[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:23

Gister is mijn hb-er geschoren, en blijkt toch dat ze best wel aan de dunne kant is. Een beetje puntig bij de kont en ribben beetje zichtbaar. Wat is ‘veilig’ om bij te geven?
Ze is dit jaar en vorig jaar hb geweest en voorkom dat natuurlijk graag.

Heb nog metazoa staan en dacht zelf aan evt senior priores of zoiets?

Maakt stalbedekking trouwens nog uit met hb gevoelig? Ze stond altijd op stro en twijfel nu om op vlas over te gaan.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:37

Ik zou het even aankijken in een vachtje aanmaken is energie gaan zitten, misschien trekt ze vanzelf bij.

Ik ben juist blij dat m'n pony op stro staat, heeft hij wat te knabbelen (en vlas ging hij ook eten, leek mij wat minder goed...).

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:44

Persoonlijk zou ik het eerst eens proberen met wat meer ruwvoer.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:31

Kan alleen maar weer doorgeven wat ik zelf, naar tevredenheid, geef aan mijn paarden waaronder 1 met chronisch ondergewicht ( maag- en hartpatiënt).

In volgorde van hoeveelheid en deze uiteraard per dier en naar behoefte aangepast:
Onbeperkt gespoeld hooi en/of gras (mijn HB paard wordt gelukkig niet getriggerd door gras)
Subli Seniores Priores
Hartog Lucerne
Pavo SpeediBeet
Subli Zonder

Ikzelf ben een absolute tegenstander van gebruik van vlas bij paarden ivm. verhoogd risico op levensgevaarlijke koliek .. zelfs het inademen van de kleine stofdeeltjes zou al gevaar op kunnen leveren en ophoping in de darmen kan nog fataler zijn dan dat van bv. zand.
Hier staan ze op Rapsodie (gehakseld koolzaadstro) vanwege voormalig paard dat koliek kreeg van stro eten, maar mocht een paard daar geen last van hebben/krijgen dan zou ik voor strobedekking kiezen ivm. mogelijkheid knabbelen.
En ook daar zijn natuurlijk weer keuzes en verschillen in, misschien kunnen deze links helpen : http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... tro-voeren en https://stadeko.nl/blog/verschil-gerste ... tarwestro/

Ik weet niet wat de achterliggende reden voor het scheren is geweest, maar ik persoonlijk zou daar niet voor kiezen omdat inderdaad vacht aanmaak en warm houden juist weer meer energie kost.
Ik voer al na mijn eerste mislukte laat-het-haar-maar-groeien paardenseizoen (zo'n 30 jaar geleden, leverde mij direct een ziek paard op) een streng deken beleid waardoor overdaad aan vachtgroei ( tot nu toe !) voorkomen wordt en de warmte van buitenaf komt waardoor dit minder energie van het lijf zelf vergt alsook zorgt voor makkelijker/minder energie vretende vachtwisselingen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:59

Bij Zhuf zie ik heel duidelijk ook haar ribben, maar ik hou het graag zo. Heb haar liever iets te schraal dan iets te vet. Gister weer naar Roosendaal geweest voor nieuwe schoenen. Blijkt dat Zhuf toch wel echt behoorlijk kantje boord gestaan heeft. Ze heeft echt een behoorlijk verbrede witte lijn.

Afbeelding

Wel zie je duidelijke goede afgroei vanuit de kroonrand.

Afbeelding

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:17

Voor mij een zéér herkenbaar beeld Aukelizzy : hier ook zéér brede witte lijn en nog altijd niet alles uitgewerkt & uitgegroeid ; alertheid blijft geboden om vooral ook de smid inderdaad tijdig zijn werk te laten doen (groei geeft ook standsverandering) maar Noah redt zich er verder prima mee en volgens mij jouw Zhuf blijkbaar gelukkig ook *D

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:37

Flinke brede witte lijn inderdaad. Maar wat een verschil met de afgroef nu :)

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:43

Let er wel een beetje mee op. Bij Lola dacht ik een tijdje geleden ook dat ze wel erg mager was, ribben waren erg goed zichtbaar en daarom was ik SP bij gaan voeren.
Tot ze een paar weken later met een verharde manenkam stond en ze toch wel flink was aangekomen. Maar die ribben bleven nog net zo zichtbaar, ik had me er gewoon enorm op verkeken.

Lola gaat nog wel prima, vanmiddag wordt ze geprikt om te kijken of ze PPID heeft.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:51

Bij mijn rondgeribde arabier zie je de ribben ook goed, vind ik eigenlijk wel goed, als je ze niet ziet is te dik!.

Ik geef haar nu nog wel wat luzerne erbij, voor de eiwitten en ze vind het heel lekker.
Verder al een paar uur op de wei, gaat tot nu toe goed, ze is heel fit.

Heeft gisteren ook weer nieuwe ijzers gekregen, ze kan nog niet zonder, ook erg verbrede witte lijn en rare uitgroei, draf is ook nog niet goed, maar verder voelt ze zich wel goed zo te zien, komt soms als debiel aangerend :+ . soort van renarabier :+

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:12

@wanderes

Als ik haar niet scheer dan krijgt ze ondanks een strict dekenbeleid een noordpoolteddybeervacht. Als we die niet scheren eindigen we met een vacht die op en duur niet meer opdroogt wat al eerder heeft geresulteerd in een pony die tot zijn ondervacht doorweekt was. Dus vandaar :)

Bedankt voor je tips! Ik neem ze mee, ik ga even kijken waar ik aan kan komen en dan beslissen!

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:54

Deni11 schreef:
Als ik haar niet scheer dan krijgt ze ondanks een strict dekenbeleid een noordpoolteddybeervacht. Als we die niet scheren eindigen we met een vacht die op en duur niet meer opdroogt wat al eerder heeft geresulteerd in een pony die tot zijn ondervacht doorweekt was. Dus vandaar :)

Bedoel je zoiets? :+


Afbeelding

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:49

Uiteraard hoeft niemand zich te verantwoorden voor gemaakte beslissingen ;) .. maar dacht al zoiets en inderdaad ook dát weer herkenbaar voor mij Deni.

Gelukkig hier nu niet gaande, maar wel bij mijn allereerste paard ..
Werd dus inderdaad ziek door aanmaak giga dikke poolberenvacht die door het zweten op warme momenten vanaf de huid zeiknat werd en dus inderdaad averechts werkte; daarna ook nog periode gehad waar hij nóg beroerder van werd: zweten hield op maar daardoor raakte hij zijn over-lichaamswarmte helemaal niet meer kwijt, óók niet goed ! :\
Heb die ellende maar 1 seizoen meegemaakt, blijkbaar was het bij hem gelukkig nog wel te keren met dekenbeleid.

Dus ook nu weer : per dier en situatie kijken wat het beste voor het dier is :j

@ Myra : wát een lekker dier <3 .. Hoe gaat het daar nu in het Hoge Noorden ?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:35

Myra schreef:
Deni11 schreef:
Als ik haar niet scheer dan krijgt ze ondanks een strict dekenbeleid een noordpoolteddybeervacht. Als we die niet scheren eindigen we met een vacht die op en duur niet meer opdroogt wat al eerder heeft geresulteerd in een pony die tot zijn ondervacht doorweekt was. Dus vandaar :)

Bedoel je zoiets? :+


[ [url=m/TvOatF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja {:) 8-)

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:31

@Wanderes: hihi heerlijke teddy is ze zeker <3 ik sta altijd versteld hoeveel vacht ze aanmaakt.
We zijn weer op goedkeuring van de DA stap ritjes aan het maken. Man wat voelt dat weer fijn!!

Afbeelding

Ze heeft wel héél veel zin om te lopen, had moeite om haar in te houden en ontspannen te laten lopen, blije gup. Ik vind haar iets ingevallen bij haar flank en dit had ze afgelopen winter ook (daarbij was ze toen ook te dun, vermoedelijk wat tandproblemen - propjes kuilgras tussen de kiezen). Nu even afwachten op bericht van de hooi analyse, en dan kunnen we in gesprek met de DA voor gericht voedingsadvies :)

De vetbulten op haar kont zijn al wat minder, maar haar nek blijft zo ontzettend hard (maar deze is volgens mij altijd hard bij haar geweest).
Weet iemand of dat enkel een teken van EMS of komt dat ook voor bij PPID?

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:46

Myra, ik weet niet of het al genoemd is, maar heb je magnesium geprobeerd? Dat heeft hier geholpen zodat de nek wat soepeler werd. Heeft ze ook vochtophopingen? Daar gebruik ik venkel voor. Voor de gevoelige hoeven zou je Ledum korrels kunnen gebruiken. Heel basic maar werkt bij ons erg goed!

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:02

@amoebje: ze heeft inderdaad vetophopingen bovenop de achterhand. Haar ribben kan ik nu goed voelen, maar ze heeft aardig wat vet ook op haar nek zitten. Deze foto is van vorige week:

Afbeelding

ik heb aardig wat supplementen in huis gehaald haha :+ (magnesium, vitamine B, Marstall Huf Regulator en Glucp Balance), maar ik gebruik ze nog niet. Beide ijslanders staan nu alleen op hooi, hebben een liksteen, en krijgen elke dag een halve schep Safe en Sound met probiotica (Gut Balancer van Protexin Equine Premium). Ik wacht even de hooianalyse af voordat ik verder wat dingen toe voeg :) hoopte dat ik die vandaag binnen zou hebben, maar dan maandag misschien.

Overigens loopt Gefjun die een maand geleden licht HB is geraakt heel goed (met én zonder hoefschoenen, zelfs op grind vind ik haar goed lopen). De andere IJslander (Gimli) daarentegen loopt wel gevoelig op grind, maar ik gok (en hoop) dat het even wennen is voor hem om geen ijzers te dragen. Hoefschoenen worden voor hem volgende week besteld, dus daar waar kan lopen we in de berm of op de velden.

Edit: ik lees nu dat je vochtophopingen bedoelt, niet vetophoping (scheelt 2 letters :+ ). Hoe kun je het verschil zien of iets een vocht- of vetophoping is?

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:37

Vanochtend is de hooi analyse binnen gekomen. Gelijk even in een tabel gezet en vergeleken met de behoefte op voervergelijk.nl.
In dikgedrukt de waardes die te laag of te hoog zijn gerekend per wat ze aan hooi per dag krijgen. Zit behoorlijk wat scheef.. -O-


Afbeelding

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:05

Hoe en wanneer zijn jullie weer begonnen met beweiden? Ik wil mijn pony graag weer op de wei hebben zodat ze niet meer alleen hoeft te staan. Het is bijna 3 maand geleden dat ze HB is geworden.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:13

Die van mij komen nauwelijks meer op gras. Ik neem het risico niet meer. Alleen Amber mag grazen omdat zij schraal blijft. Overigens vind ik na 3 maanden wel snel. Ik heb toen een jaar gewacht

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:14

Nu zeker niet.
Mijne gaan altijd bij de eerste nachtvorst er van af tot het voorjaar.
Nu was het een weekje eerder ivm weiland opgezegd ivm ons nieuwe plekje komende winter.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:48

Verschilt dat ook niet veel qua weide? Ik kan me voorstellen dat een schale bosweide anders is dan een "alleen maar gras weide", of zie ik dat verkeerd?

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:01

Maakt niet uit, alleen een wei in de schaduw is wat minder hoog in fructaan. Ook bestaat er speciaal graszaad met een laag fructaangehalte, ik weet echter niet hoe laag dat blijft met vorst en zon. Hier staan ze op een wei met weinig zon, twee uur per dag en de ppid-er met graasmasker.

hwn
Berichten: 4706
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:58

@Myra, is 5 kg hooi niet wat te weinig dan?

Hier is bekapper vandaag weer geweest, en die zei dat ze goede voetjes ah krijgen was. Ze loopt ook fijn onder het zadel, en heeft vandaag ook wat gedold met haar nieuw weidemaatje, n Fries veulen dat hier sinds gister op pension staat.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:14

@mysa: over het algemeen staat er minder gras in een bos weide toch? In ieder geval hier in Zweden, veel variatie aan planten/kruiden.

@hwn: is ruim een maand geleden met de DA besproken dat ze 5 kilo mogen hebben, niet meer. Ze krijgen nog wat extra stro om te knabbelen. Komende week in overleg met de DA wat erbij gevoerd moet worden om tekorten/scheve verhouding recht te trekken. Vooral Cu/Fe/Mn/Zn verhouding is erg scheef. En meer suiker dan ik had verwacht terwijl het met name Timothee gras is – de extreme droogte heeft ook niet echt mee geholpen.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:04

Ja, wel minder dan op een cultuurweide maar boswei is nogal een ruim begrip. (mijn IJslander met ppid krijgt ook zo'n vijf kg hooi, weegt ongeveer 350kg) De andere IJslander is aan de grote kant,1.48,geloof ik en die krijgt wat meer.