[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bietjah87
Berichten: 90
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:16

Mijn shet is 85cm en ongeveer 150 kilo.
Ik moest in de acute fase ook 1 heel zakje per dag geven en dat afbouwen.
De eerste week op ijzers stond ze op 1/8 buut 2x maal daags en dat ging goed, alleen nu een week gestopt en ze gaat weer slechter lopen. Vandaar dat ik nu weer begonnen ben met de buut.
Maar ga morgen sowieso even overleggen met de dierenarts

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:21

Duim mee voor alle paarden die nog last hebben van hun voetjes dat het snel beter gaat.

Nicky hier gaat als een speer. Wat een opluchting.
Gisteren 15 min op het gras geweest. Ik laat ze erop. Zet de timer. En moet ze dan wel enigszins dwingen er weer af te gaan. Maar dan hangt er lekker hooi.
Ik probeer dit nu 3 x pw te doen mits de Laminitis app het toe laat.
Bekappen om de 10 dagen. Hakken mooi laag houden en teen rond zodat lopen soepel blijft gaan.
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:59

Je weet dat het met deze temperaturen echt extreem gevaarlijk is om ze op het gras te laten?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:50

hagelslag schreef:
Je weet dat het met deze temperaturen echt extreem gevaarlijk is om ze op het gras te laten?


Ik hou de app aan. Deze gaf aan dat niet gevaarlijk was. Deze foto was van gisteren overigens.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:46

Dat is juist het gevaarlijke van de app!!! Die geeft een richtlijn aan en een regio en dit weer is zo lokaal.... Deze kou en dit weer moet je ze echt niet de wei op doen!
Ik ben ook op een kwartiertje grazen nu maar hele weekend heb ik hem eraf gehouden.
Durf dat echt niet.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:15

Weer wat geleerd, ik ken niet anders dan dat de app altijd te vertrouwen is.
Ze heeft er niets aan overgehouden.
Begreep dat paard natuurlijk nu ook een app heeft, maar deze vind ik niet heel ideaal. Want dichtstbijzijnde is Arnhem en in de regio Twente zit helemaal niets.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:20

Dat klopt helemaal, ze zijn altijd "ongeveer" in je regio maar die app weet ook niet exact hoe het weer bij jou specifiek is. Het is een mooie richtlijn maar kijk gewoon goed zelf naar het weer....

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:34

Hebben jullie paardjes nog last van de kou?

Ivy gaat een beetje op en neer, lijkt niet te stabiliseren op een half zakje buut. Vandaag heb ik haar met bloedzuigers laten behandelen, even kijken of dat haar weer een stukje verder helpt. Voor degenen die ook bloedzuigers hebben gebruikt, hoe snel zagen jullie effect?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:37

Petra_O schreef:
Hebben jullie paardjes nog last van de kou?

Ivy gaat een beetje op en neer, lijkt niet te stabiliseren op een half zakje buut. Vandaag heb ik haar met bloedzuigers laten behandelen, even kijken of dat haar weer een stukje verder helpt. Voor degenen die ook bloedzuigers hebben gebruikt, hoe snel zagen jullie effect?


Zag vrij snel effect. Ze hebben er ook idioot lang opgezeten. De volgende dag al. En opvolgende dagen meer effect. Kon heel snel ineens afbouwen met medicatie
Hier merk ik nu geen enkel verschil met de kou. Nu staat Nicky nog steeds met een deken op. Die is alleen met de warme dagen af geweest.
Laatst bijgewerkt door Marjo89 op 07-04-21 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:40

Petra_O schreef:
Hebben jullie paardjes nog last van de kou?

Ivy gaat een beetje op en neer, lijkt niet te stabiliseren op een half zakje buut. Vandaag heb ik haar met bloedzuigers laten behandelen, even kijken of dat haar weer een stukje verder helpt. Voor degenen die ook bloedzuigers hebben gebruikt, hoe snel zagen jullie effect?


Na een week duidelijk effect.
Hier geen verschil ivm de kou. Behalve dat ze momenteel even niet samen mogen staan.

Op bonnie haar paddock kunnen ze nog minimaal gras eten/snoepen aan de randen en dat wil ik met dit weer absoluut niet

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:40

Marjo89 schreef:
Petra_O schreef:
Hebben jullie paardjes nog last van de kou?

Ivy gaat een beetje op en neer, lijkt niet te stabiliseren op een half zakje buut. Vandaag heb ik haar met bloedzuigers laten behandelen, even kijken of dat haar weer een stukje verder helpt. Voor degenen die ook bloedzuigers hebben gebruikt, hoe snel zagen jullie effect?


Zag vrij snel effect. Ze hebben er ook idioot lang opgezeten.
Hier merk ik nu geen enkel verschil met de kou. Nu staat Nicky nog steeds met een deken op. Die is alleen met de warme dagen af geweest.


Ik ben zo benieuwd! Ik vond haar vanavond al best vlot lopen, maar in de paddock stond ze toch weer zielig te zuchten. Ze heeft drie bloedzuigers per been gehad en nog een in beide oksels. Ze hebben er volgens mij een minuut of 20 op gezeten. Wat een bloedbad zeg...

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:48

Hahaha eh ja een bloedbad word het inderdaad. Maar ik ben nog altijd blij dat we dat toen hebben gebruikt

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:49

Ja dat bloed was wel intens. Die dikke stolsels.
Waarom in haar oksel?
Bij Nicky zat er 1 zelfs 1,5 u. En nog wilde deze niet loslaten.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:02

Die in de oksel was voor de lymfebanen zei ze. Ivy vond het in ieder geval helemaal niet erg, die stond er lekker ontspannen bij. Na een minuut of 20 waren ze al helemaal dik en volgezogen. Grappig dat dat zo verschilt.

Hoeveel behandelingen hebben jullie laten doen?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:07

Ik heb 1 behandeling laten doen.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:08

Ik hoop dat de bloedzuigers jouw paard ook helpen Petta_O! Bij Tristan zag ik ook vrij snel effect na de bloedzuigers. Vlak na de behandeling vond ik hem juist wat vermoeider maar na een paar dagen zag ik duidelijk verbetering.
Tristan had ook bloedzuigers in zijn oksel op de lymfebanen. En daarna nog een paar keer op zijn kroonranden maar dat was per been en één bloedzuiger tegelijkertijd omdat Tristan niet zo meewerkend is met die behandeling helaas.
Acupunctuur vindt hij wel fijn en heeft hij ook vier keer gehad maar het effect van de bloedzuigers vond ik wel groter/duidelijker zichtbaar.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:10

Klinkt allemaal heel veelbelovend! ik hoop echt dat het bij Ivy gaat helpen. Als ze nu weer een terugval krijgt ga ik met haar naar Utrecht denk ik. Ik ben hier zo klaar mee...

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:10

Petra_O schreef:
Die in de oksel was voor de lymfebanen zei ze. Ivy vond het in ieder geval helemaal niet erg, die stond er lekker ontspannen bij. Na een minuut of 20 waren ze al helemaal dik en volgezogen. Grappig dat dat zo verschilt.

Hoeveel behandelingen hebben jullie laten doen?


Ivm hoefbevangen 2x met 1.5 week ertussen.

Ivm peesschede ontsteking 3x met 3-3 week ertussen

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:09

Hier wil ze 3 tot 4 keer behandelen. Over twee weken de tweede keer en dan eventueel nog een keer met 2 weken ertussen en dan na een half jaar herhalen.

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:12

Volg je gevoel.
Hier was 't duidelijk na de 2de x klaar.
Ze had er geen zin meer in.
Iddem met de pees, eerste 2x liet ze het redelijk toe. De 3de x Was toch te vervelend volgens madam

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:28

Dat zei de behandelaar hier ook ja. Ze wilde in ieder geval een tweede keer komen, daarna hing het een beetje af van de reactie van Ivy. Nu vond ze het erg fijn in ieder geval.

hwn
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:30

Ik vroeg me al af: wat is het nut van die bloedzuigers? Maar toen mijn pony zo'n 30 à 35 jaar geleden HB was, heeft de DA een aderlating gedaan, dus redelijk wat bloed afgetapt, en dat had ook een goed effect. Vermoedelijk gaat het om het bloedverdunnend effect dan? Eigenlijk vreemd dat dit nu niet meer toegepast wordt, is toch een simpele ingreep.

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:58

Hier geen ervaring met bloedzuigers.

Wel gaaf mijn paard met behoorlijke sprongen vooruit.
We zijn daarom al een week de buut aan het afbouwen. We zitten nu op 2x per dag 1 zakje.
Als ze morgen ook nog goed is, dan gaat er weer een half zakje af.

Ze staat sinds een kleine week op de kruiden van HorseComplete. Ook krijgt ze vanwege de maagzweer meer hooi en meer gespreid, hierbij krijgt ze sinds een kleine week ook ander hooi (ook laag in suiker, die vindt ze veel lekkerder lijkt het. Verder geef ik nog wilgentakken zodat ze veel te knabbelen heeft.
Al met al gaat ze hier dus nu behoorlijk prima op.

Van de week een massage gehad op de masterson manier. Vond ze heerlijk en had het idee dat ze daarna echt soepeler liep.
Morgen lymfedrainage, vindt ze ook altijd prettig.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:09

Stal_Fiore schreef:
Hier geen ervaring met bloedzuigers.

Wel gaaf mijn paard met behoorlijke sprongen vooruit.
We zijn daarom al een week de buut aan het afbouwen. We zitten nu op 2x per dag 1 zakje.
Als ze morgen ook nog goed is, dan gaat er weer een half zakje af.

Ze staat sinds een kleine week op de kruiden van HorseComplete. Ook krijgt ze vanwege de maagzweer meer hooi en meer gespreid, hierbij krijgt ze sinds een kleine week ook ander hooi (ook laag in suiker, die vindt ze veel lekkerder lijkt het. Verder geef ik nog wilgentakken zodat ze veel te knabbelen heeft.
Al met al gaat ze hier dus nu behoorlijk prima op.

Van de week een massage gehad op de masterson manier. Vond ze heerlijk en had het idee dat ze daarna echt soepeler liep.
Morgen lymfedrainage, vindt ze ook altijd prettig.


Wat fijn! Je bent al zo lang aan het kwakkelen met haar, blij dat je nieuwe aanpak effect heeft. ik vind het knap hoe je het al die tijd al volhoud, je kunt mij inmiddels opdweilen.

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:17

Petra, ja dat zal wel. Hier ook wel hoor. Het twee keer op een dag naar stal gaan voor de medicatie en dan de stress erbij wat je zult aantreffen is hier ook aardig killing.
We zullen vast nog wel een terugvalletje gaan krijgen zegt de bekapper, maar voor nu een heel klein vreugdedansje.