Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:44

Beetje denigrerend. Ik ken wel een 14 jarige die prima een vijltje erover kan en durft te halen, en ook een 50 jarige die geen vijl durft te hannesen...
Eens; helemaal zelf bekappen is een stap te ver op die leeftijd, maar ook dat leert ze nog wel over een paar jaar. Jong geleerd en met interesse kan veel hoor. ;)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:47

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat je op je 13e nog niet genoeg de gevolgen kan overzien. En gewoon nog niet genoeg kennis in huis hebt. Met alle respect, maar ik zou geen 13-jarige aan de hoeven van mijn paard willen. Plus dat ik hoop dat er ook nog ouders/eigenaren in dit verhaal zijn en dat TS niet echt in de weer wil gaan met een vijl.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:34

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling dat steeds meer jongeren belangstelling lijken te hebben.
Er lijkt een nieuwe generatie te ontstaan die zichzelf niet blind staart op de tradities, want de paardenwereld heeft toch nog vele conservatieve elementen.

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:35

Floortz schreef:
FlashWolves schreef:
Ik volg de opleiding tot hoefsmid. Wat een 3jarige mbo opleiding is. En ik kan vertellen dat het veel moeilijker is dan het lijkt en een cursus bekappen echt niet genoeg is om een paard goed te bekappen.
Zoals hierboven al aangegeven, oefenen wij op afgehakte paardenhoeven, en onder strenge begeleiding op levende paarden. Ook wordt er veel focus gelegd op het paard (zowel verzorging als stand van het paard) en op het smeden (wij leren nog het smeden van een ijzer uit staaf, om te leren wat er gebeurt als je op een bepaalde locatie slaat). Ook moeten wij aan het einde van de opleiding een collectie van 10 hoefijzers inleveren, die mooier moeten zijn dan uit de fabriek.


Iemand die zijn eigen paarden wil bekappen hoeft geen ijzers te kunnen smeden, passen of zetten. Tuurlijk is het zo dat als je je laat opleiden tot hoefsmid er veel meer bij komt kijken. Er komt allerlei ellende op je pad; los het maar op.

Ik heb ook genoeg hoefsmeden gezien die er weinig van bakten; pannekoekhoeven, giga hoge hielen, bullnoses en slecht passende ijzers...en eigenaren die vol vertrouwen waren...tot er een andere kwam die wel kundig was en de boel netjes corrigeerde.

Iemand die het niet aandurft om zelf te bekappen moet er dan ook gewoon niet aan beginnen; durf je het wel aan ga dan een cursus doen, leer, lees en kijk en vraag. En ga dan pas doen, en laat je werk af en toe controleren door je smid of bekapper. Het is niet moeilijk maar je moet er wel een beetje interesse in hebben en energie in steken. Het is nl. ook gewoon heel leuk om te doen :)


Natuurlijk is het leuk om te doen. Maar als jij een paard hebt met een verkeerde beenstand (frans, toontreeder, bokbenig e.d.) denk ik niet dat een cursus genoeg is. Even bijwerken kan je gerust doen, maar ik raad het niet aan. Want dan kan een gediplomeerde smid jouw werk weer oplossen.

Natuurlijk zijn er waardelose smeden in Nederland, maar dan moet het geen vrij beroep zijn. In Engeland moet elke smid geregistreerd en gediplomeerd zijn, wat naar mijn idee beter is

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:40

Als er in de opleiding van een smid werkelijk zoveel diepgang zou zitten in de theorie dan zou het smeden van ijzer geen logisch gevolg daarop zijn..
De nieuwe wetenschap bewijst dat een ijzer op geen enkele wijze iets goed doet voor de voet.
Het stamt uit de middeleeuwen, uit de tijd van aderlatingen en schedelboringen en daar leven we allang niet meer.
Gediplomeerd smid is mi net zoiets als “ gediplomeerd schedelboorder”.
Je hebt een diploma voor hetgene je doet, maar wat je doet is niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:22

FlashWolves schreef:
Natuurlijk is het leuk om te doen. Maar als jij een paard hebt met een verkeerde beenstand (frans, toontreeder, bokbenig e.d.) denk ik niet dat een cursus genoeg is. Even bijwerken kan je gerust doen, maar ik raad het niet aan. Want dan kan een gediplomeerde smid jouw werk weer oplossen.


Ik ben dat niet met je eens, maar ik bekap mijn paarden ook alweer 20 jaar met tegenzin, en dan bouw je ook met de vreemder gevormde hoeven wel wat ervaring op. Het probleem begon bij ons dat we geen reguliere hoefsmid konden vinden die voor 2 shetten wilde komen. Een natuurlijk bekapper wilde dat wel en leerde me de kneepjes van het vak. Het probleem was namelijk dat een van de shettenlast van habituele patellaluxatie had die in direct verband stond met de scheve vorm van zijn achterhoef. 1x in de 4 weken laten bekappen betekende dat hij 1 week goed liep en zijn been vervolgens weer 3 weken lang regelmatig vastschoot. En aangezien hij daardoor onderstandig stond met voor- en achterbenen werden de tenen van de achterhoeven te lang en van de voorhoeven met onderschoven verzenen te kort. Dus daar begon het. Steeds als ik iemand kon vinden die onze kant op wilde komen (bekapper/smid) dan haalde ik die onze kant op om te laten controleren, maar in praktijk deed ik ze zeventien jaar met forse tegenzin zelf. De patellafixatie was binnen een half jaar verdwenen. Een paar jaar later ben ik een half jaar zelf uit de running geweest en zijn ze elke zes weken door een reguliere hoefsmid gedaan, en toen schoot het been weer regelmatig op slot, dus toen tussendoor toch maar weer zelf steeds bijgehouden en het op slot schieten verdween weer. Helaas wilde die hoefsmid niet dat klanten zelf aan de hoeven kwamen en kwam niet meer langs. Enorm balen, want ik was ontzettend blij met haar werk, maar aangezien zij niet elke twee weken langs wilde komen en mijn pony dat wel nodig had om echt gezond te kunnen lopen...

Toen ik een paar jaar geleden mijn paard kocht was het eerste wat ik deed een hoefsmid/bekapper zoeken die hem elke zes weken zou doen, met het idee dat ik dan eindelijk van al het bekapwerk verlost was. Paard had perfect ogende hoeven, maar liep door rugproblemen alleen afschuwelijk slecht (gooide zijn achterbenen gestrekt buitenom naar voren). De rugproblemen werden behandeld, maar het nare loopje bleef, terwijl hij al driekwart jaar elke zes weken bekapt werd en ik al twee second opinions van andere bekapper en hoefsmid erbij had laten komen. De conclusie was dat het uit zijn rug moest komen. Uiteindelijk ben ik zelf eens een halve dag lang naast hem op de grond gaan zitten om te kijken wat hij nu precies deed met dat been, hoe hij het afwikkelde, maakte filmpjes die ik in slowmotion af kon spelen, en toen ontdekte ik dat de hoef van het lastigste been op een vreemde manier heel subtiel diagonaal scheef was (buitenachter kort, binnenvoor lang), waardoor hij steeds net iets meer buitenover afwikkelde. De andere achterhoef was juist lateraal scheef en van beide hoeven was de hoefhoek iets te zwak waardoor de tenen te lang waren zonder dat dat zichtbaar was als lange hoefwand bij de teen. Dus ben ik zelf tussen de bekapbeurten door maar weer elke week bij gaan werken en met millimeterwerk gaan experimenteren welke hoefvorm hem nou rechtdoor liet bewegen en welke niet. Na en week of zes zwaaide hij zijn achterbenen weer gewoon rechtdoor en dat doet hij nu nog steeds.

Helaas was ik toen niet van het bekappen af, want toen hij vier maanden kreupel was aan zijn linkerschouder begon hij acuut zijn linkervoorhoef scheef te belasten en dus scheef af te slijten. Na vier weken kreupelheid stond de binnenwand van zijn voorhoef al verticaal en in het midden zelfs al hol. Vanwege de kapotte schouder mocht hij niet door de hoefsmid in 1x rechtgezet worden, dus moest ik dat zelf elke weer millimeter voor millimeter doen om zijn hoef langzaam weer recht te kantelen als zijn schouder weer een fractie beter begon te bewegen. Die peesblessure kwam nog twee keer terug en dus bleef dit een ding.

Nog veel belangrijkere reden om hem zelf ook te blijven doen is dat als je hem elke 4-6 weken bekapt, hij vervolgens een week lang op eieren loopt. Hier hebben inmiddels al 3 bekappers en 2 hoefsmeden naar gekeken, maar niemand doet iets raars, niemand kan ontdekken waarom hij zo gevoelig is, iedereen doet tangtesten om de zool te controleren waar hij met vlag en wimpel voor slaagt, en toch loopt hij na elke standaard bekapbeurt weer op eieren. Dus hang ik nog steeds elke week onder zijn buik om de teen een klein beetje af te ronden (niet teveel) en alle scheefheden die zich over alle hoeven verdeeld hebben te controleren.
Elke 6 tot 8 weken komt de hoefsmid omdat ik zeker wil zijn dat ik als leek geen scheefheden over het hoofd zie. Deze hoefsmid vindt het gelukkig wel leuk dat ik het met heel veel tegenzin zelf doe en kijkt graag mee.

Mijn conclusie na 20 jaar is dat iedereen kan leren bekappen, en dat je dat ook heel erg makkelijk heel slecht kan leren doen. In dit topic wordt wat gebitcht over dat de meeste hoefsmeden ontzettend slecht zijn in bekappen dus dat zelf bekappen de enige veilige optie is. Ik zie het zo; stel dat 25% van de hoefsmeden slecht is in bekappen, dan weet ik vrij zeker dat 25% van de leken daar net zo slecht in is. Een hoefsmid die slecht is in bekappen heeft zitten slapen tijdens die helft van zijn opleiding of heeft gewoon niet de handvaardigheid en het geduld om dit goed te doen, net zoals veel huis-, tuin- en keukenbekappers hun cursus vooral gebruiken om te kletsen over hoe slecht ijzers zijn, na twee dode hoeven met een setje messen naar huis gaan , niet de handvaardigheid (en geduld!) hebben om hun eigen paard goed te bekappen en vervolgens ook niet het lef hebben om hun werk elke paar weken te laten controleren door een echte smid/bekapper.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:37

een cursus(je) is niet genoeg nee, het gaat om de passie en de natuurlijke interesse die er moet zijn om iets goed te doen.
Voordat je iets gaat praktiseren kunnen daar jaren van kennis vergaren aan vooraf gaan.
Voor een handjevol, want vele haken idd al veel eerder af.
Maar een ieder met gedegen kennis en inzicht in de ware werking en anatomie van de voet zal nooit een ijzer plaatsen of laten plaatsen

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:44

xyzutu2 schreef:
FlashWolves schreef:
Natuurlijk is het leuk om te doen. Maar als jij een paard hebt met een verkeerde beenstand (frans, toontreeder, bokbenig e.d.) denk ik niet dat een cursus genoeg is. Even bijwerken kan je gerust doen, maar ik raad het niet aan. Want dan kan een gediplomeerde smid jouw werk weer oplossen.


Ik ben dat niet met je eens, maar ik bekap mijn paarden ook alweer 20 jaar met tegenzin, en dan bouw je ook met de vreemder gevormde hoeven wel wat ervaring op. Het probleem begon bij ons dat we geen reguliere hoefsmid konden vinden die voor 2 shetten wilde komen. Een natuurlijk bekapper wilde dat wel en leerde me de kneepjes van het vak. Het probleem was namelijk dat een van de shettenlast van habituele patellaluxatie had die in direct verband stond met de scheve vorm van zijn achterhoef. 1x in de 4 weken laten bekappen betekende dat hij 1 week goed liep en zijn been vervolgens weer 3 weken lang regelmatig vastschoot. En aangezien hij daardoor onderstandig stond met voor- en achterbenen werden de tenen van de achterhoeven te lang en van de voorhoeven met onderschoven verzenen te kort. Dus daar begon het. Steeds als ik iemand kon vinden die onze kant op wilde komen (bekapper/smid) dan haalde ik die onze kant op om te laten controleren, maar in praktijk deed ik ze zeventien jaar met forse tegenzin zelf. De patellafixatie was binnen een half jaar verdwenen. Een paar jaar later ben ik een half jaar zelf uit de running geweest en zijn ze elke zes weken door een reguliere hoefsmid gedaan, en toen schoot het been weer regelmatig op slot, dus toen tussendoor toch maar weer zelf steeds bijgehouden en het op slot schieten verdween weer. Helaas wilde die hoefsmid niet dat klanten zelf aan de hoeven kwamen en kwam niet meer langs. Enorm balen, want ik was ontzettend blij met haar werk, maar aangezien zij niet elke twee weken langs wilde komen en mijn pony dat wel nodig had om echt gezond te kunnen lopen...

Toen ik een paar jaar geleden mijn paard kocht was het eerste wat ik deed een hoefsmid/bekapper zoeken die hem elke zes weken zou doen, met het idee dat ik dan eindelijk van al het bekapwerk verlost was. Paard had perfect ogende hoeven, maar liep door rugproblemen alleen afschuwelijk slecht (gooide zijn achterbenen gestrekt buitenom naar voren). De rugproblemen werden behandeld, maar het nare loopje bleef, terwijl hij al driekwart jaar elke zes weken bekapt werd en ik al twee second opinions van andere bekapper en hoefsmid erbij had laten komen. De conclusie was dat het uit zijn rug moest komen. Uiteindelijk ben ik zelf eens een halve dag lang naast hem op de grond gaan zitten om te kijken wat hij nu precies deed met dat been, hoe hij het afwikkelde, maakte filmpjes die ik in slowmotion af kon spelen, en toen ontdekte ik dat de hoef van het lastigste been op een vreemde manier heel subtiel diagonaal scheef was (buitenachter kort, binnenvoor lang), waardoor hij steeds net iets meer buitenover afwikkelde. De andere achterhoef was juist lateraal scheef en van beide hoeven was de hoefhoek iets te zwak waardoor de tenen te lang waren zonder dat dat zichtbaar was als lange hoefwand bij de teen. Dus ben ik zelf tussen de bekapbeurten door maar weer elke week bij gaan werken en met millimeterwerk gaan experimenteren welke hoefvorm hem nou rechtdoor liet bewegen en welke niet. Na en week of zes zwaaide hij zijn achterbenen weer gewoon rechtdoor en dat doet hij nu nog steeds.

Helaas was ik toen niet van het bekappen af, want toen hij vier maanden kreupel was aan zijn linkerschouder begon hij acuut zijn linkervoorhoef scheef te belasten en dus scheef af te slijten. Na vier weken kreupelheid stond de binnenwand van zijn voorhoef al verticaal en in het midden zelfs al hol. Vanwege de kapotte schouder mocht hij niet door de hoefsmid in 1x rechtgezet worden, dus moest ik dat zelf elke weer millimeter voor millimeter doen om zijn hoef langzaam weer recht te kantelen als zijn schouder weer een fractie beter begon te bewegen. Die peesblessure kwam nog twee keer terug en dus bleef dit een ding.

Nog veel belangrijkere reden om hem zelf ook te blijven doen is dat als je hem elke 4-6 weken bekapt, hij vervolgens een week lang op eieren loopt. Hier hebben inmiddels al 3 bekappers en 2 hoefsmeden naar gekeken, maar niemand doet iets raars, niemand kan ontdekken waarom hij zo gevoelig is, iedereen doet tangtesten om de zool te controleren waar hij met vlag en wimpel voor slaagt, en toch loopt hij na elke standaard bekapbeurt weer op eieren. Dus hang ik nog steeds elke week onder zijn buik om de teen een klein beetje af te ronden (niet teveel) en alle scheefheden die zich over alle hoeven verdeeld hebben te controleren.
Elke 6 tot 8 weken komt de hoefsmid omdat ik zeker wil zijn dat ik als leek geen scheefheden over het hoofd zie. Deze hoefsmid vindt het gelukkig wel leuk dat ik het met heel veel tegenzin zelf doe en kijkt graag mee.

Mijn conclusie na 20 jaar is dat iedereen kan leren bekappen, en dat je dat ook heel erg makkelijk heel slecht kan leren doen. In dit topic wordt wat gebitcht over dat de meeste hoefsmeden ontzettend slecht zijn in bekappen dus dat zelf bekappen de enige veilige optie is. Ik zie het zo; stel dat 25% van de hoefsmeden slecht is in bekappen, dan weet ik vrij zeker dat 25% van de leken daar net zo slecht in is. Een hoefsmid die slecht is in bekappen heeft zitten slapen tijdens die helft van zijn opleiding of heeft gewoon niet de handvaardigheid en het geduld om dit goed te doen, net zoals veel huis-, tuin- en keukenbekappers hun cursus vooral gebruiken om te kletsen over hoe slecht ijzers zijn, na twee dode hoeven met een setje messen naar huis gaan , niet de handvaardigheid (en geduld!) hebben om hun eigen paard goed te bekappen en vervolgens ook niet het lef hebben om hun werk elke paar weken te laten controleren door een echte smid/bekapper.

Wanneer iedereen zo'n goed oog had op stand en bewegingen dan konden meer mensen zelf hun paard bekappen. Zoals jij beschrijft wat je ziet na onderzoek , zo zijn er maar heel erg weinig, petje af.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:54

Festeropre schreef:
Als er in de opleiding van een smid werkelijk zoveel diepgang zou zitten in de theorie dan zou het smeden van ijzer geen logisch gevolg daarop zijn..
De nieuwe wetenschap bewijst dat een ijzer op geen enkele wijze iets goed doet voor de voet.
Het stamt uit de middeleeuwen, uit de tijd van aderlatingen en schedelboringen en daar leven we allang niet meer.
Gediplomeerd smid is mi net zoiets als “ gediplomeerd schedelboorder”.
Je hebt een diploma voor hetgene je doet, maar wat je doet is niet goed

Wat een onzin....
Schedelboringen worden nog steeds wel gedaan, alleen om een andere reden dan vroeger... Aderlatingen ook trouwens...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:09

Billy schreef:
Festeropre schreef:
Als er in de opleiding van een smid werkelijk zoveel diepgang zou zitten in de theorie dan zou het smeden van ijzer geen logisch gevolg daarop zijn..
De nieuwe wetenschap bewijst dat een ijzer op geen enkele wijze iets goed doet voor de voet.
Het stamt uit de middeleeuwen, uit de tijd van aderlatingen en schedelboringen en daar leven we allang niet meer.
Gediplomeerd smid is mi net zoiets als “ gediplomeerd schedelboorder”.
Je hebt een diploma voor hetgene je doet, maar wat je doet is niet goed

Wat een onzin....
Schedelboringen worden nog steeds wel gedaan, alleen om een andere reden dan vroeger... Aderlatingen ook trouwens...


Je zegt t, om een andere reden, met ( mag ik hopen) wetenschappelijke onderbouwing.
Wat is de andere reden van ijzers dan vandaag de dag inclusief wetenschappelijke onderbouwing?

Room_Soesje
Berichten: 62
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:15

Festeropre de reden van ijzers bij die van mij en vele anderen is omdat de hoeven anders te hard slijten op de verharde weg. Dit doet dus zeker iets goed voor de hoef.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:21

Festeropre schreef:
Als er in de opleiding van een smid werkelijk zoveel diepgang zou zitten in de theorie dan zou het smeden van ijzer geen logisch gevolg daarop zijn..
De nieuwe wetenschap bewijst dat een ijzer op geen enkele wijze iets goed doet voor de voet.
Het stamt uit de middeleeuwen, uit de tijd van aderlatingen en schedelboringen en daar leven we allang niet meer.
Gediplomeerd smid is mi net zoiets als “ gediplomeerd schedelboorder”.
Je hebt een diploma voor hetgene je doet, maar wat je doet is niet goed



Zo. Lekker genuanceerd.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:26

romy_janse schreef:
Festeropre de reden van ijzers bij die van mij en vele anderen is omdat de hoeven anders te hard slijten op de verharde weg. Dit doet dus zeker iets goed voor de hoef.


Ze doen iets goeds tegen slijtage, niet voor de hoef.
Overigens bestaan er ook hoefschoenen.
En wat is dan de reden voor het gros die nooit buiten op het harde komen?
Die nooit wat anders onder hun voeten voelen dan een perfect verende Agtenberg bodem?

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:29

rien10 schreef:
Festeropre schreef:
Als er in de opleiding van een smid werkelijk zoveel diepgang zou zitten in de theorie dan zou het smeden van ijzer geen logisch gevolg daarop zijn..
De nieuwe wetenschap bewijst dat een ijzer op geen enkele wijze iets goed doet voor de voet.
Het stamt uit de middeleeuwen, uit de tijd van aderlatingen en schedelboringen en daar leven we allang niet meer.
Gediplomeerd smid is mi net zoiets als “ gediplomeerd schedelboorder”.
Je hebt een diploma voor hetgene je doet, maar wat je doet is niet goed



Zo. Lekker genuanceerd.

Je hebt natuurlijke bekappers die door hebben dat niet elk paard in bepaalde situaties blootvoets beter af is en je hebt natuurlijke bekappers die elke keer uit hun vel springen wanneer het woord ijzer valt. Ik ben niet pro of contra ijzers, onze paarden werden pas op ijzers gezet wanneer het gevaarlijk werd voor het paard en ruiter om de hogere proeven zonder glijpartijen te dressuren of springen. En dan ook alleen nog maar in de zomermaanden. En zolang ze zonder konden gewoon lekker blootvoets.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:32

Yep. Ik ben pro wat goed is voor het paard.
Soms is dat blote voeten. Soms is dat met ijzers.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:37

Festeropre schreef:
Billy schreef:
Wat een onzin....
Schedelboringen worden nog steeds wel gedaan, alleen om een andere reden dan vroeger... Aderlatingen ook trouwens...


Je zegt t, om een andere reden, met ( mag ik hopen) wetenschappelijke onderbouwing.
Wat is de andere reden van ijzers dan vandaag de dag inclusief wetenschappelijke onderbouwing?

Nog steeds het voorkomen dat dr hoef te snel afslijt. Dat doel is niet veranderd sinds de middeleeuwen...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:40

Mooi argument voor een ridder in de tijd, paarden dagenlang onderweg, geen andere materialen voor handen...
Heeft jouw auto ook nog steeds houten wielen met een ijzeren rand?
En loop je ook op metalen slippers?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:44

Nee, maar jij snapt het eea niet geloof ik... mijn paard kan in bepaalde omstandigheden ook niet zonder ijzers...en met die van mij vele anderen... hoefschoenen vind ik absoluut geen optie, dus als blootsvoets niet kan krijgt ze een ijzertje... dat jij dat middeleeuws vindt en rare vergelijkingen gaat trekken laat mij alleen meewarig lachen........

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:53

Billy schreef:
Nee, maar jij snapt het eea niet geloof ik... mijn paard kan in bepaalde omstandigheden ook niet zonder ijzers...en met die van mij vele anderen... hoefschoenen vind ik absoluut geen optie, dus als blootsvoets niet kan krijgt ze een ijzertje... dat jij dat middeleeuws vindt en rare vergelijkingen gaat trekken laat mij alleen meewarig lachen........


Als ze ijzers nodig hadden waren ze er wel mee geboren.
Semi wilde paarden zoals mustang die vandaag de dag in de rocky mountains kilometers per dag afleggen op hun blote voeten, en jouw paard zou dat niet kunnen?
En dan mensen die zeggen dat hun paarden geen wilde paarden zijn dus andere hoeven hebben?
Laat wetenschappelijk onderzoek nou juist uitsluiten dat zowel het DNA als de opbouw van de hoef geheel identiek is?
Van zowel een semi wild paard en een gedomesticeerd paard?
De omstandigheden maken de hoef, blote voeten worden vanzelf sterker en minder onderheven aan slijtage.
Zelfs de mensen waarvan de paarden nooit op jet harde komen enkel op geprepareerde dure zandbodems hebben hetzelfde argument als jij

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:55

Off-topic: En zo ging het topic van vragen omtrent het zelf bekappen van een paard naar een discussie over ijzers. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van dit topic toch?

On topic: mijn hoefsmid komt 2 keer per jaar ter controle. De rest doe ik met rasp zelf + wordt door natuurlijk slijten door het paard zelf verzorgd.
Ik gebruik geen mes, dat durf ik niet aan het het blijkt niet nodig.

Ik rasp eens in de 2 weken even bij en dat werkt super. Reden daarvoor is op de eerste plaats het mooi rond houden van de hoeven (flares? Voorkomen) en het is makkelijk bespaard geld. Waarom moeilijk doen als het zelf kan. mijn paarden hebben makkelijke voeten en ik heb tips van de smid gekregen.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:55

Festeropre schreef:
romy_janse schreef:
Festeropre de reden van ijzers bij die van mij en vele anderen is omdat de hoeven anders te hard slijten op de verharde weg. Dit doet dus zeker iets goed voor de hoef.


Ze doen iets goeds tegen slijtage, niet voor de hoef.
Overigens bestaan er ook hoefschoenen.
En wat is dan de reden voor het gros die nooit buiten op het harde komen?
Die nooit wat anders onder hun voeten voelen dan een perfect verende Agtenberg bodem?


Voor de verkoop hoorde ik van de week. :\
Of dat de gangen beter worden. :\

Ik denk alleen dat we een beetje aan het afwijken zijn van de vraag van TS.
Laten we er nou geen wel/niet ijzers van maken.

Het is nog altijd ieder zijn eigen keuze hierin of je het er mee eens bent of niet.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:58

Festeropre schreef:
Billy schreef:
Nee, maar jij snapt het eea niet geloof ik... mijn paard kan in bepaalde omstandigheden ook niet zonder ijzers...en met die van mij vele anderen... hoefschoenen vind ik absoluut geen optie, dus als blootsvoets niet kan krijgt ze een ijzertje... dat jij dat middeleeuws vindt en rare vergelijkingen gaat trekken laat mij alleen meewarig lachen........


Als ze ijzers nodig hadden waren ze er wel mee geboren.
Semi wilde paarden zoals mustang die vandaag de dag in de rocky mountains kilometers per dag afleggen op hun blote voeten, en jouw paard zou dat niet kunnen?
En dan mensen die zeggen dat hun paarden geen wilde paarden zijn dus andere hoeven hebben?
Laat wetenschappelijk onderzoek nou juist uitsluiten dat zowel het DNA als de opbouw van de hoef geheel identiek is?
Van zowel een semi wild paard en een gedomesticeerd paard?
De omstandigheden maken de hoef, blote voeten worden vanzelf sterker en minder onderheven aan slijtage.
Zelfs de mensen waarvan de paarden nooit op jet harde komen enkel op geprepareerde dure zandbodems hebben hetzelfde argument als jij

Mijn paard is geen mustang..
Loop jij naakt rond trouwens? Als mensen kleren nodig hadden waren ze er wel mee geboren.... net zo’n kulargument.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:06

Een mens is ook het enige wezen wat slecht uit de evolutie is gekomen, het is juist door de kleding dat we inmiddels geen haar meer hebben.
Ook mensen hadden haar en dat is evolutie technisch niet meer nodig omdat we een omvang hersens hebben die kan bedenken dat we ook kleding kunnen gebruiken.
Overigens kunnen schoenen uit, zo een beetje het eerste wat we doen als we thuis komen.
Ijzers daarentegen zitten er altijd onder.
O en trouwens, mijn paard kan prima kilometers over het harde zonder ijzers en ook ik heb geen mustang

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:11

Het echte bekappen laat ik doen. Zo'n 3x per jaar. Daartussen vijl ik ze zelf bij en houdt ze goed in de gaten. Beide paarden die ik eens in de 2 weken 6 minuten ff een vijl langs. De ene heeft een graasvoetje en daarom heeft mijn hoefsmid mij ook geleerd wat en hoe veel ik daar weg moet vijlen. Hij zag het niet zitten 2x per maand te komen voor 1 hoef en durft dit prima aan mij over te laten.
Die ander krijgt vaak wat brede zijkanten maar niet extreem hoog of dik. Dus daarom even zelf simpel bijhouden.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:13

Ik laat het doen. Altijd. Ik zou het mezelf niet vergeven als mijn paard esn verkeerde stand krijgt door mijn gebrek aan kennis en ervaring. Daarbij is ze nog volop in de groei en durf ik dat risico niet te nemen.