[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:36

Uit nieuwsgierigheid, kun je wat meer vertellen over dit speciale beslag? Ziet er bijzonder uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:35

Jawel hoor, voor zover ik het natuurlijk heb meegekregen.
Ijzer is helemaal rond om haar hoef, achterste gedeelte heeft hij een soort van spalk ingelast aangezien hij haar hielen wat lager heeft gezet, voor steun (anders is de overgang te groot en worden de pezen teveel belast).
Tenen heeft hij wat meer afgehaald en wat ronder weggevijld voor het break over effect, de voorkant van het ijzer is wat dunner en zowel voor en zijkant wat afgerond.
Leren zooltje er tussen omdat ze dat altijd al heeft gehad, en voor de demping en dan een soort van siliconen (?) pakking onder het zooltje gespoten voor een betere drukverdeling.

Hij vertelde mij dat hij dit niet bij elk paard doet maar echt per paard bekijkt wat de beste optie is, die van mij heeft van haarzelf altijd al gevoelige voeten gehad en een wat Franse slag in haar voorbenen. Volgend hem niet de makkelijkste hoeven, nu dit even aankijken hoe het uitpakt en over 2 weken even bespreken.
Mijn stalgenootje zei wel dat ze vanavond wat last had maar heb nog pijnstillers liggen dus die krijgt ze morgenochtend gelijk, stom, had ik eigenlijk gelijk al moeten doen.
Hopelijk pakt dit voor haar goed uit en raken haar pezen niet te veel belast/geïrriteerd.

Ik zal eens kijken of ik van de week nog wat meer foto’s kan maken die het wat duidelijker laten zien.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 00:37

Romy1234 schreef:
Ik heb van een kennis de tip gekregen om ascal te geven, is een bloedverdunner en schijnt te helpen voor de doorbloeding.

Die van mij geeft vandaag aangepast beslag gekregen, dus ben heel benieuwd hoe ze het hier op gaat doen
[ [url=m/y7tROV.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dan nog met pakking erin ook.
Voor en zijkant heeft hij afgerond voor het breakover punt.


Onze dierenarts geeft standaard al Ascal bij bevangenheid i.c.m. Bute, dacht dat de meeste dierenartsen dat eigenlijk al deden, maar schijnbaar toch niet.

Hopelijk gaat die van jou het goed doen op het nieuwe beslag, altijd spannend vind ik als ze weer nieuwe schoenen hebben gekregen. Je weet nooit hoe het uit pakt en soms zijn ze dan ineens weer gevoelig.

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:41

Hier had ik geen ascal gegeven.
Ik geef nu glucobalance bij ivm vermoeden van ir. Maar dat helpt wel, vetophopingen worden rustiger.Ik wil de buut nu af gaan bouwen naar 1/4 zakje eens per dag, ze krijgt nu nog 1/2.
2 weken terug geprobeerd af te bouwen naar om de dag 1/2 maar dat ging toen niet goed.
Mooi beslag hopen dat het werkt!
Wat vervelend dat ze dan met nat weer zo'n terugslag hebben!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:04

Blackberry28 schreef:
Romy1234 schreef:
Ik heb van een kennis de tip gekregen om ascal te geven, is een bloedverdunner en schijnt te helpen voor de doorbloeding.

Die van mij geeft vandaag aangepast beslag gekregen, dus ben heel benieuwd hoe ze het hier op gaat doen
[ [url=m/y7tROV.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dan nog met pakking erin ook.
Voor en zijkant heeft hij afgerond voor het breakover punt.


Onze dierenarts geeft standaard al Ascal bij bevangenheid i.c.m. Bute, dacht dat de meeste dierenartsen dat eigenlijk al deden, maar schijnbaar toch niet.


Mijn dierenarts gaf ook standaard aspirine, moest dit ook blijven geven totdat hij weer helemaal goed liep en daarna rustig afbouwen.
Daarnaast heeft hij 2 weken novocam gehad.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:31

Weer even een vraag, ze heeft dus dinsdag aangepast beslag gekregen en voor de zekerheid gisteren en vandaag novacam gehad.
Gisteren alle hoeven wel wat warm bij de kroonrand, vandaag rechtsvoor koude hoef, andere hoeven heel ietsjes warm.

Ze lijkt hier super op weg te lopen, morgen wil ik zonder novacam uitproberen maar is dat erg dat haar hoeven wat warm zijn?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:22

Ik zou vooral uitgaan van het klinische beeld. Als ze goed loopt en er happy uitziet is dat het belangrijkste

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:44

Misschien ook inderdaad even kijken hoe ze loopt zonder novacam, maar vroeg het mij gewoon af omdat ze meestal zeggen dat het niet goed is als de hoeven warm zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:28

Ik had beloofd nog wat foto’s hier te plaatsen van haar nieuwe ijzers dus bij deze :D
Je kan al goed de rand in haar hoef zien van de acute aanval, die begint nu uit te groeien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is er helemaal een blij ei mee, lijkt er super mee weg te lopen, geen pas meer kreupel dus dat is mij het geld wel waard


Afbeelding
En dat voor een 26 jarige :D


Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:50

Oh wat fijn dat ze zo goed aanslaan die ijzers. Ze zien er bijzonder uit! Filmpje is ook echt top!

Pony had een weekje pijnstillers gehad maar vond dr nog steeds een beetje mmmmmm. Nu heeft ze een aantal dagen alleen maar op de paddock gestaan (zand, tegels) ipv op het hoekje in het land (rubbermatten, tapijt en stukje modder). En ze loopt veel beter lijkt het ondanks dat ze meer op verharding staat. Ik gok nu dat het misschien toch die natte voetjes zijn. Tapijt en modder is natter dan het drainer ende zand 3n de tegels.

Ze gaat aankomende dagen weer op dat stukje overdag. Even kijken of ze dan weer minder wordt.

Ze is ook half geschoren en een deken op, zodat ze wat warmer wordt gehouden met regen etc. Zo een deken op was te warm dus heb de hals en schouders eruit laten scheren zodat ze wel een deken op kon.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:52

Zo ik meld me hier ook...helaas

Sinds februari een leuke shet dame er bij. Vorige eigenaar gevraagd of pony zonder probleem op gras kon. Ja was het antwoord. Ik deed strook begrazing. Mijn andere shet en fjord hoeven ook niet teveel gras(niet gevoelig voor HB)

En bingo , nieuwe pony bevangen, aan zeker 3 hoevem maar ik gok rondom.(bloedstreep in witte lijn en vocht uit die bloedstreep)
Dus nu heeft ze gras verbod.
Wat dus inhoud dat ze een dag deel alleen moet staan in de paddock. De andere 2 gaan dan de wei in en zij blijft alleen achter. Ze kan ze wel zien maar dat is het dan ook

Ik vind het zo sneu...maar goed het is niet anders.
Ik ben dus wel nieuw en onbekend met HB. Begrijp dus,geen gras geen brok geen muesli enz.
Zal een zak speedibeet halen om vitamine korrels door te mengen. Ze is ook wat schraal dus dat kan dan geen kwaad, toch?

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:06

Ik ben ook nog vrij onbekend met hb karev, wat balen zeg.
Wat ik wel weet is dat ze meestal aan de voorbenen bevangen zijn en anders alle 4 de benen, nooit 3 of 1 voor en 1 achter bijvoorbeeld.

Wat heb je toto nu toe gedaan aan de bevangenheid? Behalve de shet apart zetten?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:28

Dat. Ik weet het sinds gister.
Pony stond 3 WK geleden op 3 benen. Been niet dik of warm . Hing niet in de ankers dus nooit aan HB gedacht.
Dacht eerder een zweer. Ik had nog metacam van een vorige keer dus dat gegeven. Knapte ze van op. Voetje in de week maar er gebeurde niets. Behalve dat ze wel weer op het been ging staan.
Gister kwam dus de smid en ik zei gebruik de tang maar even in de zweer te vinden. Daar reageerde ze niet op.
Maar na bekappen was dus duidelijk een ontsteking te zien in 3 hoeven in de witte lijn
De 4e niet echt maar wat je zegt, vaak is het alles of beide voor.

Dus nu 2 dagen van het gras af, want ja daar liep ze nog gewoon omdat ik daar nooit aan gedacht heb. En warempel ze loopt beter...stom stom. Kan mezelf wel voor m'n kop slaan.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:50

Ja nouja weet je, je weet het soms gewoon niet.
Die van mij heeft ook niet typisch bevangen gestaan, was in ene acuut kreupel, liep op eieren nadat de smid was geweest, dacht eerst ook misschien vernageld of een zweer of iets.
Smid is toen weer terug gekomen, ijzers eronder weg, met de tang alles gecheckt, heb zelfs nog hb gevraagd of ze dat misschien kon hebben maar volgens hem niet, ook haar witte lijn was niks aan te zien maar de foto’s van de kliniek zeiden genoeg.

Ik zou zeggen laat een smid komen die haar hielen wat laag houd en haar tenen wat korter en ronder voor een goed break over effect en dat de druk daar meer vanaf gaat.
Kijk even uit voordat je met voer gaat veranderen zolang je nog niet de zekerheid hebt wat de oorzaak is van de hb.
En een fijne tip, geef haar ascal, zorgt voor wat pijnstilling en is een bloedverdunner.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:58

Dank voor je tips!
Hoeveel ascal denk ik dan aan?smid heeft idd de teen wat ronder gevijld

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:29

Wat weegt ze?
Mijn Welsh (krappe 300 kilo) kreeg de eerste twee dagen 6*600 gram, en daarna 3*600 gram van de dierenarts.

Als ze schraal staat en toch hb is, denk dan ook even aan ppid.
Bietenpulp, met lijnzaadolie of rijstolie zet wel goed aan en kan weinig kwaad qua suikers.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:22

Ppid heb ik idd ook gedacht.maar ze is nog maar 11.;kan natuurlijk wel hoor.
Ze had ook een heel slecht gebit.
Wat weegt ze denk 150/170 kg.
Maar ascal is op recept toch?
Bedoelen jullie niet aspirine? Acetylsalicylzuur

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:14

Aspirine kan ook ja, ascal is gewoon aspirine in poedervorm. Her en der kan je het wel online bestellen.
Maar de dierenarts heeft het ook wel.

Persoonlijk geef ik liever ginkgo biloba, minder belastend op de maag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:20

Nu is idd echt zo'n ppid tijd, mis kun je nog gratis testen?

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 06:50

Ik heb ook aspirine gekregen van dierenarts, ook in poedervorm. De dosering is dan alleen anders. Las hierboven voor een shet 3*600 en opstarten met 6*600 gram met ascal. Met de aspirine kreeg mijn pony van 600kg 6gram aspirine per dag = 3 theelepels afgestreken.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:28

Gypsy schreef:
Nu is idd echt zo'n ppid tijd, mis kun je nog gratis testen?


Je kunt nu vals positieve uitslagen krijgen las ik in het cushingtopic.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:04

Dat meen ik me ook te herrinneren. Dus elk paard wat je test is positief en de DA zegt dank u?

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:44

Daar heb je in deze tijd van het jaar wel veel meer kans op inderdaad. En vooral de fabrikant van het medicijn zegt dank u wel hoor (die sponsoren namelijk de onderzoeken in deze tijd)

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:32

Test is niet meer gratis, wel met korting, 50% dacht ik + da kosten.

En als er geen symptomen zijn zou ik niet laten testen, dan kun je ook beter niet met prascend beginnen, testen heeft dus geen zin dan, nou ja je weet wat, maar wil je dat weten?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:19

Symptomen zijn er wel denk ik. Bevangen en net niet mager. Ze stond op dezelfde wei als m'n andere 2 en die waren rond. Bamboo niet. Die blijft schraal.

Maar verdere symptomen eigenlijk niet. Geen moeite om uit de vacht te komen geen krullen