[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:17

Je moet hem ook niet meer laten lopen dan hij zelf wil... hij geeft al aan dat hij dat andere hooi niet eens wilt gaan halen... mijn pony heeft denk ik 4 weken op 2 zakjes p dag gestaan voordat ik minder durfde te geven, nu is hij ook wel het dubbele, 400kg. Wel vreselijk dat het zo lang blijft duren, maar ik heb wel begrepen dat zoiets soms lange tijd kan duren, dus ik zou nog niet opgeven. Hem laten lopen wat hij zelf wil, al is dat de hele dag op 1 plek, ook genoeg plek om te liggen in ieder geval, koelen 2 a 3x per dag en misschien tranquigel of relaquine, weet niet of je dat ook ooit hebt gegeven... veel succes

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:25

Idd ik laat hem zelf bepalen hoeveel hij wil lopen, daarom staat hij 24/7 buiten met meer dan genoeg hooi op meerdere plekken. Dus hij krijgt wel genoeg binnen maar ik wil hem wel stimuleren om meer te lopen, zou hij dat willen. Tranquigel hebben we niet geprobeerd, wat is het idee daarachter? Ontspanning in spieren?

Ik vind het vreselijk om hem zo te zien, elke dag twijfelen over inslapen of niet. Maar hij is goud waard voor ons, prachtige therapie pony en beste vriend van mijn jong paard.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:14

Je moet hem niet stimuleren meer te lopen.. als hij niet wil wil hij niet.
Bute met ascal en tranquigel.
Niet te snel willen afbouwen.. Toen mijn merrie 20 april zwaar bevangen raakte aan 1 voet,en echt dusdanig bevangen dat ze gezien de kanteling niet meer mocht lopen, ze heeft echt heel erg lang op de bute gestaan (wel met maagbescherming)

Koelen, in de modder als die mogelijkheid er is.. en verder helemaal met rust laten..

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:16

Tranquigel werkt bloedvatverwijdend, de doorbloeding in de hoeven wordt dan beter.

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:27

Interessant, advies van da was juist stimuleren om te lopen maar niet forceren. Lopen zou goed zijn voor doorbloeding en daardoor helpend. Hij staat nu hele dag in nat buitenbak en ik sta met hem in de modder 30min per dag. Helaas moet hij daarheen lopen. Zou ik gewoon modder kunnen smeren op zijn hoeven of is dat een dom idee?

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:30

Het is meer dat hij op andere plekken hooi heeft liggen waar hij niet eens naar toe kan/wil lopen. Terwijl hij misschien wel graag hooi wilt hebben, dus een soort kwelling, iets willen hebben maar er niet bij kunnen. Wat mysa zegt wb tranquigel. Mijn pony heeft daar de eerste weken best baat bij gehad.

Edit: modder op hoef smeren heeft weinig zin, dat warmt sneller op. Toen mijn pony bevangen was moest ik ook wel eens een klein stukje lopen om hoeven te koelen etc, is soms niet anders, maar voor de rest met rust gelaten. Bij mij zeiden verschillende da’s juist niet laten lopen, teveel kan kanteling stimuleren. Dus hij stond altijd alleen, hooinet in de stal en kwam er ook maar zelden uit, alleen voor water. En verder dan een speciaal beslag die hij nou nog heeft
Laatst bijgewerkt door Batlow op 23-12-18 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:33

Ik denk dat hele dag nat in de bak voldoende is.
Wat ik destijds heb gedaan is met een emmer en een spons de voeten afsponsen.

Tja. Ik weet niet beter dan als ze zelf niet willen lopen je dat zo moet laten.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:34

mysa schreef:
Tranquigel werkt bloedvatverwijdend, de doorbloeding in de hoeven wordt dan beter.


En dan in combinatie met de ascal.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:43

Ja, Ascal werkt bloedverdunnend, dus die combi zou het beste resultaat moeten geven.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:47

Koop de Ascal niet bij de dierenarts. Maar gewoon bij drogist of apotheek.. Dat scheelt zo ontzettend veel geld..

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:57

Ik kreeg eerst een recept van de dierenarts om zelf bij de apotheek te halen maar de laatste keer heeft d.a. hetzelf op voorraad genomen. Ik betaalde toen hetzelfde als bij de apotheek. Maar mijn d.a. is sowieso heel gematigd met haar prijzen. En een hele fijne dierenarts ook nog.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:19

Ascal haal ik gewoon bij de drogist. Hoeft niet perse bij de apotheek.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:20

Soms is het gewoon heel lastig om het juiste te doen.
Ik ben nu al ruim 8 weken aan het sukkelen. Hij lijkt nog altijd vierkant bevangen zodra hij in de uitloop van A naar B wil lopen uit zichzelf, trilt op de achterbenen en kromt de rug bij iedere inspanning.
Ik ben tijd geleden begonnen met halster om te doen, en als hij eenmaal loopt, loopt hij aardig goed, sinds kort wandelen we weer naar en door het bos. Hij loopt mee als anders, bokt zelfs af en toe, is vrolijk en kijkt alert rond.
Maar thuis, bij stilstand, komt het euvel snel weer terug, alsof hij zwaar bevangen is.
Ik snap er daarom niets meer van wat hij nu heeft.
Kent iemand dit?

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:34

Opstartproblemen ken ik sowieso. Hier heeft rustig stappen altijd meer goed dan kwaad gedaan. Bokken lijkt me dan weer minder verstandig. Maar ja, hoe voorkom je dat?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:02

Ipsilonka schreef:
Ascal haal ik gewoon bij de drogist. Hoeft niet perse bij de apotheek.


Voor wat ik bij de dierenarts betaal haal ik inderdaad bijna 3 verpakkingen bij de drogist.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:55

Ik adviseer alle 'nieuwkomers' om vooral de tijd en moeite te nemen om de praktijk ervaringen van mensen in de 4 HB topics te lezen ..

Geen enkele situatie is gelijk, maar de praktijk heeft geleerd dat vele behandelaars even zo zeer zéér verschillende meningen hebben en meer dan eens de uhhh plank misslaan.

Paar snelle tips :
~ verwacht geen snel resultaat: in de meeste gevallen is herstel een kwestie van maanden vallen en opstaan ( soms letterlijk ) .. stapje voorwaarts en weer drie terug, maar het is absoluut ONJUIST dat herstel in alle gevallen onmogelijk zou zijn, zélfs na zware hoefbeenkanteling/sincker/zoolbreuk is herstel mogelijk ... maar de juiste hulp en begeleiding is dan wel noodzakelijk ! (uiteraard is daarnaast eea. afhankelijk van diverse omstandigheden en mogelijkheden)

~ lange en hoge gift van pijnstillers/ontstekingsremmers is in de meeste gevallen noodzakelijk ( te snel af willen bouwen geeft in de meeste gevallen direct een enorme terugval ..) .. maar zonder risico's is dat natuurlijk niet : geef uit voorzorg direct een maagbeschermer erbij en pro-biotica om de organen te beschermen.

~ er zijn dieren die het gered hebben zonder beslag/ijzers, maar er zijn er ook die absoluut de bescherming/steun van beslag en/of hoefschoenen nodig hebben ..
Mijn paard ( 20 jaar zónder ijzers) had het bv. niet overleefd zonder het Break Over beslag naar voorbeeld en in samenwerking met R. van Nassau.
Ik kan alleen maar met klem adviseren om contact op te nemen met hun ... zij zijn ook bereidt om telefonisch/per mail adviezen te geven aan je eigen smid !
http://hoofcare.nl/onze-hoefsmeden-klik ... een-vraag/ R. van Nassau, ma. t/m vr. van 19:00 tot 22:00 >> 0165-512780

~ Hoefverzorging is júist ten tijde van problemen noodzakelijk om nog meer problemen/pijn/ongemak te voorkomen : koop bij een bouwmarkt een piepschuim isolatieplaat van zo'n 4-5 cm. dik om de voeten tijdens verzorging/behandeling op te zetten .. dit geeft absoluut verlichting !
Nb1. besef dat HB vaak gepaard gaat met hoefzweren en vice versa...
Nb2. piepschuim is ook te gebruiken voor noodschoenen, zie voor het hoe bij eerdere berichten van mij ... daarin ook meer exacte info over mijn persoonlijke ervaringen en ( tot nu toe, afkloppen !!) succesvolle strijd van Noah en mij.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:44

Een tijdje geleden heb ik mij hier gemeld, omdat mijn Quarter helaas ook hoefbevangen is geworden. 27 november zag ik voor het eerst symptomen (de dag ervoor is de smid geweest en zijn zijn voorhoeven bekapt), 2 dagen later is de DA erbij geweest en zijn we de behandeling gestart. Hierbij heeft hij een injectie gekregen met ontstekingsremmers, zijn we vanaf die dag begonnen met 2x per dag 1 zakje bute (4 dagen), daarna 1x per dag 1 zakje bute (10 dagen), en heeft hij direct zooltjes onder zijn voeten gekregen om hem te ontlasten. Nu 3.5 week later zijn de zooltjes er onder vandaan, is de medicatie volledig afgebouwd (nog een periode van 4 dagen tussendoor met wel weer 2x per dag 1 zakje bute, omdat het pulseren niet af nam), is zijn voedingsschema aangepast en staat hij overdag in een modderige paddock.

Nu vraag ik mij af, omdat ik hier alle horrorverhalen lees, of dit een normale ontwikkeling is. Ik word namelijk aardig bang van alles wat ik hier lees, maar als ik dan naar m'n eigen paardje kijk, doet hij het eigenlijk gewoon hartstikke goed na die 3.5 week al.. eigenlijk gelijk al toen die zooltjes eronder gingen en na die 2e keer 2x per dag bute..

Plan is nu om hem tot januari in de modder verder te laten herstellen, dan voor speciaal beslag te kijken en dan rustig te kijken/voelen hoe hij daarop reageert.

Wat denken jullie?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:54

Het ligt echt aan de oorzaak van de bevangenheid.
Als je die snel hebt, is de kans op goed herstel, heel groot.
Maar als je de oorzaak niet weet, of niet kunt oplossen, beginnen de problemen.
Ik heb hier zelf 2 voorbeelden daarvan.

Mijn eerste pony werd bevangen van een te hoge dosering corticosteroïde (tegen een huid allergie).
Dat had ik binnen een week aardig onder controle met pijnstillers en later speciaal beslag met zooltjes. Binnen een maand liep ze weer voor de kar.
Maar nu heb ik er eentje die bevangen is door iets in zijn hormoonhuishouding wat niet goed gaat (oa door zijn cushing), en dan is het een ander verhaal. Ik krijg nl. de exacte oorzaak niet opgelost, mede omdat het een en/en verhaal is geworden.
Pijnstiller doet nu niet meer dan wat het woord zegt, de pijn stillen, maar iets blijft continu zijn ziekte in stand houden en dat oplossen is een kwestie van 'een lange adem' hebben (helaas).
Ik weet dat het oplosbaar is, maar weet ook dat het iedere dag dat het langer duurt, meer schade in zijn lijf aanbrengt. Hetzij door de continu aanhoudende ontsteking in zijn hoeven, hetzij door de vele pijnstiller die zijn maag beschadigd.
Het lijkt nu soms wel eens of ik achter de feiten aanloop. Middel voor dit, werkt tegen middel voor dat, en dan is weer dat middel nodig tegen bijwerking eerste middel, maar dat remt weer opname van voedingstoffen, wat weer nodig is om .... enz.
Dat is vaak een maandenlang gepuzzel en gezoek voordat alle radartjes weer in het gelid lopen als het ware.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:04

Hmm.. ik snap het inderdaad! Ik heb het idee dat het bij mijn Quarter echt aan zijn voeding lag. Hij kreeg hooi wat in plastic ingepakt heeft gezeten en waarschijnlijk toch nog teveel brok (nu helemaal niets meer en zeer schraal hooi), hoewel hij al heel weinig kreeg, omdat ik van tevoren hierop ben gewezen. Daarnaast is zijn 'werk' veranderd nadat hij bij mij kwam. Hij stond eerst op een trainingsstal, waar veel meer faciliteiten waren en waar hij werd getraind voor de hogere sport. Daar stond hij regelmatig in stapmolen/paddock en werd hij veel gereden. Uiteindelijk is er voor gekozen om hem niet door te trainen als showpaard en hem te verkopen als recreatiepaard, zo is hij bij mij gekomen. In het begin ook extra opgelet met weidegang (normaal staan mijn paarden 24/7 buiten in de zomer, heb ik bij hem niet gedaan), maar sinds ze (mede door het weer en dus mijn veel te natte weides/paddock) in de wintermaanden meer binnen staan lijkt dit probleem te zijn ontstaan.. dus ik denk ook dat het gebrek aan beweging misschien een rol heeft kunnen spelen. Kan dit?

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:08

Herkenbaar @Isapaardje! Ook hier een Cushing patiënt die om de haverklap iets anders krijgt (terwijl we al ruim 4 jaar voer op suiker managen etc). De hoefbevangenheid is gewoon extreem lastig onder controle te krijgen bij een hormonale oorzaak.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:17

crazyshar schreef:
Smid is geweest vanmiddag, duidelijke verkleuring op zowel de zool als witte lijn, de laatste was ook verbreed.
Met name voor links en rechts gelijk, in mindere mate maar toch zichtbaar achter.

Er moest flink wat afgehaald worden waar normaal na 4maand amper een randje afkwam.

Dus sowieso gaan we donderdag een flinke kanteling zien op de foto's.


Hoe zijn de fotoś geweest? Zou je die misschien in het topic willen plaatsen, vind dat altijd wel intressant om het te zien.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:24

Dat is vaak een maandenlang gepuzzel en gezoek voordat alle radartjes weer in het gelid lopen als het ware.

Dit dus, maandenlange puzzel, dus niet te snel opgeven |( .

Psylium wordt tegenwoordig ook voorgeschreven aan hb paarden, om de darmen schoon te maken,ben ik nu mee bezig, geen idee of het gaat helpen voor de dunne mest, lijkt er wel op.
Zou dit 2 weken moeten geven, advies DA, ik zie al wel wat verbetering.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:26

Die van mij staat sinds zaterdag weer bevangen (aan 1 voet, na verlaging pracend)

Gestart met novacam ascal en tranquigel. Novacam reageert ze goed op maar werkt niet lang genoeg door..
Nu maar gestart met bute...
Gelukkig heb ik sinds ze in april zwaar bevangen stond altijd alles op voorraad..

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:41

Hier helaas minder goed nieuws. Veearts is net opnieuw geweest en zijn advies is om pony in te laten slapen, we krijgen de pijn na 6 weken modderen nog steeds niet voldoende onder controle

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:59

Pff wat rot zeg!

Wat heb je qua bekappen gedaan? Misschien is daar nog iets te behalen?