Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lipi
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-14

Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 00:02

Weten jullie hoe dit het best aan te pakken?

Na vier dierenartsbezoeken ivm hevige kreupelheid is dan eindelijk de hoefzweer naar buiten gekomen.
Ontsmetten het nu al een aantal dagen met biotex en blijven koelen want hij had veel vocht in zijn been. Het been slinkt nu langzaamaan en hij loopt weer prima.
Dierenarts zegt dat het uit zichzelf gaat helen en ik vertrouw hem ook, maar het staat best "open". Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met zo'n horizontale wond bij de kroonrand (evt door een hoefzweer)

* DA en smid blijven uiteraard betrokken

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoefzweer bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 00:07

Mijn paard heeft het gehad, en de gevolgen zijn en blijven zichtbaar zelfs na ruim 10 jaar nog. En volgens mij heb ik het gewoon behandeld als elke andere hoefzweer. Hij had in die tijd meer problemen zoals 3 ontstoken kroonranden en vasculitus, hij is toen om de paar weken bekapt
Afbeelding

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 00:30

Mijn vorige paard had dit als 2 jarige, uitgebroken aan de bovenkant bij de bal van zijn hoef. Ook dot stond open en zag er raar uit. Hij is er in totaal 3 weken kreupel op geweest en daarna genezen zonder problemen.

De beschadiging in de hoef is er vanzelf uitgegroeid bij hem, zag je later niks meer van.

lipi
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:10

Ik had foto's toegevoegd, maar zo te zien zijn die niet geplaatst. Ik ga het nog eens proberen.
Bedankt voor jullie ervaringen. Ik hoop dat hij er geen hinder meer van ondervindt na verloop van tijd.

lipi
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:12

Afbeelding
Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:13

Is een grote zweer geweest.

Volgens mij kan je niet veel meer doen dan wat je nu doet.
Je paard vooral uit drek en viezigheid houden.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:24

Ach ja dat moet flink zeer hebben gedaan..
Mijn paard heeft dit enige tijd geleden ook eens gehad, om de zweer eruit te krijgen 3 keer per dag weken in een emmer water met Soda, wel genoeg water omdat het tot over z'n voet moet komen. Als de zweer eenmaal open is dit wel blijven doen, maar dan is 1 keer genoeg omdat je ook z'n hoef niet wil verzachten te veel.
Badedas werkt ook. Goed schoon houden, stal elke dag uitmesten en tijd geven tot het over is.
Mijn paard bleef heel gevoelig bij die hoef nog 2 weken erna, hij heeft zooltjes gekregen en toen liep die als een zonnetje. Nu zijn de zooltjes er onderuit en is er niks meer van te merken!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:36

Buiten schoon houden niet te veel mee doen.
Na het doorbreken smeer ik het vaak maar 2 dagen in met Bétadine oid on het een beetje te ontsmetten maar daarna laat ik het met rust en heelt het vanzelf.
Beweging is wel belangrijk om de afvalstoffen af te voeren. De wei op zou het mooiste zijn want dan blijven ze bewegen.

lipi
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:48

Oké. Ik heb van de DA ook weken in groene Biotex als opdracht gekregen. Maar dat is dus een drama. Watervrees.... Hij slaat iedereen zodra hij maar het idee heeft dat hij in een emmer moet. Ik koel zijn been nog 1x per dag. En probeer 1x per dag met een spons met water en Biotex op de wond te drukken zodat het mogelijk toch wat ontsmet/weekt.
Het enige waar ik me echt nog een beetje zorgen om maak is verloop van de hoefgroei en zijn dikke been. Het been ik zeker geslonken, maar nog lang niet zo droog als de andere drie. Zal daar ook nog eens fotootjes van opzoeken :)

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:49

Moet er vanzelf uitgroeien. Voor nu zorgen dat het goed schoonblijft en alle troep eruit gaat.
Houdt bij het uitgroeien echter wel goed de hoef in de gaten. Bij zo'n groot gat in het midden kan de hoef afbreken als voorbij de helft is. Dit heb ik met mijn paard ook gehad en dat was niet zo fijn.

Afbeelding

Anoniem

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:53

O en toen :oo

lipi
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:57

Afbeelding
Afbeelding

Oh @nikkietjuh bah zeg. Voor zulke griezelige dingen vrees ik dus.. hoe voorkomen?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:06

Dik been hoort erbij als de zweer er aan de bovenkant uit komt dus daar zou ik me ook niet te druk om maken.

Afbrekende stukken kun je helaas niet heel veel aan doen, je kunt vanaf de buitenkant niet zien hoe groot het gat aan de binnenkant is.

Alles moet er uiteindelijk weer uit groeien en dat duurt best lang helaas. De smid kan het tzt wel wat uitsnijden maar nu nog niet.

lipi
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Hoefzweer komt eruit bij kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 12:24

Oké gelukkig.
Hij heeft vanalles gekregen omdat zijn been eerder echt twee keer zo dik was.
Antibiotica, vochtafdrijvers, ontstekkingsremmers en pijnstillers. Pas sinds ie dat toegediend heeft gekregen is het opengesprongen. Hoop echt dat de ontsteking er nu helemaal uit is nu het weer wat dicht gaat groeien.

Bedankt voor de info. Ben benieuwd hoe zoiets er bij jullie uitziet na een aantal maanden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:35

lipi schreef:
Oké gelukkig.
Hij heeft vanalles gekregen omdat zijn been eerder echt twee keer zo dik was.
Antibiotica, vochtafdrijvers, ontstekkingsremmers en pijnstillers. Pas sinds ie dat toegediend heeft gekregen is het opengesprongen. Hoop echt dat de ontsteking er nu helemaal uit is nu het weer wat dicht gaat groeien.

Bedankt voor de info. Ben benieuwd hoe zoiets er bij jullie uitziet na een aantal maanden.


Afbeelding
Zo zag de hoef van ons trekpaard eruit na een tijdje, durf alleen niet te zeggen na hoe lang ;)
Je kunt de plaats van het doorbreken nog goed zien en hoe het daarboven alweer netjes dicht is. Het stuk dat er af is gebroken daar zie je nu niets meer van.
(In onze wei liggen een hoop stenen en keien dus er is weleens een zweer maar er breekt ook wat sneller een stuk van de hoeven af..)

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:58

Helaas is dat afbreken niet echt tegen te houden. Bij mijn paard kwam het omdat er aan de binnenkant nog "gangen" waren waar de ontsteking door had gelopen waardoor de hoef eigenlijk alleen nog maar aan de buitenkant aan elkaar zat. Helaas was dit van buiten niet te zien. Met rijden heeft hij zich aangetikt en toen brak dat hele stuk af.
Uiteindelijk een week verband om het schoon te houden. (het bloede ook flink) en na een week of 3 liep hij weer goed. Het is vergelijkbaar met een nagel die je te kort knipt dat doet even een paar dagen pijn. het aangroeien heeft wel even geduurd maar daar heeft ie verder weinig last van gehad.

Dit was na een week of 4

Afbeelding

lipi
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 08:48

Jeetje, dat is echt wel een behoorlijk stuk geweest. Gelukkig is het weer goedgekomen?

Ik heb gisteren weer contact gehad met de dierenarts. Hij raadt me sterk aan weer te gaan weken met Biotex. Dikke been en warme hoef wijst erop dat de ontsteking er nog niet uit is..

Hebben jullie tips hoe te weken? De beste manier is hem in een badje zetten. Gisteren bijna een uur bezig geweest, maar hij verzint er niet over. Hij wordt er zelfs een beetje gevaarlijk van.. Uiteindelijk een kwartier de spons erop uitgeknepen..
Ik ga straks 4 dagen weg en dan moet mijn vader het overnemen.. Ik wil wel even doorzetten wat de dierenarts zegt..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:54

Je hebt van die soaking boots.

Is een type hoefschoen die je met water kan vullen. Misschien werkt dat beter bij je paard.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:56

Heb je echt een emmer gebruikt of? Dat vond mijn paard dus ook echt dood eng, zo’n grote emmer. Iemand raadde mij toen een oude wokpan aan, heb hem toen ook even voor gek verklaard, maar daar ging ze dus mooi wél in staan! Dus mocht je echt door al je mogelijkheden heen zijn....

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:59

Ja nu kunnen we wel zeggen dat je thuis moet blijven maar goed jij gaat 4 dagen weg. Ik denk niet dat je dit je vader kunt laten doen en dat je nu nog een ervaren iemand met paarden moet zoeken die het voor je gaat doen en en passant je paard nog even opvoedt. Kost wel een paar centen w.s. maar dan weet je paard ook gewoon dat hij met die voeten in die emmer moet blijven staan en je zit in die 4 dagen niet met een paard wat doodziek kan gaan worden van einschuss of andere problemen. Spons uitknijpen gaat niet werken dan komt het niet echt in de wond maar loopt er een beetje overheen. Als je zelf je paard niet aandurft gewoon iemand die ervaren is er voor vragen als die het die 4 dagen gedaan heeft kun je het w.s. zelf ook wel met je paard. Ik denk dat een oude wokpan te ondiep is omdat de plek wel goed onder water moet staan. Als je paard makkelijk is aan de benen verder zou je zo'n boot kunnen proberen en dan het water er bij in gieten maar dan moet hij daar wel echt makkelijk mee zijn anders blijft hij slaan tot het ding van zijn been is.

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:02

Misschien is dit wat allen dan niet onder de hoef maar op opengebroken plek vastmaken.
animalintex-hoefverband.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:03

Misschien dat een praam net even dat beetje rust kan geven? Hij zal toch moeten weken.
En dan wanneer je tijd hebt, toch rustig proberen op de bouwen, beginnen met een lege emmer en dan kijk je of je uiteindelijk toch genoeg water er in kunt doen om te laten weken.

Roodvos

Berichten: 6668
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:33

Mijn ouwe baas heeft dat in zijn leven al meermaals gehad, en vorig jaar ook nog. Ook al meermaals alsnog bij de kroonrand doorgebroken terwijl de zweer al uitgesneden was. Vorig jaar kwam hij er slecht weer bovenop (toen 29 jaar en hij heeft PPID) dus heeft hij nog een antibiotica-kuur gehad. Toen knapte hij snel weer op. Het kan nog best een poosje gevoelig blijven als het een flinke zweer was hoor. De zool moet ook eerst weer een beetje herstellen en hard worden. En constant weken houdt het hoorn zacht, en dat helpt ook niet mee.

Voor het weken kun je een soort hoefschoen gebruiken (medical boot heten ze bij Divoza) of een klauwzak (grote maat) halen bij de Welkoop/Boerenbond oid. Die kun je droog om de hoef doen en vastbinden, evt nog extra vastzetten met een springschoen, en dan met een gietertje het water erbij doen.

Die van mij kreeg na een paar dagen biotex een hele rauwe huid met groeven en mokachtige verschijnselen. Ik ben toen verder gegaan met soda.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:35

Ondanks dat mijn brave paard destijds wel goed in de emmer bleef staan, wilde ik toch wel een beetje kunnen poetsen om tijdens het weken de tijd te doden.
Heb toen een hoefzak bij de Epplejeck gekocht, echt een uitkomst. Water+biotex erin, ombinden en weken maar.

Misschien bij een iets minder braaf paard even oefenen, maar zo's zak blijft wel mooi zitten als paardlief zijn been optilt of verstapt.

lipi
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 10:22

Ah, fijn een aantal reacties met ideeën.

Pa gaat dit inderdaad niet zo makkelijk doen.. Ik heb een vriendin gevraagd die hier veel geduld voor heeft en ervaring op dat vlak.. Vanavond gaan we weer samen aan de slag.
In een lege emmer staan doet ie prima. Het sprenkelen van water vind ie dan ook niet erg en ik blijf de emmer vullen met "kopjes" en ook dan blijft hij staan. Wanneer zn huid onder water komt en hij maar het idee heeft dat het boven zn hoefbal/kroonrand uit komt wil ie niet meer.
Ik heb zelf hoefschoenen thuis voor hem, dat wilde ik ook gaan proberen. Maar het is echt de reactie op het voelen van het water.. Hij is nooit zo dol op water geweest. :Y) Als hij water hoort of voelt klotsen wordt hij ook wat paniekerig, misschien is dat ook het geval bij de hoefschoen?

Ik las eerder ook van dat medisch tape/verband. Boel watten eronder en dat laten weken.. Maar of dat dan beter werkt als de spons vraag ik me af..

Een praam zal ik vanmiddag ook eens ophalen.. Ik hou daar nooit zo van, maar nood breekt wet zeggen we dan maar..