Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 05:18

Wat ik me afvraag, bij honden met luxatie zeggen ze specifiek niet in galop maar draven. Galop is veel belastender voor een been. Ik kan dat wel volgen. Waarom toch galop?

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 05:49

Omdat een paard bij het aanspringen in galop de achterhand eronder moet zetten en zo dus zn knieen traint..
Voor honden zal gelden dat we schrokken te hard aankomen ofzo?

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 21:11

Bedankt allemaal,

Tot op heden iets verbetering maar nog niet veel. Balkjes lopen doet ze braaf, achterwaarts blijft ze moeilijk vinden. En ondertussen liggen er ook boomstammen rond de waterbak.

Maar heeft iemand een idee hoe lang de knie gevoellig/ pijnlijk blijft ? Aanraken kan ik wel, maar ik druk niet door. Bij onderzoek probeerd ze dr been weg te trekken / dreigen om te slaan..... |(

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:29

Heeft ze sinds jouw bericht en nu nog last gehad van een luxatie?
Heb je de indruk dat ze achterwaard moeilijk vind door haar knie, of is het 'algemeen' moeilijk/raar?

Met been dreigen kán natuurlijk ook gewoon zijn omdat ze het niet fijn vind, ik ken meer paarden waarbij je dat met beleid en zachtjes moet doen, omdat ze het gewoon simpelweg niet tof vinden.
Afhankelijk per paard kunnen ze ook sterk reageren op het feit dat het eerder pijn heeft gedaan.

Ben je verder met trainen nog bezig geweest?

Wat verder nog een aanvulling zou kunnen zijn is traumeel smeren en eventueel druppels geven.
Ook zou je kunnen kijken naar een supplement die helpt de spieren te versterken.
Maar eigenlijk, als ze de luxatie niet meer gehad heeft zijn jullie in principe op de goede weg.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 09:01

Ze heeft er gelukkig geen last meer van luxatie gehad, maar mede omdat ze buiten loopt. Ben nu al bang voor als ze straks op stal moet :=

Achterwaarts gaat moeilijker dan wat het eerst ging. Verder inderdaad druk met ons "huiswerk" bezig.
Balkjes stappen en draven, achterwaarts en na het werk nog even in de wei aan het spelen waardoor ze vaak nog een paar stukken galop doet.

Echter is het geen paard die zomaar dreigt met slaan.....
Ik kan dat been gewoon poetsen, rossen en aanraken geen probleem.
Maar zodra de masseur/ DA wat meer op de plek zelf wil voelen is het mis. Boven dr knie geeft ze totaal geen reactie.

Normaal als ze iets niet prettig vind draait ze weg of loopt weg indien mogelijk. :(

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 10:25

Ze blijft het been ook nog steeds ontlasten.....
Vanmiddag komt de dierenarts toch enten dus denk dat ik het toch nog maar even na laat kijken.....

Liever een keer teveel dan een keer te weinig.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 23:07

Heeft ze geen chip in dr gewricht?
Mijn paard gaf ook gevoelig aan op 1 achterbeen als iemand er druk op zette. Destijds was dat de osteopaat.
Ze wilde eerst dat we gingen trainen en als dat niet verbeterde moesten wr maar fotos laten maken.

Nu had ik niet een hele hoge pet op van haar werk, dus heb voornamelijk naar mn hoefsmid geluisterd die aangaf: ga gewoon rustig aan trainen en pak hem op met mate. Hij groeit er wss overheen.
Dit doen we nogsteeds. Heb ook zelf niet meer aan het been gevoeld.

Moet zeggen mn paard doet het echt super op de schuine weide. Hij kan recht staan, kilometers lopen en schuinstaan de dijk op. Hierdooer bijna geen haperingen meer gezien.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 00:14

Foto's zijn nog niet gemaakt, maar mocht het niet verbeteren dan wil ik dat zeker laten doen en eventueel een echo van de banden.

Heb voor nu buut gekregen voor dr. Eens kijken of het de komende dagen verbeterd. Plus je hebt een beetje een richtlijn, helpt de buut zit het in de spieren / banden.... helpt het niet moet het in mijn ogen in het gewricht zitten.