[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:53

Paardje loopt vandaag bijzonder goed na de zoolbreuk.
Zou het dan toch een oude ontsteking zijn geweest die er uit kwam?

Heb de buut wat naar beneden geschroefd, want ze had zoveel praatjes. Liep ons gewoon omver.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:00

Stal_Fiore schreef:
Paardje loopt vandaag bijzonder goed na de zoolbreuk.
Zou het dan toch een oude ontsteking zijn geweest die er uit kwam?

Heb de buut wat naar beneden geschroefd, want ze had zoveel praatjes. Liep ons gewoon omver.


Bijzonder he, hier precies zo. Vanavond had Nicky weer praatjes voor 10 haha.
Heb je foto van de hoef?

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:04

Dit is een foto van vandaag

Afbeelding

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:19

Stal_Fiore schreef:
Dit is een foto van vandaag

[ [url=m/vbmycH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Loopt de voorkant nu vrij rond af, of lijkt dit zo?
Ik merk dat ik bij Nicky erg tegenaan loop dat ze diepe straal groeves houdt.
Nu zet ik haar normaal iedere week in de biotex, nu durf ik dit niet goed.
Wat denken jullie zou dit kunnen?

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:29

Marjo89 schreef:
Stal_Fiore schreef:
Dit is een foto van vandaag

[ [url=m/vbmycH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Loopt de voorkant nu vrij rond af, of lijkt dit zo?
Ik merk dat ik bij Nicky erg tegenaan loop dat ze diepe straal groeves houdt.
Nu zet ik haar normaal iedere week in de biotex, nu durf ik dit niet goed.
Wat denken jullie zou dit kunnen?


Wat bedoel je precies met de voorkant rond?
De teen wordt kort gemaakt, maar ze heeft daar een flinke lamellenwig.

Je zou het poeder van Hoofwear er in kunnen doen, blijven de straalgroeven mooi droog.
Ik zou weken als het om mijn paard gaat niet doen, die heeft dunne zooltjes, dus die wil ik juist hard houden.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij die van jou is.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:45

Stal_Fiore schreef:
Paardje loopt vandaag bijzonder goed na de zoolbreuk.
Zou het dan toch een oude ontsteking zijn geweest die er uit kwam?

Heb de buut wat naar beneden geschroefd, want ze had zoveel praatjes. Liep ons gewoon omver.


Wat fijn Fiore! Gelukkig lijkt ze er dus niet echt onder te lijden en niet echt terug te vallen dan!

Hier had pony een graas masker om en ging even op gras met mijn andere. Vervolgens toen ik hem wilde pakken masker even af gedaan en vervolgens rende hij snel onder lijntje door wei weer in :') 8)7 even een stil uit het filmpje maar niet slecht haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:48

Hahahah heerlijk! Stoute paarden zijn in ons geval heel fijn hè

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:54

Stal_Fiore schreef:
Hahahah heerlijk! Stoute paarden zijn in ons geval heel fijn hè


Haha absoluut! Langzaam krijgt hij weer praatjes. Hij begint mijn jaarling en tweejarige ook weer uit te dagen, tegen ze te stijgeren, beetje meedoen met stoeien. Ook als ik hem probeer te pakken en hij realiseert dat ik geen snoepjes heb, draaft hij zo weg :evaw: ik moet er wel om lachen want hoe meer praatjes hij krijgt, hoe beter hij zich lijkt te voelen.

Wanneer komt de smid weer voor de jouwe Fiore? Ik hoop dat met de buut weer lager, dat ze alsnog goed blijft! Zou fijn zijn als ze straks ook gewoon pijnvrij van het mooie weer kan genieten. Misschien klein sprietje kan snoepen later deze zomer en dat soort dingen.

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:03

Dat zou echt fijn zijn.
Mijn bekapper is gisteren geweest, heb nog geen nieuwe afspraak maar we doen meestal 3 weken.

Mooi om te horen dat hij weer de oude aan het worden is, lekker spelen met de rest van de groep.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:13

Ja dan denk ik dat ik dat zag met rond.
Nicky heeft dat ook me lammelen. Dat wordt hopelijk vanzelf minder.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:11

Smid gisteren mijn shetje weer bekapt, hij is de dagen er na altijd zo slecht, hebben jullie dat ook?

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:12

Ik heb bij een smid gehad dat hij daarna twee weken weer pulsatie had. Bij de nieuwe smid heb ik dit niet.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:16

BarbaraNova schreef:
Smid gisteren mijn shetje weer bekapt, hij is de dagen er na altijd zo slecht, hebben jullie dat ook?


Ah wat naar zeg Barbara! Hier gelukkig geen last van gehad maar de mijne is vrij snel op ijzers gezet met siliconen en speciale zooltjes en toen werd het verschil echt enorm. Hij wat stok kreupel en de dag na beslaan liep hij bijna helemaal goed. Natuurlijk super voorzichtig gedaan met alles, minimaal lopen, maar het hielp enorm voor de genezing.

Hier is de smid net weer weg. Smid stond versteld hoe veel hij was verbeterd in 6 weken tijd. Heb snel foto's gemaakt net voor beslaan na bekappen. Vorige keer waren er veel bloeduitstortingen, kwam zelfs wat bloed uit. Nu echt een dikke zool dat hij zelf beetje kon uitsnijden, geen bloeduitstortingen echt enorm goed! Hij zei dat het bijna lijkt op normale voeten ondanks dat hij dus gekanteld was en gezakt in 1 voet. Ik wilde toch voorzichtig zijn en dus nog 1x silicon eronder met zooltjes, maar volgende keer kan het zonder *\%/*

Slechte hoefje eerst (gezakt + gekanteld)
Afbeelding

En andere voetje alleen gekanteld
Afbeelding

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:17

Hier meestal een dagje wat gevoeliger, daarna weer zoals gewoonlijk.

Gisteren weer een behandeling met bloedzuigers gehad. Vandaag liep ze slecht, daar had de behandelaar voor gewaarschuwd. Pulsatie was wel bijna weg.

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:48

Lotte, dat klinkt goed en ziet er fijn uit!

Petra, toch spannend hè. Hopelijk morgen weer een stap beter. Wel goed dat de pulsatie minder is.


Die van mij loopt na de doorbraak eigenlijk beter. Het is waarschijnlijk een ontsteking van een eerdere doorbraak die er nu uitgroeit.

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:08

Die van mij wisselt, ene keer na de smid ietsje minder, andere keer ietsje beter.


Welke en hoeveel maagbeschermer geven jullie?

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:21

Ik gaf ulcergold bij, voor 200 kg per dag(Shetlander bij,helaas heeft mijn pony alsnog maagzweren gekregen maar ja ze heeft ook een half jaar op de buut gestaan

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:27

Eliana schreef:
Ik gaf ulcergold bij, voor 200 kg per dag(Shetlander bij,helaas heeft mijn pony alsnog maagzweren gekregen maar ja ze heeft ook een half jaar op de buut gestaan


Hoe lang heb je dit gegeven?

Balen hè van die maagzweren!

Eliana

Berichten: 5469
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:44

Ze is begin december van de buut gegaan, (heeft vanaf juli op de biut gestaan, en al die tijd ook ulcergold gekregen. Laten we het erop houden dat het een dure pony is.. )en na een tijd kreeg ze maagklachten en toen heb ik een scopie gedaan. Toen heeft ze denk ik 4 weken ulcergold gehad naar dat was achteraf te kort, de klachten kwamen terug. Dus toen weer terug op de ulcergold en nu bouwen we het heel langzaam af. Morgen krijgt ze nog voor 100 kg. En dan nog 2 weken voor 50 kg per dag.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 04:50

BarbaraNova schreef:
Smid gisteren mijn shetje weer bekapt, hij is de dagen er na altijd zo slecht, hebben jullie dat ook?

Heb je dat al met je smid besproken? Mijn shet had dat in het begin ook. Daarna besproken en toen heeft mijn smid minder van de zool gehaald geloof ik en was het over. Of mss zit er te lang tussen je bekapbeurten? Dan wordt er teveel aan de stand veranderd als er teveel af gehaald wordt.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:19

Gisteren is een kennisje geweest van me, die heeft hem doorgemeten, lever en darmwaarde niet goed, ook insuline resistent kwam er uit. Heb ook echt het idee dat heel zijn lijfje gewoon geblokkeerd is, dat bleek dus ook uit de meting. Nu gaan we beginnen met als eerste darmen aanpakken, volgende week lever er bij en dan beetje bij beetje verder en ter ondersteuning acupressuur...zag hem eindelijk goed ontspannen tijdens de behandeling, zo blij mee

@capopje, er zit 4 weken tussen de bekap beurten, dus dat is niet te lang naar mijn idee...

Tancreda4

Berichten: 24111
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:39

Die verkleuringen in de zool herken ik wel. Mijn pony had dat ook na een aantal weken na eerste symptomen. Echt beetje bloederig. Bij naar was het geen zool doorbraak alsin dat het hoefbeen zo laag zat, maar de ontsteking due eruit aan het groeien was. Dit kan je vooral zien met een foto, maar het feit dat die van jullie nog lopen vermoed hetzelfde. Een zool doorbraak met hoefbeen er door is naar mijn weten altijd einde verhaal. Heb het 1x gezien, die pony kon echt geen stap meer verzetten, nog nooit een zo'n slecht gezien.

@barbaranova je gaat al vrij kort achter elkaar. Maar misschien dat het toch nog wat eerder moet om de veranderingen en gevoeligheid daardoor na een bekapbeurt echt heel minimaal te houden. Mijn shet ging elke 3/4 weken tijdelijk om gevoeligheid en te grote veranderingen met bekappen te voorkomen.

Vinden jullie nu op het gras niet dood eng?? Hier is er nachtvorst en overdag zon, een gevaarlijkere combinatie kan eigenlijk niet volgens mij....

hagelslag
Berichten: 9181
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:39

Hier was ze alleen de eerst 2-3 x na het bekappen 1 a 2 dagen minimaal gevoelig.
Maar het was toen nog een beetje aftasten.


Het gras is inderdaad momenteel flink gevaarlijk.
Mijn tinker(niet HB paard) is in 1 week al weer zo vet geworden van gras eten dat ze nu ook even slechts een half uurtje mag.

Oftewel beide ponnies komen 15-30 Minuten in de namiddag op de weide
Voortijd hebben ze hun buik vol kunnen eten aan geweekt hooi en naderhand gewoon weer geweekt hooi

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:17

Ivy krijgt helemaal geen gras meer, al een paar jaar niet. Een enkele keer mag ze twintig minuutjes erbij als het fructaan laag is. Het scheelt dat ze hier alleen de ochtend het gras op gaan, dan staat ze niet de hele dag apart.

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:48

Hier merk ik ook gelijk dat het slecht gras is. Mijn paard kan alleen aan de kantjes knabbelen van hun paddock paradise, maar hij zwelt er altijd enorm van op. Vroeger toen hij nog wel op gras mocht, moest hij er altijd van boeren en scheten. Heel sneu. Dus hier ook geen gras behalve de kantjes.