[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:56

Hoe het straks gaat zijn weet ik niet maar na de eerste bevangenheid heb ik grietje gewoon zo nu en dan meegenomen. Rondje mennen. Kindjes rondje laten hobbelen in de bak. In principe liep ze goed op de weg. Alleen op steentjes ging ze op eieren lopen. Ze liep zonder ijzers of hoefschoenen.

Ik heb wel gewacht tot de nieuwe hoef mooi uitgegroeid was. Het eerste jaar heb ik voorzichtig gedaan en alleen gestapt. De eerste weken zo veel mogelijk recht uit in de wei. Later ben ik buiten gaan stappen.

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:02

Hier alles heel langzaam opgebouwd, nooit meer longeren ( te zware belasting) geen korte wendingen, altijd voor ijzers maar daarop doet hij het nu heel goed. Een uurtje buiten rijden is de max, maar daar zijn we al heel gelukkig mee. In de bak wat werken aan horizontale en verticale balans en beide werken mee aan een gezond lijf en goede mindset.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:07

Roos heeft na opbouwen weer jaren ZZ dressuur en ZZ vaardigheid gelopen (en bixie dressuur en springen). Op het harde op schoenen.
Dennis loopt ook gewoon weer volle bak (al stelt dat al zijn hele leven niet zo veel voor ;) ). Op het harde meestal met schoenen, naar ook wel op blote voeten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:19

Wanderers schreef:
Brengt mij op de vraag hoe het nu oa. met Raya van Francis en de merrie van Myra gaat ...

Raya heeft vandaag - na overleg met mijn oude hoefsmid - een rigoureuzere realignment-trim gekregen. Hielen omlaag, toon er af. Ik vond het erg spannend want ze was de afgelopen dagen zó veel opgeknapt (echt bizar!) dat ze eigenlijk normaal liep, zowel op het zachte als het harde zand, ook zonder schoenen. Ik heb haar afgelopen dagen wel veel op de schoenen gehad, maar ook af en toe een halve dag uit. Na heb bekappen eerst de schoenen uit gelaten, ze liep nl. nog steeds vrij goed en de schoenen zijn in combinatie een iets minder goed idee, maar vanavond liep ze nog steeds heel acceptabel op het harde zand (ruime pas maken maar net iets voorzichtiger neer zetten). Voor de nacht heeft ze ze wel weer aan.
Ik heb besloten niet voor een ijzer te gaan (heb dus uiteindelijk van Nassau ook niet gebeld, dat besluit had ik daar voor al genomen) maar het toch op de bekap-manier te doen, met name omdat op de foto's bleek dat ze geen sinker heeft en ruim voldoende zool. Een schoentje voor wat demping heeft ze dus meer aan denk ik. Ik was ook erg blij dat mijn oude hoefsmid het zelfde zei als wat ik zelf dacht en wat we eigenlijk al een tijd doen, maar gewoon net te voorzichtig. Ik ben erg blij dat hij naar de foto's heeft willen kijken.
Het ziet er naar uit dat de aangepaste homeopathische behandeling z'n werk doet, sinds twee dagen is haar nek echt beduidend zachter aan 't worden. De dikke rand is nog lang niet weg maar zeker niet meer zo dik en hard als begin deze week.
En alles lijkt ineens mee te gaan zitten want ik heb deze week te horen gekregen dat we een huis in Uddel kunnen gaan huren voor 2 jaar en daar kunnen de meiden aan huis! Niet veel grond maar genoeg voor een leuke paddock/equi-habitat zonder gras maar wel lekker met veel bomen. En 800 meter verderop wordt de weg een zandweg en kan ik de bossen in en de hei op. Eindelijk écht werken aan revalidatie en herstel van de IR. Verder maakt deze verhuizing het mogelijk terug te gaan naar m'n oude hoefsmid dus als ik weer het gevoel krijg dat het niet goed gaat, dan kan ik terug naar hem en ik heb hem nu sowieso als back up.
Maar 't fijnst is wel dat Raya gewoon in de loop van afgelopen week ineens gigantisch opgeknapt is, zowel fysiek als mentaal. Voor het mentale stuk doe ik ook wel het eea. Christa Balk is nu twee keer geweest voor cranio sacraal therapie en dat doet duidelijk wat voor Raya. Ze is energieker, weer veel toegankelijker en maakt weer meer contact en die behandeling lijkt zeker bij te dragen aan haar algehele welzijn en herstel.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 05:45

Wat een fijn nieuws zeg! Hopelijk is het herstel nu echt ingezet en blijft ze zo vooruit gaan

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:10

Ik ben heel blij voor je Francis! Wat een fijne dingen in het vooruitzicht. Duimen dat Raya het zo goed blijft doen.

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:20

Hè Francis, dat klinkt goed zeg! Hopenlijk blijft deze stijgende lijn zich doorzetten! En wat tof je eigen stekkie in Uddel!

janouk
Blogger

Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:25

Super!!! Veel geluk in Uddel.
Cranio is zo fijn voor paarden

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:14

@Wanderes: thanks voor je advies en je eigen ervaring. Beide paardjes zijn sinds maandag aan een pre- + probiotica. Moeilijk te zeggen na zo'n korte tijd wat deze doet (merk zal ik straks even opzoeken). Ik begrijp dat het allemaal met elkaar samenhangt, en dat de verhuizing naar een ander land een gigantische verandering is. En is deze verandering van voer gelukkig een grote stap de goede richting op. Nu sinds 2 weken alleen hooi 4 à 5 keer per dag, zo verspreid mogelijk. Daarvoor was het alleen gras (en 1,5 week voor de HB elke dag een beetje hooi om op te bouwen).

hwn schreef:
Isapaardje schreef:
Beetje zelfde verhaal als Myra op vorige pagina met de ijslander. Zo was hij nog aan het rennen en zo was hij kreupel.

Is dit bij jou (en bij Myra) dan wel zeker bevangenheid? De mijne had het een maand geleden plots nadat we op de track rond de wei gegaloppeerd hadden paar dagen na het bekappen. Vier voeten warm, wat pulsatie, heb haar rust gegeven, paar dagen van de wei, weekje Previcox, en nu loopt ze weer heel normaal. DA dacht eerder aan gevoeligheid.

Ja dit vroeg ik me dus ook af. De DA's conclusie was een lichte bevangenheid. Tang voor druk op de zool was ook gebruikt, maar hier reageerde ze niet op. Twee dagen na de HB dag is de bekapster gekomen en die zag dat ze eerder HB is geweest dus ik denk dat ze daarom wel HB is, maar heel licht. Een ding is duidelijk, ze moet veel afvallen (gaat gelukkig de goede kant op!) en ik laat haar testen op EMS/PPID.
We zijn nu 2 weken verder en ze wilt echt heel graag lopen: flink tempo aan de hand in stap en los gaat ze uit zichzelf draven.

@Francis: wat een ontzettend goed bericht!

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:00

Dat s goed nieuws Francis dat Raya zo vooruit is gegaan top! Gefeliciteerd met je nieuwe huis..heerlijk de paarden straks by huis

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:08

Love_Mirra schreef:
Nu mijn paardje stilaan weer zichzelf wordt en vaker en vaker weer in de wei draaft en gallopeert, durf ik weer stilletjes aan de toekomst te denken ;)

Rijden jullie nog/terug op je paard dat HB geweest is? Of is het vanaf dan op pensioen?

En lopen jullie paardjes nadien ooit nog zonder ijzers of hoefschoenen op wandeling?


Mijne heb ik altijd daarna weer ingespannen en als ze nog gevoelig was op hoefschoenen, maar ook vaak zonder schoenen.
Ze had zelfs lichte kanteling toen al.
Maar is wel heel erg afhankelijk hoe goed de hoeven verder zijn en of je goede begeleiding hebt van de hoefsmid.

Wat betreft bevangenheid … tja het was of hoefbevangen of spierbevangen. Laatste is met bloedonderzoek echt uitgesloten. Dus blijft eerste over. Hij loopt en staat wel echt als hoefbevangen.
Ik vermoed zelf dat de worminfectie en zijn cushing voor de lagere weerstand hebben gezorgd nu. Als er dan nog een fikse verstapping bij komt, dan ligt bevangenheid snel op de loer

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:24

Gelukkig ook weer wat meer positieve & optimistische berichten hier te lezen !
Blij mee & om .. kan mens & dier weer nét even dat zetje geven (zéker mentaal!) dat we allemaal o zo hard nodig hebben :))

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:11

Wanderers schreef:
Gelukkig ook weer wat meer positieve & optimistische berichten hier te lezen !
Blij mee & om .. kan mens & dier weer nét even dat zetje geven (zéker mentaal!) dat we allemaal o zo hard nodig hebben :))

Klopt echt 200% dit!

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:24

Fijn Francis, zal een hele opluchting zijn, we zijn blij voor jou en Raya, en fijn dat je ze aan huis kunt hebben, dat is altijd fijn maar zeker als ze wat mankeren, heel veel succes.

Hier gaat het eigenlijk ook best goed, we wandelen weer, een paar kilometer door de polder en ze wil eigenlijk alleen snel lopen, goed teken toch, ze wil eigenlijk wel rennen, maar ja gaat een beetje te hard voor mij,dus ik hoop dat we toch nog wel wat buitenritjes kan maken straks, mag ze lekker draven, kan nu nog niet, ze draaft nog niet zuiver, en dan wil ik ook geen staprit gaan maken want soms moet je toch even draven en dat wil ik nog niet, geduld, geduld....

Dus nog geen pensioen hoop ik, en de ijzers hoop ik ook eens eraf te kunnen laten, maar als 't niet anders kan blijft ze op ijzers, de tijd zal het leren ;)

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:55

+:)+

hwn
Berichten: 4762
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 16:18

Vandaag weer fijn gereden met ons Belle, ook de galop meegenomen, maar ze dacht weer dat ze op de racetrack liep, ging best hard, en op de rechterhand ging ze wel heel schuin door de bochten, had moeite om mijn zadel recht te houden, want dat gaat na de galop wel eens glijden door haar scheefheid. Achteraf toch eventjes in de hoek moeten zetten om de knop om te zetten, want ze wou er alleen maar vandoor. Gelukkig achteraf nog heel netjes kunnen draven, mooi nageeflijk, en dan aan de hand 100 meter uitgestapt op de weg. Op de oprit (steentjes) was ze erg voorzichtig, op de weg totaal geen probleem.

Maar toen ik haar hoeven uitkrabde om te zien of er geen steentjes zaten, vond ik dat haar stralen wat roodachtig leken. Is dat normaal? Had dit nog nooit gezien, normaal zijn die zwart.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:05

Love_Mirra, mijn paard is 22 jaar geleden HB geweest met een kanteling LV.Dit kwam NIET door gras, hij stond niet eens op de wei maar door lang transport/stress óf door verkeerd voeren op die manege ( hij stond in een box naast de voerkar + een hoop kindjes = ellende)
Daarna weer volop in de shows en wedstrijden (western reining en koeienwerk en in de endurance).
Hij is daarna nooit meer HB geweest tot 9 jaar geleden toen ik ze aan huis had, toen wél door weigegang.
Nu weer ruim 9 jaar volop aan het rijden en elke dag op de wei...

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:50

ElCamino schreef:
Love_Mirra, mijn paard is 22 jaar geleden HB geweest met een kanteling LV.Dit kwam NIET door gras, hij stond niet eens op de wei maar door lang transport/stress óf door verkeerd voeren op die manege ( hij stond in een box naast de voerkar + een hoop kindjes = ellende)
Daarna weer volop in de shows en wedstrijden (western reining en koeienwerk en in de endurance).
Hij is daarna nooit meer HB geweest tot 9 jaar geleden toen ik ze aan huis had, toen wél door weigegang.
Nu weer ruim 9 jaar volop aan het rijden en elke dag op de wei...

Dat is hoopvol.
Bedankt voor je antwoord nog :)

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:09

Ik meld mij ook hier, heb een merrie staan die nu al 3 maanden af en aan bevangen is.
Ik zoek me rot naar de oorzaak, de trigger. Heb t hooi laten testen, is goed voor hb gevoelige paarden. Het is wel in plastic. Op t gras komt ze niet meer.
Vorige week leek t goed te gaan, en nu is ze weer ineens gevoeliger. Metacam, en buut heeft ze gehad momenteel heeft ze geen pijnstillers.
Hele lichte pols voel ik.
Ze is niet dik, geen harde hals of vetophoopingen. Ze is al onwijs opgeknapt nadat ze heel erg bevangen was, ze wilde toen alleen maar liggen. Maar t laatste stukje krijg ik maar niet goed.
De een zegt, geen kuil, of hooi in plastic. Maar in mijn graszaadhooi zit meer suiker dan in t ingepakte hooi.

Nu probeer ik cbd olie, en stro en nog wat baaltjes weidehooi wat ik nog heb en dat week ik een paar uur in water voor ik t geef.

Ze heeft een lichte kanteling, op de foto's gezien. Beslag met zooltjes. Zonder beslag ook geprobeerd maar dat was echt drama.

Ik blijf tobben met dit paard, ijslander, en t kan per dag verschillen.

Kan een wormenkuur ook een trigger zijn? Iemand ervaring daarmee?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:15

Ik heb nu hetzelfde. Alleen is mijn pony dan wel te dik wat er niet af wil. Ik heb het gevoel dat het nu een kwestie van een lange adem is voordat ze volledig hersteld zijn. Ik geef zelf nog duivelsklauw bij als pijnstilling.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:32

Wat krijgt de jouwe gevoerd op een dag linsa?

Ik kreeg die van mij op een bepaald moment ook niet slanker. Maar achteraf gezien voerde ik nog teveel voedend hooi. Terwijl ik voor mn gevoel niks gaf. Toen begonnen met mengen met graszaadhooi en toen ging het hard. Alleen Hans blijft hier een dikke buik houden.

Grietje gaat nu de goede kant op! Het viel zelfs mijn vader op dat ze actiever is en beter loopt. Ze staat nu nog op 1/3e zakje buut per dag.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:00

Ze krijgt eerste snede hooi van dit jaar, grove structuur. Is getest met Pavo Quickscan en is zeer laag in suiker (<65 g/kg), zeer laag in energie (<0,51 Ewpa/kg DS) en gemiddeld eiwit (92-122 g/kg DS). Dit krijgt ze niet onbeperkt. Qua kg's kan ik niet zoveel zeggen want ze eten met z'n drieën, maar ik gok op ongeveer 3-4 kg per dag. Daarnaast krijgt ze 100 gram NutriMash, 50 gram Daily complete en nog wat supplementen (duivelsklauw, magnesium, GlucoBalance, biergist). Dat is het.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:27

Geven jullie je paard magnesium? Ik heb mijn ex-hoefbevangenpony lange tijd magnesium gegeven. Nu is het bijna op en vroeg ik mij af of het nog nut heeft om dit te geven?

En als jullie het geven wat voor soort magnesium geven jullie dan?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:46

Ik geef altijd magnesium, normaal gewone gries (grote zak bij de welkoop). Moet je iets meer van geven maar nieuwe onderzoeken tonen aan dat oxide toch het best opgenomen wordt.
Op dit moment geef ik magnesium Schüsslerzout (nr. 7) omdat Raya ondanks dat ik het bovenop haar standaard vitaminen bij voer een licht tekort had. Door het als celzout te geven help ik het lichaam opnameproblemen op te lossen en kan ze nu ze hoefbevangen is ook even zonder dat het lijf er wat voor hoeft te doen, probleemloos magnesium opnemen (celzouten zijn gepotentieerd waardoor ze rechtstreeks opneembaar zijn, het gaat dus rechtstreeks de cel in zonder dat het lichaam er 'iets mee moet').

Vorige week vrijdag heeft Raya een rigoreuzere realignment-trim gehad en zoals verwacht ging ze daar wel in eerste instantie van achteruit. Ik was heel bang dat dat een dusdanige dip zou worden dat het alsnog weer te lang zou gaan duren. De dip was stevig maar eergisteren dacht ik al even te zien dat ze iets makkelijker begon te lopen, met name als ze een stukje gelopen had. Maar ik ging er van uit dat het vooral mijn wens was waardoor dat zo leek. Gisteren leek ze toch weer wat beter te zijn maar nog steeds durfde ik er niet op te hopen. Vandaag kon ik er niet meer omheen. Er zit een stijgende lijn in en ze herstelt nu - binnen een week - al van haar dip. Dat is echt vlot! Ik ben zo blij, het lijkt er op dat ze hier van gaat herstellen en dan zijn we ook gelijk een stuk verder in het herstelproces omdat haar hoefbeen dan weer zo goed als op de plek zit (rechts zal het nog wat langer duren, maar we hebben een goede inhaalslag gemaakt denk ik).

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:49

Wat fijn om te horen dat Raya weer de goede kant op gaat, had gister nog aan haar gedacht! Hopen dat ze dit kan vasthouden en er doorheen komt!!