[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:28

Mijn weiland is op sommige plaatsen mega blubberig. Klei is dan een nadeel. Gelukkig vond ik de schoen later alsnog terug

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:16

Hallo allemaal,

Ik kom even zo binnenvallen, heb een vermoeden dat mijn oudje van 26 nog wel eens hoefbevangen kon zijn, dus ik lees even mee.
Hoefsmid komt van de week weer langs en afspraak met de dierenarts word ook gemaakt.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:12

Hier gaat het al een stuk beter op het 'zachte'! (Lees: kurkdroge weidepaddockgrond) Vandaag neem ik ze even mee voor een wandeling aan de hand buiten om te zien hoe ze het op het harde doet...

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:19

Gelukkig maar!! Hier gaat het ook beter nu het weer droger is.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:55

Hebben jullie trouwens tips hoe ik nu kan handelen, wat ik kan veranderen voordat de dierenarts komt? Mocht ze dus bevangen zijn?
Ik heb haar rijkere hooi voor op stal al verruilt voor arm hooi en krachtvoer geminderd.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:57

Stoppen met krachtvoer en vervangen door een vitamine brok. Je kunt het hooi afwegen op haar gewicht en eventueel even laten weken in water om voedingsstoffen uit te spoelen. Verder kun je weinig meer doen dan wachten. Maar de dierenarts komt vandaag meteen lijkt me?

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:01

Idd armer hooi, geen gras meer en bij flinke gevoeligheid even apart en op een kleiner stukje zetten. Qua krachtvoer mocht ik in de acute fase helemaal niets meer geven. Krijgt ze nu ook nog steeds niet, alleen een vitaminebrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:16

Armer hooi check, weide die aan de paddock vast zit is per vandaag ook gesloten, krachtvoer krijgt ze nu alleen een mini handje aangezien ze anders de stal afbreekt omdat de rest wel krijgt.
Vitamine brok nog niet kunnen kopen vandaag, maar staat morgen op de planning.
Bedankt allemaal, dierenarts word helaas pas volgende week, mijn vaste dierenarts is met vakantie en zijn collega’s zijn meer van de koeien etc.
Maar accuut is het ook niet meer aangezien ze sinds de smid is geweest (2 weken geleden) slecht loopt.

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:32

Hoefsmid was vandaag en helaas toch wat pulsatie ondanks dat ze beterder loopt dus toch weer even tijdje pijnstillers.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:33

Maar kan die andere dierenarts niet iig voor pijnstilling zorgen?

Ah klote zeg. Hopelijk snel weer op het goede spoor met de pijnstilling

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:39

Weet iemand toevallig of er een vloeibaar vitamine complex bestaat? Suikervrij? Die van mij krijgen geweekt hooi en omdat ik bang ben voor tekorten wil ik vitamines bijgeven. Echter wil ik op dit moment geen korrel geven omdat daar suiker inzit, ookal is het maar een kleine hoeveelheid. Ik spuit het liefst een vloeibare, suikervrije, vitamine complex direct in de mond.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:49

Vroeger had je van die vitamine pasta's in zo'n zelfde spuit als de wormkuren. Maar dat is volgens mij echt als boost te geven.

En ik kwam deze tegen
https://www.paardenkruiden.nl/vitamine/ ... qoEALw_wcB

Maar ik vraag me af of suikervrij echt bestaat. Tegenwoordig lijkt overal suiker in te zitten. En ansich is een beetje suiker ook niet slecht

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:57

https://www.liquihorse.nl/liquihorse-basis-1liter
Er staat alleen niet bij hoeveel suiker/zetmeel er in zit.
En anders een vit/minpoeder mengen met water of olie? Volgens mij zitten in de meeste supplementen wel een kleine hoeveelheid suiker/zetmeel.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:13

Aukelizzy, gewoon extra kruiden ter ondersteuning zijn geen optie? Ik ken spijtig genoeg ook geen vloeibare zonder tonnen suiker... -O-
Ik geef momenteel de kruidenmix van horse complete en ze doet het super! Gisteren gaan wandelen en we hebben weliswaar niet gedraafd op het harde, maar er zat nogal snelheid achter... Geen zielig achter me aan gesleep :') Ging heel goed op kasseien, straat, grind,...

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:27

Aukelizzy schreef:
Weet iemand toevallig of er een vloeibaar vitamine complex bestaat? Suikervrij? Die van mij krijgen geweekt hooi en omdat ik bang ben voor tekorten wil ik vitamines bijgeven. Echter wil ik op dit moment geen korrel geven omdat daar suiker inzit, ookal is het maar een kleine hoeveelheid. Ik spuit het liefst een vloeibare, suikervrije, vitamine complex direct in de mond.


Ik geef om die reden de vitaminepoeder van phytonics.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:45

Slmt9 schreef:
Aukelizzy schreef:
Weet iemand toevallig of er een vloeibaar vitamine complex bestaat? Suikervrij? Die van mij krijgen geweekt hooi en omdat ik bang ben voor tekorten wil ik vitamines bijgeven. Echter wil ik op dit moment geen korrel geven omdat daar suiker inzit, ookal is het maar een kleine hoeveelheid. Ik spuit het liefst een vloeibare, suikervrije, vitamine complex direct in de mond.


Ik geef om die reden de vitaminepoeder van phytonics.


Zit daar helemaal geen suiker in? En zou ik dat eventueel in olie kunnen mengen en direct in de mond spuiten?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:46

Kirania schreef:
Aukelizzy, gewoon extra kruiden ter ondersteuning zijn geen optie? Ik ken spijtig genoeg ook geen vloeibare zonder tonnen suiker... -O-
Ik geef momenteel de kruidenmix van horse complete en ze doet het super! Gisteren gaan wandelen en we hebben weliswaar niet gedraafd op het harde, maar er zat nogal snelheid achter... Geen zielig achter me aan gesleep :') Ging heel goed op kasseien, straat, grind,...


Wat voor kruiden geef jij precies?

De rest ook allemaal bedankt voor het meedenken!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:45

Ik heb een meting laten doen bij Horsecomplete, daaruit kwam blijkbaar dat ze veel moeite had met ontgiften en de spijsvertering. Op goed geluk geprobeerd en ze loopt nu na een paar dagen echt al veeeel beter... een echte aanrader!

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:42

Aukelizzy schreef:
Slmt9 schreef:

Ik geef om die reden de vitaminepoeder van phytonics.


Zit daar helemaal geen suiker in? En zou ik dat eventueel in olie kunnen mengen en direct in de mond spuiten?


Ik meen van niet. Die van mij is 3 keer in 1 jaar bevangen geweest, inmiddels 2 jaar geleden de laatste keer. Dus ik wilde ook veilig voeren.
Je geeft ook maar 12 gr per keer, onderhoudsdosis is 6 gr.
Ik doe altijd een bodempje water of olie in een emmer om poeders vloeibaar te maken en meng het dan door grasmix heen.
Zou eerder water in een spuit dan olie doen ivm verstoppen, maar dat moet je toch testen..

Bo_Y

Berichten: 4563
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:31

Hier 2 weekjes geleden mijn Fjord tegen bevangen aan.
Ze was in haar rug gebeten, dus weekje vrij omdat er geen zadel op kon en wel op het gras..
Op het harde was ze gevoelig, in de bak niets te zien.
Pony van het gras af gehaald en gaan wandelen in de bak.(in overleg DA)
Na 2 dagen liep/rende ze haar stal weer uit om te wandelen. Nu het werk maar weer opgepakt.
Hoefsmid kon niets merken aan de hoeven gisteren.
Dus hoop dat we er met een sisser vanaf komen.. maar gras blijft een nogo even en lekker werken om af te vallen..

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:17

@Bo_Y, dit dus. Op zand geen probleem, maar hier is nu eenmaal nergens zand :+ Wat goed dat het al zo snel beter gaat! Hier gisteren terug begonnen met buiten stappen na een week. Ze staat op een heus dieet nu van verticaal hooi, en ze is iets aan het vermageren nu. Met iets bedoel ik wel echt weinig, wát een gedoe om daar iets af te krijgen. Om de twee dagen krijgen ze een extra stuk gras bij.

Ze ging wel heel goed, het harde was duidelijk nog wat moeilijk en liep ze gevoeliger en voorzichtiger, maar zodra een tipje van haar hoef dan losse grond raakte was het gedaan met de kalmte _O-

Hoe bouwen jullie terug op?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:47

Die van mij loopt gelukkig weer goed!
Toen ie weer aardig liep ben ik rustig aan wat aan de hand gaan stappen, wat licht longeerwerk gedaan en gisteren voor het eerst weer erop, een half uurtje gestapt, hondjes lekker mee en genieten maar!

Ik durf m alleen echt niet meer op het gras te zetten voorlopig wat erg jammer is want daardoor kan ie niet met de rest van de kudde mee.
Hij krijgt ook nog steeds geen krachtvoer. Hij kreeg nooit veel maar ik wil hem toch wel weer een klein beetje gaan geven.
Hij krijgt nu ook geen vitamine brok want dat eet hij niet als ik er niks doorheen meng, de zeikerd :+

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:50

Je kan ook wat grasbrok proberen. Of bijvoorbeeld safe and sound van dodson and horrell. Dat ruikt heerlijk en eten de meeste paarden graag

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:29

Inderdaad! Ik zou zeggen, probeer die van agrobs eens als je eraan kan raken. Geeft voldoende energie maar ze hebben een mooie graanvrije lijn en een paar grasbrokken. :)

Hier is het gras enorm hoog en uitgegroeid zeg maar, dus ze hebben er geen van beiden problemen mee, gelukkig.

@bcd, is het meteen op de grote volle weide dan bij jullie?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:13

Ik voer nu agrobs aspero en alpengrun waar ik vs200 en agrobs aminopur door heen meng ... puur de balancer en de amino eet ze echt niet
Maar met de aspero en de alpengrun eet ze haar bakkie met smaak leeg

Verder krijgt ze afgemeten porties hooi

Gras gaat ze volgend seizoen pas weer op en de groep gaat ze in zodra die van het najaar het land niet meer of
Bijna niet meer op gaan