rijd gemiddeld 3 x per week en daarnaast staat ze +-3 x per week in de stapmolen...ivm rugklachten rij ik zelf nog niet en longeerde haar dus anders, nu ik echter mijn hak en vinger gebroken heb en niet mag longeren, staat ze in de molen...ideaal voor conditie opbouwen en ze kunnen zelf hun makkelijkste route uitzoeken...wij hebben ook harde ondergrond met kokoshaar erin tegen eventueel uitglijden/slippen...1 van die 3 x gebruik ik echt het trainingsprogramma...dit is dus ook met draf erbij...en 2 x gebruik ik enkel het stapprogramma...flink doorstappen voor haar is goed omdat ze van zichzelf nogal een lui en traag paard is...ik probeer dmv de stapmolen haar standaart tempo wat omhoog te halen wat erg goed werkt want mijn bijrijder merkt wel positief verschil in het rijden qua activiteit....
Kortom, ik vind een stapmolen in meerdere opzichten gewoon heel handig...dit is mijn eerste pensionstalling met stapmolen, zou eerlijk gezegt niet anders meer willen...ook na het rijden even zonder zadel en de ruiter uitstappen in de molen vind ik handig...kunnen wij mooi de boel opruimen en mest scheppen en zij nog even lekker op adem stappen voor ze terug op bed of wei gaat

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:54

Die van mij staan elke dag samen in de molen, gemiddeld 45min. In die tussentijd wordt er gemest en nog wat kleine klusjes, dan haal ik ze er uit..met dit weer regendekens op en het land in..einde van de dag naar binnen, rijden en nog een uurtje paddock daarna..