[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:21

Welke hoefschoenen zijn beetje leuk ook qua prijs om mee te beginnen? Het is in principe puur voor het oversteken van ons erf van ongeveer 200 meter ofzo, op asfalt zonder grintjes loopt hij erg goed en dribbelt voor me uit...de steentjes nekken hem die op het erf liggen, maar is zinloos te vegen

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:26

De easyboot sneaker of RX is niet heel duur, 80 euro per schoen ongeveer. Misschien ook even op Marktplaats kijken?

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:44

zal eerst zijn voeten is meten, beste is denk na bekappen?

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:09

De Cavallo hoefschoenen kan je vaak met 25% korting kopen bij EJ of horsefitshop.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:53

oh ga volgende keer effe kijken

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:55

Met feestdagen hebben ze sowieso altijd wel 25% korting ;)

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:44

De Cavallo's hebben een plastic zool. De Equine fusions en Easyboots rubber.
Mijn ervaring is dat bevangen pony's het vaak veel beter op een zachtere rubber zool doen dan een hard plastic zool.

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:23

Ik had een zool van foam in mn cavallo. Goedkope oplossing.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:15

Ik ga gewoon kijken of ik eerst een tweedehands setje kan vinden, moet toch proberen hoe hij het er op doet denk ik?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:29

BarbaraNova schreef:
Ik ga gewoon kijken of ik eerst een tweedehands setje kan vinden, moet toch proberen hoe hij het er op doet denk ik?


Welke maat heb je nodig?
Ik heb nog 2 paar cavallo trek staan. Maat 1 en 3 dacht ik zo uit mijn hoofd.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:50

Ik heb nog Equine Fusion Ultimate maat 10 liggen. Die heeft Grietje maar een week aan gehad omdat ze er irritatie in de koot van kreeg. Maar als het alleen is om een stuk over te steken dan zal dat wel los lopen

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:49

Ik heb de cavallo’s uit de link staan met zooltjes. Volgens mij 2x maat 3. Mogen ook overgekocht worden.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:10

Ik zit eraan te denken om een tweede paar aan te schaffen van een ander model. Mocht ze plekjes krijgen dan kan in in ieder geval afwisselen. Ze zal ze voorlopig nog aan moeten, een deel van onze paddock heeft een vrij grove ondergrond waar ze veel last van heeft.

Ik vond Ivy van de week wat sloom en suf ondanks dat ze echt wel aardig liep. Ze was ook wat aan het hoesten en een beetje snotterig. In overleg met de dierenarts ben ik weer gestart met maagbeschermers (die waren gestopt omdat ze nog maar een hele lage dosis buut krijgt) en ze is gelukkig weer een stuk frisser. Ook het hoesten is bijna gelijk gestopt.

Ik weet dat bij mensen overtollig maagzuur ook voor hoestklachten kan zorgen, zou dit bij paarden ook zo zijn? Een paardje dat bij mij op stal stond ging ook erg hoesten bij gebruik van buut en heeft uiteindelijk een slokdarmverstopping gehad. Hij kreeg geen maagbescherming.

Madam is vandaag ook op de weegschaal geweest en we kwamen uit op 414 kilo. Ik hoop dat de komende tijd terug naar de 400 te krijgen.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:25

Marjo89 schreef:
BarbaraNova schreef:
Ik ga gewoon kijken of ik eerst een tweedehands setje kan vinden, moet toch proberen hoe hij het er op doet denk ik?


Welke maat heb je nodig?
Ik heb nog 2 paar cavallo trek staan. Maat 1 en 3 dacht ik zo uit mijn hoofd.


De smid komt hem woensdag weer kappen, denk dat het beste is daarna opmeten? Zou wel erg fijn zijn idd, pony blijft heel stabiel maar op de wei nog iets stijf smorgens uit stal, maar op straat is hij gewoon gevoelig vooral hier op t erf met losgereden steentjes uit het asfalt...

Zou een pony ook al baat hebben op wei of paddock met hoefschoenen?

Wanneer is je pony stabiel? Vindt het echt een moeilijk plaatje...Hij eet goed, is heel vrolijk, heeft soms wel mindere dagen maar das denk 2 op de 10 ofzo dat hij minder vrolijk is, hij loopt uit stal naar paddock ongeveer 8 meter over stalgang, uit stal vandaan is hij smorgens gevoelig, smiddags gaat hij dravend er overheen (ik hoef alleen de achterdeur open te doen, dus ze lopen los) Op de paddock bokt hij graag even met een sprintje er bij, beentjes voor zijn vaak nog wel iets stijf in lopen, hij is te dik, krijgt bijna niets, heeft geen PPID (gemeten op 45) hoefsmid zegt dat hij wel alle symptomen van PPID heeft en dat ik opnieuw moet bloedprikken, dierenarts zegt dat het onnodig is....met wandelen als hij van het erf af is, dribbelt hij bijna wel heel de weg voor me uit. Soms wel een mindere dag en dan maak ik het rondje niet langer dan tien minuten...

Hoe gaat het verloop bij jullie nu? Van de week komt acupressuur voor hem, ook bekappen en daarna meten voor hoefschoenen...beetje uit de ideeen zeg maar, wil hem graag nog iets beter. Hij is nu vrolijk en goed genoeg dus niet het idee dat het het einde is...

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:36

Durf het niet te hard te zeggen, maar vind Charlie best goed gaan. Verleden week maandag had hij z'n laatste halve zakje buut en tot nu er helemaal vanaf.
Ook al een aantal keren aan de longeerlijn gehad voor ong een klein kwartiertje. Dat gaat eigenlijk heel goed al vind ik hem best wel stijf, maar dat is ook wel weer logisch na zolang niks doen. Vandaag ook een aardig stukje wezen wandelen over het harde en hij liep vrolijk en goed mee.
Vind hen alleen weer afgevallen. Is altijd al geweest dat hij snel afvalt en dan gaven we hem altijd extra lucerne en speedibeet met slobber erbij, maarja durven hem nu niet veel bij te voeren.

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:05

@fique: coolstance copra is een mooi product om bij te geven voor aankomen. Zig laag in suikers/zetmeel

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:13

Slmt9 schreef:
@fique: coolstance copra is een mooi product om bij te geven voor aankomen. Zig laag in suikers/zetmeel

Zit 11% suiker in. Vind ik wel heel veel

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:22

Waar is het op gebaseerd dat je 11% heel veel vindt?

Dit is juist veilig en geschikt voor hb/ir paarden.
Ter contrast, in hooi zit gemiddeld 10% suiker. Een paard dat 10 kg hooi per dag eet, krijgt dus 1kg suiker binnen.
Van de coolstance geef je 0,5-1 kg, dus maar 0,05-0,10kg suiker.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:07

Hij krijgt nu 3x pd vitalbix daily complete met 3x pd daar een handje lucerne van vitalbix doorheen. En dan z'n hooi.
Alles zit onder de 5% suiker. Daarom vind ik 11% veel.
Plus dat deze voeding zoiezo ook weer een korrel is waar hij dus niet langer op kan kauwen.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:09

Misschien helpt het om olie toe te voegen? Daar komen ze vaak ook wel wat van aan.

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:18

Hoi allemaal,
ik ben al een tijdje een stille meelezer, maar ik ben opzoek naar iets wat de spieropbouw bevordert bij mijn paard. Ik zit met luzerne in mijn hoofd omdat het veel eiwitten bevat, maar ik vraag me af of het geschikt is voor hoefbevangen paarden. Kunnen jullie misschien iets aanraden? Ik kom nu uit bij de lucerne van vitalbix omdat deze geen melasse bevat. Zijn er verder nog suggesties?

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:20

Ja, of is de vitalbix gewoon bijzonder laag ;)
Coolstance voer je nat, dat is geen korrel.

Om het nog anders te vergelijken;
10% is normale melk
5% is halfvolle melk

Als jij een halve kilo normale melk geeft, geef je niets geks. Dat is 1 glas op een heel pak melk wat normaal al gedronken wordt.
Het is geschikt voor hb’ers en ir paarden om mee aan te komen, anders zou ik het natuurlijk niet adviseren. Mijn eigen paard gaf ik het ook.
Ik vond het een hele zoektocht om iets geschikts te vinden voor een hb’er die moest aan komen, iets beters heb ik dan ook niet kunnen vinden.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:58

Ik heb nu bij vitalbix een voedingsadvies aangevraagd qua hoeveelheden wat hij mag hebben. Misschien mag hij van alles wel meer..
Ga dat maar ff afwachten

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:10

Hier ging het even beter maar nu weer wat minder. Vandaag met bekappen was ze braaf maar zagen we een heel grote kneuzing tevoorschijn komen, ik hoop dat dat verklaart waarom ze weer wat moeilijker ging. Ondertussen krijgt ze supplementen om kpu te behandelen en fytomed move
Vorige week draaide ze zelfs wat, hoop dat ze weer snel op dat niveau is

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:14

Herkent iemand dit.
Doorbraak van hoefbeen of zoolkneuzing.
Ze loopt er werkelijk geen pas minder om. Bekap haar elke 10 tot 14 dagen.

Afbeelding
Afbeelding

Paar weken terug zag ik dit.
Afbeelding