Wanneer spreek je over hoge hielen?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PanamaD

Wanneer spreek je over hoge hielen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 15:22

Die vraag komt steeds bij me terug omdat ik opnieuw aan t kijken ben voor hoefschoenen.

Wil graag de scootboots bestellen maar ze zitten niet goed bij hoge hielen.

Wie kan mij daar meer over vertellen?

[o]

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:51

MyChoice

Re: Wanneer spreek je over hoge hielen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:24

Afbeelding
Afbeelding
Hier de scootboots. Bij equischoen kun je een testpaar bestellen. Dan weet je het snel genoeg. Mijn paard wordt bekapt door een anatomisch bekapper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:08

Bedoel je nou de hielen of gaat 't om de hoefballen?

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:11

Puur uit nieuwsgierigheid, wat is een anatomisch bekapper en waar vind ik zo iemand? Heb er nog nooit van gehoord.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:14

Een anatomisch bekapper is bij voorbeeld iemand die de opleiding tot hoefsmid niet heeft afgemaakt en zich dus dan maar bekapper noemt. En omdat hij (vaak) ook geen goede bekappersopleiding gehad heeft maar zich wel een beetje commercieel in de markt wil zetten noemt hij zich anatomisch bekapper. Het is iemand zonder methode die van alles een beetje doet. Hij verzamelt wat kreten, verzint er zelf een theorie bij en voila. Dan ben je anatomisch bekapper.

Vivo por vos <3 Pony <3

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:18

Aha Koper, duidelijk. Bedankt. Het is dus weer van een heel andere orde dan de "natuurlijk" bekappers? Al heb ik daar weleens de opleiding van bekeken en daar word ik ook niet echt enthousiast over.

Ik ga eens een rondje googlen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:26

Het overlapt, er zijn ook "natuurlijk anatomisch bekappers" :')

En er zijn ook goede bekappersopleidingen hoor. Bij voorbeeld Natural Balance (hoewel er ook natural balance smeden zijn, die dus beslaan. Maar de bekapmethode voor blootsvoets is in orde).

Als er op iemands site wollige kreten staan als "geïnspireerd op het werk van Pete Ramey" maar niet duidelijk blijkt bij welke organisatie (zoals bij voorbeeld dus natural balance) iemand is aangesloten kun je zelf al de schifting maken. Zo'n organisatie heeft namelijk ook weer een website en daar kun je dan bekijken of ze de bekapper die je op het oog hebt inderdaad kennen. en dan bedoel ik dus een echte organisatie, als iemand alleen vermeldt dat hij in de lijst van bekappers van één of andere Facebookpagina staat telt dat niet mee. Daar kun je je namelijk gewoon zelf voor opgeven als "anatomisch bekapper".
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-06-18 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivo por vos <3 Pony <3

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 08:26

Haha koper mooi uitgelegd.

Ik heb dan wel een echte hoefsmid en iets van een natuurlijke bekapper gaat er hier niet in.

Wat je zegt, ook hoefballen is wel iets. Het is natuurlijk het totaal plaatje dat de schoen uiteindelijk wel passend is om de hoef en ballen. Maar mij werd steeds duidelijk gemaakt , de hielen.

Equischoen een bericht gestuurd en die raad mij die pas schoenen aan. Maar weet niet of ik dat wat vind omdat je sowieso je 10 euro niet terug krijgt + verzend en retourkosten. Als ze passen niet erg maar anders wel zonde geld

[o]

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:28

Hi, hi, hi, wat mensen allemaal niet verzinnen. Ik ga nu eerst maar even lekker buiten spelen, het is prachtig weer!

Ga later wel eens uitzoeken hoe het met de bekappers zit.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:05

Mijn anatomisch bekapper is 20 jaar traditioneel smid geweest. De ijzers gingen hem tegenstaan, evenals het bekappen van hoeven alsof er ijzers onder moeten terwijl het paard blootsvoets loopt. Hij is zich gaan verdiepen in oa de anatomie en in wat de hoefstand doet met een paard. Inmiddels is hij 20 jaar anatomisch bekapper.
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 10-06-18 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:07

Overigens is het voor hoefschoenen vaak wel nodig dat een paard natuurlijk of anatomisch bekapt is. Traditionele smeden willen nogal eens een hoef in model colablikje (smal en op hoge hielen) maken, of de flares niet verwijderen. En dan passen hoefschoenen dus niet.

Afbeelding
De zogenaamde colablikjes waardoor het hoefbeen geen juiste positie heeft met alle gevolgen van dien op pezen etc

Afbeelding
Flare, teveel druk op de lamellen (witte lijn) waardoor het paard continu een naar gevoel heeft. Te vergelijken met je gewicht plaatsen op het puntje van je vinger als je een lange nagel hebt. Tussen huid en nagel zitten bij ons ook die lamellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:18

Koper schreef:
Een anatomisch bekapper is bij voorbeeld iemand die de opleiding tot hoefsmid niet heeft afgemaakt en zich dus dan maar bekapper noemt. En omdat hij (vaak) ook geen goede bekappersopleiding gehad heeft maar zich wel een beetje commercieel in de markt wil zetten noemt hij zich anatomisch bekapper. Het is iemand zonder methode die van alles een beetje doet. Hij verzamelt wat kreten, verzint er zelf een theorie bij en voila. Dan ben je anatomisch bekapper.

_O-

ik moet je wel gelijk geven, ik vind die term 'anatomisch' echt zo'n giller, wat een onzin

Alle schapen en geiten hebben straks zeker een anatomisch nagelknipper nodig.

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:32

Hey hey, mijn schapen worden uiteraard anatomisch bekapt ( als je de anatomie niet goed in de gaten houdt knip je er zó een horen af), ook holistisch, we bekijken altijd het héle schaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:43

De grote bij de Belgische grens wonende voormalig PN instructeur bekappergoeroe noemt zijn werkwijze sinds hij zelfstandig opereert ook ineens anatomisch bekappen.
Wat is hij anders gaan doen dan?
Toch ook nog steeds altijd lage hielen en het kwartierboogje- natuurlijk bekappen verhaal?

Ik vond hoefschoenen best beperkend.
Flinke rengalop met paard resulteerde in rondvliegende schoenen ondanks dat deze op maat waren gemaakt, raakten bijna andere ruiters van de groep.
Ander type hoefschoenen met gaithers, pony voor de koets schrikt van rennende koe en wil aan de kletter, koets en pony op de noodrem... schoenen gaan uit maar blijven door gaithers om de benen zitten waardoor de pony nog verder in paniek raakt omdat hem iets aan zijn benen trekt.
Dan word je er druk mee in je ééntje van de koets af zien te komen terwijl je hem op de noodrem houdt, de paniekende pony uitspant en hem de schoenen weer goed aantrekt, weer opnieuw inspant in je eentje en dat alles op een weg zonder vastzet mogelijkheden.
Je leert in ieder geval wel alles met één hand te doen :')

Zolang er niets spannends gebeurt zijn schoenen leuk, maar tijdens extreme situaties laten ze je wel zitten.
Ik hoop voor je dat deze dat niet doen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:29

PanamaD schreef:
Haha koper mooi uitgelegd.

Ik heb dan wel een echte hoefsmid en iets van een natuurlijke bekapper gaat er hier niet in.

Wat je zegt, ook hoefballen is wel iets. Het is natuurlijk het totaal plaatje dat de schoen uiteindelijk wel passend is om de hoef en ballen. Maar mij werd steeds duidelijk gemaakt , de hielen.

Equischoen een bericht gestuurd en die raad mij die pas schoenen aan. Maar weet niet of ik dat wat vind omdat je sowieso je 10 euro niet terug krijgt + verzend en retourkosten. Als ze passen niet erg maar anders wel zonde geld

Ik denk dat je er niet onder uit komt om toch een testpaar te bestellen of iemand langs te laten komen die verschillende merken kan uitproberen bij je paard.
Toen mijn paard hoefschoenen kreeg hebben we ook iemand langs gehad die ze allemaal aanpaste en uiteindelijk bleek er maar 1 soort echt goed te passen (zowel bij de hoeven als bij mijn specifieke doelen). Met de drie andere mogelijke merken liep hij raar/compenserend en die schoenen bleken bovendien te draaien in beweging.

Termen als natuurlijk bekapper of anatomisch bekapper zijn inderdaad geen fluit waard, als ik als iemand die al twintig jaar hoeven bekapt zie wat natuurlijk bekappers allemaal in praktijk veroorzaken of op hun website als goed beschrijven dan zou ik ook in een heeeele grote boog om de meesten heen lopen. Iedereen mag zich anatomisch/natuurlijk bekapper noemen en iedereen mag cursusjes geven waardoor weer nieuwe mensen zich anatomische/natuurlijke bekappers 'mogen' noemen. Circle of life. :D

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 07:07

Grappig, hier op stal worden 4 paarden, waarvan 2 van mij, door 'mijn' bekapper gedaan. Deze staan alle 4 keurig op de voeten en lopen goed.

Hij heeft ook een andere mening dan natuurlijk bekappers. Zij maken de hoef geschikt voor paarden die in de woestijn leven. Mustangrol van onderaf gevijld, flinke kwartierbogen. Hij doet dat anders. Paard moet er fijn mee lopen op de ondergronden die we in NL aanbieden.

De andere 4 paarden worden door 3 verschillende traditionele smeden bekapt en hebben flares incl enorm verwijde witte lijnen, ondergeschoven hielen of juist hele hoge hielen, te lange steunsels en lopen allemaal een stuk minder fijn erop. En dit zie ik op de stallen om mij heen ook. De paarden die door 'mijn' bekapper worden gedaan staan er netjes bij. Door andere smeden of bekappers een stuk slechter. Misschien zegt het wat over de smeden die hier in de omgeving werken :')

Over de mensen die zichzelf NB-er noemen na een cursus heb ik ook niks goeds te zeggen. Onlangs zelf een cursus gedaan zodat ik weet waar op te letten en zodat ik zelf kan vijlen om bij te houden. Maar echt bekappen als beroep na zo'n cursus is not done!

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:53

Klinkt interessant! Hoe bekapt jouw bekapper je paarden voor de Nederlandse ondergronden?
Bij mijn paard werkt volgens het boekje 'natuurlijk' bekappen ook niet, hij heeft graag nog wat hoefwand om op te lopen, ik ben dus heel benieuwd naar hoe jouw bekapper bekapt. :j (mag natuurlijk ook per pb)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:10

Inderdaad een stukje hoefwand overlaten en niet zulke kwartierbogen als bij NB :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:25

Kwartierboogjes zijn niet verplicht natuurlijk. Ze worden vaak gebruikt bij problemen van de witte lijn bijv. Als een paard gewoon mooie hoeven heeft, goede verhouding etc, hoef je niet per se kwartierboogjes te maken.

Bij gebruik van hoefschoenen is het vaak wel fijn om ze tussendoor zelf bij te kunnen houden. Normaal worden ze aangemeten na het bekappen. Als een paard om de 8/10 weken bekapt wordt, wordt de pasvorm misschien een probleem als de hoef goed groeit.

Als je een stuk wand laat zitten, heb je eigenlijk geen hoefschoenen nodig, want dan raakt de zool de bodem niet en zal het paard niet gevoelig lopen.

Niet elke hoefschoen is geschikt voor elk type hoef en paard. Dan kun je beter iemand langs laten komen die meerdere merken heeft en kan passen en meten wat je paard wel fijn zit. Het is echt belangrijk dat ze goed zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:57

Anoniem schreef:
De grote bij de Belgische grens wonende voormalig PN instructeur bekappergoeroe noemt zijn werkwijze sinds hij zelfstandig opereert ook ineens anatomisch bekappen.
Wat is hij anders gaan doen dan?
Toch ook nog steeds altijd lage hielen en het kwartierboogje- natuurlijk bekappen verhaal?

De marketing :D

Overigens is hielen laag kwartierboogje niet het zelfde als natuurlijk bekappen. Veel mensen denken dat. Helaas ten onrechte.

superpony schreef:
Als je een stuk wand laat zitten, heb je eigenlijk geen hoefschoenen nodig, want dan raakt de zool de bodem niet en zal het paard niet gevoelig lopen.

Dat is natuurlijk afhankelijk van de bodem. De zool hoort secundair te dragen. Op stenige ondergrond draagt de hoefwand, op bij voorbeeld zand dragen de hoefwand en de zool.

Vivo por vos <3 Pony <3

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 18:10

superpony schreef:

Die gaat bij mij niet op. Ze slijten met de ritten gezien we half uur heen en terug over t harde moeten, en dan de overige stukken en ruwe bruggen niet mee geteld. Dan kunnen we wel wat wand laten zitten maar met zulke afstanden slijt het teveel.

[o]

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:02

Kuggur schreef:
Hey hey, mijn schapen worden uiteraard anatomisch bekapt ( als je de anatomie niet goed in de gaten houdt knip je er zó een horen af), ook holistisch, we bekijken altijd het héle schaap.

:') _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
die onthou ik

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:08

Ik bedoel dat de gevoeligheid in de zool zit bij paarden met dunne zolen. Onze shet heeft altijd lange ritten gemaakt voor de sulky, ook over steen en is nooit tekort gesleten. Mijn new forest gereden, ook nooit tekort.

Bij paarden met gevoelige zolen, moet een hoef wel de kans krijgen om te herstellen en dikker te worden. Daar is wel veel meer voor nodig dan alleen een hoefschoen.

Toen mijn new forest door hb gevoelig liep, was zand juist vervelend, want dat vulde zijn hoef en gaf tegendruk op de zool. Leeg op steen liep hij dan na een paar passen wennen veel beter.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie