[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:58

Nee ik kijk er niet na.
Ik kijk maar de nacht temperatuur en hoeveel zonlicht er is, of hoe warm het overdag is.
Of het veel of weinig heeft geregend etc...
Momenteel komen gewoon beide er niet op.
Kort gras wat al wat warmte had gekregen maar geen regen, nu hebben we regen en kou.
Dus suikerbommetje totdat het warmer word en het gras langer is.

Normaal mocht mijn stinker dus in de namiddag de weide op. Maar ze groeide in 1 week zo dicht dat ze er nu ook niet op komt, ook niet voor een half uurtje....
We zien met een week of 2 wel weer

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:24

Het is bijna niet te geloven... een week geleden heb ik met spoed de dierenarts gebeld omdat mijn arme pony niet kon lopen en vandaag was ze als een idioot door de bak aan het stuiteren!
Ik mag van Utrecht vanaf woensdag de buut gaan verlagen, maar ik zou het bijna nu al gaan doen. Ze loopt gewoon 100% goed en ze stikt van de energie!

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:32

Ik lees graag mee.
Hier een fjord die helaas al 1 keer goed hoefbevangen is geweest en eind vorig jaar lichte bevangenheid.
Nu letten we heel goed op.
En hopen het buiten de deur te kunnen houden.
Zetten hem maximaal een paar uurtjes per dag op de wei.
En hij krijgt wel extra hooi i.v.m darm problemen anders

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:09

Petra_O schreef:
Het is bijna niet te geloven... een week geleden heb ik met spoed de dierenarts gebeld omdat mijn arme pony niet kon lopen en vandaag was ze als een idioot door de bak aan het stuiteren!
Ik mag van Utrecht vanaf woensdag de buut gaan verlagen, maar ik zou het bijna nu al gaan doen. Ze loopt gewoon 100% goed en ze stikt van de energie!


Wat een fantastisch nieuws. Wees ook een beetje trots op jezelf. Van alle moeilijke keuzes die je moest maken, heb je de goede keuzes gemaakt!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:45

Heb je niet het gevoel dat je in bubbeltjesplastic in wil pakken omdat ze heel moet blijven O:) maar wauw wat onwijs goed!!!

Ik vind de fructaanindex een leuke richtlijn maar omdat er maar een paar plekken gemeten worden blijft het een richtlijn. Beetje gezond verstand, kijken naar je weiland en beheer en dan inschatten of het kan. Met koude nachten is gras sowieso een nee. Fructaanindex ziet natuurlijk niet hoe lang of kort jouw gras is en hoe de wei eruit ziet. Hier gaan ze straks weer eind van de middag het land op denk ik. Hoe leuk dat gras ook is, met die kleintjes is 24/7 gras een utopie. Vorig jaar stonden ze dagelijks 3-4 uur op het gras vanaf een uur of 5 in de middag vaak.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:52

Slmt9 schreef:
Petra_O schreef:
Het is bijna niet te geloven... een week geleden heb ik met spoed de dierenarts gebeld omdat mijn arme pony niet kon lopen en vandaag was ze als een idioot door de bak aan het stuiteren!
Ik mag van Utrecht vanaf woensdag de buut gaan verlagen, maar ik zou het bijna nu al gaan doen. Ze loopt gewoon 100% goed en ze stikt van de energie!


Wat een fantastisch nieuws. Wees ook een beetje trots op jezelf. Van alle moeilijke keuzes die je moest maken, heb je de goede keuzes gemaakt!


Wat lief dat je dat zegt! Ik weet niet of ik echt trots op mezelf ben, vooral op mijn pony denk ik. Ik wordt wel knettergek van haar, ze is zo baldadig :D . Voelt zich duidelijk beter.


Sappos schreef:
Heb je niet het gevoel dat je in bubbeltjesplastic in wil pakken omdat ze heel moet blijven O:) maar wauw wat onwijs goed!!!


JA!!! Ik heb haar na drie rondjes rennen maar weer gepakt en ben maar een beetje aan de hand gaan stappen, ik vond het zo eng... ze hebben bij Utrecht niets gezegd over wel of geen beweging geven, alleen dat ze lekker buiten mag spelen. Dat die pony dan gelijk al steigerend en bokkend de bak door gaat racen...


Afbeelding

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 22:58

Wat heerlijk Petra! Maar doe de Bute wel echt zorgvuldig en rustig afbouwen, anders krijg je misschien toch zomaar een terugval en dat wil je echt niet op dit moment.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:07

Dat doe ik ook hoor, ik houd me netjes aan het advies! Tot die tijd toch maar proberen pony een beetje rustig te houden, ik wil niet dat ze door de pijnstillers iets gaat overbelasten...

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 07:39

Ah die voelt zich duidelijk beter wat fijn! Hoeveel bute krijgt ze nu nog?

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:52

Super fijn Petra!


Die van mij staat sinds 2 dagen op een half zakje buut. En durf t haast niet te zeggen; het lijkt goed te gaan!

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:02

Stal_Fiore schreef:
Super fijn Petra!


Die van mij staat sinds 2 dagen op een half zakje buut. En durf t haast niet te zeggen; het lijkt goed te gaan!


Wat fijn dat ze eindelijk de goede kant op gaat! Wanneer mag jij weer verder afbouwen?


Eliana schreef:
Ah die voelt zich duidelijk beter wat fijn! Hoeveel bute krijgt ze nu nog?


Ivy krijgt nu 2 keer per dag een half zakje en woensdag mag ik dat halveren. Verder hebben ze me geen afbouwschema gegeven. Zoals het nu gaat ga ik denk ik na vijf dagen weer halveren en als ze dan goed blijft na een paar dagen stoppen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:39

Ik kijk naar 2 apps. Mijn land is niet bemest. En vanuit daar maak ik een inschatting.
Nicky gaat gelukkig super goed, ben nu bezig om hun track iets te verlengen. Elke 3 dagen schuif ik het draadje op. En dan kunnen ze toch weer wat meters rennen. Wat ook super belangrijk is.
Probeer vaak wel als ik draadje opzet dat mijn oudste pony als eerst het door heeft.

En goed nieuws wij hebben vanmorgen te horen gekregen dat de financiering van onze woning rond is.
En we weten sinds een paar dagen dat we gezinsuitbreiding krijgen. 2 knappe Shetlanders. Turbo en Porsche. Ze zijn echt heeel klein. Ga binnenkort ff bij ze langs om te knuffelen en te meten. En zal dan ook een leuke foto maken van ze

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:22

Slmt9 schreef:
Petra_O schreef:
Het is bijna niet te geloven... een week geleden heb ik met spoed de dierenarts gebeld omdat mijn arme pony niet kon lopen en vandaag was ze als een idioot door de bak aan het stuiteren!
Ik mag van Utrecht vanaf woensdag de buut gaan verlagen, maar ik zou het bijna nu al gaan doen. Ze loopt gewoon 100% goed en ze stikt van de energie!


Wat een fantastisch nieuws. Wees ook een beetje trots op jezelf. Van alle moeilijke keuzes die je moest maken, heb je de goede keuzes gemaakt!


Precies!!!

Super fijn dat Ivy zo goed gaat Petra!!!

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:18

Ik lees nog wel mee in dit topic maar post niet veel meer omdat mijn paard volledig hersteld is.
Maar ik wil jullie nog even een link geven naar een andere fructaanmeter in het gras.
Deze vind ik een completer beeld geven.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:10

swatch schreef:
Ik lees nog wel mee in dit topic maar post niet veel meer omdat mijn paard volledig hersteld is.
Maar ik wil jullie nog even een link geven naar een andere fructaanmeter in het gras.
Deze vind ik een completer beeld geven.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/


Dank je wel!

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:05

Petra_O schreef:
Stal_Fiore schreef:
Die van mij staat sinds 2 dagen op een half zakje buut. En durf t haast niet te zeggen; het lijkt goed te gaan!


Wat fijn dat ze eindelijk de goede kant op gaat! Wanneer mag jij weer verder afbouwen?


Wanneer ik denk dat ze goed genoeg gaat om er nog wat af te halen. In overleg met m’n bekapper

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:05

Super Marjo! Dat vraagt natuurlijk wel om foto’s van de twee kleintjes!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:54

Stal_Fiore schreef:
Super Marjo! Dat vraagt natuurlijk wel om foto’s van de twee kleintjes!


Als ik er binnenkort weer ben zal ik eens een leuke foto van ze maken *\o/*

BarbaraNova

Berichten: 4204
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:11

Heeft iemand hier ervaring met het voeren van Primeval Gelatinaat en HB / EMS?

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:02

ik voer op dit moment een combi van Cavalor Fiberforceen de Cavalor Pianissimo we zijn aan het kijken om hem alleen maar op de cavalor fiberforceen te zetten en de Cavalor Pianissimo te laten vervallen.
de Cavalor Pianissimo kreeg hij als eerste omdat hij best heet kan zijn en toen was de fiberforceen nog niet op de markt.
het is een fjord die beperkt weide krijgt.
wel zo veel mogelijk hooi, dat het het bijna onbeperkt is.
het hooi dat hij krijgt is arm hooi.
hij krijgt zeker 5 dagen in de week beweging en staat op dit moment 27-7 buiten.
waarvan ongeveer 4 uur op een korte weide.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:02

Ik ben zo intens gelukkig! Het hooi is er.
Hopelijk gaat Nicky het hier ook goed op doen. En heb nu ook eindelijk stro
Afbeelding

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:38

Nee, sorry Barbara, geen ervaring.

Lekker Marjo!


Mijn paardje krijgt morgen een maatje in de paddock. Een merrie die rondom bevangen is (geweest).
Ik vind t best spannend, beide zijn echte merrie-merries. De mijne staat al 8 maanden alleen, dus geen idee hoe ze gaat reageren. De andere is best een pittig ding en loopt een stuk beter dan die van mij (ook al gaat die van mij best lekker). Hopen dat het goed gaat.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:36

Oeh ja zoiets is altijd wel wat spannend Stal Fiore! Worden ze wel rustig aan elkaar voorgesteld (als in: eerst draadje er tussen en daarna veeeeel ruimte?).
In zo’n paddock die je liet zien (geloof dat jij dat was tenminste) is natuurlijk vragen om problemen. :=
Wel super fijn dat ze een maatje krijgt, komt vast goed!

Marjo; ook van Venhorst? Mooi spul hè!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:08

Kyno schreef:
Oeh ja zoiets is altijd wel wat spannend Stal Fiore! Worden ze wel rustig aan elkaar voorgesteld (als in: eerst draadje er tussen en daarna veeeeel ruimte?).
In zo’n paddock die je liet zien (geloof dat jij dat was tenminste) is natuurlijk vragen om problemen. :=
Wel super fijn dat ze een maatje krijgt, komt vast goed!

Marjo; ook van Venhorst? Mooi spul hè!


Ja van venhorst. Zooo happy mee!!

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 10:37

Stal_Fiore schreef:
Nee, sorry Barbara, geen ervaring.

Lekker Marjo!


Mijn paardje krijgt morgen een maatje in de paddock. Een merrie die rondom bevangen is (geweest).
Ik vind t best spannend, beide zijn echte merrie-merries. De mijne staat al 8 maanden alleen, dus geen idee hoe ze gaat reageren. De andere is best een pittig ding en loopt een stuk beter dan die van mij (ook al gaat die van mij best lekker). Hopen dat het goed gaat.


Spannend hoor! hoe is het gegaan met de dames? Wel fijn dat ze een maatje krijgt, daar knappen ze mentaal vaak behoorlijk van op.

Ivy gaat nog steeds super. De bute is een paar dagen geleden gehalveerd en ik zie geen enkel verschil in hoe ze loopt. Ze kwam vanmorgen op een drafje achter de voerkar aan. Na het weekend gaan we het eens zonder bute proberen.

De metformine is alleen wel een beetje een drama. Ik geef het met een spuit en ze vind het echt heel vies... Ze gaat al in protest als ze mij met die spuiten ziet komen en vanmorgen heeft ze de spuit doormidden gebeten... Ik meng het met een beetje wortelpuree, maar dat maakt niet echt verschil. Morgen maar appelmoes proberen, ook al zit daar iets meer suiker in. Iemand nog een idee hoe ik het smakelijker kan maken?