[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:35

Het is zo lastig met hb. Pony had stal rust volgens mij iig 2 weken en denk 3 a 4 weken vol pijnstillers en daarna afbouwen. Zolang ze pijnstillers had stond ze op beperkte beweging in de paddock en al helemaal geen beweging door mij. Alleen beperkte vrije beweging. Pas na afbouw pijnstillers en dat dat goed ging mocht ze weer langzaam wat doen.

Pony heeft wel gekantelde beentjes dus wellicht anders. Inmiddels bijna 11 maanden verder en nu pas dat ze langere tijd, weken achter elkaar, goed is....

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:43

Ik lees wel eens mee in dit topic en ik heb veel info gevonden over hoefbevangenheid in Amerika en de UK. Daar komt het heel vaak voor en wordt er daarom ook veel onderzoek naar gedaan. Robert Eustace heeft een site laminitis clinic met veel informatie.
Misschien voor jullie ook een aanvulling op al reeds aanwezige kennis.
Door hooi te laten analyseren en bij te veel suiker te weken in (evt warm) water en afgewogen te geven in combinatie met een voedingssupplement kun je het voer goed managen. Ik heb zelf goede ervaring met de equi-life formula 4 feet brokjes.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:11

Dat geloof ik meteen dat het daar veel voorkomt, zat laatst dr. Pol te kijken, kwam een paard met echt giga ringen in de hoef.
Zei al meteen voordat hij met verklaring kwam oh Jezus dat beest is giga hoefbevangen.

Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:14

Ik zal eens naar die site kijken. Als daar meer onderzoek is gedaan kunnen we er alleen maar van leren.

Mijn pony staat nu in de kliniek en ik had eigen hooi meegenomen. Ze krijgt ook wel een portie voordroog daar. Wel beetje spannend maar ze kan het wel goed gebruiken en dat is wat zachter en makkelijker te eten dan mijn eigen hooi. Verder krijgt ze slobber, geen idee welk merk. Mocht ze thuis ook bijgevoerd moeten worden wordt het denk ik senior priores. Al at ze fibrebeet ook. Weet niet zo goed wat beter zou zijn.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:18

http://www.laminitisclinic.org/

Hier heb ik destijds veel info gevonden toen mijn merrie hoefbevangen was.
Heb ze toen ook een jaar de Formula4Feet gegeven :)

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:36

Dat is idd de site. Overigens loont het om die brokjes in de UK te bestellen. 80 pond of 150 euro scheelt behoorlijk voor een zak van 20kg.

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:18

swatch schreef:
Dat is idd de site. Overigens loont het om die brokjes in de UK te bestellen. 80 pond of 150 euro scheelt behoorlijk voor een zak van 20kg.


Dat is zeker interessant! Ik betaal inderdaad rond de € 150 excl verzendkosten volgens mij... :(

Waar in de UK bestel jij ze?

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 01:08

Viovet.co.uk en levertijd is ongeveer 4 dagen.

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:32

Ok dank je moet dat met creditcard?

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:00

Zou je even op de site moeten kijken. Misschien kan paypall ook.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:34

Ook hier lopen we helaas weer vast. Sky is een vrij lange tijd goed geweest, maar is sinds begin november weer erg slecht. Ze staat weer hoog op de buut en vind haar zelfs daarmee niet volledig comfortabel, dit verschilt wel van dag tot dag. Ze is nu het hele weekend redelijk geweest, maar sinds vanmorgen weer erg stijf.

Dierenarts is alweer meerdere malen langsgeweest en heeft ook bloedonderzoek en cushing onderzoek gedaan. Bloedonderzoek was redelijk, alleen wel opvallende verhoogde spierwaarden, dit zien ze vaker bij bevangenheid. Maar wel iets om in de gaten te houden.

Uit de cushingtest kwam een waarde van 105, terwijl die op dat moment onder de 29 moest zitten. Nu is door de bevangenheid de test niet volledig betrouwbaar. Dus weet niet of ik haar nu wel of niet op de medicijnen moet zetten. We willen eigenlijk testen als ze comfortabel is. Maar dat lijkt op korte termijn niet te gebeuren.

Dierenarts had het nu over naar de kliniek voor foto's en eventueel gipsen van haar voeten. Maar daar kan ik weinig informatie over vinden. Iemand hier die daar ervaring mee heeft.

Of eventueel iets wat we nog over het hoofd zien...

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:53

Je kan volgens mij het beste met prascend gaan beginnen, langzaam opbouwen, zie het cushing topic. Gipsen heb ik nog nooit goeie resultaten van gehoord, is achterhaald dus lijkt me geen goed idee. Heel veel succes, je bent al een aardig poosje bezig toch?

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:07

Ja ben helaas al ruim een jaar bezig, met gelukkig hele goede maanden, maar ook met vele dieptepunten. Zal me inderdaad ook is melden in het cushingtopic, kijken of hun advies hebben over de waarde. Ik vraag me namelijk af of die zoveel verhoogt kan zijn van de bevangenheid of dat ze daadwerkelijk cushing heeft.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:31

Helaas moet ik me ook aanmelden. Mijn merrie staat voor de 2e keer dit jaar bevangen. Voor dit jaar nooit problemen gehad. De eerste keer was in mei en had ik toegeschreven aan ander hooi en een buurman die extraatjes gaf zonder ons medeweten. Nu vorige week voor de tweede keer.

Ze is ondertussen 16 en na de bevangenheid in mei wilde ik ze met hulp van iemand extra anders meer laten werken. Ik bleef haar echter erg stijf vinden lopen en heb haar toen laten nakijken. Verdict was 2 grote cystes op de achterbenen met verbinding naar de gewrichtsspleet, lichte artrose op alle benen en hoefkatrolontsteking op de voorbenen.

Nu hebben we haar naar de arme, zachte zandgronden van mijn ouders gebracht en haar daar op pensioen gezet. Zolang ze vrolijk en blij is...laat maar lopen.

Haar weidemaatje is een 27j fjord, die eveneens te dik is en hetzelfde rantsoen krijgt. Zij heeft nergens last van.

Insulineresistentie is vastgesteld bij de laatste bloedname. Hooi en vers gras is opgestuurd om te testen, slowfeeder en grasmasker zijn aanwezig, hoeveelheid en voer voor bevangen paarden ook. Ze krijgen geen extraatjes. Mijn vader heeft leren werken met de fructaanindex-app.



De acute bevangenheid zijn we nu doorgesparteld, maar ik wil de kans dat ze het opnieuw krijgt zo klein mogelijk maken. Ik wil haar best kansen geven
om te genieten van haar pensioen, maar nooit op de wei EN altijd pijn door de cystes EN bevangenheidspijn EN honger ...dat voelt voor mij niet eerlijk. Rijpaard kan niet meer en hoeft ze niet meer te zijn. Maar haar vrolijke zelf wil ik wel graag. Hebben jullie nog ideetjes?

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:34

Je kan nog laten testen op PPID, even overleggen met je Da?

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:45

Ze heeft prachtige acth waarden wat cushing uitsluit.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:52

Ok dat voegt dus nu niks toe.
Met goed management is het vaak mogelijk ze nog een paardwaardig bestaan te geven. Ik ging/ga vaak een stuk met haar wandelen, daar wordt ze blij van. Verder geen tips, heel veel succes!

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:10

Sky is ondertussen naar de kliniek geweest, omdat ik het echt niet meer wist. Daar een hele andere uitslag gekregen als verwacht. De bevangenheid is momenteel niet actief en de kanteling is al maanden stabiel. Het probleem is dat de hoefsmid zoveel van haar zool heeft gehaald om weer de 'perfecte' voeten te krijgen dat haar zool momenteel veeeeel te dun is en haar stand was scheef. Ze is op de kliniek bekapt en loopt nu rondom op schoenen en loopt gelukkig weer best goed. Nu de buut langzaam afbouwen en over vijf weken terug naar de kliniek, dus voor nu gelukkig 'goed' nieuws.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:19

Fijn dat dat goed is maar wat balen dat je hoefsmid zo slecht bekapt heeft zeg.

Belang van een goede hoefsmid vind ik toch echt wel cruciaal hoor, niet alleen voor bevangenheid maar voor het hele lijf, je wilt niet weten hoeveel ze compenseren met verkeerd bekapte hoeven.
Maar zo lastig te vinden een echt goede helaas :(

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:34

Jaa dat is zeker waar. De smid staat hier ook echt goed aangeschreven en baal dat ik zelf de scheve stand niet zag. Ja toen ze op het asfalt liep zag ik het, maar ze is al maanden niet van het zand/zaagsel afgeweest. Over vijf weken word ze weer op de kliniek bekapt en desnoods moet ze daar maar blijven. Het is alleen drie kwartier heen en terug voor 10min bekappen, maar als ze er baat bij heeft heb ik het er zeker voor over!

bcd94
Berichten: 705
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:34

Mijn pony is inmiddels verhuisd en staat nu 2,5 week op zijn nieuwe stal.
Hij loopt gelukkig super goed!
Hij krijgt voordroog en dat vond ik heel eng want hij kreeg altijd droog hooi maar een stal vinden waar ze veel buiten kunnen en droog hooi krijgen was niet te doen.
Toch maar proberen dus en tot nu toe gaat het super goed.
Zijn manenkam is zelfs minder hard geworden!

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:20

Geven jullie je paard ook wel eens slobber?
Wil wel wat bijgeven maar weet niet zo goed welke verstandig is.
Heb ook wel naar speedibeet en seniores priores gekeken (ze is 26 jaar) maar vind ik nog redelijk wat suikers/zetmeel in zitten.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:39


Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:50

Dat is inderdaad nog wel een goede van vitalbix, dat lust ze ook graag.

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:54

Ik zit weer met m'n handen in het haar.
Mijn pony heeft weer een terugval.
Even korte tijdslijn :
Half juli licht bevangen geraakt. Loopt vooral gevoelig in bochten. Hangt niet achterover. Gelijk van gras gehaald. Krijgt buut.
Hoefsmid erbij tenen ingekort, foto gemaakt na 2 weken, alle 2 de hoeven lichte kanteling.
Buut afbouwen ging heel langzaam. Ergens in september stond ze zonder buut, ging een week goed en toen weer warme hoeven en lastig lopen.
Ergens eind oktober kwam er een paard door de paddock heen, waardoor ze naar de wei kon ontsnappen.
Erna liep ze weer moeizaam.
Oktober bloed geprikt voor ppid, waarde licht verhoogd, wel begonnen met prascend.
In november zijn er iom van Nassau break over ijzers onder gegaan.
Buut weer langzaam afgebouwd.
Sinds maandag staat ze weer zonder, gisteren wou ze weer minder goed lopen en vanmorgen voelden haar hoeven weer warmer dan normaal.

Nu maar weer buut gegeven en morgen komt de dierenarts weer. Ik ben ondertussen wel een beetje radeloos. Pony was licht bevangen maar hersteld dus niet. En staat dus als sinds juli op de buut.