Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:53

Gini schreef:
superpony schreef:
Hoefsmeden besteden vaak gewoon te weinig aandacht aan het bekappen en verdiepen zich er te weinig in.


Is dat zo?


ja absoluut. Heb er echt al heel veel gezien en meegemaakt en ken maar een klein deel dat naar je paard kijkt, tijd neemt om te bekappen e dit netjes doet.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:47

Dit snap ik dus niet. Hoe?!
Hoe kan een hoefsmid daar te weinig tijd aan besteden?

Dat is de basis van alles, als dat niet goed gaat, zit alles fout.

(edit: niet als aanval over opmerkingen over slecht bekappen, maar uit verwondering dat er kennelijk zo slecht werk geleverd wordt)

Hoe kan het dat jullie zoveel ervaring hebben met slechte smeden, terwijl de smeden die ik ken, allemaal met beleid, geduld en verstand bekappen?

Ik ben niet dom genoeg om een slecht werk voor goed aan te zien. Laatst nog- ik zette twee paaden buiten, de smid was net klaar met mijn paard. Heeft meteen controle + bijvijlen gedaan bij 2 pensionpaarden, gewoon omdat hij het zag.

Voordat ik kon vragen naar 1 pony te kijken (en te helpen) begon hij er al over. Weet dat ik ervan wil leren, legt het uit. Niet voor het geld- die drie 'extra' heeft hij niet doorberekend. Gewoon omdat hij wil dat de paardjes goed op hun voeten staan.

Anoniem

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:03

Ik denk dat wij de enige goede hoefsmeden van Nederland hebben gehad. :+

Ik heb inmiddels al een hele rij hoefsmeden en bekappers voor bij zien komen en wat ik in praktijk als groot verschil zag is dat bekappers hoeven bekappen en hoefsmeden paarden. Wat hier in het topic ook voorbij kwam als commentaar ven een bekapper; je volgt gewoon de zool, dan krijg je vanzelf de juiste hoef...
Dat werkt alleen als je een paard bekapt dat perfect op de benen staat en goede hoeven heeft. Als je paard scheef in zijn benen staat of zijn hoefzool niet recht onder zijn kroonrand heeft staan dan kun je met die filosofie een paard heel effectief de afgrond in duwen. Je bekapt helemaal niet de zool of de hoef, je kijkt naar hoe een paard van naturen zijn benen afwikkelt, hoe dat zijn hoefvorm heeft beinvloed en wat je aan de hoefvorm kunt doen om de beenstand en beweging positief te beinvloeden. Ik ben echt wel een beetje klaar met bekappers die de hoeven bekappen en die ik dan vervolgens moet wijzen op de scheefheid in het been erboven en dat ze daar in hun bekapping rekening mee hadden moeten houden omdat het paard zijn hoef anders nog verder kantelt.
Dat leer je dus allemaal niet als je drie dagen een dood been vasthoudt tijdens een cursus.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:05

Ik heb 4 smeden over de vloer gehad en een natuurlijk bekapper (waar ik de cursus ook van heb gedaan).
2 smeden konden prima bekappen, 2 leverde echt schots en scheef prutswerk. De nb-er zette ze netjes op de hoeven maar ze waren op de een of andere manier gevoeliger na die bekapbeurt.

Zelf bekappen heb ik ook gedaan, maar na een jaar trok ik dat niet meer. Mij te veel en zwaar werk :o

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:16

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat wij de enige goede hoefsmeden van Nederland hebben gehad. :+

Ik heb inmiddels al een hele rij hoefsmeden en bekappers voor bij zien komen en wat ik in praktijk als groot verschil zag is dat bekappers hoeven bekappen en hoefsmeden paarden. Wat hier in het topic ook voorbij kwam als commentaar ven een bekapper; je volgt gewoon de zool, dan krijg je vanzelf de juiste hoef...
Dat werkt alleen als je een paard bekapt dat perfect op de benen staat en goede hoeven heeft. Als je paard scheef in zijn benen staat of zijn hoefzool niet recht onder zijn kroonrand heeft staan dan kun je met die filosofie een paard heel effectief de afgrond in duwen. Je bekapt helemaal niet de zool of de hoef, je kijkt naar hoe een paard van naturen zijn benen afwikkelt, hoe dat zijn hoefvorm heeft beinvloed en wat je aan de hoefvorm kunt doen om de beenstand en beweging positief te beinvloeden. Ik ben echt wel een beetje klaar met bekappers die de hoeven bekappen en die ik dan vervolgens moet wijzen op de scheefheid in het been erboven en dat ze daar in hun bekapping rekening mee hadden moeten houden omdat het paard zijn hoef anders nog verder kantelt.
Dat leer je dus allemaal niet als je drie dagen een dood been vasthoudt tijdens een cursus.



Nee, ik heb gezegd; gebruik de zool als referentiekader, dan volgd er vanzelf een goede voetas.
Dit betekend juist dat je een scheve stand niet extreem gaat corrigeren, iets wat nl. helemaal niet kan.

Voetas is geen verschijnsel waar natuurlijke bekappers zich druk over maken. Als de witte lijn goed vast zit, het hoefbeen bijna parallel aan de grond staat en de hiel laag is zal de voetas als resultaat hiervan vanzelf in een lijn komen te staan.

En door enkel en alleen een hoef te zien weet je al wat er aan vast zit, de hoef verteld nl. zoveel over het paard, meer nog dan het paard over de hoef verteld.

Als je een paard zou zien zonder de hoeven kan je er nog van allerlei hoeven onder verzinnen.
Als je enkel een hoef ziet past daar al vrij snel een beeld van het paard bij.
Daarom zijn “dode” hoeven ook een mooi studie matriaal, het verteld zoveel over het leven van het paard wat eraan vast zat.
En dan ondek je hoe vaak de hoef (in)direct in verband staat met de dood van het betreffende paard

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:05

Ik vind dit een prachtige discussie- is er interesse om hier in een apart topic dieper op in te gaan? Al zijn en al topics over; ik heb het idee dat er slimme mensen met verstand praten, waar (ook) ik veel van kan leren

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:06

Naar mijn idee moet je gewoon goed kijken naar je eigen paardje, er zijn genoeg natuurlijk bekappers die zo erg aan hun 'geloof' vasthouden dat ze de paarden een verkeerde stand geven doordat die hielen persé laag moeten. Zo zijn er ook genoeg reguliere bekappers die echt alleen maar de hoef kunnen voor bereiden op het ijzer en dat dan prima vinden. Je moet goed oordelen of je bekapper goed werk doet, en om dat goed te kunnen beoordelen is zn cursus heel nuttig, en wat mij betreft hoort dat bij de basis kennis over het paard.
Bij mijn paardje doe ik het sinds een jaar zelf, en hij heeft flinke x benen van achter dus echt niet de ideale stand, en hij staat beter op zijn voeten dan ooit. En daarbij volg ik ook niet alle regeltjes van het natuurlijk bekappen, gewoon logisch nadenken en kijken.

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:16

Precies Cera-D!

Ook ik volg niet precies de regeltjes van een bepaalde stroming, maar kijk naar wat mijn paarden nodig hebben om zo comfortabel mogelijk te kunnen lopen over verschillende ondergronden. Dat is tenslotte waar hoeven voor dienen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:19

Precies, een beetje zelf gaan puzzelen. Er een keertje achter komen dat hij gevoelig loopt met een te korte wand dus de volgende keer een paar mm langer laten. Echt je eigen paard leren kennen is echt essentieel daarbij, en een stroming volgen werkt 9 van de 10 niet. Net zoals met trainen, ik neem van elke trainer wel een dingetje mee en daarbij mix ik nog mn eigen ervaring en gevoel.

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:42

En dat is wat bekappers en smeden in mijn ervaring niet doen. Die werken volgens een eigen stijl en houden echt niet bij welk paard een paar mm korter moet en welke beter loopt met iets meer steunsel.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:47

De traditionele hoefsmid let op de voetas – de voorkant van de hoef en van het kootbeen moeten op één lijn liggen bij een loodrecht staand been. Is deze lijn niet recht, spreekt men over een gebroken voetas. Door de focus daarop te leggen kan de bewerking enorm verschillen met nefaste gevolgen voor de hoef. Niettegenstaande dat een ongebroken voetas de juiste beenstand is! Een voetas corrigeert zichzelf als de witte-lijn-verbinding gezond en sterk is, daar moet de docus op liggen.
Maar daar komt zoveel meer bij kijken dat is feitelijk praktisch niet eens te realiseren door een smid.
Daar moet je dagelijks bovenop zitten

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:06

khirshanta schreef:
Dit snap ik dus niet. Hoe?!
Hoe kan een hoefsmid daar te weinig tijd aan besteden?

Dat is de basis van alles, als dat niet goed gaat, zit alles fout.

(edit: niet als aanval over opmerkingen over slecht bekappen, maar uit verwondering dat er kennelijk zo slecht werk geleverd wordt)

Hoe kan het dat jullie zoveel ervaring hebben met slechte smeden, terwijl de smeden die ik ken, allemaal met beleid, geduld en verstand bekappen?

Ik ben niet dom genoeg om een slecht werk voor goed aan te zien. Laatst nog- ik zette twee paaden buiten, de smid was net klaar met mijn paard. Heeft meteen controle + bijvijlen gedaan bij 2 pensionpaarden, gewoon omdat hij het zag.

Voordat ik kon vragen naar 1 pony te kijken (en te helpen) begon hij er al over. Weet dat ik ervan wil leren, legt het uit. Niet voor het geld- die drie 'extra' heeft hij niet doorberekend. Gewoon omdat hij wil dat de paardjes goed op hun voeten staan.


Tja, ik kan er niks aan doen. Ik rij mn hele leven 40+ en heb meer dan 30jr eigen paarden. Toevallig vd week vanwege aankomende verhuizing wat oude paarden dagboekjes en agenda's nog door zitten lezen en kwam ook nog veel terug wat voor ellende je tegenkomt en wat toen normaal was en wat we nu gelukkig weten. Ik geef al meer dan 20jr les en zie paarden echt consequent op slechte hoeven lopen, veel te lang en ook vrij standaard op ijzers. IJzers die onder cola blikjes zitten en ook veel te lang zitten. Men vindt 8 tot 10 weken dus normaal....

Het is echt wat je gewend bent en wil zien. Ik ben zeer kritisch geworden en accepteer dus ook geen slecht bekap werk meer. Over het gedrag en handelen van hoefsmeden met paarden nog maar te zwijgen, want daar heb ik ook weleens een aanvaring over gehad.

Ik gaf al als vb; op een pensionstal komt ene hoefsmid met een goede naam. Ik was geopereerd en wilde meedoen, dus liet hem de paarden doen. Leek de eerste keer allemaal wel aardig. Mn ene ruin werd voor eerste keer bij ons gedaan. Ik bekeek de dag erna tijdens het uitkrabben de hoeven en vond het werk al twijfelachtig, maar zag ook dat de hoeven niet erg goed waren.
De keer erop daarover gehad en alles wat ik zei was onzin. Dubbele zool, omgeklapte steunsels bestonden niet.
Hij had er 3 gedaan en mn shet stond te shaken. Die hebben we dus al 18jr en is echt de allermakkelijkste. Dat was voor mij een teken. Ik had al gezegd dat hij hem niet zo uit zijn voegen moest trekken en zo een kleintje niet op de hoge standaard moet, maar allemaal onzin. Hij mocht van mij de shet overslaan, want die is zo makkelijk en doe ik zelf wel.

Dag erna loopt mn ene ruin echt slecht. HOeven bekeken en leek alsof er niks aan verbeterd of gedaan was. Die heeft 3 weken heel rot gelopen. Daarna ben ik zelf weer gaan bijhouden en heeft nooit meer een stap slecht gedaan. Hele dubbele zolen verwijdert onder andere en langzaam maar zeker krijgt hij een betere vorm.

Diezelfde smid kon een paard niet doen en wil dat die gesedeerd wordt....Toen allemaal verhalen, maar gezien mn shet, twijfel ik over zijn houding en omgang. Hij was niet hard of geen losse handjes, maar ik was erbij.

Ik heb pas dag erna gekeken, omdat ik ook wel er vanuit ging dat hij zo goed was en deed toen de hoeven uitkrabben.

Die smid heeft ruim voldoende werk. Is ook laks in reageren, zelfs bij zeer vaste en trouwe klanten.

Mijn andere ruin ben ik mee naar Emmeloord geweest. Na uitgebreid onderzoek, adviseerden ze zooltjes. De ene smid begon, maar werd weggeroepen. Een andere moest andere hoef doen. Ik was er niet blij mee en ze werkten beiden duidelijk anders. Ik baalde enorm, maar Je staat daar en hebt geen keus meer, want kon ze ook niet zelf meer verwijderen.
Dat is gewoon super slordig te noemen en die hebben dan een naam....

Ik kan echt een boek schrijven. Je gaat natuurlijk ook niet voor niks zelf bijhouden. Meestal is er een reden dat je je gaat verdiepen, het zelf wil bijhouden etc. Goedkoper is het niet, want ik moet ook goed gereedschap hebben en de tijd ervoor uittrekken. En we doen ze veel vaker.

Ik ken natuurlijk wel enkele hoefsmeden die netjes werken, de paarden goed behandelen en met de klanten meedenken. Maar die zijn schaars en erg druk vaak.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:34

Schandalig. Ronduit schandalig.

Ik vind dus kennelijk dingen logisch die voor veel smeden niet logisch zijn. Daarom ontwerp ik mijn eigen bekapschort- want een shet (daar hebben we er een paar van op stal) of een oudje van 30/40+ kún je niet zo hoog houden. Met die oudjes weet je dat ze soms moeilijk lang op 3 benen kunnen, dan neem je er dus tijd voor. Maar, wellicht is dat kentekenend- ik heb dus een bekapschort nodig met bescherming op mijn onderbenen. Denk je dat die te vinden zijn? Nope.

Mijn 'hoofjack' is een kleine as steun, want je kunt dat paard echt niet op zo'n hoge krijgen.

Misschien is het dan toch niet zo vanzelfsprekend als ik denk, dat je de tijd neemt om te kijken naar hoe het paard loopt, wat bij dat paard hoe slijt, waar zit, etc.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:49

Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met 1 smid, mijn man maar verbaas me over de opmerking dat smeden alleen maar ijzers willen zetten.

Mijn man bekijkt het paard al als het gebracht wordt, hij wil ook altijd dat de eigenaar/esse er bij is voor uitleg als dat nodig is.
Hij kijkt hoe het paard loopt, zijn benen plaatst en zijn hoef afrolt.
Dan ziet hij aan de slijtage van de hoef ook nog veel en verder helpt een praatje met de eigenaar ook over hoe het paard beweegt voor de kar of onder de man.
Simpele kleine opmerkingen kunnen hem veel zeggen.

Dan wordt een paard zo bekapt dat hij optimaal loopt.
Een paard zou het beste moeten lopen als de smid net is geweest want dan staat hij op zijn best.
Mijn paarden worden altijd 2 dagen voor de wedstrijd nog gedaan.

Wat ijzers betreft, is dat nodig, worden die weer aangepast aan de hoef.
En nee, die worden niet in de hoef geschroeid ( enorme rookontwikkeling en stank)zodat ze zeker passen, paar keer tippen is genoeg.
Mijn rijpaard heeft ijzers nodig(voor de kenners, hij heeft een dubbel gebroken voetas links voor) maar de andere 2 staan zonder.

Mijn man moet altijd lachen als mensen het zelf willen gaan doen en wenst ze veel succes, meestal ziet hij ze na een jaartje weer terug want het was zwaarder als ze dachten en waarom staan ze bij hem zo braaf stil en bij hun niet.
Het is prima dat mensen zich verdiepen in de hoeven en stand van hun paarden, kennis die eigenlijk iedere paarden eigenaar iets van zou moeten weten maar op een enkeling na blijft het een vak waar niet iedereen geschikt voor is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:55

'hielen altijd laag' is een fabeltje. Bij Strasser is dat misschien maar dat heeft niets met NB te maken

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:00

Nee, maar er zijn best een aantal (zogenaamde) nb-ers die zich daar muurvast aan vast houden.

Edit: spatter, dat klinkt als de smeden die ik ken!

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:13

khirshanta schreef:
Schandalig. Ronduit schandalig.

Ik vind dus kennelijk dingen logisch die voor veel smeden niet logisch zijn. Daarom ontwerp ik mijn eigen bekapschort- want een shet (daar hebben we er een paar van op stal) of een oudje van 30/40+ kún je niet zo hoog houden. Met die oudjes weet je dat ze soms moeilijk lang op 3 benen kunnen, dan neem je er dus tijd voor. Maar, wellicht is dat kentekenend- ik heb dus een bekapschort nodig met bescherming op mijn onderbenen. Denk je dat die te vinden zijn? Nope.

Mijn 'hoofjack' is een kleine as steun, want je kunt dat paard echt niet op zo'n hoge krijgen.

Misschien is het dan toch niet zo vanzelfsprekend als ik denk, dat je de tijd neemt om te kijken naar hoe het paard loopt, wat bij dat paard hoe slijt, waar zit, etc.


Jij doet dit als beroep begrijp ik? Hoelang ben je gemiddeld bezig met een bekapping?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:16

Wijslander schreef:
khirshanta schreef:
Schandalig. Ronduit schandalig.

Ik vind dus kennelijk dingen logisch die voor veel smeden niet logisch zijn. Daarom ontwerp ik mijn eigen bekapschort- want een shet (daar hebben we er een paar van op stal) of een oudje van 30/40+ kún je niet zo hoog houden. Met die oudjes weet je dat ze soms moeilijk lang op 3 benen kunnen, dan neem je er dus tijd voor. Maar, wellicht is dat kentekenend- ik heb dus een bekapschort nodig met bescherming op mijn onderbenen. Denk je dat die te vinden zijn? Nope.

Mijn 'hoofjack' is een kleine as steun, want je kunt dat paard echt niet op zo'n hoge krijgen.

Misschien is het dan toch niet zo vanzelfsprekend als ik denk, dat je de tijd neemt om te kijken naar hoe het paard loopt, wat bij dat paard hoe slijt, waar zit, etc.


Jij doet dit als beroep begrijp ik? Hoelang ben je gemiddeld bezig met een bekapping?


Nee- puur uit hobby, omdat ik het machtig interessant vind. Ik ga in September beginnen met een opleiding hoefsmid; niet om het als broodwinning te kunnen, maar omdat ik het gewoon leuk vind, en wil kúnnen.

Desondanks: ik heb geen idee eigenlijk. Het ligt er compleet aan wat er moet gebeuren, of het een gemakkelijk of 'moeilijk' paard is. Zoals gezegd, we hebben veel oude paarden (zelfs van 40).

Als er niet veel hoeft te gebeuren een minuutje of 20-30? Dan wel echt volledig bekappen, niet alleen bijvijlen. Voor de paarden die het moeilijk vinden heb ik echt geen idee wat het gemiddeld is.

Nooit langer dan een uur per keer in ieder geval, dat is voor zo'n paardje anders veel te veel. Soms doe ik alleen voor, de volgende dag achter. Het is dan ook eventjes zo laag mogelijk vast houden, even uitkrabben, en weer neerzetten. Dan even oppakken, zool bijwerken, weer neerzetten. Even wisselen van voet, weer hetzelfde. Dan weer terug, oppakken, zo snel als kan en zo langzaam als nodig (moet wel goed!) hoefwand bijwerken. Neerzetten, weer even kroelen, en dan vijlen.
Kan dus in totaal aardig wat tijd in zitten, een gemiddelde kan ik echt niet aangeven daarvoor.

Belangrijk is voor mij rust, dat het paard het goed kan volhouden, en dat het goed gebeurt

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:24

Duidelijk! De gemiddelde bekapping door professionals die ik gezien heb kostte hooguit een kwartier. Dat zal deels met gereedschap en ervaring te maken hebben, maar ook met 'productiewerk' denk ik. In ieder geval wordt er geen tijd genomen om het paard in beweging te bekijken of met de eigenaar in gesprek te gaan en samen te kijken naar de hoeven.

Zelf ben ik per hoef zeker een kwartier bezig met rustmomentjes tussendoor. Maar ik bekap ook max. 2 hoeven per keer, beter voor mijn rug. :P

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:35

superpony schreef:
ja absoluut. Heb er echt al heel veel gezien en meegemaakt en ken maar een klein deel dat naar je paard kijkt, tijd neemt om te bekappen e dit netjes doet.


Maar wat zag je dan? Kreupele paarden, afbrokkelende hoeven, geen perfecte hoefvorm zoals het hoort...? Was dit volledig te wijten aan het handelen van de hoefsmid? Of ook aan het management van het paard, de beslissingen die de eigenaar van het paard neemt enz?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:58

Wijslander schreef:
Duidelijk! De gemiddelde bekapping door professionals die ik gezien heb kostte hooguit een kwartier. Dat zal deels met gereedschap en ervaring te maken hebben, maar ook met 'productiewerk' denk ik. In ieder geval wordt er geen tijd genomen om het paard in beweging te bekijken of met de eigenaar in gesprek te gaan en samen te kijken naar de hoeven.

Zelf ben ik per hoef zeker een kwartier bezig met rustmomentjes tussendoor. Maar ik bekap ook max. 2 hoeven per keer, beter voor mijn rug. :P


Ik bedoelde 20/30 minuten per pony he- niet per hoef. Tuurlijk, die mensen doen er zoveel, daar wordt je razendsnel mee. Helaas zal het dan toch ook inderdaad productiewerk zijn voor een aantal... ik snap echt niet wat je dan aan de voeten van een paard doet. Daar hoor je dan niet mee bezig te zijn. Dat is nou echt nog een ambacht waar je toch dacht ik passie voor moet hebben(het correct bekappen en god verbiede voor sommigen- beslaan).

Monique1963

Berichten: 8695
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:15

Ik zit in Frankrijk en het is verdraaid lastig om hier überhaupt een smid te vinden. Ik had er eentje, zo verschrikkelijk lieve man voor de paarden, hij was oud manége-eigenaar en had altijd zijn paarden zelf bekapt, maar ik was niet enthousiast over zijn werk.

Toen vond ik een jongen uit Tunésië, die had gewoon helemala niets met paarden kennelijk, maar was gewoon puur technisch met de voeten bezig. Hij leverde wel beter werk.

Maar toen hij door omstandigheden niet kon komen, hand kapotgeslagen door een fanatiek paard, kon ik geen vervanging vinden en zat er niets anders op dan zelf aan de gang te gaan.

Ik doe eigenlijk maar heel weinig. Mijn paard heeft van nature platvoeten en dus gevoelige zolen en ik rijd met hoefschoenen. Om die te kunnen blijven aantrekken, moet ik bijna wekelijks een randje raspen en dat doe ik nu al bijna een jaar en dat gaat prima.

Sterker nog, ze had een chronische hoefscheur vanaf haar kroonrand, waar de smid altijd gleufjes op zette. Sinds ik zelf wekelijks rasp en niet meer aan haar zool en haar straal kom is de scheur verdwenen.

Dus kun je het zelf doen. Ja, dat denk ik wel. Als je het heel regelmatig doet kun je in mijn ogen erg weinig verkeerd doen.

Edit ik heb wel een hoefsteun, radius rasp, gewone rasp en grote nijptang gekocht. Die nijptang is voor hoefijzers erafhalen, maar daarmee wilde ik eventueel wat stukjes afknijpen, afknabbelen indien nodig, maar ik krijg het niet geknipt. Hoeven veel te hard en mijn handen te klein en te zwak.

Sjorsie12

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-03-14
Woonplaats: Weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:49

Ik heb de cursus bekappen gedaan omdat ik niet echt tevreden was over de hoeven van mijn Trekpaardje, de kwartieren ingescheurd, steunsels werden niet weggehaald en hij moest in een hoefstal, waar hij van in paniek gaat en al eens bijna met hoefstal en al op de kop ging.... ik wist niet precies wat je wel en niet weg mag halen, nou wel na de cursus.
En mijn paardje is blij met zijn mooie goede hoeven, en loopt veel beter, staat er niet meer scheef op en geen scheuren meer...ik doe die om de week bijwerken.
En inmiddels al onze paarden zelf, best zwaar werk, maar met regelmatig bijhouden is het goed te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:04

Festeropre schreef:
Nee, ik heb gezegd; gebruik de zool als referentiekader, dan volgd er vanzelf een goede voetas.
Dit betekend juist dat je een scheve stand niet extreem gaat corrigeren, iets wat nl. helemaal niet kan.

Voetas is geen verschijnsel waar natuurlijke bekappers zich druk over maken. Als de witte lijn goed vast zit, het hoefbeen bijna parallel aan de grond staat en de hiel laag is zal de voetas als resultaat hiervan vanzelf in een lijn komen te staan.


Helaas is dat een hardnekkig fabeltje in de natuurlijk bekappershoek. Ik heb er zelf ook lang in geloofd hoor, daar niet van, maar dat is helaas veel te simpel gedacht en dat merk je pas als je ontdekt dat er een heel paard boven die hoef groeit die zich helemaal niet aan alle natuurlijk bekap-wetten houdt. Een goede zool en een goede witte lijn zijn prima, maar wat doe je met een paard met goede zool en goede witte lijn waarvan de binnenste hoefwand niet meer netjes naar buiten wijkt, maar recht omlaag staat en zelfs naar binnen helt?
Ik ben daar superbenieuwd naar.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:43

Je kunt de voetas niet veranderen tenzij je in de zool raspt of ergens een stuk hoefwand laat staan. Optie 1 geeft gevoeligheid optie twee geeft brokjes en scheuren.