[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:25

Sinds gisteren staat mijn merrie jammer genoeg ook bevangen :( Ik weet dat ze te dik staat maar door haar artrose mag en kan ze niet meer werken en jammer genoeg hoeft ze nog maar naar eten te kijken en ze wordt al dik. Ze eet zelf ook gewoon zo graag, de andere zie je vaak eens niets doen of rusten, zij staat altijd met hoofd omlaag en eten maar...
Daarnaast is ze drachtig en uitgerekend voor begin juli, dus ik wou ze toch graag een beetje op de weide. Vroeger heeft ze ook altijd op de weide gestaan. Maar nu was het blijkbaar toch te veel. Momenteel krijgt ze pijnstillers die mogen voor een drachtige merrie en daarnaast enkel nog hooi. Voorlopig afwachten hoe ze evolueert. Het lijkt acuut te zijn en nog niet per sé chronisch. Hoefsmid is ook geweest maar kon nog niet erg veel voor haar doen.
Ik hoop dat ze toch nog terug op de weide gaat mogen ooit maar dan eventueel met graasmasker. Zijn er hier ervaringen mee? Voor het veulen later dit jaar zou het natuurlijk fijner zijn dat ze toch wat op de weide kan.
Ik hoop natuurlijk eerst en vooral dat mijn merrie er toch weer wat door komt en van de pijn vanaf geraakt. Het is zo erg om je merrie zo te zien staan. Ze blijft anders zelf wel zo positief, oortjes naar voor, hinniken als ze mij ziet komen (in de hoop van eten te krijgen :(:) ) en ze zou nog steeds alles doen om aan eten te geraken. Eigenlijk is het een shet in paardvorm zou je kunnen zeggen. Ik heb geen flauw idee wat ik moet verwachten en wat ik nog kan doen?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:38

Drachtigheid maakt het nog gecompliceerder lijkt me. Je merrie draagt een veulen mee en er zal meer druk op haar hoeven staan dan bij een niet drachtig paard. Ik zou in jouw geval naar een goede kliniek gaan waar ze ervaring hebben met hoefbevangenheid, artrose en drachtigheid. Ik kan zelf visdonk aanraden uit eigen ervaring (hoewel de mijne niet drachtig was gelukkig). Een goede smid kan je paard de goede weg op helpen en de dierenartsen kunnen je advies met voeding geven

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:47

Drachtigheid maakt het allemaal wel wat gecompliceerder en naarder... ze wordt natuurlijk daardoor nog zwaarder en daarnaast kan je mogelijk niet alle medicatie gebruiken. Lastig zeg! Ik snap je hoop ook dat ze ooit weer op het gras zal kunnen, zeker straks met een veulen aan de voet. Maar ikzelf zou daar wel erg huiverig voor zijn. Met een masker is het misschien te doen, maar ik heb altijd toch het idee dat het ietwat beperkt in sociale contacten en juist die zijn straks met een veulen enorm belangrijk. Ik zou idd even kijken of er een kliniek is die hier ervaring mee heeft. Verder toch, iig dan voorlopig, van het gras afhouden. Sterkte! :(:)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:56

Ja voorlopig blijft ze van het gras af inderdaad. Ook al is ze daar zelf niet zo met akkoord. Maar haar zo met pijn zien, dat is nog vele malen erger. Voorlopig vervoer ik haar liever niet, ze stapt niet zo makkelijk en dan ineens een lange rit op de camionette lijkt mij niet heel erg aangenaam. Dus voorlopig eerst proberen haar in elk geval al comfortabeler te krijgen zodat ze zeker niet aborteert. En daarnaast enkel hooi. Dat was ook het advies dat ik zondag heb gekregen van de dierenarts die is langs geweest.
Ja dat masker is verre van ideaal, ik vind het echt heel moeilijk om te weten wat wel/niet kan.

miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:47

Ik heb even jullie mening nodig,
mijn paardje staat ergens anders op de weide (kleigrond met veel gras)daar verzorgd en rijd een leuk meisje hem, al 4 jaar. Nu het geval, sinds 2 wkn stonden ze weer dag en nacht op de wei.Van de ene op de andere dag liep hij heel gevoelig,leek hoefbevangen. Dit hebben we 1 dag aangekeken maar werd steeds erger dus hij is nu naar huis gekomen en op de paddock gezet. Na 1 week is hij weer geheel kreupelvrij, gelukkig.!! Nu mijn vraag ,wanneer zouden jullie hem weer terug op het gras zetten en hoe lang per dag ?
Hier thuis kan ik zelf doseren ,daar op stal moet ik het uit handen geven met de nodige instrukties en vertrouwen maar zij mist hem natuurlijk en wil hem graag weer terug hebben bij haar in de buurt. Onze wei is op zandgrond en veel minder gras dan daar. Wat en hoe zouden jullie het doen?
Laatst bijgewerkt door miga op 16-04-19 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:01

Bij jou laten staan. Heel simpel, het is jouw paard en jouw verzorgster heeft helemaal niets te willen. Zeker niet als het om de gezondheid gaat van jouw paard en zij 'hem niet kan missen'.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:53

Ik zou nu sowieso oppassen met op het gras zetten. Het fructaangehalte was de afgelopen dagen heel hoog (koude nachten, veel zon overdag). Zhuf is chronisch hoefbevangen en loopt alleen op de wei als het fructaan laag is. Vanacht is het hier boven de 5 graden geweest, dan kunnen ze het beste meteen rond zonsopgang naar buiten en voor 9.00 sochtends eraf. Ze mag dan 30 minuutjes grazen. Zou die van jou zeker niet zomaar de wei terug op klappen. Vragen om problemen.

WelshJewels
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-01-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:40

Mijn merrie is helaas vorig jaar november ook bevangen geraakt tijdens haar dracht. Toen is ze gelijk van het land gehaald en moest ze op een dieet wat natuurlijk heel lastig is met een dracht, toch is ze zeker wel wat afgevallen. Nu heeft ze sinds drie weken een veulen en gaat ze nu 8,5 uurtjes het land op met graasmasker, wel met opbouw. Het gaat nu goed maar hou haar nauwlettend in de gaten, op het zand ben ik geen fan van met veulen omdat veulens gauw zand gaan eten.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:44

hier zijn we bezig met de paddock "hoefbevangenproof" te maken. pony heeft nu een aantal weekjes op stal gestaan en komt in de loop van de week hopelijk weer naar huis! maar voordat het zo ver is moeten er nog een aantal dingen gebeuren, en heb ik daar een paar vragen over hoe jullie het het liefste zouden willen zien.

ze komt samen met haar andere welshvriendinnetje in een paddock zonder gras te staan, (geen zand, gewoon gedroogde kleigrond) dan gaan we de weidegang opbouwen tot 3 a 4 uurtjes per dag. derest van de tijd zullen ze hooi krijgen. maar hoe kan je dat het beste geven?
wij hebben grote hooiruiven waar ze met zij allen uit eten (inclusief de 4 anderen dus, nu worden dat 2 apartje groepjes) maar is een hooinet niet beter? en geven jullie wel onbeperkt? of bijv elke ochtend en avond een net?

mijn pony laat zich moeilijk vangen in de wei, ondanks ze een graasmasker om krijgt... dus is het plan om ze elke dag als ze net van de wei komen een paar brokjes te geven, puur zodat de pony's het niet erg gaan vinden om weer gescheiden te worden van de groep. maar welke brokjes hebben nou echt de minste suikers? ponylief krijgt nu "pavo natures best" in combinatie met de medicijnen op aanraden van de dierenarts. kunnen we dit gewoon blijven geven? of zijn er brokjes die door andere dierenartsen worden aangeraden?

als laatste een vraag wat betreft de weidengang. het fructaan is 's nachts veel lager dan overdag (tijdens zonuren) heb ik begrepen. is het geen oplossing dat ze dus gewoon wel de hele nacht op de wei kunnen? of zijn die paar uren zon hele vroeg in de ochtend (tot een uur of 8) al te veel?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:16

in de nachten als de temperatuur hoog genoeg blijft/is wordt het fructaan wat in de dag is aangemaakt verbruikt, s ochtends vroeg is, indien de temperatuur s nachts hoog genoeg is, het fructaan gehalte het laagste. je kan het nalezen op oa paardnatuurlijk hoe het werkt, s van veel factoren afhankelijk, regen, bemesting, zon, temperaturen. Een pony die pas bevangen is geweest nu al weer op de wei al is het een half uur is naar mijn idee niet verstandig, loop je een erg hoog risico dat de pony meteen weer bevangen raakt.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:32

Voor brokken zou ik vooral kijken naar het percentage suiker en zetmeel. Dat zo laag mogelijk en in ieder geval het liefst onder de 10 procent. Hier krijgen ze marstall force. Natures best zat jaren terug veel zetmeel in. Geen idee of ze dat inmiddels hebben aangepast.

Die van mij staat niet op gras. Amber is te dun en die mag iedere dag een uurtje grazen. Verder krijgen ze onbeperkt graszaadhooi gemengd met 2 grote plakken weidehooi.

Grietje loopt nu al een paar dagen zonder hoefschoenen :D ik vijl nu iedere week een stuk van haar verzenen af en dat doet echt wonderen

LouB
Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zundert

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:05

Ik kom even binnenvallen en het advies van jullie ervaringsdeskundigen vragen. Mijn pony staat sinds afgelopen vrijdag hoefbevangen. Zaterdag is de da er direct bij geweest en gaf hij aan dat hij nog niet bevangen was maar er tegen aan zat. Hij heeft toen metacam gegeven. Aangezien wij geen paddock hebben staat hij op advies van de da op boxrust.
Gisteren ging t ineens berg afwaarts en wilde hij alleen maar liggen. Sochtends nieuwe medicijnen gehaald (butagran, soort aspirine en relaquine) Dierenarts is er smiddags weer bijgeweest en heeft m nog een pijnstiller extra ingespoten. Savonds en vanochtend stond hij netjes in z’n stal overeind en heeft hij wat gegeten.
Sinds vanmiddag 12u is hij weer gaan liggen en wilt hij niet meer overeind. Da geeft aan m vooral te laten liggen en als hij binnen een paar dagen niet opknapt dat we dan moeten denken aan inslapen. Pony is inmiddels 27, dus heeft niet het eeuwige leven uiteraard. Echter zie ik hoeveel pijn hij momenteel heeft en wil ik hem ook niet nog dagen laten lijden..
Wat vinden jullie een reële termijn dat ik dit aan moet kijken en de kans moet geven? Ik heb hem inmiddels 20 jaar en hij heeft nog nooit iets gehad...

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:13

Lou, :(:) zelf ooit de da gevraagd mijn 27 jarige in te slapen. Was zijn 3e keer dat hij bevangen raakte maar toen ook zo erg dat hij ging liggen de keren daarvoor niet. Ondanks mijn verzoek wilde deze dienstdoende veearts het aankijken, ik heb toen gezegd oke maar geen pijn, de dag erna heeft hij weer veel pijnstiller gehad maar hielp niets de dag erna heb ik echt de knoop doorgehakt. Ik had hem 23 jaar en wilde hem dat lijden voor misschien nog 2 redelijke jaren niet aandoen.
Heel moeilijk, kijk eerlijk naar je paardje. Als ze nooit eerder bevangen zijn geweest en verder nog 100 % procent goed op benen, zou je het nog kunnen proberen

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:25

Lastige situatie. Gewoon goed je gevoel volgen. Ik zou idd even kijken of de medicatie zijn werk gaat doen. Anders kun je mss nog buut vragen in combi met maagbeschermer. Als hij iig een beetje redelijk kan staan kan je smid hem bekappen. Als het hoefbeen weer paralel komt te staan met de bodem dan kan dat veel verlichting geven. Eventueel een ijzertje eronder. Al zijn foto's dan wel aan te raden. En om hem te kunnen bekappen is het wel noodzakelijk dat de pijnstilling aanslaat.

Zelf heb ik het bij mijn 19 jarige pony wel wat langer aangekeken maar ik had sterk het gevoel dat de kliniek waar ik liep wat verkeerd deed of over het hoofd zag. Daar raadden ze inslapen aan maar ik kon het niet. Als second opinion naar mijn oude kliniek gegaan. Ik ben nu 3x bij mijn oude smid geweest en ze is van de medicatie en loopt nu zelfs zonder hoefschoenen. Terwijl ik dagen had dat inslapen me de beste oplossing leek. Jij kent je pony het best en weet denk ik wanneer het klaar is.

LouB
Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zundert

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:48

Bedankt voor jullie reacties...
Het is zo naar om m te zien liggen en de kracht niet te hebben om overeind te komen.. Dat gun ik m niet na die 20 prachtjaren die we hebben gehad. Tegelijkertijd weet ik dat ik niet kan verwachten dat hij met een dag of 2/3 weer opgeknapt is en dat ik het wel een kans moet geven.. Maar hoe lang.. Hij heeft nooit iets gehad en was een ijzersterke pony. Maar idd als hij opknapt, hoe lang heeft hij dan nog en hoe lang zal t goed gaan..

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:01

Oh wat rot en wat ontzettend moeilijk zeg... Wanneer is het klaar en hoe lang kijk je aan. Zo lastig! Zelf zou ik het denk ik wel paar dagen aan kijken maar als het voor het weekend niet verbeterd misschien wel een knoop doorhakken. Maar dat is Hoe ik nu aan de zijlijn erover denk. Misschien is als ik er zelf in stal heel anders. Heel veel sterkte iig.... Hoop echt dat er snel verbetering in zit!!

Hier gaat het goed maar vind het gras echt eng. De grote staat nu 4 uur maar mijn pony hooguit een half uur met masker. Vind het dood eng. Ze is bevangen geworden van een verkeerde kuil baal maar wil het risico niet lopen op een terugval. Al heb ik nu met dat half uurtje al het idee dat ik net vuur speel. Ik voel elke dag voetjes maar dat zegt zo weinig. Pulsatie lukt mij niet te voelen, voelde ik ook niet toen ze het op de kliniek had ... Dus kan ik ook niet checken

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 05:28

Ik snap dat gevoel van met vuur spelen. Ikzelf heb een jaar gewacht voordat ik ze weer even op het gras liet lopen en dat was nog eng.

Overigens hield ik de nek aan als richtlijn. Werd die opgezet en dikker dan een week geen gras

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 06:43

Ohh dat gevoel van met vuur spelen heb ik op het moment ook heel erg! Ik wil Zhuf wel wat gtas gunnen maar vind het zo eng! Sta ook 3x per dag spastich aan haar voeten te voelen haha. Zhuf gaat nu drie keer per week een uurtje het gras op. Ik hou daarbij heel erg rekening met het fructaan gehalte. Het beste moment om te grazen is op dit moment sochtends vroeg voordat de zon op is ( maar wel met een nachttemp boven de 5 graden en zelf hou ik boven de 10 graden aan) of smiddags op een dag waarbij de temp boven de 15 graden is en het de hele dag bewolkt is. Dan is het fructaan gehalte laag. En sta ik nu dus 3 dagen in de week sochtends heel vroeg op stal ( heb haar van de wei voordat de zon echt opkomt ). Iedereen verklaart mij voor gek, maar he je moet er wat voor over hebben he hahaha

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:27

Ik blijf het gras ook zo eng vinden! Het is nu 8 jaar geleden dat hij het ergste hb is geweest (aan 4 benen en ook het liggen, niet willen lopen). Afgelopen jaar te 'enthousiast' geweest, omdat het de jaren ervoor steeds beter ging. Te snel een halve dag op de wei gelaten. Was er wel snel bij en hij heeft toch nog redelijk wat van het weidesseizoen mogen meedoen. Met soms wat korter op de wei of een korte pauze paddock arrest.

Dit jaar wel voorzichtig aan gedaan, opgebouwd tot nog geen 1,5u op de wei en nu al hb. Ik baal zo ontzettend en het blijft zo onvoorstelbaar. Deze keer ging het ook zo snel, hij liep wat voorzichtiger op het harde, meteen wei korter gedaan (half uurtje), maar de dag erna veel slechter, dus helemaal van het gras. Echt eerst nog een paar dagen slechter, hij liep gelukkig nog wel. Dus gestapt in de bak. Ineens met sprongen vooruit! Zo blij.

Ik zat wel meteen met m'n handen in het haar en wilde het bijna opgeven. Zo ver als het is gegaan 8 jaar geleden wil ik echt niet meer, wil ik hem niet aandoen... Hij heeft nu pijn, maar kan het aan. Toen zag ik het in z'n ogen, hij sloot zich af en leefde alleen op als ik er was. Al ging erna het herstel ook snel (achteraf gezien).

Voor degene met een hb paardje, luister naar je gevoel en probeer objectief naar je paard te kijken.

Wel goed om te lezen dat er meer mensen zijn die hun paard op gras laten. Het voelt gewoon zo tegenstrijdig. Ik gun het hem zo, maar vind het zo eng, wil m geen pijn zien lijden en wil m echt niet kwijt. Dus ja, hier ook het gevoel van spelen met vuur. Mijn pony leeft voor gras en zoals het nu gaat zal ik het waarschijnlijk vanaf t weekend weer opbouwen (paar sprietjes aan de hand).

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:50

Mijn pony's worden in het voorjaar echt vervelend als ze het gras niet op mogen. Maar kan ze na een uurtje zo weer op halen. Als ik hooi klaar hang als ze op het land lopen komen ze vaak vanzelf terug om weer hooi te eten. Hier gaan ze dus ook 'gewoon' het land op, 5 shetten waarvan 2 cushies waarvan 1 hb geweest is. Maar beperkt, paddock open zodat ze zelf ook voor hooi of stro kunnen kiezen.
Maar eng is het wel.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:57

Ja echt! Het gras roept m :-P

Over het algemeen lukt minder gras wel. Ze kunnen m altijd zonder problemen pakken en (in z'n eentje) in de paddock zetten. Alleen als t 'helemaal geen gras' te lang duurt regelt hij het zelf wel en dat vind ik nog veel enger. Dan staat hij er ineens bij en is het maar net hoe snel hij betrapt wordt...

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:06

Hier ook. Ik ben net verhuisd met mijn pony's. Op het oude adres afgelopen najaar het land op gezegd, dus er was simpelweg gewoon geen gras meer. Maar had er wel eentje bijna in de sloot liggen, onderweg naar waar het weiland was. Die was uit de paddock geglipt toen de lesmeiden een andere pony pakte, en het zat een sloot tussen waar een bruggetje was (die inmiddels ook afgebroken was).

Ze waren ook vervelend en sjago naar elkaar toe.
Dus heb mijn oude merrie die nu soms wat invalt eind van de winter en het pispaaltje van de groep is een paar keer lekker in de voortuin gehad als ik daar ook liep. Ze blijft netjes op het gras en in de buurt. Die andere 4 etters baggeren overal dwars doorheen en vreten alles wat ze leuk lijkt, dus die bleven mooi achter slot en grendel ;) .

Op het nieuwe adres toen de groep weer compleet was heel even op het land gehad en toen waren ze weer tevreden.
Gister hebben ze pas 's avonds op het land gestaan ivm werk overdag en avondje theater en kwam ik ze pas om kwart voor 12 halen. Kwamen er 5 aan galoperen in het donker, alsof ik ze helemaal vergeten was :P .

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 14:29

Hahaha geweldig, zie t zo voor me. Een echte shetten bende ;-)

Ik noem mijn pony voor de grap weleens een mislukte shet :-P Hij is Arabier/Welsh/KWPN, maar hooguit 1.45m en nogal rond, heel eigenwijs en hij stopt ook gewoon niet met eten, ontsnapt onder het schrikdraad door enzo.

Blijft natuurlijk ieders eigen keus gras/geen gras, maar voor mij/mijn pony is dat echt geen optie.

Nu weer kijken wat wel haalbaar is voor m. Is hij de winter goed doorgekomen met z'n artrose is het nu meteen weer raak met z'n hb...

Ik probeer positief te zijn en de goede momenten te zien en daarop te focussen en ondertussen ook nog realistisch te blijven. Misschien is dat ook een tip voor anderen met een hb paardje. Het blijft zo moeilijk je paard met pijn te zien... Dat weten we hier allemaal. En het blijft puzzelen, elk jaar weer opnieuw. Zie ook de goede momenten en geniet daarvan.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:03

Afbeelding
Afbeelding

Ons gras is wel bemest en heel vol groen nu. Ene zegt uitgegroeid gras is beter (maar is weer meer), ander kort gras (mminder hvh maar meer suikers). Super lastig!

Mijn pony staat nu op de paddock als de grote gaat maar ze hebben daar beiden wel onrust van dat ze niet bij elkaar staan. Nu nog paar uur van elkaar maar straks hele dag wordt minder makkelijk.

Heb een stuk afgezet maar staat nunook wel erg veel dat ik het niet aan durf nog langer dan eventjes.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:41

@ LouB hoe ging het vandaag?

@ Capopjekop; weet je de oorzaak ook dat je pony bevangen is geworden? Merkte wel dat ieder jaar haar manenkam eerder hard/dik werd, en dus eerder op een postzegelweitje. Maar een kuilbaal was de echte oorzaak.

@ Aukelizzy; nog zo'n voetenvoeler := Ik kijk idd ook naar het fructaan. En ik laat haar eerder langs de kantjes of op het erf grazen dan in het land, omdat die stukjes niet zijn bemest/bespoten en het land wel. maar goed, ze kan niet altijd los blijven lopen :')
Wat super lief dat je speciaal zo vroeg je bed uit komt dat ze toch wat gras kan eten <3 <3

Ik heb gelukkig nog niet het idee dat ze echt wegkwijnt nu ze halve dagen alleen op de paddock achter blijft. Maar ze is wel té blij als er weer iemand bij komt, dus heel happy is ze niet :(:)

@ Flaflip; wel echt herkenbaar wat het gras roept en dat het vooral het GEEN gras hebben een probleem is. Mijn pony kan wel eens ontsnappen := Maar dan moet je haar even laten gaan. en als ik haar dan 10 minuutjes later probeer te pakken, is ze vaak al heel tevreden met die happen die ze heeft gehad en laat ze zich weer netjes vangen :)) Snel tevreden :))

Vervelend dat hij ook atrose heeft, dat helpt elkaar niet... Heel moeilijk om dan iets stabiels te krijgen :(:) :(:)

@ Dennis; doe je ook nog iets speciaals qua weidemanagement om je gevoelige paardjes te kunnen laten lopen? Bv niet te kort of juist niet te lang, speciale (of geen) bemesting, maskers oid?