Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

88henkie88

Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 22:44

Hallo allemaal,

Ben zo vrij geveest om me hier aan te melden voor eventueel meer advies voor het paard van mijn dochter. Hopelijk zijn hier leden die ons eventueel verder kunnen adviseren of tips hebben.

Het gaat on het volgende: het paard van mijn dochter staat wijd, als het ware met de voorbenen naar voren. weet niet of hiervoor een benaming is, maar zo is het volgens mij het beste te omschrijven.
(zal eens kijken of ik later een foto kan bijvoegen)

We zijn bij de dieren arts geweest, die heeft ons speciaal spul mee gegeven voor rondstraal, en na foto,s bleek ze een lichte botopbouw te hebben van het straalbeen rechts voor. Het advies was speciale ijzers (helemaal rond) en die heeft ze nu ook sinds anderhalve week.

zou niet weten of dit de oplossing is (ben misschien ook te voorbarig, en heeft het langer de tijd nodig om te genezen) of zou het een probleem ergens anders kunnen zij (rug?) misschien vindt ze het wel fijn om zo te staan. en is er niet zo veel aan de hand.
ben benieuwd of er hier leden zijn die ons verder kunnen helpen.

Groet, Henkie

Autumnn

Re: Paard staat wijd (voornamelijk met de voorbenen vooruit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:47

Ik denk eerder aan hoefbevangen. Vreemd dat je spul mee krijgt voor rotstraal? Heb je een foto en/of filmpje?

Hulp nodig bij het solliciteren, schrijven van een sterke motivatiebrief of een overtuigend cv? Stuur een PB :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:59

Google eens op hoefbevangen. Is dat wat je bedoelt met benen ‘wijd’/ naar voren?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:04

Klinkt idd als bevangen. Staat het paard op gras? Kort gras of lang gras? Hoe is je stal management verder? (hoe vaak en lang komt het paard buiten en op wat voor ondergrond dan, wat voor voeding krijgt hij?)

En idd apart dat je wat tegen rotstraal kreeg.. Stinken de onderkant vd hoeven erg?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:07

Lizzyy schreef:
Ik denk eerder aan hoefbevangen. Vreemd dat je spul mee krijgt voor rotstraal? Heb je een foto en/of filmpje?

Toevoeging: loopt ze ook kort?

Hulp nodig bij het solliciteren, schrijven van een sterke motivatiebrief of een overtuigend cv? Stuur een PB :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:12

Zo als dit plaatje ongeveer?
Afbeelding
(hoefbevangen bokt wiki)

Het is een houding om voorvoeten te ontlasten, kan inderdaad hb zijn, of een andere aandoening (peesprobleem of hko), DA terug laten komen is je beste optie nu. En laat je smid er naar kijken, wat ziet die aan de hoeven?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

88henkie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 10:26

De kliniek in Zeddam had gezegd dat het geen hoefbevangheid was maar een lichte bot opbouw in het straalbeentje. Ze heeft ook last van rotstraal daarvoor hebben de ze Egyptisch zalf voor gekregen de rotstaal is al bijna helemaal weg. Ze stap inderdaad erg kort en ze wisseld voor en achter de benen elke keer om te ontlasten. De DA heeft speciale ijzers geadviseerd met een pad erin om te kijken of het minder werd maar de pads zitten er nog niet in omdat ze nog last heeft van rotstraal maar helaas zien we nog geen verbetering. Ze staat 24/7 op de wei met volledige rust. Ik heb foto’s van het paard hoe ze nu staat.

Knert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:34

Kliniek Zeddam? Daar heb ik geen goede ervaringen mee. Hebben mij lang aan laten klooien met een ziek paard en Haaksbergen had het in 1 behandeling (en medicijnen voor thuis) opgelost. Goedkopere rekening ook nog..

Zeddam is voor mij geen kundige paardenkliniek “.. ik hoor meer verhalen over ze.

Ik adviseer je dan ook 2nd oponion aan te vragen.
Laatst bijgewerkt door Knert op 27-05-18 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:34

88henkie88 schreef:
De kliniek in Zeddam had gezegd dat het geen hoefbevangheid was maar een lichte bot opbouw in het straalbeentje. Ze heeft ook last van rotstraal daarvoor hebben de ze Egyptisch zalf voor gekregen de rotstaal is al bijna helemaal weg. Ze stap inderdaad erg kort en ze wisseld voor en achter de benen elke keer om te ontlasten. De DA heeft speciale ijzers geadviseerd met een pad erin om te kijken of het minder werd maar de pads zitten er nog niet in omdat ze nog last heeft van rotstraal maar helaas zien we nog geen verbetering. Ze staat 24/7 op de wei met volledige rust. Ik heb foto’s van het paard hoe ze nu staat.

plaats is een foto of een filmpje van je paard?

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

88henkie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 10:42

Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-05-18 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:49

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:53

Oei.... dat paard heeft veel pijn, ze ontlast niet alleen voor, maar ook achter. Ik zou toch echt even een andere kliniek laten kijken... Heb je geen metacam oid gekregen voor pijnbestrijding? Om haar nu wat pijn te verlichten kun je haar in een modderbad zetten of de voetjes in een emmer water. Een lichte botopbouw is niet iets dat acuut verschijnt, kan best zijn dat ze dat heeft maar daarvan gaan ze niet ineens zo staan. Als de rotstraal bijna over is moet ze ook niet meer zo pijnlijk zijn. Ik zou toch echt denken aan hoefbevangenheid, misschien spierbevangen nog een optie?

Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:55

duidelijk hoefbevangen, zal van gras afhalen en Da er bij halen

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:21

Ziet er inderdaad uit als hoefbevangen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:23

Ja die is hoefbevangen naar mijn mening. Zo snel mogelijk van het gras en een DA erbij!

Edit: lees nu ober de DA. Maar... is dit al langer aan de gang? Ik kan me niet voorstellen dat een DA dit niet zou bestempelen als hoefbevangenheid

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:27

Maar hoefbevangen zou je toch goed en duidelijk op de foto moeten zien? Ook al is de DA wat minder kundig?
Ben het wel met iedereen eens dat dit paard duidelijk (heel veel) pijn heeft. Pijnbestrijding lijkt me dan ook een must, nog los van het zoeken naar de oorzaak.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:28

Gut wat ziet dat er pijnlijk uit. Arm paard :(:)
Hoop dat jullie toch besluiten een andere dierenarts te laten komen..

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:32

Simbaa schreef:
Maar hoefbevangen zou je toch goed en duidelijk op de foto moeten zien? Ook al is de DA wat minder kundig?
Ben het wel met iedereen eens dat dit paard duidelijk (heel veel) pijn heeft. Pijnbestrijding lijkt me dan ook een must, nog los van het zoeken naar de oorzaak.

Hoeft niet, als er geen verzakking is van de hoefbeentjes dan hoef je in principe nog niet heel veel te zien op de foto.

@ TS: als je links of rechts in de kootholte voelt, voel je dan pulsatie/pols? In dat geval kun je bijna zeker wel stellen dat ze hoefbevangen staat

Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:35

Hoefbevangen of hooggradige hoefkatrolontsteking ...
In elk geval heeft dit paard verschrikkelijk veel pijn :7
Ik zou er een andere DA en / of kliniek bijhalen eerlijk gezegd...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:37

Bel aub een andere arts. Dit is overduidelijk hb. Idd modderbadje maken en metacam

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:39

Hebben ze geen bloed getrokken?
Ik zou haar snel van het gras afhalen en bellen naar een andere kliniek.
Want zo puur op het plaatje verwacht ik ook HB

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:40

Hoefbevangen lijkt zeer voor de hand te liggen. Snel van het gras afhalen en de voeten koelen met lauw (!) water, zo vaak mogelijk. Een goede dierenarts raadplegen die je paard pijnstilling en ontstekingsremming geeft. Hopelijk ben je er nog op tijd bij, sterkte TS.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:44

Oei oei... Ze heeft duidelijk veel pijn.
Laat aub een arts komen voor pijnstilling en mogelijk bloedverdunners. Daarnaast gaan koelen met water/emmers water of modderbad en van het gras af halen.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:54

Nat zand, pijnstillers en inderdaad een (andere)dierenarts. Arm paard. No offence overigens
Als je dit soort dingen niet weet is het handig om om raad te vragen.
Succes

If you can't beat them, join them.
Pa, je was meer dan goed.
Zit nu op 87 was 95

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:15

Niet alleen bij hoefbevangenheid heb je die rare stand. Het kan ook dat ze zo het schoftgebied proberen te ontlasten of dat het probleem bij de urinewegen zit. Maar dat is niet vanaf een foto te beoordelen. Rotstraal is overigens wel gevoelig, maar zo erg als op de foto zou wel een hele extreme reactie zijn.