[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:47

Even een situatie schets: ik zou een paard over gaan nemen en heb dit op het laatst nog even gecanceled in overleg met de eigenaar ivm ernstige hoefbevangenheid. Mijn shet staat op dezelfde stal en ik ben nauw betrokken bij het hoefbevangen paard. Dit is al een paar weken aan de gang en ze loopt amper. Nu is er gestart met metacam (4 weken geleden) en is 2 weken geleden de dierenarts nog röntgen foto's komen maken omdat er geen verbetering optrad. We dachten dat we haar kwijt waren en dat we haar moesten laten inslapen. De dierenarts heeft aangegeven dat hij weleens erger heeft gezien en dat we de hoefsmid moesten bellen (is ook al 3x geweest in een maand) We zijn nu 2 weken verder en waar ze eerst op pijngrens 10 zat lijkt dit nu een 9. Echter ziet ze er nog beroerd uit. Ze loopt trillend en doet er alles aan om zo min mogelijk de hoeven te belasten. Nu komt mijn vraag:Binnen hoeveel tijd moet je bij een hoefbevangen paard verbetering zien qua pijn en manier van lopen? Ik weet dat het even kan duren maar ik vroeg me dus af wanneer dan het punt komt dat een paard niet meer te redden is. Hoelang gaan jullie door met behandelen? Sowieso vind ik de dierenarts niks en zit ik er aan te denken om een second opinion op mijn kosten aan te vragen.. Help me please. Ik wil haar niet kwijt maar weet even niet hoe dit verder moet.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:12

Het ligt er heel erg aan hoe ze erbij staan. Met grietje heb ik bijna een jaar geklungeld de eerste keer maar bij haar ging het op en neer. Ze had goede periodes en slechte. Toen op het laatst leek het slechte te gaan overheersen en wilde ik haar laten inslapen. Had van alles geprobeert en toen kreeg ik hier het advies om van Nassau te vragen. Dus als laatste redmiddel naar de kliniek toe. Toen zag ik na 3 weken al verbetering.

Toen ze weer bevangen was ben ik naar een kliniek dichter bij huis gegaan. Ik wilde mijn pa ontlasten omdat hij altijd mee rijdt. Uiteindelijk kreeg ik daar het advies in slapen. Dat voelde niet goed dus als second opinion weer naar van Nassau toe. Nu loopt ze weer lekker met haar vriendjes en is ze van de buut af.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Er is in dit topic al eens opgemerkt dat van Nassau niet de enige goede optie is. Maar ik kan ze iig aanraden. Een second opinion is nooit verkeerd. Als je de mogelijkheid hebt zou ik een afspraak maken met visdonk/Van Nassau. Daar krijg je eerlijk advies van kundige mensen.

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:56

Ik heb uiteindelijk ondanks alle metacam en zorg van dierenarts en hoefsmid
uiteindelijk toch mijn shetlander in moeten laten slapen.
Had op woensdag met snel zoeken een mini kunnen regelen,
en donderdagochtend kon Jet al niet meer lopen.
Dus toen was de dierenarts snel gebeld.
Wel vreselijk balen, want nog geen 4 weken eerder heb ik mijn 28jarige haflinger al moeten laten inslapen. Ging ik in nog geen maand tijd van 3 terug naar 1 paard.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:15

Zie reactie van capopjekopje, ik onderschrijf deze reactie volledig.

Telefonisch en per mail overleg/contact met R. van Nassau, mij en mijn eigen smid heeft mijn Noah 100% zeker zijn leven gered nadat andere 'behandelaars' mij alleen maar meer dan eens met klem (..) adviseerden om zijn leven te laten beëindigen.
Hele verhaal is hier op Bokt ( mn. HB topic deel 3) terug te vinden.

Ivm. hun werkzaamheden overdag zijn ze alleen/beter in de avond te bereiken : http://hoofcare.nl/onze-hoefsmeden-klik ... een-vraag/
Tip : bellen is sneller en beter voor direct vraag/antwoord/reactie mogelijkheid ..

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:25

Ik kom ook weer even om de hoek kijken, ondertussen afgelopen dinsdag een workshop bijgewoond van Heleen Davies (ben toevallig even in NL) en diep in het boek van Remco Sikkel aan het duiken - thanks voor de tip hier!

@Wanderes; wat een weg hebben jullie afgelegd, poeh..! Wat goed om je verslag zo te lezen mét (röntgen)foto's. Wat was de oorzaak van Noah's HB?

@Amoebje, wow goed bericht !! Hoe gaat het nu, een week later zonder ijzers?

@Elise: he sh***t, hoe is het nu?? Goede tip van Wanderers :)

@WenShetland: wat zegt je hoefsmid er van en hoe staat je pony er bij? Is er een oorzaak van de hoefbevangenheid gevonden (voer/hormonen/etc.)? Pas als je de oorzaak hebt gevonden kun je denk ik pas écht werken naar herstel.. en soms is er niet 1 oorzaak maak een samenspel van meerdere dingen bij elkaar (om het nog lastiger te maken..). En wat Capopjekop zegt, een second opinion is nooit verkeerd.

@ikkeniet: gecondoleerd, heftig zo twee verliezen in korte tijd.. heel vele sterkte.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:08

Krijgt het paard alleen metacam? Misschien reageert het beter op bute met ascal en tranquigel? Het zou mij te lang duren zoveel pijn.

WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:54

Inmiddels heeft ze ietwat verbetering maar ik ga Maandag met de eigenaresse praten over hoe we nu verder gaan. De dosis Metacam is verhoogd. Dat is inderdaad het enige wat ze krijgt. Ik wilde vandaag haar hoeven krabben en zelfs dat laat ze niet toe. Machteloos voel ik me.

mysa

Berichten: 10488
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:06

Bute, hoge dosering Ascal en tranquigel deden hier ook de truc. Bij het paard wat ik nu heb is Bute plus Ascal voldoende. (nu al een jaar niet nodig omdat ze ppid bleek te hebben en de prascend zijn werk doet)

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:31

Hier helaas ook weer slecht nieuws. Een maand geleden op de kliniek geweest, hoefbeentjes gekanteld. Speciale ijzers eronder laten zetten, en vanaf vorige week dacht ik nou dit wordt weer wat. Sinds gister helaas weer erg slecht. Net kwam ik de stal in en het eerste wat ze doet is haar zeerste pootje op tillen voor me. Ik heb haar maar een zakje bute gegeven en ga maandag overleggen met de kliniek. Hoeveel pijn moet een paard hebben voor je de naarste beslissing maakt... Ik wil haar niet kwijt, maar haar zo iedere keer te zien doet me ook erg veel verdriet.

mysa

Berichten: 10488
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:31

Geen hoefzweer? Zo klinkt dat 'zeerste pootje optillen' een beetje, gezien mijn vroegere ervaringen.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:47

Ipsilonka. Doet mij net als Mysa denken aan een hoefzweer. Komt heel vaak voor na bevangenheid helaas. Bij 1 hoef pulsatie..of aan 1 kant vh been pulsatie ipv dat je ht aan beide kanten vh been voelt?

Wenschetland..zou de Da vragen waarom de pony geen Ascal krijgt..werkt bloedverdunnend. Maakt soms het verschil. Hoef niet laten uitkrabben kan ik me voorstellen dat ze dat niet wil als ze pijn heeft.
Sterkte voor iedereen!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:19

Ik weet t niet dames, ik hou t in de gaten.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:43

Ongeveer 3 weken geleden trof ik van het 1 op andere moment mijn paard aan op 3 benen. Ze kon echt geen stap meer zetten, echter was het niet haar bevangen voet (zij is aan 1 voet bevangen geweest) maar haar andere voet dus ik was bang voor Haar pezen (hebben we ook achter de rug)
Dierenarts is meteen gekomen, ijzer eraf en was een mini zweer.

Een aantal maanden geleden dacht ik dat ze opnieuw bevangen was aan haar slechte voet en ook dit bleek een zweer, een flinke en ze liep daarvan nog slechter.. zweer open en ze kon weer lopen dus zou dat echt zeker uitsluiten.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:33

Loopt ze inmiddels al beter Ipsilonka?

Ik kon gelukkig vorige week nog terecht bij Rob van Nassau om het ijzer te vervangen. Ik had het met hem over het beleren van Happy. Hij gaf aan daar nog minimaal een jaar mee te wachten in verband met nieuwe hoefaangroei, dat is even een flinke tegenvaller. Ik had haar zo graag voor het karretje gehad. Mag wel rustig aan het wandelen opbouwen, dus daar zijn we maar even mee bezig nu.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:26

De bute houd haar wat comfortabeler, maar goed zeker niet. Helaas.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:42

Dat had ik bij mijn pony ook. Is een hoefzweer al uitgesloten? Staat ze al op speciaal beslag? Sinds Happy op speciaal beslag staat, heeft ze geen dag meer kreupel gelopen totdat ze het ijzer kwijtraakte. Happy was ook met buut iets comfortabeler dan zonder de buut, maar was verre van goed destijds.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:31

Ik heb nog een doosje met 88 zakjes bute (Phenylbutazone) liggen. Mijn merrie heeft hier op gestaan toen ze zwaar hoefbevangen was, maar gelukkig al ruim 2 jaar niet meer nodig.
Ik durfde het niet online te koop te zetten omdat ik bang ben dat het met de verkeerde bedoelingen gekocht wordt.
Maar in dit topic verwacht ik dat dit niet snel gebeurd.
Mocht je bute nodig hebben voor je paard en een aantal of alle zakjes nodig hebben, dan hoor ik dit graag. Betaal er voor wat je op dit moment kan missen, ik hoef er echt geen hoofdprijs voor.
Zakjes zijn nog goed tot eind september 2019

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:56

Ik voeg me even bij dit topic. Ik zit al lange tijd in het cushing topic, maar mijn pony staat nu geruim 2 weken flink bevangen... soms lijkt het slechter te gaan. Voor morgen ochtend hebben we dus een afspraak op de kliniek om weer eens foto’s te laten maken, wil weten hoe het ervoor staat. Hij is 27 jaar en zit al geruime tijd aan prascend. Is 2 jaar geleden dat hij bevangen is geweest, maar deze keer is het anders. Hij komt niet vooruit. Ik weet niet wat ik nog meer moet doen -O-

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:13

Lovelance,ik heb misschien wel interesse in een aantal zakjes. Ik heb werkelijk geen idee wat de prijzen normaal gesproken doen en wat de dosering is. Tot nu toe Metacam en Ascal gebruikt op slechte momenten, maar zou graag Bute achter de hand hebben. Mijn cushingpony kwakkelt al een poosje, heeft last van de luchtwegen en is nu voor de 2e x bevangen geworden door de Respulmin (al bestrijdt de DA dat maar goed). Momenteel even op een moment dat ik niet zo goed weet wat ik moet, heb al eens aan bute gedacht maar eigenlijk te weinig ervaring mee om daar zomaar iets mee te doen, maar met huidige DA blijf ik met de pony in een cirkeltje draaien. Als je mij wat advies over dosering en prijzen kunt geven, graag

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:16

Ik moest laatst voor 15 zakjes 25.20 afrekenen bij mijn dierenarts

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:50

Merken de ervaren mensen hier veel verschil tussen de werking van Metacam en bute?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:42

Ja metacam deed niet veel en bute wel bij de HB

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:08

Mijn paard heeft ook pssm en dan kun je beter bute geven. Vraag me niet waarom hoor.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 08:08

Ik betaalde €2 per zakje bute.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:59

Ik kan mij helaas ook bij jullie voegen. Enkele maanden geleden heb ik een Quarter gekocht en nadat hij afgelopen dinsdag ineens niet helemaal lekker meer liep is er gisteravond de DA bij geweest; hoefbevangen... Ik lees hier dus graag mee met jullie ervaringen en zal waarschijnlijk wel af en toe om tips vragen.

Wij hebben hem gister gelijk op ontlastende zooltjes gezet, hierdoor knapte hij direct op gelukkig, had zienderogen minder pijn! Ook een injectie met ontstekingsremmer gegeven en ook ik heb zakjes bute gekregen om de HB de komende 10-14 dagen mee te bestrijden.

Nu is momenteel mijn grootste zorg het suikergehalte in het hooi. De boer waar mijn paarden staan is er van overtuigd dat er weinig suiker in zit, omdat hij het heeft laten testen.. Voordat hij het inpakte in plastic... maar naar mijn weten maakt het inpakken in plastic dat het hooi gaat fermenteren en er snelle suikers ontstaan, welke slecht zijn voor HB paarden. Wat is jullie ervaring hiermee?!