[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:33

Bedankt voor alle lieve berichtjes.

Gelukkig stond ze gisteren rustig toen ik wegging. Ik vind het alleen echt naar dat ik haar niet mag bezoeken. Ze is helemaal niet gewend om ergens anders te staan en ik heb haar de afgelopen weken twee keer per dag gezien. Het voelt echt alsof ik haar daar in de steek laat, ook al weet ik dat het niet zo is. Ik ben echt doodop, kan alleen maar janken.

Stal_Fiore

Berichten: 9362
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:02

Ach ja dat is super moeilijk. Er op vertrouwen dat ze in goede handen is doe je wel, maar het echt uit handen geven is toch lastig. Zeker als je zo intensief met haar bezig bent geweest.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:28

Wat erg Petra, ik hoop seriues dat je pony opknapt.
M
aar in begin februari was het hoefbeen toch ook al gekanteld op de foto's ? Is het nu dus meer gekanteld en een sincker ?
Vraagje gewoon uit interesse: waarom is er toen geen speciaal beslag met siliconen oid onder gezet om tegendruk te geven ? of ben je geen voorstander van ijzers etc.... ik zie toch goede resultaten met banana shoes, zolen en dan verschillende soorten siliconen ( de hardheid wisselt dan per geval).

Mijn paard is echt gered destijds door bij de 1e acute HB direct foto's te maken en direct het beslag aan te passen....

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:41

ElCamino schreef:
Wat erg Petra, ik hoop seriues dat je pony opknapt.
M
aar in begin februari was het hoefbeen toch ook al gekanteld op de foto's ? Is het nu dus meer gekanteld en een sincker ?
Vraagje gewoon uit interesse: waarom is er toen geen speciaal beslag met siliconen oid onder gezet om tegendruk te geven ? of ben je geen voorstander van ijzers etc.... ik zie toch goede resultaten met banana shoes, zolen en dan verschillende soorten siliconen ( de hardheid wisselt dan per geval).

Mijn paard is echt gered destijds door bij de 1e acute HB direct foto's te maken en direct het beslag aan te passen....


Op de foto's in Januari was het hoefbeen gezakt, maar niet gekanteld. De dierenarts heeft het toen wel over beslag gehad, maar ze was toen echt te pijnlijk om te nagelen dus het advies was om twee weken op medicatie te kijken hoe het ging. Daar knapte ze toen goed van op, dus beslag leek niet meer nodig. Had ik het toen maar gelijk gedaan, misschien was er nog wat te voorkomen geweest...

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:55

Lieve Petra, heel veel sterkte, dit is echt moeilijk voor jou. En ook heel herkenbaar de wanhoop van “had ik maar”. Als je paard hoefbevangen is moet je de hele tijd beslissingen nemen en keuzes maken waarvan je niet weet hoe die zullen uitpakken. Je doet je best om zo goed mogelijk geïnformeerd die keuzes te maken, meer kun je niet doen. De gedachte van “had ik maar” is onvermijdelijk, maar verwijt jezelf het alsjeblieft niet.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:57

Je moet jezelf geen verwijten gaan maken, je hebt steeds keihard geknokt en alles aangegrepen en geprobeerd. Het is gewoon een hele grillige ziekte met een onvoorstelbaar verloop. Er is niet één behandeling/oplossing die in alle gevallen werkt helaas. Nu doe je weer alles wat in je macht ligt door haar achter te laten in hele kundige handen.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:04

Petra, je moet nooit denken "had ik maar" , je doet wat op dát moment de beste oplossing lijkt te zijn !!!!
Er is niet 1 oplossing voor deze rottige aandoening, het blijft puzzelen altijd.
Gewoon hopen dat het nog opknapt!!!!

Chico heeft nu ESS, ik puzzel al 2 jaar en denk ook soms "had ik maar niet dit of dat" of juist wel....
Je doet wat in je macht ligt en meer dan je best kun je niet doen!

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:13

Heel veel sterkte, t is zon oneerlijke ziekte....ik duim voor jullie

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:14

Hier ook weer terug valletje denk, vanmorgen lag hij ineens in stal, hij ligt snachts wel. We zijn nu bezig met kruiden tincturen maar nog weinig verandering....hopelijk gaat het allemaal nog wat doen maar ik heb er een hard hoofd in....

Kyno

Berichten: 10432
Geregistreerd: 07-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:36

Sterkte Petra, niet makkelijk om haar daar achter te laten maar wel de enige juiste plek op dit moment even… :(:)

En het advies van de anderen is echt belangrijk en daar kan ik me alleen maar bij aansluiten; je kunt alleen beslissingen maken op basis van de info die je op dat moment hebt. Maak jezelf geen verwijten!!!

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:35

BarbaraNova schreef:
Hier ook weer terug valletje denk, vanmorgen lag hij ineens in stal, hij ligt snachts wel. We zijn nu bezig met kruiden tincturen maar nog weinig verandering....hopelijk gaat het allemaal nog wat doen maar ik heb er een hard hoofd in....


Wat naar dat het weer achteruit gaat.. Het is zo'n vreselijk onvoorspelbare rotziekte.

Ik weet ergens wel dat ik alles heb gedaan wat ik kan, maar toch blijft het door mijn hoofd spoken. Wat als ik gelijk naar Utrecht was gegaan, wat als ik haar gelijk op ijzers had gezet, wat als...

ik heb nog niets gehoord uit Utrecht, dus ik ga ervanuit dat ze niet heel veel slechter is. Ik wil er gewoon heen om te poetsen en te knuffelen, maar het mag niet. Wat is dit zenuwslopend zeg...

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:13

Er werd eerder gevraagd wat het verschil is tussen PPID en EMS. Hieronder zet ik van beide ziekten wat belangrijke punten neer. Hopelijk hebben jullie er wat aan.

PPID = pituitary pars intermedia dysfunction. Dit komt in 99% van de gevallen bij Cushing voor. De hypofyse bestaat uit 4 delen en het probleem bij PPID bevindt zich in de pars intermedia. De melanotrope cel staat onder invloed van dopamine. Dopamine komt uit de hypothalamus en gaat naar de hypofyse. Dopamine remt de afgifte van POMC. Dit POMC wordt via een aantal stappen omgezet in ACTH en dit wordt weer omgezet in andere eiwitten en hormonen. In aanwezigheid van dopamine wordt er minder ACTH gevormd. Als de remmende werking van dopamine wegvalt dan krijg je een overmaat aan ACTH.

Bij PPID ontstaat er schade aan de dopaminerge zenuwcellen die de hypofyse normaal gesproken remmen. Hierdoor is er minder dopamine en dit zorgt dus voor een overmaat aan ACTH. Er is dus een absoluut tekort aan dopamine.
En daarom dat je als therapie pergolide geeft wat een dopamine agonist is (het versterkt het effect van dopamine).

EMS = equine metabolic syndroom en dit is een verzameling van risicofactoren. Genetisch (vnl sobere rassen), insuline disregulatie, hoger vetzuurgehalte, verhoogde bloeddruk en soms ook obesitas. Wanneer een paard deze symptomen heeft, is er een verhoogd risico op het krijgen van hoefbevangenheid.

Wat van belang is om te weten is dat bij alle hoefbevangen paarden die EMS hebben, dat ze insuline gedisreguleerd zijn. Eerder werd het insuline resistent genoemd waarbij de gevoeligheid van insuline is verminderd. En bij disregulatie kunnen de weefsels wel gevoelig zijn voor insuline.

Bij paarden met EMS wordt er erg overdreven gereageerd door de alvleesklier na een klein beetje eten. Er wordt dan enorm veel insuline afgegeven (hyperinsulinemie).
Hyperinsulinemie verandert de doorbloeding in de ondervoet daarnaast induceert het ontstekingen maar ook endotheliale disfunctie (dus het niet goed kunnen functioneren doordat er allemaal cellen vast lopen in de ondervoet).

Insuline disregulatie kan leiden tot hoefbevangenheid doordat het insuline aan een receptor bindt en vervolgens twee paden kan activeren. Het ene pad zorgt voor vasoconstrictie (bloedvat vernauwing) en het andere pad voor vasodilatatie (bloedvat verwijding). Bij hyperinsulinemie wordt het pad geactiveerd wat zorgt voor vasoconstrictie. Dit zorgt voor zuurstof te kort in de voet waardoor lamellen zullen afsterven en er ontstekingsfactoren vrij komen. Dit verergert het proces.


Veel sterkte Petra, je doet alles wat in je macht ligt.
Laatst bijgewerkt door lauret op 29-04-21 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:20

Petra_O schreef:
Wat naar dat het weer achteruit gaat.. Het is zo'n vreselijk onvoorspelbare rotziekte.

Ik weet ergens wel dat ik alles heb gedaan wat ik kan, maar toch blijft het door mijn hoofd spoken. Wat als ik gelijk naar Utrecht was gegaan, wat als ik haar gelijk op ijzers had gezet, wat als...

ik heb nog niets gehoord uit Utrecht, dus ik ga ervanuit dat ze niet heel veel slechter is. Ik wil er gewoon heen om te poetsen en te knuffelen, maar het mag niet. Wat is dit zenuwslopend zeg...


Wat een herkenbaar gevoel wat je omschrijft. Het nare van HB is dat je meestal uit kwaden moet kiezen en dan is het fingers crossed.
Ik heb met je te doen hoor. Vind het ook super pittig dat ze geen bezoekuur hebben. Zelfs in gewone ziekenhuizen kan 1 persoon op bezoekuur. Ik hoop dat je gauw positief bericht krijgt.

Stal_Fiore

Berichten: 9362
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:02

Petra, verwijt jezelf alsjeblieft niks. Je hebt alles gedaan wat kon. Nu moet je meisje zelf vechten.
Daarbij kan je zeggen “had ik maar meteen haar op ijzers gezet”, maar je weet niet of dat het verschil gemaakt zou hebben.
Ik zeg steeds tegen mezelf “had ik haar maar eerder van de ijzers afgehaald”. Want nu gaat die van mij juist vooruit. Zo zie je maar dat ieder paard een eigen behandeling heeft.
Ik duim hard door voor jouw liefie.


Die van mij mocht vandaag in haar nieuwe paddock. Stukje groter en ze vond dat dat gevierd moest worden. Zie haar gaan!!
Vanaf volgende week krijgt ze er een maatje bij, das gezellig (hoop ik... hahah, beide twee echte merries)



Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:13

Stal_Fiore schreef:
Petra, verwijt jezelf alsjeblieft niks. Je hebt alles gedaan wat kon. Nu moet je meisje zelf vechten.
Daarbij kan je zeggen “had ik maar meteen haar op ijzers gezet”, maar je weet niet of dat het verschil gemaakt zou hebben.
Ik zeg steeds tegen mezelf “had ik haar maar eerder van de ijzers afgehaald”. Want nu gaat die van mij juist vooruit. Zo zie je maar dat ieder paard een eigen behandeling heeft.
Ik duim hard door voor jouw liefie.


Die van mij mocht vandaag in haar nieuwe paddock. Stukje groter en ze vond dat dat gevierd moest worden. Zie haar gaan!!
Vanaf volgende week krijgt ze er een maatje bij, das gezellig (hoop ik... hahah, beide twee echte merries)

[ Video ]
[ Video ]


Wat fijn dat ze zo lekker fris is! Heerlijk om te zien :D.

Ik ben net gebeld door Utrecht, en Ivy doet het gelukkig prima op haar nieuwe schoenen. Ze vind wel dat ze te weinig voer krijgt en is bij iedereen die binnenkomt aan het zeuren :+ . Ze is wel flink insulineresistent, dus ze wordt gestart op metformine en pioglitazon. Ze mag als het zo doorgaat morgen of zaterdag naar huis en we moeten dan over zes weken terugkomen.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:13

*\o/*
Deze medicatie ken ik niet, wat doet dat?

Stal_Fiore

Berichten: 9362
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:38

Oh wat fijn!!!’ Goed nieuws!

Ben ook benieuwd naar die medicatie.

hwn
Berichten: 4724
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:25

Dat zijn dezelfde pillen die mensen krijgen met diabetes. Metformine kende ik, de andere heb ik even gegoogled.

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:49

BarbaraNova schreef:
Hier ook weer terug valletje denk, vanmorgen lag hij ineens in stal, hij ligt snachts wel. We zijn nu bezig met kruiden tincturen maar nog weinig verandering....hopelijk gaat het allemaal nog wat doen maar ik heb er een hard hoofd in....


Heb je al eens laten testen op IR?
En krijgt hij wel voldoende vitamine-mineralen en eiwit, gezien het wel erg schrale dieet en mager staan zou ik toch eens bloed laten trekken en testen op IR.

Tenminste wat ik er van begrijp weet je geen oorzaak toch?

Petra ik duim er voor dat ze in Utrecht wat kunnen betekenen ondanks het slechte eerste bericht.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:02

hallo allemaal,ik ben op dit topic terecht gekomen omdat ik zocht op trefwoord insuline en kwam hier toen stukje tegen over PPID en insulineresistentie. Ik heb een Arabische merrie van 18 jaar en sinds kort is bij haar Cushing geconstateerd. Nu is ze ook nog eens te dik en ik verdenk haar wel IR te zijn maar dat is nog niet onderzocht. Na starten met Prascend waren haar waardes na 6 weken van 108 naar 222? Dat snapte ik al helemaal niet maar bij de 2de keer prikken, liep ze ook niet lekker met 1 voorbeen(bevangen aan 1 hoef?). Prascend is verhoogd naar 1 tablet per dag en ze krijgt nu een aantal weken nat hooi. Lopen ging uiteindelijk weer beter maar nu ineens weer slechter en ze heeft zich vanmorgen tijdens t lopen naar de paddock zomaar achterover laten vallen. Dit vallen is paar maanden geleden ook gebeurd toen iemand haar uit de paddock wilde halen en bij een ander persoon toen ze medicatie in haar mond wilde spuiten. Ik heb het haar dus nog nooit zien doen. Het leek in eerste instantie dus op soort verstijfde angstaanval waardoor ze omviel maar nu dit ineens vaker gebeurd, denk ik zou het een andere oorzaak hebben? Ik las dat paarden met Cushing ook epileptische aanvallen kunnen krijgen,iemand ervaring daarmee? De dierenarts komt vanmiddag. Sorry voor mijn lange verhaal.
Laatst bijgewerkt door Adhira op 30-04-21 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:03

Slmt9 schreef:
*\o/*
Deze medicatie ken ik niet, wat doet dat?



Inderdaad medicijnen om de bloedsuiker te verlagen. Ik werk zelf met medicijnen, ik vergeet wel een dat het geen algemene kennis is :'). De dierenarts die ik gisteren aan de telefoon had was best positief. Ze is vrolijk en vriendelijk tegen iedereen en is elke keer bij de tralies aan het aandacht trekken als haar hooi op is. Zo in de stal was er niets meer aan haar te zien, alleen bij het kort draaien. Ik ben heel benieuwd wat het beleid wordt als ze weer mee naar huis mag.

@Adhira: ik heb verder geen ervaring met PPID, maar misschien kun je het hier vragen: WowAmigo @ [MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:06

Of zou het kunnen zijn dat paarden zo een last van bevangenheid hebben dat ze zich laten omvallen omdat ze niet willen lopen?

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:45

Ivy mag morgen naar huis! Ze mocht eigenlijk vandaag al, maar ik heb liever dat ze haar nog een nachtje houden omdat ze de laatste tijd soms zo plotseling weer slechter kon gaan lopen. Als ze morgenmiddag nog goed loopt mag ze lekker mee, en ze mag op haar imprints ook gewoon naar buiten, als ze maar niet te nat worden. We moeten dan over zes weken terug voor controle en nieuwe imprints.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:01

*\o/* **\O/** yessss!

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:02

Van het weekend ga ik haar lekker poetsen en optutten en helemaal plat knuffelen :D.