[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:36

Mijn paard ja aan de beurt om weer ge-ent te worden. Iemand van jullie ervaring of een idee of dit kan uitwerken op de bevangenheid?

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:44

Nooit gemerkt hier.

Kyno

Berichten: 10439
Geregistreerd: 07-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:01

Mijn dierenarts raadde mij aan daar nog even mee te wachten omdat dit wel degelijk invloed kan hebben (was in januari, ze was toen 4 weken bevangen). Ik denk dat ik het in mei laat doen, dan is ze dik 2,5 maand stabiel en durf ik het wel aan.

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:37

Ja, dat kan zeker effect hebben. Je paard krijgt door vaccinatie nog meer afvalstoffen te verwerken. Naast die vd hb en eventuele medicatie. Ik zou er niet zo happig op zijn om dat snel na hb te doen.

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:40

Wij hebben 2 maanden na het begin vd hoefbevangenheid geënt

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:09

BarbaraNova schreef:
Vanmorgen mijn shetje toch weer slechter, het is dagelijks maar afwachten maar heb het idee dat het met koud weer toch erger is, herkennen jullie dit?


Ben je achter de oorzaak? en evt met deze kou een dekentje op?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:10

Enten, jeetje dat doe ik echt al jaren niet meer.
Sta ik zo niet bij stil.

Ik ga morgen weer wat doen met Nicky, ze was behoorlijk moe na de laatste keer. Maar ze bleef prima lopen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:00

Yessss Fiore!! Dat is een blij paard. Hopen dat het snel weer helemaal goed is. Ik zou heel voorzichtig zijn met vaccineren nu. Kan net weer dat duwtje geven he. Gezien alles wat je voor je paard hebt gedaan denk ik dat je het niet erg zou vinden om nu de basisenting te laten verlopen totdat ze helemaal stabiel is.

Barbaranova heeft de pony hoefschoenen? Mijn hb pony loopt met hoefschoenen en die houden zijn voeten ook warmer als het zulk koud weer is. ‘S nachts heeft ie ze sowieso aan en overdag dan even af.

Wol maakt gelukkig nu flinke sprongen, is van de buut af en loopt steeds een beetje beter, nog wel met zn schoenen maar zelfs zonder schoenen op het harde valt het erg mee :+:

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:16

Ja ik vind die vaccinatie ook spannend. Maar even uitstellen.
Maar wil ook niet dat ze iets onder de lede krijgt, best wel veel paarden op stal. En ook veel die even een weekendje hier en daar zijn.

hwn
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:35

Als je jouwe dan de enige is die niet geënt is, kan er niet veel mislopen denk ik. Hier vaccineer ik ook al jaren niet meer (behalve om de x aantal jaren tegen tetanus), terwijl ik toch pensionstalling had, maar de pensionpaarden waren bijna allemaal gevaccineerd, en er gingen er weinig op verplaatsing.

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:01

Ja, dan heb je idd de groepsimmuniteit. Wordt je paard gauw ziek? Niet elk paard krijgt gelijk influenza.. tetanus kan ook om het jaar.
Dit jaar heb ik wel voor t eerst WNV.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:33

Marjo89 schreef:
BarbaraNova schreef:
Vanmorgen mijn shetje toch weer slechter, het is dagelijks maar afwachten maar heb het idee dat het met koud weer toch erger is, herkennen jullie dit?


Ben je achter de oorzaak? en evt met deze kou een dekentje op?


Ja heb inderdaad een dekentje op gedaan.

Nu ook maar hooi gaan weken, weet niet zo goed hoe ik dat moet doen want kan niet een uur van te voren even hooi weken, weken jullie gewoon van te voren misschien? Geven jullie het nat of weer opgedroogd?

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 07:35

Nee ik vaccineer ook echt al jaren niet meer.
Wel voorzichtig inderdaad met tetanus, wij hebben onze pup er 5 jaar geleden aan verloren en dat is echt horror geweest...

Zit er in zuid holland ook ergens zon bloedzuiger plaatser? Wil het toch proberen, vindt dat hij te lang bljft hangen...

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:47

BarbaraNova schreef:
Nee ik vaccineer ook echt al jaren niet meer.
Wel voorzichtig inderdaad met tetanus, wij hebben onze pup er 5 jaar geleden aan verloren en dat is echt horror geweest...

Zit er in zuid holland ook ergens zon bloedzuiger plaatser? Wil het toch proberen, vindt dat hij te lang bljft hangen...


Je kan anouska fortuin eens een bericht doen of zij iemand weet. Zij zit zelf in Aalten.

Hooi weken is na 30 min al genoeg dacht ik.
Ik deed het langer. Maar zag niet gewenste effect.
En ik gaf het gewoon nat. Ff uitdruppen en ophangen.

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:14

Zuid-Holland geen idee wie daar dat eventueel doet.

Hier is de hoefsmid weer langs geweest.jezus wat kan de trut ook nukkig zijn als ze wil |o
Vanmorgen toen ik haar samen wou laten met Bonnie ging ze al piepen toen ik het lijntje open wou doen. Dus ze was sws al eh ja nukkig.

Maar voetjes zien er goed uit.
Ook voor nog maar een paar mm en dan is de dikke rand eruit gegroeid.
Achter staat ze weer op ijzers ivm de pees/peesontsteking.
Maar madam doet het goed.
Toen ze terug in de weide/paddock mocht liet ze ook nog even zien hoe goed het gaat _-:(
Even lekker racen en bokken _O-
Madam voelt zich goed gelukkig

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:48

Wat heerlijk Hagelslag, blije dame!

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:19

Hier was de mijne hoefbevangen 1 oktober en vervolgens nog op pijnstillers tot ongeveer 3 januari. Sindsdien pijn vrij en loopt ook vrolijk rond te draven/ galopperen. Staat nog wel op ijzers met zooltjes en siliconen en er zijn wel bloeduitstortingen te zien. De hoefsmid is verder wel tevreden (en komt komende week weer beslagen, hopelijk dit keer zonder zooltjes als de bloeduitstortingen verminderd zijn).

Ik heb de mijne eind februari laten vaccineren tegen tetanus en influenza en hier was verder geen verslechtering. Vandaag is hij gevaccineerd tegen west Nijl virus en Rhino en hopelijk is er weer geen verslechtering. Over 4 weken moet deel 2 van het rhino vaccin gegeven worden dus we zullen het zien. Hij is wel extreem lastig geworden met vaccineren sinds bloed afname vorig jaar voor PPID test. Echt stijgeren en vol spanning nu terwijl hij altijd mega makkelijk is geweest. Dus wel een hele nare ervaring geweest voor hem vorig jaar :(:)

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:47

Stal_Fiore schreef:
Wat heerlijk Hagelslag, blije dame!



Opzich ja, maar jeeeezzzuuuusss merrie |o
Normaal heeft ze niet zulk extreem merriegedrag

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:12

Hahahaha! Stiekem wel een beetje grappig.

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:04

BarbaraNova schreef:
Ja heb inderdaad een dekentje op gedaan.

Nu ook maar hooi gaan weken, weet niet zo goed hoe ik dat moet doen want kan niet een uur van te voren even hooi weken, weken jullie gewoon van te voren misschien? Geven jullie het nat of weer opgedroogd?


Ik liet het weer drogen want nat wou ze het niet eten, maakte per dag een portie geweekt, uitspreiden en weer laten drogen enz enz. Was maar goed dat ik vakantie had.

Nu krijgt ze heel arm hooi van Venhorst gemengt met getest hooi van stal. Dat bevalt mij een stuk beter en de pony ook.
Ik zou dus voor ander hooi gaan ipv weken, dat vond ik geen succes qua werk en tijd.

Zo trof ik haar aan na het geven van nat hooi, pretletter

Afbeelding

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:12

Die van mij eet het geweekte hooi ook niet.
Heb ook arm hooi wat ik nu geef.

Welk hooi van Venhorst voer jij Marlies?

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:26

Stal_Fiore schreef:
Hahahaha! Stiekem wel een beetje grappig.

Opzich ja,
Ze is tijdens het bekappen, als de smid haar voet weer had neergezet meerdere meters in z'n achteruit gegaan.
Gewoon even overduidelijk nee willen zeggen en nukken....

Hier krijgt de nukkenkoningin in principe droog hooi, maar als ze samen met mijn stinker staat krijgt ze nat hooi ivm longproblemen vd stinker.

Hier zit het hooi rustig 4-5 uur in de ton te weken, anders redden wijn het qua verzorging niet.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:29

In Zuid Holland zit Hirudo therapie Ilona voor bloedzuigers

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:22

Ik voer graszaadhooi van Venhorst, twee kg per dag met 5 kg gewoon hooi. En dan eiwit poeders omdat die anders te weinig zijn in het ruwvoer.

Daarnaast Marstall Force en nog wat supplementen voor de darmen.

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 06:36

Ik voer nu ook graszaadhooi, suiker 55-75 g/kg DS + energie <0,51 g/kg DS + proteïne <75 g/kg DS

Maar heb nu ander hooi gevonden, suiker 55-75 g/kg DS + energie <0,51 g/kg DS + proteïne 76-91 g/kg DS

Dus alleen het proteïne gehalte is daarin wat hoger. Zou dit kwaad kunnen?