khirshanta schreef:Dit snap ik dus niet. Hoe?!
Hoe kan een hoefsmid daar te weinig tijd aan besteden?
Dat is de basis van alles, als dat niet goed gaat, zit alles fout.
(edit: niet als aanval over opmerkingen over slecht bekappen, maar uit verwondering dat er kennelijk zo slecht werk geleverd wordt)
Hoe kan het dat jullie zoveel ervaring hebben met slechte smeden, terwijl de smeden die ik ken, allemaal met beleid, geduld en verstand bekappen?
Ik ben niet dom genoeg om een slecht werk voor goed aan te zien. Laatst nog- ik zette twee paaden buiten, de smid was net klaar met mijn paard. Heeft meteen controle + bijvijlen gedaan bij 2 pensionpaarden, gewoon omdat hij het zag.
Voordat ik kon vragen naar 1 pony te kijken (en te helpen) begon hij er al over. Weet dat ik ervan wil leren, legt het uit. Niet voor het geld- die drie 'extra' heeft hij niet doorberekend. Gewoon omdat hij wil dat de paardjes goed op hun voeten staan.
Tja, ik kan er niks aan doen. Ik rij mn hele leven 40+ en heb meer dan 30jr eigen paarden. Toevallig vd week vanwege aankomende verhuizing wat oude paarden dagboekjes en agenda's nog door zitten lezen en kwam ook nog veel terug wat voor ellende je tegenkomt en wat toen normaal was en wat we nu gelukkig weten. Ik geef al meer dan 20jr les en zie paarden echt consequent op slechte hoeven lopen, veel te lang en ook vrij standaard op ijzers. IJzers die onder cola blikjes zitten en ook veel te lang zitten. Men vindt 8 tot 10 weken dus normaal....
Het is echt wat je gewend bent en wil zien. Ik ben zeer kritisch geworden en accepteer dus ook geen slecht bekap werk meer. Over het gedrag en handelen van hoefsmeden met paarden nog maar te zwijgen, want daar heb ik ook weleens een aanvaring over gehad.
Ik gaf al als vb; op een pensionstal komt ene hoefsmid met een goede naam. Ik was geopereerd en wilde meedoen, dus liet hem de paarden doen. Leek de eerste keer allemaal wel aardig. Mn ene ruin werd voor eerste keer bij ons gedaan. Ik bekeek de dag erna tijdens het uitkrabben de hoeven en vond het werk al twijfelachtig, maar zag ook dat de hoeven niet erg goed waren.
De keer erop daarover gehad en alles wat ik zei was onzin. Dubbele zool, omgeklapte steunsels bestonden niet.
Hij had er 3 gedaan en mn shet stond te shaken. Die hebben we dus al 18jr en is echt de allermakkelijkste. Dat was voor mij een teken. Ik had al gezegd dat hij hem niet zo uit zijn voegen moest trekken en zo een kleintje niet op de hoge standaard moet, maar allemaal onzin. Hij mocht van mij de shet overslaan, want die is zo makkelijk en doe ik zelf wel.
Dag erna loopt mn ene ruin echt slecht. HOeven bekeken en leek alsof er niks aan verbeterd of gedaan was. Die heeft 3 weken heel rot gelopen. Daarna ben ik zelf weer gaan bijhouden en heeft nooit meer een stap slecht gedaan. Hele dubbele zolen verwijdert onder andere en langzaam maar zeker krijgt hij een betere vorm.
Diezelfde smid kon een paard niet doen en wil dat die gesedeerd wordt....Toen allemaal verhalen, maar gezien mn shet, twijfel ik over zijn houding en omgang. Hij was niet hard of geen losse handjes, maar ik was erbij.
Ik heb pas dag erna gekeken, omdat ik ook wel er vanuit ging dat hij zo goed was en deed toen de hoeven uitkrabben.
Die smid heeft ruim voldoende werk. Is ook laks in reageren, zelfs bij zeer vaste en trouwe klanten.
Mijn andere ruin ben ik mee naar Emmeloord geweest. Na uitgebreid onderzoek, adviseerden ze zooltjes. De ene smid begon, maar werd weggeroepen. Een andere moest andere hoef doen. Ik was er niet blij mee en ze werkten beiden duidelijk anders. Ik baalde enorm, maar Je staat daar en hebt geen keus meer, want kon ze ook niet zelf meer verwijderen.
Dat is gewoon super slordig te noemen en die hebben dan een naam....
Ik kan echt een boek schrijven. Je gaat natuurlijk ook niet voor niks zelf bijhouden. Meestal is er een reden dat je je gaat verdiepen, het zelf wil bijhouden etc. Goedkoper is het niet, want ik moet ook goed gereedschap hebben en de tijd ervoor uittrekken. En we doen ze veel vaker.
Ik ken natuurlijk wel enkele hoefsmeden die netjes werken, de paarden goed behandelen en met de klanten meedenken. Maar die zijn schaars en erg druk vaak.