Wat te denken van deze vreemde hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:37

Misschien geen dramatische reden, maar ik ken wel hele dramatische gevolgen van dubbele lippen. En dat in combinatie met de hoef er uit ziet...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:46

Ik denk dat de dubbele lippen op dit moment niet het grootste probleem zijn. Vraag gewoon door over die hoef, waarom is er in gevijld of zelfs gefreesd? Krijg je hier geen duidelijk verhaal over, dan zou ik er sowieso niet mee verder gaan.

Verder vind ik het model van de hoef vreemd. Recht van boven, met een knikje uitlopend aan de onderkant. De overgang van koot naar kroonrand vind ik ook niet kloppend.

In geval van twijfel en/of onderbuik gevoel gewoon niet doen, ookal vind je het een erg leuk dier. Straks mankeert er wat aan en dan ben je eraan gehecht.

Ik ben ook op zoek met een beperkt budget, heb gewoon geduld. Straks gaan we weer richting de winter en dan komt er meer aanbod.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:45

Arabesk schreef:
omdat een paard op blikjes gaat toonlanden, een paard op blikjes heeft een onderontwikkelde straal en dito straalkussen en zal dus niet landen op de achterste helft van de voet, maar op de voorkant. Bovendien hebben colablikjes amper doorbloeding in de voet, dus werkelijk alle ingredienten zijn aanwezig voor HKO

http://www.hoefkatrol.nl


Heeft inderdaad te maken met de doorbloeding van de hoef. Een paard met zulke (smalle) hoeven en deze stand heeft geen goede doorbloeding. Waardoor eerder kans op degeneratie van het straalbeen en dus HKO.
Dat kan iedere DA je vertellen. 5 is nog jong. Ik zou m laten staan, maar als je er wild van bent toch zeker RX keuren e geen 2/3tje accepteren. En sowieso, zoek een andere smid

Anoniem

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:07

Als de foto's goed zijn zal die hoef met de juiste begeleiding geen probleem worden.
Ik wou dat ik ze zo vond, gigantisch getalenteerd voor dat geld.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:48

Ach ik weet een hele gave te staan voor 10k maar die heeft lichte cornage. Dat is voor de sport geen belemmering. Kennis wilde em echter voor de handel dus is niet door gegaan. Kan je beter hebben dan slechte hoeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:56

MarjanB schreef:
Ach ik weet een hele gave te staan voor 10k maar die heeft lichte cornage. Dat is voor de sport geen belemmering. Kennis wilde em echter voor de handel dus is niet door gegaan. Kan je beter hebben dan slechte hoeven

Ik heb er liever 10 met cornage dan 1 met slechte hoeven :j

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:23

Ik heb er een met een bokhoef en toen dit gecorrigeerd werd leek de hoef wel wat hier op. Ik zou er inderdaad voorzichtig mee zijn. Mijn paard is nog niet beleerd, maar het is niet duidelijk of ze de belasting van het rijden aan zal kunnen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:39

wopwop2008 schreef:
Babootje schreef:
Ik houd persoonlijk ook niet van zo'n smalle steile hoef. Gevoeliger voor HKO. He oud is het paard?
Maar ik zou echt advies aan de DA vragen.


Het is ook niet mijn voorkeur, maar onder het zadel is het wel echt een super dier.


Weet je ook hoe lang ze al onder het zadel is?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 12-08-18 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Herkenbare informatie uit quote verwijderd.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:44

Babootje schreef:
Weet je ook hoe lang ze al onder het zadel is?


Ze is nu een jaar onder het zadel.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:56

Dan is ze in ieder geval al belast geweest. Zo'n eerste jaar is natuurlijk wat dat betreft ook al spannend.
Tja, als je het echt wil. RX keuren natuurlijk. Laat je bij een hoog risico niet verleiden het paard alsnog te kopen dan.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 12-08-18 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Herkenbare informatie verwijderd.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:07

wopwop2008 schreef:
Babootje schreef:
Weet je ook hoe lang ze al onder het zadel is?


Ze is nu een jaar onder het zadel.


Volgende vraag: hoe is ze gereden?
Heeft ze veel spierspanning op moeten bouwen in voorhand (schouders, hals, pal onder het zadel) of heeft ze een mooie rechte rug met gespierde billen?
Als je een loodlijn vanuit het heupgewricht van het paard neerlaat, 'hoeveel achterbeen' komt voor die loodlijn?
Als je een loodlijn vanuit het zwaartepunt van de ruiter neerlaat: komt het achterbeen in de buurt...?
Of zwaait ze met de voorbenen als in spaanse pas...?

Want de stand van haar voorbenen maakt mij niet blij - en het is een kip - ei verhaal: wat was er eerst: de minder ideale hoef, de minder ideale beenstand - en is dit verbeterd of verslechterd door het rijden...?

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:20

De eerste vraag die bij mij opkomt is: waarom wil een getalenteerde ruiter zo’n getalenteerd paard van de hand doen voor zo’n lage prijs.
Als er dan zulke slechte voeten onder zitten dan is het heel aannemelijk dat de ruiter verwacht dat het paard het hoogste niveau niet aan zal kunnen en waarschijnlijk voortijdig stuk is. Zeker omdat er onlangs nog aan de hoef gesleuteld is.
Kan heel goed zijn dat ze iets gevonden hebben wat nu aanleiding is om te verkopen zonder dit precies te vermelden. Zet er een bemiddelaar tussen zodat een potentiële koper moeilijk bij de juiste info kan komen.

Alle alarmbellen zouden moeten gaan rinkelen, spaar je de kosten van de keuring en zoek verder naar een gezond paard op goede voeten.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:38

Waarom zou iemand een getalenteerd paard laten gaan voor dat bedrag als die voet niet zo ernstig is denk ik dan...
Als ze ook al onder het zadel is zou je denken;
nog even doorrijden en dan de hoofdprijs pakken.
Als het te mooi lijkt om waar te zijn is het vaak ook zo, de verkoper is toch ook geen dief van zijn eigen portomonee

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:02

Het is wel een heel mooi paard om zo te zien. Maar jij wilt haar niet voor recreatie maar voor de sport? Dan zou ik eerst een ervaren dierenarts naar die hoef laten kijken,omdat er een scheur in zit en een niet-normaal ijzer onder.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 12-08-18 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Herkenbare informatie verwijderd.

Natasjaa

Berichten: 2762
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:19

Ik zou zeggen, laten staan. Lijkt inderdaad of er iets is weggefreesd en ik vraag me ook echt af waarom de dubbellips ijzers Voor?

Begrijp ik trouwens goed, dat jouw dierenarts en hoefsmid dit paard beoordelen op foto's die jij maakt, of laat je wel een aankoopkeuring doen?

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 13:22

Natasjaa schreef:
Ik zou zeggen, laten staan. Lijkt inderdaad of er iets is weggefreesd en ik vraag me ook echt af waarom de dubbellips ijzers Voor?

Begrijp ik trouwens goed, dat jouw dierenarts en hoefsmid dit paard beoordelen op foto's die jij maakt, of laat je wel een aankoopkeuring doen?


Ik ga eerst betere fotos en filmpjes maken voor de hoefsmid en dierenarts. Laat ik nog een klinische keuring doen. Mijn dierenarts heeft de rontgenfotos incl. Hals en rug als bekeken en daar waren geen bijzonderheden.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:27

dan gewoon ervoor gaan

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:42

shilady schreef:
dan gewoon ervoor gaan


Ja vindt je?
Ik zou opnieuw foto’s maken van de hoeven.
En verder onderzoek doen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:44

tiwi1969 schreef:
De eerste vraag die bij mij opkomt is: waarom wil een getalenteerde ruiter zo’n getalenteerd paard van de hand doen voor zo’n lage prijs.
Als er dan zulke slechte voeten onder zitten dan is het heel aannemelijk dat de ruiter verwacht dat het paard het hoogste niveau niet aan zal kunnen en waarschijnlijk voortijdig stuk is. Zeker omdat er onlangs nog aan de hoef gesleuteld is.

Precies dit. Some things are good to be true. Maar volgens mij heeft TS al besloten. Dan kan ik je alleen nog maar aanraden om opnieuw ook rontgenologisch te laten keuren. Maar zelf had ik dit paard laten staan. Voor dat bedrag kan je een heel leuk gezond paard met 3 goede gangen kopen. Waarmee jij je doel ook kan bereiken.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:53

Je weet zelf dat die hoef een gok is. Het kan goed uitpakken en minder goed. Hoe erg vind je het ergste scenario? Dat het paard er last van krijgt en ongeschikt wordt voor de hogere sport? :)

Al met al een afweging die alleen jij zelf goed kan maken.

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:07

Als je echt heel graag wil, een uitgebreide klinische keuring en de voorbenen de RX overdoen in een gerenommeerde Nederlandse kliniek.
Duitse manier van foto’s maken en beoordelen is anders dan in NL, NL standaard is erg hoog.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:15

Hoe oud zijn die rontgens ts?

Ik weet niet wat je doel is? als je ècht hoge dressuur wil rijden zou ik nog even door sparen voor een paard waarbij je direct al een goed gevoel hebt. Daar mee bedoel ik dus ook de gezondheid van het dier. Je begint al met een onderbuikgevoel ,anders plaats je dit topic niet, en ik heb inmiddels geleerd dat je daar naar moet luisteren :o
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 12-08-18 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Herkenbare informatie verwijderd.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:28

damian23 schreef:
tiwi1969 schreef:
De eerste vraag die bij mij opkomt is: waarom wil een getalenteerde ruiter zo’n getalenteerd paard van de hand doen voor zo’n lage prijs.
Als er dan zulke slechte voeten onder zitten dan is het heel aannemelijk dat de ruiter verwacht dat het paard het hoogste niveau niet aan zal kunnen en waarschijnlijk voortijdig stuk is. Zeker omdat er onlangs nog aan de hoef gesleuteld is.

Precies dit. Some things are good to be true. Maar volgens mij heeft TS al besloten. Dan kan ik je alleen nog maar aanraden om opnieuw ook rontgenologisch te laten keuren. Maar zelf had ik dit paard laten staan. Voor dat bedrag kan je een heel leuk gezond paard met 3 goede gangen kopen. Waarmee jij je doel ook kan bereiken.
.

Dit en zeker door je eigen DA foto’s laten maken, je wilt niet weten hie daar nig mee gesjoemeld kan worden.

Maar zeer getalenteerd en maar *knip* bij bekende ruiter weg via tussen persoon klinkt to good to be true, zou naast voeten de rest ook heel goed laten keuren.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 12-08-18 15:43, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:08

Misschien zit ik ernaast, maar ik dacht dat het hoefbeen niet meegenomen werd bij een standaard röntgenologische keuring? Dat lijkt mij in dit geval wel interessant. Door veel schade aan de hoef of overbelasting, kan de verbinding van de hoeflamellen verstoord raken.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:08

tiwi1969 schreef:
Als je echt heel graag wil, een uitgebreide klinische keuring en de voorbenen de RX overdoen in een gerenommeerde Nederlandse kliniek.
Duitse manier van foto’s maken en beoordelen is anders dan in NL, NL standaard is erg hoog.


Dit inderdaad, wat in NL telt als negatief advies is in het buitenland vaak nog gewoon positief. Lees 2tjes en 3tjes nog goedkeuren.