[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:19

Banjer werd hier half december weer slecht. Hij heeft van de smid plakduplo's onder gekregen, hij liep direct makkelijker weg. Ook hier een strak regime en niemand die mij kan vertellen hoe pony dan weer bevangen kan raken. De bute van abler is hier net op, heb nu voor het gemak bij de dierenarts gehaald.

Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:38

Betreft suikers etc. Ik heb nu weide hooi gekocht dat minder suiker bevat dan mijn veel minder lekkere graszaadhooi. Dus dat zegt ook niet altijd alles. Ben blij dat ik het heb getest zodat ik het weet.

Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:44

Ik zit momenteel heel blij dat we er doorheen lijken te zijn. Vanmiddag weer een rondje met de sulky gemaakt. Maar die terugvallen zonder reden vind ik alrijd wel naar te lezen en zetten mij weer in de zorgen modus dat je, eenmaal bevangen, nooit meer onbevangen zal zijn...

Sterkte met de paarden die nu weer rotter gaan.

Betreft de buut kan ik daar geen antwoord op geven. Heb ik zelf niet gebruikt voor pony. Die heeft alleen op metacam gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:02

Nou ik heb ook iets waar ik niet weet wat ik ervan moet vinden.

Net voor het eerst andere smid erbij gehad omdat ik de vorige niet zo leuk vond doen tegen mijn paard en behoorlijk aan de prijs.
Dus verhaal verteld van hoefbevangenheid etc, foto’s laten zien, zegt ie maar die kanteling is maar minimaal en de witte lijn is gewoon netjes dus volgens mij is dit niet tot amper bevangen geweest.

Maar ik heb er 2 klinieken bij gehad en die zeggen van wel, al zei die 2e kliniek wel van je kan er straks gewoon mee rijden.

Ik wordt gek hier, inderdaad witte lijn is gewoon normaal en ze heeft nooit typisch hoefbevangen gestaan.
Ze is pas acuut kreupel geworden nadat de smid toentertijd nieuwe ijzers eronder had gezet.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:12

Heb je toen geen foto's laten maken? Dan is het vrij duidelijk.

Amber stond ook nooit typisch bevangen maar liep alleen erg op eieren. Maar bij haar zag je het op een gegeven moment wel duidelijk aan de witte lijn en aan de rode cellen bij het bekappen. En ze kreeg ook van die ringen op haar hoef en de hoef ging sneller groeien.

Het kan ook dat ze toen vernageld is?

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:44

Romy mijn ervaring is dat een smid, nou ja, een goeie dan, veel meer weet over hoeven dan een DA, ook dat is weer zeer verschillend, maar ik geloof mijn smid altijd meer en sneller dan mijn DA als de hoeven betreft, ook al is deze DA verder nog zo goed.
Een goeie smid weet waar hij het over heeft dus....wees blij met zijn/haar mening, succes!

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:55

De hoef groeit juist sneller doordat het paard hoefbevangen is geweest. Als het één episode is geweest dan is dat na een maand of 9 à 10 wel uitgegroeid. De ring zie je dan niet meer en de witte lijn zal dan ook in deze periode steeds minder dik/minder rommelig worden. Het kan zeker dat je op het oog niets ziet aan de hoeven zelf en dat de witte lijn voor de smid normaal kijkt.
De X-foto laat wel een duidelijk beeld zien van de ossale structuren en daar kan de kanteling zichtbaar op zijn. Afhankelijk van de mate van kanteling is het wel belangrijk om voldoende zool te behouden en tijdig te laten bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:17

capopjekop schreef:
Heb je toen geen foto's laten maken? Dan is het vrij duidelijk.

Amber stond ook nooit typisch bevangen maar liep alleen erg op eieren. Maar bij haar zag je het op een gegeven moment wel duidelijk aan de witte lijn en aan de rode cellen bij het bekappen. En ze kreeg ook van die ringen op haar hoef en de hoef ging sneller groeien.

Het kan ook dat ze toen vernageld is?


De foto’s zijn pas een aantal weken later gemaakt, toen liep ze ook niet meer zo kreupel.
Vernageld dacht ik in eerste instantie ook dus de smid is toen terug gekomen en heeft alles gecheckt maar kon niks bijzonders vinden, hij heeft toen ook de ijzers eronder weggehaald om dat te checken, ook met de tang geknepen etc maar geen bijzonderheden.

Voor de smid kwam stond ze vol in het werk (voor haar leeftijd dan), en begon ik wel meer van haar te vragen, en de laatste 2x dat ik haar reed begon ze heel licht onregelmatig in de draf te lopen.
De laatste keer dat ik erop zat, was best wel wat van haar gevraagd en nadat ik de bak uitliep zakte ze ook iets door haar achterbeen heen.

Ze is pas op eieren gaan lopen nadat ze nieuwe ijzers had gekregen.

Ze heeft inderdaad ook nooit typisch bevangen gestaan, maar was wel stijf in haar achterhand en liep op eieren.

Ze heeft dus geen verbrede witte lijn, en heb ik ook nooit bij haar gezien.
Haar hoeven groeien niet sneller dan normaal en is ook geen ring in dr hoefwand te zien.

De constatering door de kliniek is begin september geweest, sindsdien niet meer met haar gereden, in het begin op pijnstillers gehad en aangepast beslag maar heb haar sinds aangepast beslag geen pas meer kreupel zien lopen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:41

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de combinatie van bevangen en cushing? Mijn pony is sinds gisteren acuut bevangen zonder duidelijke oorzaak. Er is dus bloed geprikt om te checken of er sprake is van PPID, maar het resultaat weet ik op dit moment nog niet.
Mijn vraag is voornamelijk of paarden die behandeld worden voor cushing, vervolgens minder gevoelig zijn aan hoefbevangenheid? Of blijft dit een even groot issue?

Dit is ondertussen het zoveeltse "ouderdoms"kwaaltje, en zonder minimaal redelijke vooruitzichten wil ik haar hier niet meer doorheen slepen. Ik ben nu dus een poging aan het doen om ietwat objectieve informatie te verzamelen, maar dat blijkt tot hiertoe nogal een uitdaging te zijn -O-

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:06

Ja daar valt veel over te zeggen maar je kunt het beste in het cushingtopic kijken, staat alles wat je wil weten. Succes met je pony!!!

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:33

Hier 2 cushies lopen. Amber is in het verleden licht bevangen geweest en zij is met medicatie goed opgeknapt (lusteloos en te dun). Grietje is nu ondanks medicatie toch weer bevangen geraakt

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:05

In het kader van ook de lichtpuntjes delen, mijn pony gaat momenteel echt weer heel fijn!
Zo kennen we haar weer.
Afbeelding
Afbeelding

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:17

Leuk, hier ook een paar lichtpuntjes, was 2 jaar geleden bijna ingeslapen.


Afbeelding

Afbeelding

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:01

oppassen de komende dagen met koud weer als ze nog op 't gras staan

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:05

Sedje is vorig jaar ook door de cushing bevangen geraakt. Hij had op dat moment zelfs ondergewicht..! Dat vond ik een behoorlijke uitdaging, een bevangen pony met ondergewicht laten genezen en aan laten komen.. heeft toen ook een behoorlijke tijd geduurd.. Sindsdien is zijn medicatie hoger ingesteld en gaat het weer goed! :)

flavlip
Berichten: 1053
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:01

Ik durf ook weer eens een update te plaatsen. Vorig jaar april/mei was mijn pony weer hb. Te snel/te vroeg wei opgebouwd. Het was in 1x vol hb. Paddock arrest. Met al snel 5 min gras, anders werd hij houdini. Met 5 minuten had hij voor z'n idee gras gehad. Merkte wel dat ik 't moest opbouwen, want al snel vond hij 't niet meer genoeg en zorgde hij er zelf wel voor. Deze zomer was het heel heet en in de paddock stond hij in z'n eentje op dieet, zonder schuilmogelijkheid. Dus verder opgebouwd en uiteindelijk middagen en hele dagen op de wei.

Het weer hb zijn had me wel aan 't denken gezet en besloten naar een andere stal te verhuizen. We stonden echt top, maar voor m'n pony werd het 'm niet, ja, in een eigen kleine paddock, met eigen voer (hooi, hij kon daar het voordroog niet aan).

Eind augustus verhuisd naar een paddock paradise vlak bij huis, waar hij 24/7 zou staan (met onbeperkt voordroog). Dus ik was heel blij dat hij met de hitte al zo lang op het gras was geweest, dat was een tussenstap. Al hield ik m'n hart vast...

Beste keus ooit. Hij hoorde weer helemaal bij de groep en was zo blij. Ik was bang dat hij niet zou stoppen met eten (want hij was er so gericht op), maar juist doordat het er altijd was deed hij 't rustiger aan.

Eigenlijk zou er vorig jaar nog geen weidegang zijn, maar zelfs dit was er (1u,2u, paar uur). Wat een blij paard. Ik moet echt zeggen dat bij mij de knop om was, beter een kort gelukkig leven, dan een lang ongelukkig leven, dus tijd om daar naar te handelen en los te laten.

Helaas werd de paddock paradise heel nat en er wordt nog steeds hard aan gewerkt. Pony nachten op stal en overdag met z'n grote vriendin in de boswei, waar nu niet heel veel meer staat. Z'n eigen grote portie's voordroog en verder stro om op te knabbelen.

Hij is echt een opaatje geworden (heeft ook artrose), maar wat een blije pony. We wandelen wat af, lopen zo het bos in.

Zodra het klaar is de paddock paradise weer in, met een paar uurtjes wei erbij (wat ik al eerder aan de hand opbouw).

Geen idee hoe het zal gaan, maar dat weet je nooit. Voor nu gaat het heel goed en ik geniet ervan.

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 01:35

Ik had pas een berichtje geplaatst over mijn hoefbevangen pony en dat hij na de laatste keer hoefsmid weer erg achteruit was gegaan. Ik had het idee dat er iets niet goed was gegaan met het bekappen of zijn ijzer, zijn bokhoefje bleef erg warm en ook zijn 'goede' hoef bleef steeds weer warm worden.
Ook tijden het lopen hoorde ik verschil met hoe het anders klonk. Vreemde slijtplek op zijn ijzer, maar ik kon echt helemaal niets raars aan zijn voet zien of met hoe hij zijn voet neerzette. Toch de hoefsmid wat eerder laten komen, die is inmiddels geweest.

Hij kon dus ook echt helemaal niets raars zien aan zijn voet. Toch gewoon weer hetzelfde bekapt als altijd, zelfde beslag als altijd. En nu ruim een week verder lijkt het weer de goede kant op te gaan. Zijn bokhoef is nog wel warm met wat voelbare puls, maar een stuk minder heftig dan vorige maand, zijn goede voet is nu al 3 dagen weer helemaal normaal en als hij loopt klinkt het ook weer normaal.
Heel vreemd allemaal maar ik ben echt heel blij dat het toch wel echt door zijn ijzers leek te komen.

Doen jullie trouwens verder nog iets met koelen (warm/koud therapie)?
Pony lijkt er wel echt baad bij te hebben, maar als het gaat vriezen is het niet zo handig om met water aan de gang te gaan.
Nu had ik icepacks gekocht en met vetwrap om zijn hoef en kroonrand vastgemaakt maar dit deed niet zoveel, het bleef warm terwijl het na het koelen met stromend water wel echt koeler wordt.

Afbeelding
Misschien toch anders vastmaken? In springschoenen vastmaken had ik ook al geprobeerd maar dat sloot niet voldoende aan. Of ook icepacks om zijn onderbeen? Met water koel ik ook vanaf zijn knie.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 08:49

Heb je een opblaasbaar zwembadje? Ik weet niet hoe groot je pony is, maar ik zette die van mij in een opblaasbaar zwembad 3x per dag 15 minuten. Vond ze heerlijk!

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:35

Zou dat werken met ijzers? Het zou wel veiliger zijn dan een emmer, daar weigert hij nog in te staan nadat hij ooit met een hoefzweer weken ergens van schrok en de hele emmer daardoor door het gangpad vloog. Met een badje hoeft ook niet zijn hele been nat. Hij is 1.35m. dus voor alleen zijn voorhoeven hoeft het ook niet heel groot te zijn, als het maar stabiel is.
We hebben 1 pad wat snel onder water ligt, daar ga ik ook nog wel eens met hem doorheen stappen, vind hij ook wel fijn terwijl hij normaal niet door plassen wil.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:49


bcd94
Berichten: 705
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:59

Mijn pony gaat nu al best een tijd goed gelukkig dus nu doe ik niks maar eerder koelde ik zijn hoeven wel.

Elke voet in een emmer en een tijdje laten staan, later ook ipv emmers 2 specikuipen een voor zn voorvoeten en een voor achter. De emmers gingen af en toe wel is om en de specikuipen niet.

Misschien toch weer gaan oefenen met de emmer of misschien vind ie een specikuip minder eng.

Opblaasbadje is best te proberen toch, je hebt ook van die stevigere badjes of bijv zo n badje voor honden die zijn ook best wel stevig.

Die springschoenen die je nat kan maken heb ik ook geprobeerd, hielp wel wat maar in een emmer zetten vond ik beter werken.

Ik deed het ook gewoon als het aan het vriezen was, gewoon een klein laagje in de emmer zodat niet het hele been nat is en erna even de benen met een handdoek afdrogen

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:52

Toch schijnt het koelen met stromend water beter te zijn dan in een emmer water te zetten. Daar zijn ook mooie systemen voor waarbij je beide benen kan koelen tegelijkertijd. Overigens goed zelf te maken met wat koppelingen en extra meters tuinslang.

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:08

Hier ook een die vrij ernstig hoefbevangen is geweest. Pony is 2 jaar lang ziek geweest. Steeds af en aan slecht lopen paar keer uit het niets soort van flauwgevallen, dierenarts wist het ook niet. In de kliniek bleek insuline extreem hoog en vrij ernstig hoefbevangen. Met speciaal beslag (ijzer dat aan de voorkant open is)liep ze gelijk een stuk beter. Voorlopig blijft ze hier ook op staan en misschien wel voor altijd. De oorzaak is onbekend, vermoedelijk een tumor in het hoofd. Met een streng dieet lijkt het nu onder controle en hopen dat de hoefbevangenheid niet ineens weer terug komt.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:19

Helaas heb ik mijn Bokt account onder het stof vandaan moeten halen.
Ik heb een haflinger die acuut hoefbevangen is en nu ben ik op zoek naar een goede hoefsmid die hier raad mee weet.
Weet iemand van jullie een hoefsmid die ook in de Achterhoek komt? (ze kan op het moment echt niet op een trailer staan, dus het moet wel iemand zijn die aan huis komt)

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 01:01

Oh bah, dat klinkt wel heftig roosmarijnv :\ . Kunnen ze misschien met een scan oid bevestigen of ze daadwerkelijk een tumor heeft?

Die waterboots kende ik nog niet. Dankje! Ik hoop dat de medium niet veel te groot is, Pony is maar 1,35m met spillepootjes maar voor die prijs is het wel het proberen waard om eventueel in te korten. Ik denk alleen niet dat ze voldoende zullen koelen als ijs op zo'n manier ook niet werkt. Maar voor de zomer zijn ze wel ideaal, dan ben ik ook constant met water bezig, die zooltjes houden een hoop vocht tegen en in het zand droogt alles nog sneller uit, zeker met de zomers van de laatste jaren.