bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:02

Arabesk schreef:
Hier staat een mooi schemaatje met een overzicht van de verschillen tussen de belangrijkste stromingen:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/alternatives.html

het verschil tussen NB en TB staat hier duidelijk uitgelegd:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/surfacecontact.html


Fijne duidelijke uitleg, met in achterhoofd wel dat deze site pro natuurlijk bekappen is.
Ga voetjes van paardje ook es op foto zetten binnenkort en es kijken wat jullie ervan vinden.
Trim nu wekelijks , en dat bevalt me heel goed. :j

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:14

Maartje1990 schreef:
Een vierkante hoef? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

En achter js toch in principe altijd langer? (De teen bedoel ik dan)


Niet vierkant, vierkantER.
Nogal schematisch ziet het er zo ongeveer zo uit als je aan de onderkant kijkt.


Afbeelding




Maar ik bedoel niet te zeggen dat dit dé ideaal is, alleen dat dit heel goed werkt voor dit ene specifieke paardje. Ik ben ervan overtuigd dat het voor elk paard anders is.. ;)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:16

En ik elke keer mijn best maar doen om de 'van nature' vierkant afgesleten voorkant weer rond te maken :)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:37

DubbelDun schreef:
En ik elke keer mijn best maar doen om de 'van nature' vierkant afgesleten voorkant weer rond te maken :)

Ja haha. Dat is ook veel logischer, voor elke stroming van bekappen. En dat deed de natuurlijke bekapper dus eerst ook altijd bij mijn vp, tot we zeiden dat hij zo al twee weken na het bekappen weer liep te struffelen..
En toen zei de bekapper jammer maar ik kan hem niet nog korter zetten, hij moet wel nog wat overhouden om op te lopen. Ik kan hooguit de voorhoeven een beetje vierkanter doen?
Nou, proberen dan maar. En verdupt, zo loopt hij 8 weken lang prima door :).

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:59

Ik zou niet kunnen bedenken waarom vierkant beter zou zijn.
Juist een vorm die tegen alle wetten van de natuurkunde indruist.
En dat het werkt kan ook gebaseerd zijn op toeval, igg is er geen wetenschappelijke / natuurkundige onderbouwing voor.

Fijn dat het werkt natuurlijk, maar dan zou je ook kunnen zeggen dat het bv.komt door het dragen van een rood halster die je sindsdien om doet.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:19

Vierkant is niet beter, het werkt goed voor een specifiek individu.

Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken.. Het gaat er niet om van welke stroming een hoefsmid is, het gaat niet om het maken van een perfecte paardenhoef, het gaat erom dat je samen met je smid en het paard iets vind dat past bij het individuele paard.

Anoniem

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:33

Vierkant en vierkant zijn verschillende dingen. Paarden die zelf een vierkante hoef aanmaakt via natuurlijke slijtage lopen vaak met teveel gewicht op en draaien de voorkant van de teen. Daardoor slijten ze de teen recht af maar ontstaan er links en recht van die teen juist een soort extra dikke soort hoefwand. Het vierkante bestaat dan niet alleen uit de recht afgesleten teen, maar vooral ook de extra dikke hoefwand links en rechts daarvan, zo deed mijn paard dat ook.
Als een bekapper een teen 'vierkanter' maakt dan is waarschijnlijk het enige wat hij doet bij de teen gewoon extra hoefwand tot aan/in de witte lijn aan de voorkant van de hoef wegvijlen zodat het paard makkelijker afrolt - net zoals je bij een hoefbevangen paard doet. Als hij de hoefwand boven die teen ook wat uitdunt zodat het paard niet binnen twee weken weer een hele hoefwand op de grond heeft staan dan krijg je een wat vierkanter ogende hoef. Andere bekappers halen dan rondom de hele hoef diezelfde hoeveelheid hoefwand weg zodat hij rond oogt, maar blijkbaar kan dit paard wel de extra steun van de hoefwand rond de kwartieren handelen maar kan hij niet goed tegen druk op de hoefwand midden voor.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:39

Dankje xyzutu :) Dat klopt wel volgens mij. Het heeft er misschien ook mee te maken dat zijn hoeven heel snel groeien.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:40

Sintara schreef:
Vierkant is niet beter, het werkt goed voor een specifiek individu.

Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken.. Het gaat er niet om van welke stroming een hoefsmid is, het gaat niet om het maken van een perfecte paardenhoef, het gaat erom dat je samen met je smid en het paard iets vind dat past bij het individuele paard.



Ja maar elke stroming heeft zijn eigen opvatting en wat “werkt” hoeft ook niet de oplossing te zijn maar kan ook een symptoombestrijding zijn.
Om een voorbeeld te noemen;
Iemand heeft een paard met een dunne zool omdat deze 24/7 op stal staat in niet word blootgesteld aan diverse ondergronden en gezonde bewegingsvorm.
Paard word gereden met veel druk.
Paard gaat gevoelig lopen.
De betreffende smid besluit samen met de eigenaar dit paard op siliconen zooltjes te zetten en een brake-over ijzer te plaatsen.
Met succes, paard loopt niet meer gevoelig en onregelmatig.
Probleem zo dus opgelost?
Wat een passende en beste “oplossing” is is idd voor iedereen wat anders.
Maar of het ook echt een oplossing is...
Wanneer is iets opgelost? Als het probleem zichzelf niet meer toont?
Of als de oorzaak is aangepakt?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:56

Clasical schreef:
Ja maar elke stroming heeft zijn eigen opvatting en wat “werkt” hoeft ook niet de oplossing te zijn maar kan ook een symptoombestrijding zijn.
Om een voorbeeld te noemen;
Iemand heeft een paard met een dunne zool omdat deze 24/7 op stal staat in niet word blootgesteld aan diverse ondergronden en gezonde bewegingsvorm.
Paard word gereden met veel druk.
Paard gaat gevoelig lopen.
De betreffende smid besluit samen met de eigenaar dit paard op siliconen zooltjes te zetten en een brake-over ijzer te plaatsen.
Met succes, paard loopt niet meer gevoelig en onregelmatig.
Probleem zo dus opgelost?
Wat een passende en beste “oplossing” is is idd voor iedereen wat anders.
Maar of het ook echt een oplossing is...
Wanneer is iets opgelost? Als het probleem zichzelf niet meer toont?
Of als de oorzaak is aangepakt?


Tja wat ik daar persoonlijk van denk:
Het is echt opgelost als de oorzaak weg is. Het is alleen niet in alle gevallen mogelijk om achter de oorzaak van het probleem te komen, of om de oorzaak in 1x weg te nemen. En dan is het nogal fijn als je het zó kunt regelen, dat het probleem zich niet meer toont. Of in elk geval de symptomen zoals pijn en onregelmatigheid kunt onderdrukken.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:42

Binnen bepaalde stromingen ( zoals het natuurlijk bekappen ) heb je vaak wel fundamentele basisprincipes.
En daarnaast een bepaald uitgangspunt/doelstelling, nl ; een paard met zo optimaal mogelijke gezonde voeten.
Maar dit uitgangspunt vloeit wel voort uit het fundament.
Zelf ben ik van mening dat er veel ( traditionele )
stromingen zijn die opzichzelf werken met een (zelfde) goede uitgangspunt/doelstelling,maar vanuit een verkeerd fundament en dat zich daardoor resulteert in symptoombestrijding.
Dus niet enkel de intentie is belangrijk naar mijn mening

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:45

elke gezonde hoef BEGINT met het aanpassen van voeding en huisvesting, welke stroming je ook kiest en zelfs als je er ijzers onder slaat

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:51

Een uitgangspunt is een startpunt, geen eindpunt (taalkundig gezien).
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Soms hoor je echt van mensen dat ze buitenritten willen rijden en dus MOET hun paard op ijzers staan, terwijl de meeste paarden dat echt niet nodig hebben. Ik gok dat ze het van een hoefsmid hebben of in elk geval een smid hebben die er niet tegenin gaat. Maar ik weet het niet zeker, ik heb het zelf nog nooit van een smid gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:54

Arabesk schreef:
elke gezonde hoef BEGINT met het aanpassen van voeding en huisvesting, welke stroming je ook kiest en zelfs als je er ijzers onder slaat


Ik zou voeding en huisvesting alleen aanpassen als er ook daadwerkelijk iets mis mee is. ;) Genoeg hoefproblemen die niets met voeding of huisvesting te maken hebben, dus dan is het vrij zinloos om voer aan te passen.
Ik ken ze trouwens wel, bekappers en instructrices (maar ook osteo's en fysio's) die dat als stokpaardje hebben, dan voert iemand vitaminebrok X en dan is het eerste wat gezegd wordt dat ze vitaminebrok Y moeten gaan voeren want dat is veel beter. Terwijl het probleem gewoon is dat het paard zwaar in de hand is omdat de ruiter nog niet heeft geleerd om los te laten. En helemaal irritant is als elke paardenexpert een eigen merk/stokpaardje qua voeding promoot. :D

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:56

xyzutu2 schreef:
Ik zou voeding en huisvesting alleen aanpassen als er ook daadwerkelijk iets mis mee is. ;) Genoeg hoefproblemen die niets met voeding of huisvesting te maken hebben, dus dan is het vrij zinloos om voer aan te passen.
Ik ken ze trouwens wel, bekappers en instructrices (maar ook osteo's en fysio's) die dat als stokpaardje hebben, dan voert iemand vitaminebrok X en dan is het eerste wat gezegd wordt dat ze vitaminebrok Y moeten gaan voeren want dat is veel beter. Terwijl het probleem gewoon is dat het paard zwaar in de hand is omdat de ruiter nog niet heeft geleerd om los te laten. En helemaal irritant is als elke paardenexpert een eigen merk/stokpaardje qua voeding promoot. :D


Sowieso, elk merk produceert (als het goed is) volledig en uitgebalanceerd voer, en nog voordat de eerste hap is gegeten zitten er over het algemeen al supplementen bij :')

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:38

xyzutu2 schreef:
Arabesk schreef:
elke gezonde hoef BEGINT met het aanpassen van voeding en huisvesting, welke stroming je ook kiest en zelfs als je er ijzers onder slaat


Ik zou voeding en huisvesting alleen aanpassen als er ook daadwerkelijk iets mis mee is. ;) Genoeg hoefproblemen die niets met voeding of huisvesting te maken hebben, dus dan is het vrij zinloos om voer aan te passen.
Ik ken ze trouwens wel, bekappers en instructrices (maar ook osteo's en fysio's) die dat als stokpaardje hebben, dan voert iemand vitaminebrok X en dan is het eerste wat gezegd wordt dat ze vitaminebrok Y moeten gaan voeren want dat is veel beter. Terwijl het probleem gewoon is dat het paard zwaar in de hand is omdat de ruiter nog niet heeft geleerd om los te laten. En helemaal irritant is als elke paardenexpert een eigen merk/stokpaardje qua voeding promoot. :D


Maar dat is ook met het natuurlijk bekappen, het kwam op en iedereen kon ineens met een kleine cursus de paarden natuurlijk bekappen. Ik vind dat echt heel beangtigend.

Het gros van de paarden in nederland wordt verre van natuurlijk gehouden maar we willen met natuurlijk bekappen? Heb er enge dingen van gezien. Niks mis mee als je weet wat je doet maar blijf alsjeblieft van het belangrijkste element van je paard af als je niet weet wat je doet denk ik dan..

1 van onze paarden heeft ernstige hoefproblemen, zijn hele leven lang al. Het ligt niet aan ze voeding, enkel de ondergrond heeft wat invloed maar hij heeft daarnaast gewoon zwakke voeten. Alles maar dan ook alles geprobeert, schoenen, ijzers, plakken. Had er een nieuwe auto van kunnen kopen. Het is gewoon pech, smid komt elke 4 weken. Zij kijkt gewoon heel goed naar zijn voeten en wat die doen. Dat is denk ik ook wat je doet het belangrijkst goed kijken..

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:28

xyzutu2 schreef:
Arabesk schreef:
elke gezonde hoef BEGINT met het aanpassen van voeding en huisvesting, welke stroming je ook kiest en zelfs als je er ijzers onder slaat


Ik zou voeding en huisvesting alleen aanpassen als er ook daadwerkelijk iets mis mee is. ;) Genoeg hoefproblemen die niets met voeding of huisvesting te maken hebben, dus dan is het vrij zinloos om voer aan te passen.
Ik ken ze trouwens wel, bekappers en instructrices (maar ook osteo's en fysio's) die dat als stokpaardje hebben, dan voert iemand vitaminebrok X en dan is het eerste wat gezegd wordt dat ze vitaminebrok Y moeten gaan voeren want dat is veel beter. Terwijl het probleem gewoon is dat het paard zwaar in de hand is omdat de ruiter nog niet heeft geleerd om los te laten. En helemaal irritant is als elke paardenexpert een eigen merk/stokpaardje qua voeding promoot. :D

Ik vermoed dat het eerder in de zin is: als een paard 23/7 op stal staat, met 2 miniplukjes hooi per dag en 5 kilo sportbrok, dat het weinig zin heeft om alle focus op die voeten te leggen omdat dat maar een deel van de oplossing zal bieden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:00

Mvdbijl: voor mezelf ligt er een duidelijke grens tussen zelf het wekelijks trimmen en daarin meegaand met de natuurlijke vorming hoef of echt een profiel of stand maken of veranderen.
Daarvoor schakel ik toch echt de hoefsmit regelmatig in en vraag hem advies hoe en waarom.

Ben het helemaal met je eens dat goed kijken wat er gebeurd aan bv slijtage heel belangerijk is mede omdat je verandering als verzorger ook wekelijks ziet gebeuren.
Met die gegevens kun je weer bij je bekappen terecht , als het goed is, en die past zijn manier van werken daar weer op aan.

Erg lastig wordt het bij een bekapper die gewoon bij elk paard zijn eigen programma afwerkt en niet meegaat in wat het paard laat zien, mede gevormd door de huisvesting en gebruik van betreffende paard.
Heb daarin zelf meer schade gezien als door mensen die minder "deskundig" goed observeren.
We moeten er ook niet al teveel magie omheen maken, een gezonde hoef is prima te onderhouden met wat basis kennis.
Al doen veel bekappers je geloven dat dat niet zo is...., het is tenslotte hun brood winning.
Ik heb er een die zegt: hoe minder ik hoef te komen en vooral minder ingrijpend iets te doen hoe beter is het is voor je paard en voor je spaargeld :D

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:02

Dat is een waar gezegde :D Reden waarom ik er ook elke 2 a 3 weken iets aan doe (en omdat de schoenen anders niet meer zo makkelijk aan gaan :D )

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:15

Sintara schreef:
Een uitgangspunt is een startpunt, geen eindpunt (taalkundig gezien).
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Soms hoor je echt van mensen dat ze buitenritten willen rijden en dus MOET hun paard op ijzers staan, terwijl de meeste paarden dat echt niet nodig hebben. Ik gok dat ze het van een hoefsmid hebben of in elk geval een smid hebben die er niet tegenin gaat. Maar ik weet het niet zeker, ik heb het zelf nog nooit van een smid gehoord.


Nou, een groot deel van de paarden dat op ijzers loopt maakt vaak niet eens buitenritten en ziet enkel een geprepareerde zandbodem.
En zelfs dan denken ze dat het niet zonder kan.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:43

Gek is dat he. Mét buitenritten vind ik het al raar. Het is nu niet echt zo dat bospaden zo hard zijn dat je daar de hoeven mee verslijt. Of dat het met 1x de straat oversteken klaar is.

Maar ik heb ook wel eens een wat ouder paard gekend dat al jaren op iets te lange hoeven op ijzers stond. Toegegeven: niet ideaal.
En die is toen door een natuurlijke bekapper onder handen genomen: iets van 5 cm eraf, stand veranderd en een stokstijf, zielig, kreupel paardje als gevolg :(:) . Veeel te snel gegaan, pezen overbelast en weet ik wat allemaal. Het is ook nooit meer helemaal goed gekomen.

Maarja de bekapper vond dat het lag aan wat ervoor was gebeurd, want zo stond hij immers beter..

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:51

Dát is natuurlijk een belachelijke instelling waarvan iedereen begrijpt dat het nooit goed kán gaan. ;(

Om te zeggen dat bospaden niet hard zijn is ook te kort door de bocht.
Hier op de hei (en bos) heb je grindlagen die én behoorlijk hard aangestampt kunnen zijn, maar ook voorzien zijn van kiezelstenen van 3-10 cm groot. Knap paard die daar jaren zonder problemen overheen banjert. Die van mij niet iig :)
Verder heeft zand van zichzelf al een behoorlijk schurende werking dus hoeven kunnen er best flink op slijten.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:01

Als je paard toevallig net hele zachte hoeven heeft die niet hard groeien, of gewoon erg gevoelig is, begrijp ik heus dat je die bescherming geeft. Vooral als het ook niet beter wordt. Maar ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is :P .

Ik gok dat ik dicht bij jou in de buurt rij trouwens dubbeldun :D

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:17

De Veluwe is heel groot hoor :D ik ga meestal tegenover het restaurant de hei op of bij het 'rommel'boerderijtje bij de pomp.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:20

Oh dan heb ik het toch mis :P Ik dacht aan het geografisch middenpunt van Nederland :o