[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:40

Waardes heb ik niet laten meten, maar het komt van een onbemeste natuurweide, is echt lang en stengelig en droog (geen voordroog) wat veel boeren juist niet willen omdat het te arm is. Mijn hooileverancier weet dat ik altijd arm hooi wil vanwege gevoelige paarden die snel te dik zijn dus die houdt rekening mee van welk land hij voor mij maakt en wat ik juist niet wil.

De obesitas weide is echt zand met hooi en water en een overkapping en een waterbak en heuveltjes. We hebben er alleen een stuk weide voor opgeofferd waardoor we het nog steeds weide noemen. :+

Paard doet alles met de kudde mee, staat ook nog bovenaan de kudde, strompelt er niet achteraan, lijkt in haar doen en laten dus niet belemmerd door de pijn. Toont ook niet typisch bevangen, heeft geen pols of warmte in dr koot/ hoef. Wat dat betreft denk ik dus dat de pijn inderdaad voor haar acceptabel is.

swatch
Berichten: 1386
Geregistreerd: 08-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:49

Je denkt dat het acceptabel is, maar je hebt het dus nooit gemeten.
En juist hooi van onbemest schraal land is niet ok, ook al kijkt het stengelig en droog er kan nog steeds veel suiker in zitten. Zeker afgelopen jaar met de droogte zie je dat gras gestressed is geweest en dus suiker op slaat. Dit is ook terug te vinden in wetenschappelijke artikelen.
Je bedoelt het goed, maar je handelt naar wat jij denkt dat goed is of goed voelt, maar dat is dus niet handelen op objectieve feiten die onderzocht zijn.

swatch
Berichten: 1386
Geregistreerd: 08-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:54

Waarom hebben ze op de kliniek de mm van de kanteling niet aangegeven met die lijntjes? Dan weet je ook exact wat de achteruitgang is. Is dit wat je bedoelt met dat deze Xfoto's door van Nassau niet goed te beoordelen zijn?

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:23

Als je met je paard naar de kliniek kan, kan je m ook opladen om een goede smid verder weg te bezoeken.
Niet leuk in kosten en tijd, maar hoort wel bij de verantwoordelijkheid die je draagt als eigenaar.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:32

Dat zou idd ook mijn keus zijn. Ik lees nu dat je al 5 jaar bezig bent en het nu rap achteruit gaat. Ik zou in jouw geval naar Roosendaal rijden voor een second opinion door v. Nassau. Dan weet je zeker dat je een zeer ervaren smid hebt die al de nodige problemen voorbij heeft zien komen. En dan een eerlijke keus maken voor je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:20

Shanna, klopt het dat je omgeving Hellendoorn zit?
Dan weet ik namelijk een erg kundige smid die op locatie komt, betaal je wel iets meer dan een normale smid maar heb je wel wat, hij werkt een beetje op dezelfde manier als van nassau.

Pb me maar als je interesse hebt, ga alsjeblieft niet zelf verder met bijhouden van de hoef, als verschillende hoefsmeden het al niet kunnen, waarom zou jij dat dan wel?

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:53

Oh wat naar zeg... In jou geval en na het vele tobben zou ik toch ook proberen bij Nassau terecht te komen... De röntgen ziet er heel naar uit, er lijkt weinig ruimte meer over te zijn voor nog meer kanteling...

Na zo lang tobben en deze foto's zou ik denk ik weinig hoop meer overhouden... Sterkte iig!!!

swatch
Berichten: 1386
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:53

Laten we maar niet meer in dit topic over het paard van Shanna hebben... Daar loopt al een vergelijkbaar ander topic over waar ook dezelfde adviezen gegeven worden. Dat ze om welke reden dan ook een andere mening toegedaan is, is haar prima recht. Ik vind dat er niet in het belang van het paard gehandeld wordt. Verder meng ik me niet meer in deze discussie, een concreet antwoord op mijn vragen aan Shanna heb ik niet echt gekregen. En Friezen zijn gewoon anders qua pijnbeleving en hartslag/conditie. Wat je niet ziet wil niet zeggen dat ze het niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:45

Ben ik met je eens!

Hoe is het voor de rest met jullie paardjes!?
Die van mij (durf het bijna niet hardop te zeggen) bijzonder goed, wandel veel met haar en zelfs iets voorzichtig aan het longeren.
Afbeelding
Afbeelding

Soms ook wel rare streken, dit was omdat haar maatje niet in de stal naast haar stond maar 2 meter verderop op de poetsplaats _O-
Of ze vond de muziek niet leuk haha, ze is bijna 27 maar haar drama queen acties verleert ze niet


Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:21

Fijn dat het beter gaat! Eng toch wel om te zeggen idd. Ik klopt alles alrijd 100x af....

Ik heb sinds tijden mijn pony van het weekend ingespannen. We deden een groter rondje dan gepland, alleen maar verhard. Wel in stap. Maar vond het super spannend. Ze loopt echter nog goed *klopt af*. Zou het dan toch......

Ze is super blij en druk, ze voelt zich super. 31 december was het 1 jaar geleden na de diagnose.


Afbeelding

swatch
Berichten: 1386
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:11

Ik ben ook weer volop aan het rijden. Paard blijft mooi op gewicht, is vrolijk. Alleen moppert die over de hoeveelheid eten. Altijd te weinig :+

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:17

Oh haha streng dieet?

Hier onbeperkt maar ze heeft erg slecht gegeten de afgelopen tijd. Was steeds opgetrokken en leeg, dus 2x tot 3x per dag senior priores. Vanwege de kies extractie eind november. Ze is tov vorig jaar 10 cm in omvang kwijt inmiddels. Gelukkig eet ze sinds 2 dagen weer beter, hopelijk blijft dat zo.

swatch
Berichten: 1386
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:00

Idd streng dieet. Krijgt 12kg voordroog (6 uur) geweekt verdeeld over 4 voerbeurten en 2x daags een afgemeten hoeveelheid vitaminebrokje equi-life formula 4 feet. 3x per week schepje bix-peq korrel (60gr) voor een goede darmwerking. Staat royaal op zaagsel met plukje stro voor de knabbel. (Paard weegt 585kg)

swatch
Berichten: 1386
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:14

Wel bij de eerste verdenking van hoefbevangenheid meteen dierenarts foto's laten maken, medicatie, stalrust en afgewogen dieet ingezet.
Anders bekapt, overleg gehad met Rob Renirie en zijn advies opgevolgd.
Geen terugval gehad en paard is nu weer aan het werk en loopt weer 100%. Wordt normaal bekapt waarbij wel gezorgd voor voor voldoende zool en de hoefsmid is wel eens een keer tussendoor geweest omdat zijn hoeven sneller groeien.
En ik heb veel literatuur gelezen uit de UK en de USA. Daar komt het vaker voor en wordt er veel onderzoek naar gedaan.

Dit paard komt ook niet meer op de wei, ook niet op een kale wei. Staat in een zand paddock, met houten hek erom heen. Want wil ook niet dat hij uitbreekt achter een stroomdraadje.
Dus wat ik er zelf aan kan doen, heb ik gedaan.
Onbeperkt hooi vond ik ook altijd fijn, maar voor dit paard is het geen optie. Hij staat wel met vriendjes en ik zorg dat de andere paarden ook niet te dik worden.
Hooikosten zijn wel gedaald dit jaar.

Voor het hooi eten gaan ze op stal en daarna weer naar buiten. Dus ook minder kans op zandkoliek.
En staat nu ook zonder deken, dus verbruikt ook energie om warm te blijven. Heeft ook echt langere en een wollige vacht in vergelijking met andere jaren.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:03

Fijn dta het met zulke beleid en voer managements te doen is!

Ik heb ze ook niet meer op gras. Voor komend jaar verzinnen wat ik doe want vond haar erg down afgelopen zomer, mogelijk door het af gezonderd staan.

Ik heb overings juist een deken op omdat ze na regen of minder weer minder ging lopen. Ook inde zomer. Dus zodra de temperatuur daalde stukje geschoren (ivm al dikkere vacht en anders te warm onder dekens) en ingepakt.

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:04

Na een jaar meelezen en meerdere pogingen een bericht te posten maar halverwege toch afhaken omdat het veel te lang werd :+ ga ik het nu toch doen. Hoewel het natuurlijk heel fijn is dat de mensen in mijn omgeving weinig ervaring met hoefbevangenheid hebben mis ik het toch wel om mijn verhaal kwijt te kunnen bij mensen die het beter begrijpen.

Beknopte voorgeschiedenis van Pony:
2005 geboren, 2006 gekocht met flinke bokhoef, altijd natuurlijk bekapt zodat ik zelf ook tussentijds kon bijhouden
Eind 2010 vaag kreupel, eerste diagnose HB, bleek op röntgenfoto's verbeend hoefkraakbeen, niets van HB te zien. Op ijzers gezet en hij liep direct beter.
Eind 2014 weer vaag kreupel, enkel in een sukkeldrafje op het harde, verder niet. Verwacht werd dat de verbening was verergerd maar dit was nagenoeg hetzelfde gebleven, hij bleek nu juist wel hoefbevangen te zijn, minimale kanteling maar wel flink verzakt. Zooltjes erbij en hij liep beter dan ooit. Ik kan me zelfs niet herinneren dat hij hier toen medicatie voor heeft gehad en er was ook eigenlijk geen (duidelijke) aanleiding voor.

Die bokhoef is altijd een probleem gebleven maar redelijk te managen. Verder heeft hij headshacking/pollenallergie, erg gevoelig op zijn darmen, insulineresistent, eiwitintolerantie en nog wat minder relevante mankementjes. Het is een medisch hoopje ellende maar zolang hij nog goed van geest is gaan we door. Het moment dat hij aangeeft dat het niet meer hoeft dan is het ook meteen over. Soms ben ik er zelf wel echt helemaal klaar mee, tot ik zijn vrolijke knappie bekkie weer zie :+: .

2018 is het begin van de huidige ellende geweest. Door een samenloop van allerlei omstandigheden maar hoofdzakelijk stress, ongetest hooi wat teveel suiker bleek te bevatten en 'vervroegd pensioen' zonder beweging is Pony moddermoddervet geworden. Toch weer beweging gaan geven vanaf november, eind december werd hij erg stijf, in januari zijn therapeut laten komen, heeft hij altijd veel baad bij. Helaas was dit de druppel, zijn lichaam heeft moeite met het verwerken van afvalstoffen, 2 dagen laten kon hij niet meer staan. Hartstikke bevangen dus.
Dit keer wel rotatie, geen verzakking, zijn verbening was nog steeds niet verergerd en zijn zool was goed dikker geworden. Dus ze gaven hem nog een kans.

Wat volgde was een jaar van ups en downs. In mei is hij weer bevangen geweest na een behandeling voor zijn headshacking, dat was na een maand weer beter en daarna hebben we zelfs nog heerlijk buiten kunnen rijden.
Na iedere keer hoefsmid heeft hij wel weer even een weekje last van warme hoefjes met voelbare puls, dan zet ik hem op ascal en koel zijn voeten tot het weer over is en dat was iedere keer weer sneller. Alleen begin december dus niet, na 3 weken waren zijn hoeven weer ok en na 4 weken was zijn bokhoef weer warm. Heel erg warm. Hij krijgt nu dus nog steeds ascal en zijn been wordt 1 à 2 keer per dag gekoeld.
De hoefsmid zal komende week iig wat eerder dan de planning langs komen, er is gewoon iets niet goed met die bokhoef, die maakt alles zoveel moeilijker dan het al is. Maar ik hoop dat het na het bekappen en nieuwe ijzers wel weer beter zal gaan en anders moeten we toch weer andere maatregelen gaan nemen die Pony niet leuk gaat vinden.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:44

Shanna schreef:
Waardes heb ik niet laten meten, maar het komt van een onbemeste natuurweide.

En laat hooi van onbemest land nou juist hoger in suiker zijn dan hooi van licht bemest land...

Ik heb eind vorig jaar 5 partijen laten testen, 4 voor mezelf, 1 van een klant en die klant had hooi van onbemest land. Mijn hooi kwam van 1x per jaar in vroege voorjaar bemest land, 3 partijen waren late eerste snede (dus heeft kunnen bloeien) en 1 partij was 2e snede.
Mag jij 1 x raden welke partij bijna 13% suiker had, terwijl er 3 van rond de 6% hadden en 1 van 9%.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:17

Suiker kan toch ook hoog zijn door het tijdstip van maaien? Dat zeiden bij pavo tegen mij.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:21

Ja er hebben zoveel zaken invloed op. Tijdstip van maaien, tijd van het jaar, bemesting, weersomstandigheden en ga zo maar door. Ik heb ooit ons landje laten hooien eind augustus en laten inpakken. Praktisch onbemest en mooi lang en uitgebloeid gras. Daar zat 28 gram suiker per kilo droge stof in.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:28

Klopt, dat kan, maar meeste boeren maaien sowieso vroeg op de dag zodat het de hele dag al kan drogen en dat ik het beste moment. Laat op de dag maaien op een zonnige dag kan voor een hoger suikergehalte zorgen maar dat hangt wel ook af van wat voor weer het de dag van en voor het maaien was. Het kan weinig uitmaken maar kan in extreme omstandigheden een flink verschil maken.
In mijn geval is dat niet aan de orde omdat ik ook weet wanneer er geoogst werd en eind van de zomer was het eerder te nat dan te heet en droog en alleen in het laatste geval zou het maaimoment echt grote verschillen opleveren. In de partijen die ik getest heb was het duidelijk het niet bemest zijn van het land en die ervaring heb ik vaker gehad, zelfs bij meerdere partijen van één boer die speciaal voor mij ging experimenteren met bemesting en maaimomenten. Geen bemesting leverde ook bij hem hoger suiker op, zelfs op relatief vruchtbare rivierklei.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:48

Ik heb aangegeven schraal hooi te willen, ik krijg het hooi van een natuurlijk stuk grond uit Drenthe wat de meeste mensen te arm vinden dus dat lijkt me goed. Testen heb ik inderdaad niet laten doen. Mn paarden vinden het niet super lekker want ze laten de lange stengels liggen en ze vallen er van af, precies wat ik wil :+

De reden dat ik mijn vraag ook in dit topic post is omdat we de hoef van Bijke nooit als een bevangen hoef hebben behandeld. Ik zou dus ook graag inzichten van hier krijgen, naast die in mn eigen topic, want het enige wat ik daar te horen krijg is afmaken, dierenmishandeling of naar van Nassau. Het lijkt mij dat er wel meer is wat ik kan doen voor Bijke? Zekers nu ik dr als hoefbevangen paard ga behandelen?

Ze krijgt nu Bute, is nog steeds aan het afvallen, maar is er meer wat ik kan doen? Al is het maar for the time being? Zal ze het op prijs stellen als ik dr hoef in een emmer met water zet bijvoorbeeld? Of als ik dr sloffen geef? Of zijn dat juist dingen die ik niet moet doen?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:16

Wat voor hoefbevangen paarden werkt verschilt enorm per dier, ik heb er 2 met HB (gehad), de ene leeft niet meer terwijl ik alles al een paar jaar strak op orde heb, de ander zou bijna de kerst niet gehaald hebben terwijl die tot vorig jaar nooit wat gemankeerd heeft en niemand snapt wat er mis gaat, ondanks alles wat ik er al aan doe en deed. Ik ken je verhaal niet (en ook echt geen tijd om me er in te verdiepen, maar als ik de reacties hier lees lijk je niet echt bereid om adviezen aan te nemen en vis je naar antwoorden die jij wilt horen maar die mensen niet willen geven) dus kan niet zeggen wat er mis gaat.
Maar als mensen met een een IR gevoelige pony al geen hooi willen laten testen (of anders blind maar geweekt voeren) dan wordt al het andere dweilen met de kraan open. Niemand kan aan de buitenkant zeggen wat er in zit, 'schraal' is zo'n rekbaar begrip en ook de boer zelf weet niet wat er in z'n hooi zit, ookal weet hij hoe er geoogst is.
Ook andere zaken kun je laten testen, er kan ook sprake zijn van andere tekorten, mijn pony liet laag magnesium in het bloed zien terwijl ik dat wel bij voer. Vit. E is iets wat niet in hooi zit en bijgevoerd moet worden, natrium (keukenzout) moet vaak bijgevoerd worden, zeker als paarden IR hebben... Sommigen doen het goed op schoentjes (Cavallotjes bleken bij mij goed 24/7 om te kunnen blijven)... maar je moet niet zomaar dingen gaan doen omdat anderen het gedaan hebben, je moet onderzoeken wat er met jouw pony mis gaat en daar op acteren. Maar zo alle behandel-ideeën op je pony uitstorten is zinloos en kan zelfs averechts werken. Eerst uitvogelen wat er mis gaat en dan onderzoeken hoe je dat op kunt lossen.
Oh, en dat pony's afvallen kan heel goed van de pijn komen...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:24

Maar goed... ik kwam dus even binnenvallen vanwege Pippa...
Blij te lezen dat er veel pony's goed gaan momenteel, dat geef hoop. Pippa is helaas flink ingestort half december... als het aan de dierenarts uit het dorp had gelegen had ze de kerst niet gehaald, die vond dat ik haar moest laten gaan.
Pippa kreeg er spierbevangenheid overheen door het overbelasten van haar spiertjes (harde les dat ik haar eerder op pijnstilling had moeten zetten. Bouw bute niet te snel af of zet ze er tijdig op... ik heb het te lang aangekeken en terughoudend geweest met bute).
Haar hele lijf begon het op te geven, terwijl haar hoefjes juist steeds meer de goede kant op gaan, de bekapster werkt heel hard aan het oplossen van haar geknepen stralen zodat we haar hielen kunnen laten zakken en dat gaat heel langzaam, maar het gaat wel.
Pippa is dus op een hoge dosis bute gezet om te zien of ik haar er doorheen kon slepen en ze kreeg vanalles om het effect van de spierbevangenheid zo snel mogelijk op te lossen. Ik heb door een andere dierenarts nogmaals foto's laten maken (een maand na die van november) om te zien of ze onverhoopt toch opnieuw bevangen was geraakt (waarvan zou echt een raadsel zijn, dat is deze dip die in oktober begon al) maar de foto's lieten juist een rustiger beeld zien en minimale verbetering van de stand, ondanks dat er pas 2 bekappingen in 4 weken tussen had gezeten.
Omdat een vriendin me liet weten (zij had contact gemaakt met Pippa) dat haar gemis en verdriet om Raya nog een te grote rol speelde (Pippa wil letterlijk niet 'op eigen benen staan') ben ik haar daar homeopathisch op gaan behandelen en vanaf dat moment krabbelde ze weer op. Ze gaat nu weer heel langzaam vooruit maar staat nog steeds op een stevige dosis bute, die ik gelukkig al wel iets naar beneden heb kunnen doen (fingers crossed, het moet niet kouder gaan worden, dat slaat heel erg op haar beschadigde spieren en wordt ze slechter van, ze staat ook onder een 200 grams dekentje om haar warm te houden).

Maar nu had ik dus eigenlijk een vraag over de bute... Ik weet dat de omeprazole van Abler niet meer besteld kan/mag worden maar weet iemand of dat ook voor de bute geldt? Dat is tenslotte een algemeen gebruikt/goedgekeurd geneesmiddel toch? En bute uit Engeland die ook in Nederland op de markt is, heeft iemand dat al eens gedaan? Die kun je alleen met een recept van de dierenarts bestellen, die krijg ik wel, maar vroeg me af of dat wel gewoon kan (nu nog binnen de EU en dat merk is in Nederland ook gewoon verkrijgbaar).
Mocht iemand nog Abler bute hebben liggen dan houd ik me aanbevolen trouwens.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:59

Shanna, mijn ervaring bij hb is dat een goede smid het proces kan maken of breken. Ik heb bij grietje door de jaren zoveel geprobeerd van allerlei supplementen en holistische oliën en poeders, medicijnen, hoefschoenen etc. Maar dat bleef aanmodderen (slechte en betere periodes wisselden elkaar af maar nooit echt 100 procent goed) tot ik op het punt kwam om haar in te laten slapen.

Pas toen ik als laatste redmiddel naar van Nassau ging en haar op streng dieet zette ging het opeens met mega sprongen vooruit en is ze 9 jaar niet bevangen geweest. Ze werd weer bereden en liep zo nu en dan voor de wagen.

Nu dus helaas door onbekende trigger wel weer bevangen. En toen dus naar een kliniek in de buurt gegaan die goed aangeschreven stond. Want ik wilde mijn pa niet iedere keer die afstand aan doen. Maar die smid kreeg het niet voor elkaar om haar pijnvrij te krijgen. Dus na 4 maanden besloten om als second opinion toch weer naar van Nassau te gaan en ik heb haar echt zien opbloeien. En het enige wat hij gedaan heeft is zorgen voor een goede voetas want de andere smid had haar niet goed op haar hoeven gezet. Ze loopt wel op softrides omdat ze 's winters veel op de verharding staan. Op het harde loopt ze nog wel gevoelig. Ze is van de bute af en haar nieuwe hoef groeit mooi aan.

De foto's van Bijke zien er nog ernstiger uit dan bij Grietje en zij had ook een forse kanteling. Ik snap dat je haar niet meteen wil laten inslapen nu ze klinisch nog best oké oogt. Maar er is op korte termijn wel actie nodig, want als dat hoefbeen nog verder kantelt dan komt hij door de zool heen en dat is meestal een erg pijnlijk eind voor een paard. Dat moet je ten alle tijden voorkomen. In mijn ogen is een dergelijke probleemvoet geen voet om zelf bij te houden. Daar moet een goede smid strak opzitten. En dat hoeft niet perse van Nassau te zijn, maar wel een smid van zijn kaliber die veel ervaring heeft met probleemvoeten. Want fouten maken kan nu funest worden. Ik heb zelf alleen ervaring met van Nassau op dat gebied dus kan alleen hem aanraden.

Ik hoop dat je fotoshoots goed gaan lopen en dat je het geld snel bij elkaar hebt om naar een kundige smid te gaan.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:59

Mijn ervaring is ook dat het hooi er super schraal uit kan zien en in theorie ook heel schraal zou moeten zijn, maar dat het suiker hoog is. Ik test dus altijd om er zeker van te zijn.
Verder is goed bekappen echt onwijs belangrijk want dat kan een hoefbevangen pony ook maken of breken. Ik heb onwijs geluk gehad met mijn hoefsmid. Daarnaast heb ik mijn pony gewoon laten doen wat ze zelf wilde, niet geforceerd om te laten lopen etc.